2022-01-27, 15:06
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe
En frga till teslabjrnar.

Finns det ngot fretag ni r lika entusiastiska fr som ni r pessimistiska fr tesla?

(pessimism fr tesla)/(entusiasm fr fretag x) < 1 ?

Hur pverkar det era liv i stort. r ni optimistiska till livet verlag och bara pessimistiska hr p forumet, eller pverkar er instllning till tesla ert liv i vrigt?

Tesla r en helt ok bil. Det r alla lften om framtiden som r orealistiska. Framtiden set otroligt ljus ut det finns flera fretag som ligger ljusr fre Tesla vad gller neurala ntverk. Det finns energilsningar som r 100ggr bttre n system baserade p batterier och solceller. Dom r jag otroligt otimistiska infr.
Citera
2022-01-27, 15:08
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:

Finns det ngot fretag ni r lika entusiastiska fr som ni r pessimistiska fr tesla?

Hur pverkar det era liv i stort. r ni optimistiska till livet verlag och bara pessimistiska hr p forumet, eller pverkar er instllning till tesla ert liv i vrigt?

I din frga likstller du Tesla med ett fretag. Vilket r ytterst tveksamt.
Tesla borde snarast jmfras med en sekt, typ scientologi, Jehovas, livet ord mfl.

Och, nej. Jag gillar inte ngon sekt. Men jag frstr att vissa mnniskor behver ngot att hoppas p och ngon som visar vgen.
Citera
2022-01-27, 15:42
Medlem
Citat:

Inom OEM segmentet tycker jag BYD och VW sticker ut. BYD r betydligt mer vertikalt integrerat n tesla och tillverkar tom sina egna chip. + egna batterier, de ligger lngt fre ngon annan i batteri densitet gllande LFP. Har i nulget en runrate p 1.2 miljoner NEVs/r + en business dr man sljer kommersiella fordon. Ex 70 tusen elbussar hittils. Och detta fr man till en brkdel av TSLA. En sak jag gillar med BYD r ven att de announcar saker nr det faktiskt r klart. Du kommer aldrig se BYD sga vi kommer ha levererat en Roadster r 2020 med x mil rv och 0-100 p 1 sekund om det inte har produkten redo.

VW tycker jag om rent vrderingsmssigt, vxer sin BEV business oerhrt snabbt >150% per r med ganska schyssta volymer. Ish 450k 2021. De har ocks vldigt mnga bolag under sitt paraply med mycket synergier.

Sedan utanfr bilbolag gillar jag Alphabet mest, billigare i P/E tal n svensk verkstad, har vxt med 40% sedan 2002 och har skyhga marginaler. Detta samtidigt som man utvecklar saker utan vinst som artificiellt trycker ner marginalerna i nulget. Ex r de ledande i Ai och har bolag som Waymo osv. 👍
Citera
2022-01-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Inom OEM segmentet tycker jag BYD och VW sticker ut. BYD r betydligt mer vertikalt integrerat n tesla och tillverkar tom sina egna chip. + egna batterier, de ligger lngt fre ngon annan i batteri densitet gllande LFP. Har i nulget en runrate p 1.2 miljoner NEVs/r + en business dr man sljer kommersiella fordon. Ex 70 tusen elbussar hittils. Och detta fr man till en brkdel av TSLA. En sak jag gillar med BYD r ven att de announcar saker nr det faktiskt r klart. Du kommer aldrig se BYD sga vi kommer ha levererat en Roadster r 2020 med x mil rv och 0-100 p 1 sekund om det inte har produkten redo.

VW tycker jag om rent vrderingsmssigt, vxer sin BEV business oerhrt snabbt >150% per r med ganska schyssta volymer. Ish 450k 2021. De har ocks vldigt mnga bolag under sitt paraply med mycket synergier.

