2022-01-10, 15:56
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Tycker du ska "öka på med 4-5 aktier" nu Mongo. Kostar $994 nu bara.

Nästa vecka kostar väl denna volatila aktie $1200 igen.

Om du tänker objektivt på det hela; anser du det inte underligt ändå hur ett stort företags aktie kan röra sig så pass mycket? Det finna väl egentligen bara en anledning till det.

Flaggning om räntehöjningar slår hårdare mot aktier med höga PE-tal. Vet inte vilka faktorer du drar dina slutsatser ifrån men för mig är det en lysande köptillfälle oavsett om det blir billigare. Ingenting fundamentalt har förändrats med företaget. En fortsatt otrolig tillväxt och jag räknar med ett EPS om minst 25 för 2025, vilket skulle ge ett PE-tal runt 40. En så låg multipel kommer vi inte se för Tesla på flera år ännu. Solklart köp och behåll i dagsläget.
Citera
2022-01-10, 16:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Ska vi göra en deal.? Jag köper 100Tesla aktier. Om ett år säljer jag dom och du får hälften av vinsten. Du behöver inte betala nånting. Enda haken är att om tesla går minus står du för hela förlusten. Win-win skulle jag säga. Du VET ju att tesla är en vinnare så du sitter säkert.

Det skulle vara väldigt bra risk/reward för min del. Har du likvider till det?
Citera
2022-01-10, 16:22
Medlem
De som hatar Tesla har gjort det i många/alla år och de ger sig aldrig.´De är tränade till det.- För ca 3 år sedan sa jag åt en polare att "sälj din lägenhet och köp Tesla och flytta till Thailand". Han började orera om att Tesla redan då för 3 år sedan vad "oerhört övervärderad" (för tre år sedan) för det hade han läst i tidningen som shortarna äger och tyckte att jag var en idiot och han satt och jämförde med andra bilföretag fast Tesla inte ens är en bilfirma. Hade han följt mitt enkla råd och använt sunt förnuft hade han haft ca 70-100 millar idag och bott i Thailand med maid och chafför. - Denna killen är inte dum men vad vad det som skedde? - Jo.

De som har svårast att fatta tex FSD, AI, Neuralink, Starlink etc är "halvsmarta" människor. Inte idioterna. Utan "smarta" individer. Deras ego har allra svårast att inse/förstå att deras bil kommer att köra bättre än dom/egot själv inom 3-5 år. - Det blir en omöjlighet i deras ego. "De är ju smarta" vilket leder till att de fastnar i eviga tankevurpor där de skall "avslöja felen" (ödsla energi) - En idiot eller en mycket insatt/intelligent förstår däremot direkt om man säger "försäkringsbolag kommer att kräva FSD inom 3-5 år" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare än fiber" "Teslas in house strategi gör dem till deras eget ekosystem som klarar sig bättre när världsekonomin omkring dem havererar" "om 10-15 år kommer det att vara ovanligt med hustak utan solceller och hus utan egen powerbank"

Sedan har vi daytraders. Narcisstiska idioter som vill ha "resultat" inom 12 timmar och fungerar det inte så är det Elon Musks fel. Daytraders har ungefär samma odds som Jackvegas maskiner. 80% går åt helvete.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2022-01-10 kl. 16:31.
Citera
2022-01-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
De som hatar Tesla har gjort det i många/alla år och de ger sig aldrig.´De är tränade till det.- För ca 3 år sedan sa jag åt en polare att "sälj din lägenhet och köp Tesla och flytta till Thailand". Han började orera om att Tesla redan då för 3 år sedan vad "oerhört övervärderad" (för tre år sedan) för det hade han läst i tidningen som shortarna äger och tyckte att jag var en idiot och han satt och jämförde med andra bilföretag fast Tesla inte ens är en bilfirma. Hade han följt mitt enkla råd och använt sunt förnuft hade han haft ca 70-100 millar idag och bott i Thailand med maid och chafför. - Denna killen är inte dum men vad vad det som skedde? - Jo.

De som har svårast att fatta tex FSD, AI, Neuralink, Starlink etc är "halvsmarta" människor. Inte idioterna. Utan "smarta" individer. Deras ego har allra svårast att inse/förstå att deras bil kommer att köra bättre än dom/egot själv inom 3-5 år. - Det blir en omöjlighet i deras ego. "De är ju smarta" vilket leder till att de fastnar i eviga tankevurpor där de skall "avslöja felen" - En idiot eller en mycket insatt/intelligent förstår däremot direkt om man säger "försäkringsbolag kommer att kräva FSD inom 3-5 år" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare än fiber" "Teslas in house strategi gör dem till deras eget ekosystem som klarar sig bättre när världsekonomin omkring dem havererar"
Din kompis var smart, det visade sig vara en stor lögn att Teslas bilar skulle vara självkörande inom 3 år, med facit i hand hade han rätt, det gick inte motivera värdet då precis som nu.

