2021-10-27, 00:30
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Bilarna kommer bara vara sjlvkrande i USA. Det kommer aldrig ske i EU iallafall.

Nej, smtt komiskt att lsa om sjlvkrande bilar. I Kalifornien mjligen som upplever den vrsta torkan ngonsin, men knappast andra delar dr smutsigt regnstnk och/eller snblask tcker sensorerna.
Citera
2021-10-27, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Eu kommer dra ut p det, frmodligen underfrsttt fr att f sin egna bilindustri att hinna komma ikapp gissar 3-4r efter. Efter x antal r kan de nog inte stoppa det lngre om de bevisligen rddar mnga liv.
Ja, men exakt.
Citera
2021-10-27, 01:21
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Haha. Jag kpte Tesla innan jag brjade ska efter mer bekrftelse p min vertygelse. Men jag har nog sett alla videos med Cathie och Tasha samt ytterligare ngon av analytikerna som pratar om biologi sektorn med mera.

Men det r bara titta p Elon och alla hans framtrdande frn 2015 och framt samt hur marknaden reagerar och hans moves fr att lyckas med sin vision. Jag investerade inte i Tesla enbart p grund av bilarna utan p grund av helheten. Tyvr har jag inte s mycket Tesla fr jag satt p pengarna nr Covid krashen kom och gick aldrig in p marknaden ven fast jag satt och argumenterade fr att jag borde kliva in. Sedan kom mini rallyt och all volatilitet s satt och tittade p frn sidlinjen och grvde mer i allt runt Tesla.

Ja, bears som sger 250 dollar ser verkligen lngre bort n 12 mnader och klarar inte ens av att gra en vrdering. Det r uppenbart att de f som lgger lga vrderingar har egna intressen och deras kalkyler r mer eller mindre lttgenomskdligt FUD. Ifall man inte sjlv inser det nr man lyssnar p dem s har man inte ens lst p ngot om Tesla eller Elon verhuvudtaget och frstr deras vision och vad fr grundstenar de lgger grunden fr.

Men fortstt ni sprida FUD fr det r alltid positivt om kursen hlls nere s man fr fler tillfllen att kpa p sig.
Som du ser har jag aldrig skrivit hr tidigare. Bara fr att man inte tror p eviga luftslott behver man inte vara en som vill att aktiepriset ska sjunka. Sjlv ger jag inga aktier, fonder eller annat som det kan spekuleras i lngre. Ville bara lufta vad jag lst om Tesla. Du fr sjlvklart fortstta tro p ett hgt aktiekurs. Peace!
Citera
2021-10-27, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som det blir Volvo i Sverige fr Hertz:

https://alltomelbil.se/efter-storord...let-for-tesla/
Vad skoj, d rknar jag kallt med att Volvo Cars kommer stiga med 1500 miljarder kronor i brsvrde p fredag vid noteringen. Det r ju det enda rimliga.

Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk r inte bara vrldens rikaste igen (Han passerade "ullared"-bezos fr ngon vecka sen). Den hr gngen r Musk rikare n hela Exxon Mobil Corporation. Fram tills 2014 s hade Exxon varit vrldens strsta eller nst strsta fretag alltid, nda sen fretaget grundades i brjan av 1900-talet. Idag r en enda person rikare n brsvrdet fr amerikas strsta oljefretag.

https://edition.cnn.com/2021/10/26/i...rth/index.html

Snacka om att det blser nya vindar i vrldsekonomin. Nu r oljan verkligen p vg ut. En av huvudanledningarna till att Exxons aktie knappt vxt r just pga Tesla. Investerarna vet om att Tesla kommer att konkurrera ut skiten av allt som heter olja. Rationella investerare (till skillnad mot alla bjrnar i den hr trden) tar hnsyn till hur ett fretags framtid ser ut. Nr de ser Teslas framfart vgar de drfr bara investera mycket begrnsat i oljebranchen och till lga p/e tal.