Sedan utanfr bilbolag gillar jag Alphabet mest, billigare i P/E tal n svensk verkstad, har vxt med 40% sedan 2002 och har skyhga marginaler. Detta samtidigt som man utvecklar saker utan vinst som artificiellt trycker ner marginalerna i nulget. Ex r de ledande i Ai och har bolag som Waymo osv. 👍

Det r fint att du tror p VW nr Herbert Diess sjlv verkar tro att det inte fungerar srskilt bra fr dom.

https://www.theverge.com/22888316/de...v-self-driving
Citera
2022-01-27, 16:19
Medlem
Citat:

Man behver inte vara pessimistisk som person fr att hitta anledningar till att inte g lng i Tesla.
Att tro att en bjrn attityd till Tesla skulle prgla resten av ens liv lter helt absurt, det r bara en aktie. En mjlig placering av mnga oavsett kort eller lng.
Jag tror ni tjurar tillskriver fretaget lite vl stor betydelse
Citera
2022-01-27, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Det r fint att du tror p VW nr Herbert Diess sjlv verkar tro att det inte fungerar srskilt bra fr dom.

https://www.theverge.com/22888316/de...v-self-driving
Brsen r ingen vlgrenhet, Att jag tycker VW r en billig aktie med en framtid inom EVs och vldigt stabila intkter kan gra aktien till ett kp.

Diess skulle likt musk kunna kasta ut sig att de kommer ha bilar som flyger och kr 0-100 p 1 sekund sjlvkrande. Att istllet sandbagga och lta siffrorna tala fr sig sjlv r en betydligt mer hllbar strategi. Du borde ha lrt dig vid dehr laget att inte sjlva allt en VD sger med hull och hr (Lvl 5 FSD r 2016)
Citera
2022-01-27, 16:35
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Forward P/E nrmar sig 50 igen. Tnk ett fretag som gr frn ett P/E-tal p 1400 till P/E 50 p ungefr 2 r. Dessutom s gott som skuldfria.

Lean mean money machine.
Citera
2022-01-27, 16:40
Medlem
raskenss avatar
Inga nyamodeller i r. Tesla brjar nrna sig samma vardagsbekymmer som alla andra biltillverkare. Det blir svrare att lova runt och hlla tunt.

https://www.mestmotor.se/recharge/ar...nst-for-tesla/
Citera
2022-01-27, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Inga nyamodeller i r. Tesla brjar nrna sig samma vardagsbekymmer som alla andra biltillverkare. Det blir svrare att lova runt och hlla tunt.

Haha varfr skulle dom trycka ut nya modeller nr deras nuvarande modeller sljer som smr i solen och fretagen ser en strypt tillgng till material?

Det r ungefr som att Apple skulle kunna sga "Hej, vi kommer inte behva utveckla en ny iphone fr marknaden r njd med den som finns"
Citera
2022-01-27, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha varfr skulle dom trycka ut nya modeller nr deras nuvarande modeller sljer som smr i solen och fretagen ser en strypt tillgng till material?

Det r ungefr som att Apple skulle kunna sga "Hej, vi kommer inte behva utveckla en ny iphone fr marknaden r njd med den som finns"
Konstigt, samma resonemang har ju legacy-mrkena haft i mnga r angende g ver frn fossilt till el men d var dom baktstrvande dumskallar.

Men ja, kanske ska dom trycka ut modeller fr dom redan tagit emot bestllningar och lovat leverans fr lnge sen? Men det r kanske fr mycket begrt.
Citera
2022-01-27, 16:56
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Tesla sa runt 50% produktionskning fr 2021, det blev 87%.
De badar i pengar och r nstan skuldfria, och det som hindrar dem frn att vxa mest r temporr brist p chip. De lter bli att ta fram nya modeller fr att efterfrgan r fr hg som den r. ver 30% bruttomarginal p sina bilar.

Svrt att vifta bort hur bra siffrorna r.
Citera
2022-01-27, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Man behver inte vara pessimistisk som person fr att hitta anledningar till att inte g lng i Tesla.
Att tro att en bjrn attityd till Tesla skulle prgla resten av ens liv lter helt absurt, det r bara en aktie. En mjlig placering av mnga oavsett kort eller lng.
Jag tror ni tjurar tillskriver fretaget lite vl stor betydelse

Jag skriver aldrig att jag tror det, ls vad som str
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in