2022-12-20, 12:30
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror mellan 7-7,5. Lägg på ytterligare 0,5-0,75 för intäkterna från megapacks från Lathrop fabriken som kommit igång på riktigt nu. Till dagens kurs skulle det innebära ett pe-tal på under 20. Jo tjena.

FSD, Tesla bot, robotaxi 100% exkluderat ur den kalkylen.
Precis! Extra roligt är det när idioter i tråden pratar om kurser på $50 och att det ska stanna där i några år
Folk är så bortkopplade från verkligheten att det är skrämmande.

Man får inte heller glömma att intäkter från FSD hamnat under deferred revenue hittills, då betan inte är tillgänglig för alla än. Om en vecka går betan till wide release, vilket betyder; ingen mer deferred revenue. Det kommer ge en boost till Teslas EPS för 2023. Share buybacks nästa år kommer också ge en liten boost. EV-credit på $7500 och en massa subventioner på batteritillverkning kommer ge en stor boost. Tesla Energy kommer börja visa fina siffror nästa år.
Refreshed Model 3 med lägre produktionskostnad kommer nästa år etc etc.. Finns så jävla mycket att se fram emot. Mitt estimat på $7 är *lågt*
Citera
2022-12-20, 12:33
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Precis! Extra roligt är det när idioter i tråden pratar om kurser på $50 och att det ska stanna där i några år
Folk är så bortkopplade från verkligheten att det är skrämmande.

Man får inte heller glömma att intäkter från FSD hamnat under deferred revenue hittills, då betan inte är tillgänglig för alla än. Om en vecka går betan till wide release, vilket betyder; ingen mer deferred revenue. Det kommer ge en boost till Teslas EPS för 2023. Share buybacks nästa år kommer också ge en liten boost. EV-credit på $7500 och en massa subventioner på batteritillverkning kommer ge en stor boost. Tesla Energy kommer börja visa fina siffror nästa år.
Refreshed Model 3 med lägre produktionskostnad kommer nästa år etc etc.. Finns så jävla mycket att se fram emot. Mitt estimat på $7 är *lågt*

Ja, ok. FSD är inte bortplockad ur min kalkyl till 100% då.
Citera
2022-12-20, 12:41
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Mauro har äntligen gjort en uppdatering i sin tekniska analys av Tesla. Många var skeptiska när han spådde en kurs runt 140 (422) tidigare i år, men den har snart infriats. Får han rätt i fortsättningen också så ser vi nya ATH 2023 och 8x 2024. Jag är skeptisk även mot det men grabben är onekligen duktig. Undrar om Chicken Genius också sneglat på hans analyser då de haft samma $140 PT.

https://twitter.com/MauroBianchi24/status/1604987234909753344?s=19
Mauro är kung! Om det blir en extension och vi ser Tesla på $114 så kommer jag fan sälja alla mina ägodelar och sätta det i TSLA

$140 är en bargain of a lifetime! $114 är en bargain of multiple lifetimes
Citera
2022-12-20, 13:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Mauro är kung! Om det blir en extension och vi ser Tesla på $114 så kommer jag fan sälja alla mina ägodelar och sätta det i TSLA

$140 är en bargain of a lifetime! $114 är en bargain of multiple lifetimes

Intressant kalkyl ändå. Intäkterna från megapacks genererar ~$4 per aktie, och med en vinstmarginal på ~50% så förtjänar det en multipel på x25, vilket ger $100 per aktie. Tesla har cash som motsvarar $7 per aktie. Så resten av Tesla, hela EV-sektorn, FSD, robotaxi, rubbet, skulle då vara värt $43 per aktie.

https://twitter.com/Zerosumgame33/status/1604589781325074432?s=20&t=B2hqZxZLIvWa2nPfCWyqRw

Vem var det igen som sa att Teslas tillväxt inte är hållbar?
Citera
2022-12-20, 16:09
Medlem
raskenss avatar
Varför fortsätter Tesla att rasa, har inte Twittereffekten lagt sig nu?

Jag undrar när ska Tesla börja med utdelning av vinsten. 5% utdelning vore väl rimligt?
Citera
2022-12-20, 16:19
Medlem
6stringlevins avatar
Det är två saker som trycker ner kursen. Förväntningarna på konsumtionsvaror generellt (med elräkningar på 20 papp har vi mindre pengar att köpa bilar, datorer mm mm.

Plus att Elon tydligen dumpar aktier för att betala twitterköpet.

De flesta verkar ense om at den skall ner något till bara med uppgifterna vi har i dagsläget.

Sedan finns ju risken att vi får en längre lågkonjunktur (ett scenario jag själv tror på). Vi behöver städa bort dekadansen, huspriser måste ner bl.a.

Tesla ligger naturligtvis bra till inför framtiden men den framtiden är något oviss.

Jag har inga tesla idag men bevakar utvecklingen.
Citera
2022-12-20, 16:47
Medlem
libbens avatar
Själv köper jag bara och slänger in lite certifikat och andra produkter då och då. Ni analyserar för mycket i short term trading. Bara köp och håll ifall ni tror på EV utvecklingen och Teslas framtid.

https://i.imgur.com/tUk2BZw.gif
Citera
2022-12-20, 17:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varför fortsätter Tesla att rasa, har inte Twittereffekten lagt sig nu?

Jag undrar när ska Tesla börja med utdelning av vinsten. 5% utdelning vore väl rimligt?
Är det Elon som säljer igen?

142 nu. -5% idag.
Citera
2022-12-20, 17:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det Elon som säljer igen?

142 nu. -5% idag.

Nix, han får inte sälja. Här finns inte så mycket historiska köp/sälj volymer, så det är ett tacksamt område för större aktörer att trycka ner kursen. Spelar ingen roll, vi visste att lägre nivåer skulle komma.
Citera
2022-12-20, 17:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nix, han får inte sälja. Här finns inte så mycket historiska köp/sälj volymer, så det är ett tacksamt område för större aktörer att trycka ner kursen. Spelar ingen roll, vi visste att lägre nivåer skulle komma.

Hur agerade du eftetsom du visste att lägre nivåer skulle komma? Sålde du och köpte tillbaka? Och hur lågt kommer kursen gå 2023 som lägst tror du?

$141.81 just nu.
Senast redigerad av Ringhals3 2022-12-20 kl. 17:39.
Citera
2022-12-20, 17:43
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur agerade du eftetsom du visste att lägre nivåer skulle komma? Sålde du och köpte tillbaka? Och hur lågt kommer kursen gå 2023 som lägst tror du?

$141.81 just nu.

Själv köpte jag 2 st till vid öppning idag https://i.imgur.com/uZpcVqg.png enklare att bara investera och tänka långsiktigt. Det kan vända imorgon och börja gå uppåt när alla tycker att den droppat tillräckligt och så har man missat det.

Det finns en anledning till att duktiga investerare pratar om värde och att man aldrig kan tajma marknaden.

Peter Lynch säger det bäst.
https://youtu.be/DsWdabaDeD4
Citera
2022-12-20, 17:48
Medlem
KJosefs avatar
Det är lite fascinerande att aktien kan gå ner varje dag oberoende av börsklimat. Normalt sett brukar man ju se åtminstone enstaka dagar med brutala studsar när blankare ska stänga sina positioner men tydligen vill man inte ta hem vinsten ännu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in