Undra om Musk i framtiden kommer att bli rikare n hela Apple?
Musk har belnat stora delar av sitt aktieinnehav i Tesla, s mycket att ett ras i Teslas kurs skulle utlsa en massfrsljning av aktier i Tesla. Nr bubblan smller kommer det g ljligt fort, mnga r belnade och handlar hvstngsprodukter
Senast redigerad av David86 2021-10-27 kl. 07:48.
Citera
2021-10-27, 08:36
Medlem
Poor.Boy.Valentines avatar
Jsses vad TSLA krossar! Kul att se. Desto mer cash in, desto mer cash t att utveckla Tesla-boten.

https://twitter.com/carlquintanilla/...62174541672448
Citera
2021-10-27, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poor.Boy.Valentine
Jsses vad TSLA krossar! Kul att se. Desto mer cash in, desto mer cash t att utveckla Tesla-boten.

https://twitter.com/carlquintanilla/...62174541672448
Jag tror du missfrstr vad den grafen visar, i princip varenda bolag p den listan tjnar mer pengar var fr sig n Tesla gr.
Citera
2021-10-27, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Jag tror du missfrstr vad den grafen visar, i princip varenda bolag p den listan tjnar mer pengar var fr sig n Tesla gr.
Kan inte du gra oss tjnsten och knipa igen ditt skeptiska arsle!? Jag r i alla fall nppeligen intresserad av att hra vad du och resten av hatarna tror.

Teslas knock Model 3 mest slda bil i Europa
Citera
2021-10-27, 10:02
Medlem
Citat:
Kan inte du gra oss tjnsten och knipa igen ditt skeptiska arsle!? Jag r i alla fall nppeligen intresserad av att hra vad du och resten av hatarna tror.

Du lyser verkligen med din okunskap. David86 skriver, vilket r helt korrekt. Att grafen visar brsvrde och ingenting annat. Ett hgt brsvrde r inte desamma som att det gr bra fr ett bolag vilket du antyder med "Jsses vad TSLA krossar! Kul att se. Desto mer cash in, desto mer cash t att utveckla Tesla-boten. ". Sedan postar du en artikel dr Tesla under en mnad har en bil som sljer bst i Europa. Att tillgga r att Tesla sljer 95% av kvartalets bilar under den sista mnaden pga frakt ifrn Kina osv. Vilket medfr att siffrorna blir uppblsta sista mnaden och nedtryckta de 2 frsta. Men cherrypicking r vl inget nytt fr dig.

Risk/Rewarden att kpa Tesla med ett BV p 1TUSD r s sinnessjukt dlig att jag faktiskt inte kan komma p ett annat exempel.
Citera
2021-10-27, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Du lyser verkligen med din okunskap. David86 skriver, vilket r helt korrekt. Att grafen visar brsvrde och ingenting annat. Ett hgt brsvrde r inte desamma som att det gr bra fr ett bolag vilket du antyder med "Jsses vad TSLA krossar! Kul att se. Desto mer cash in, desto mer cash t att utveckla Tesla-boten. ".
Antyder betyder hr att ni tolkar texten lite som ni vill. Jag skrev drefter ocks att jag inte var intresserad av att hra vad ni (skeptiker) tror, eller kan gissa er fram till. Men den formuleringen var tydligen fr svr fr att ta in.

Citat:
Sedan postar du en artikel dr Tesla under en mnad har en bil som sljer bst i Europa. Att tillgga r att Tesla sljer 95% av kvartalets bilar under den sista mnaden pga frakt ifrn Kina osv. Vilket medfr att siffrorna blir uppblsta sista mnaden och nedtryckta de 2 frsta. Men cherrypicking r vl inget nytt fr dig.
S jag ska egentligen frst att det gr dligt fr TSLA och att de inte kan avstta cash fr utvecklingen av robotarna. Ok, d vet jag; upp betyder ner och ner betyder upp.

Citat:
Risk/Rewarden att kpa Tesla med ett BV p 1TUSD r s sinnessjukt dlig att jag faktiskt inte kan komma p ett annat exempel.
Ja, det sa man innan pandemin ocks. Riktigt skitbolag detta som aldrig levt upp till frvntningarna...
Citera
2021-10-27, 10:34
Medlem
Citat:
Antyder betyder hr att ni tolkar texten lite som ni vill. Jag skrev drefter ocks att jag inte var intresserad av att hra vad ni (skeptiker) tror, eller kan gissa er fram till. Men den formuleringen var tydligen fr svr fr att ta in.