Att det uppstått en masspsykos med sektbeteende som blåser upp kursen till absurda nivåer betyder inte att man hade fel. Fundamentalt var det korrekt att ifrågasätta löftena från Elon tidigare år, hittills har mycket lite faktiskt levererats.
Citera
2022-01-10, 16:34
Medlem
Citat:
"försäkringsbolag kommer att kräva FSD inom 3-5 år" "hela jorden blir ett enda stort WiFi med Starlink och det blir snabbare än fiber"
Självklart omöjligt att Starlink blir snabbare än fiber. Det faller på sin egen orimlighet då fiber bokstavligen går med ljusets hastighet.
Citera
2022-01-10, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Din kompis var smart, det visade sig vara en stor lögn att Teslas bilar skulle vara självkörande inom 3 år, med facit i hand hade han rätt, det gick inte motivera värdet då precis som nu.

Att det uppstått en masspsykos med sektbeteende som blåser upp kursen till absurda nivåer betyder inte att man hade fel. Fundamentalt var det korrekt att ifrågasätta löftena från Elon tidigare år, hittills har mycket lite faktiskt levererats.

Försök förstå "the big picture". Fortfarande tror de flesta att Tesla är en bilfirma. (ditt resonemang) Tesla är mer ett energibolag och en AI firma än bilar som bara är en liten del av verksamheten.
2019 kostade en Teslaaktie ca 50 dollar. Idag 1000 dollar. 20X har akiten stigit sedan jag tipsade honom. För varje miljon han satsat 2019 hade han haft 20 miljoner idag och du anser att han agerade "korrekt". Killen brottades ju med sitt ego och de "shorting news" han fick av shortarna som äger medierna. Han såg inte "the big picture"
Citera
2022-01-10, 16:47
Medlem
Neuralink och starlink (spacex) ägs väl fortfarande inte av Tesla utan av Elon Musk. Aktier i Tesla ger ägarandel i just Tesla och inte i Elon Musk eller är jag helt ute och cyklar nu?
Citera
2022-01-10, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Självklart omöjligt att Starlink blir snabbare än fiber. Det faller på sin egen orimlighet då fiber bokstavligen går med ljusets hastighet.

Ännu en "fysiker". Bra exempel på en "smart" person som vägrar tro. skall hitta "fel" reflexmässigt.

Fiber är 30% långsammare än ljusets hastighet. Starlink kommunicerar med laser i vacuum. dvs 30% snabbare än fiber. Du tror inte att Musk tänkt på det? Musk skulle aldrig bygga/göra nånting sämre vad det redan är. Utgå istället ifrån att Musk/Tesla inc aldrig bygger nånting som är sämre, dyrare eller likvärdig den produkt eller tjänst som redan existerar.
Citera
2022-01-10, 16:49
Medlem
Citat:
Försök förstå "the big picture". Fortfarande tror de flesta att Tesla är en bilfirma. (ditt resonemang) Tesla är mer ett energibolag och en AI firma än bilar som bara är en liten del av verksamheten.
2019 kostade en Teslaaktie ca 50 dollar. Idag 1000 dollar. 20X har akiten stigit sedan jag tipsade honom. För varje miljon han satsat 2019 hade han haft 20 miljoner idag och du anser att han agerade "korrekt". Killen brottades ju med sitt ego och de "shorting news" han fick av shortarna som äger medierna. Han såg inte "the big picture"

fast bara om han säljer dom nu, eller hur? Är det så att du uppmanar folk att sälja eller folk ska behålla? om det senare, så har din kompis tjänat noll och ingenting. Det finns väl ingen utdelning på teslaaktier?

Varför finns det inte det förresten, om de går så mycket vinst varför ingen utdelning?
Citera
2022-01-10, 16:50
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86

När FSD passerat schimpanser och även dig i körförmåga (osäker på ordningen), så går det väldigt fort för FSD att nå en nivå som är överlägsen människans. Fortsätt gärna skriva om varför du inte tror det.
Citera
2022-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AML78
Neuralink och starlink (spacex) ägs väl fortfarande inte av Tesla utan av Elon Musk. Aktier i Tesla ger ägarandel i just Tesla och inte i Elon Musk eller är jag helt ute och cyklar nu?

SpaceX ägare är hemligt. Tesla inc kan mycket väl vara delägare. SpaceX är "warfare" och man måste tex vara amerikansk medborgare för att ens kunna bli anställd där. US army som delägare är sannolikt.
Huruvida starlink eller delar av starlink blir del av Tesla eller inte är omöjligt att veta i dagsläget. Men jag vet att Musk tänker använda vinsten från Starlink till sitt marsprojekt som alltså kanske blir en del av Tesla. Själva raketerna kommer dock aldrig att bli Tesla.- Det skulle Sernaten aldrig godkänna. Redan idag kastas folk mellan spaceX och Tesla. De använder varandras kunskaper/anställda integrerat.
Citera
2022-01-10, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
När FSD passerat schimpanser och även dig i körförmåga (osäker på ordningen), så går det väldigt fort för FSD att nå en nivå som är överlägsen människans. Fortsätt gärna skriva om varför du inte tror det.

Jo men visst, och jesus kommer snart, precis när som helst.

För varje dag som fsd ej finns, eller återigen skjuts upp kommer några till vakna upp, inse bluffen. Aktierna kommer först börja tappa lite i värde, sen kommer det så snabbt utför.

Du är djupt troende och kommer vara bland de sista, men oj va du kommer leta efter utlopp för din besvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in