Citat:
Ursprungligen postat av
blibbe
En frga till teslabjrnar.
Finns det ngot fretag ni r lika entusiastiska fr som ni r pessimistiska fr tesla?
(pessimism fr tesla)/(entusiasm fr fretag x) < 1 ?
Hur pverkar det era liv i stort. r ni optimistiska till livet verlag och bara pessimistiska hr p forumet, eller pverkar er instllning till tesla ert liv i vrigt?
Inom OEM segmentet tycker jag BYD och VW sticker ut. BYD r betydligt mer vertikalt integrerat n tesla och tillverkar tom sina egna chip. + egna batterier, de ligger lngt fre ngon annan i batteri densitet gllande LFP. Har i nulget en runrate p 1.2 miljoner NEVs/r + en business dr man sljer kommersiella fordon. Ex 70 tusen elbussar hittils. Och detta fr man till en brkdel av TSLA. En sak jag gillar med BYD r ven att de announcar saker nr det faktiskt r klart. Du kommer aldrig se BYD sga vi kommer ha levererat en Roadster r 2020 med x mil rv och 0-100 p 1 sekund om det inte har produkten redo.
VW tycker jag om rent vrderingsmssigt, vxer sin BEV business oerhrt snabbt >150% per r med ganska schyssta volymer. Ish 450k 2021. De har ocks vldigt mnga bolag under sitt paraply med mycket synergier.
Sedan utanfr bilbolag gillar jag Alphabet mest, billigare i P/E tal n svensk verkstad, har vxt med 40% sedan 2002 och har skyhga marginaler. Detta samtidigt som man utvecklar saker utan vinst som artificiellt trycker ner marginalerna i nulget. Ex r de ledande i Ai och har bolag som Waymo osv. 👍