Du placerar dig allts medvetet i en echochamber dr solen skiner och problem inte existerar. Det handlar inte om hur man tolkar texten utan det handlar om att du medvetet sprider falska pstenden. Market cap har ingenting att Gra med hur mycket man kan spendera p R&D.
Citat:
S jag ska egentligen frst att det gr dligt fr TSLA och att de inte kan avstta cash fr utvecklingen av robotarna. Ok, d vet jag; upp betyder ner och ner betyder upp.
Tesla gr mindre vinst om ret n vad Toyota gr i mnaden. Och andelen R&D som lggs p denna "Robot" (notera att roboten inte finns utan att det var Grimes, Musk FD fru som dansade i en Pyjamas.) r oerhrt lg.
Citat:
Ja, det sa man innan pandemin ocks. Riktigt skitbolag detta som aldrig levt upp till frvntningarna...
Om man kollar i backspegeln r det enda som gtt bra fr Tesla de senaste 3 ren just bilfrsljningen. Och ska man vrdera Tesla efter den s pratar man 3-7% av nuvarande BV.

Men vi kan vl kolla hur tesla exekverat senaste ren
2016: Musk lovar coast to coast FSD r 2017. Vi r snart inne i 2022 och FSD har flertalet interventions per mil och kan inte identifiera stora objekt i vgen.

2017: Musk lovar att leverera Tesla Semi r 2019. Vi r snart i 2022 och ingen plan p vart denna ens ska byggas finns i dagslget. ven Roadster V2 lovades p detta eventet. Hundratals har lagt deposits p 100k dollar fr en bil de antagligen aldrig ngonsin kommer se.

2019: Elon musk lovar 1 miljon LEVEL 5 Robotaxis p vgarna innan slutet av 2020. Vi r snart i r 2022 och Tesla r >5 r ifrn Level 5 vilket ven r ngot de aldrig kommer n med vision only. Dess limiteringar syns tydligt i betan.

ven Cybertruck r kraftigt frsenad och Specsen de utlovade fr det priset kommer aldrig levereras. Anledningen till att de nu har tagit bort specifikationerna frn hemsidan

Att dessa lovord r vrda en vrdering p P/S 20 t beyond me
Citera
2021-10-27, 10:39
Medlem
Citat:

Skeptiska arsle? Jag sger bara vad som r ren fakta, det r ingen sikt eller tro, Tesla tjnar inte grova summor pengar som dom kan slnga p ngon Tesla-bot, det Tesla tjnar p ett kvartal tar Volkswagen in p ngon vecka.

Som sagt, Model 3 lg p 18e plats i Augusti, dom klumpar ihop leveranserna i slutet av kvartalet, smart, d tror jnsar som du att nu har Tesla tagit ver hela bilmarknaden lagom till kvartalsrapporten och slnger in alla sina sparpengar p en redan vervrderad aktiekurs. Allt Elon och Tesla gr verkar vara planerat fr att ka aktiekursen, snart kommer vl en split som sklart ska ka kursen 20% (utan vettig anledning) och sedan en nyemission p det.

Citat:
Men vi kan vl kolla hur tesla exekverat senaste ren
2016: Musk lovar coast to coast FSD r 2017. Vi r snart inne i 2022 och FSD har flertalet interventions per mil och kan inte identifiera stora objekt i vgen.

2019: Elon musk lovar 1 miljon LEVEL 5 Robotaxis p vgarna innan slutet av 2020. Vi r snart i r 2022 och Tesla r >5 r ifrn Level 5 vilket ven r ngot de aldrig kommer n med vision only. Dess limiteringar syns tydligt i
https://www.cnet.com/roadshow/news/e...earnings-call/
Senaste budet r level 5 innan rets slut, nr detta visar sig vara nnu en stor vidrig lgn kommer vl marknaden ignorera det i vanlig ordning. Inom 2 mnader ska allts en Tesla kunna kra tex coast to coast utan varken frare eller ens ratt i bilen i alla frhllanden, tveksamt.
Senast redigerad av David86 2021-10-27 kl. 10:49.
Citera
2021-10-27, 11:46
Moderator
HelgeBuks avatar
Det kan vara en intressant tankevning att kolla p hur snacket gick i Fingerprints trd fr (komiskt nog) p dagen 6 r sedan.

Brja hr och ls nt dussin inlgg s ni fr en knsla fr hypen. Ganska likt. (Kika grna till inlggen dagen efter, 28 oktober.. )

Efter oktober gick FING ytterligare nra 50% upp. Jmfrt med den dr dagen i oktober 2015 r brsvrdet nu ungefr 80% ner.

Sen r det s klart helt olika frutsttningar, annan bransch, B2B istllet fr B2C osv. Men FING var ganska frsiktigt vrderat i oktober 2015, p jmfrelsevis inte s orimliga drmmar om framtida intkter. Nu blev de inte verklighet som vi vet med facit i hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in