2022-12-20, 12:30
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag tror mellan 7-7,5. Lgg p ytterligare 0,5-0,75 fr intkterna frn megapacks frn Lathrop fabriken som kommit igng p riktigt nu. Till dagens kurs skulle det innebra ett pe-tal p under 20. Jo tjena.

FSD, Tesla bot, robotaxi 100% exkluderat ur den kalkylen.
Precis! Extra roligt r det nr idioter i trden pratar om kurser p $50 och att det ska stanna dr i ngra r
Folk r s bortkopplade frn verkligheten att det r skrmmande.

Man fr inte heller glmma att intkter frn FSD hamnat under deferred revenue hittills, d betan inte r tillgnglig fr alla n. Om en vecka gr betan till wide release, vilket betyder; ingen mer deferred revenue. Det kommer ge en boost till Teslas EPS fr 2023. Share buybacks nsta r kommer ocks ge en liten boost. EV-credit p $7500 och en massa subventioner p batteritillverkning kommer ge en stor boost. Tesla Energy kommer brja visa fina siffror nsta r.
Refreshed Model 3 med lgre produktionskostnad kommer nsta r etc etc.. Finns s jvla mycket att se fram emot. Mitt estimat p $7 r *lgt*
Citera
2022-12-20, 12:33
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Precis! Extra roligt r det nr idioter i trden pratar om kurser p $50 och att det ska stanna dr i ngra r
Folk r s bortkopplade frn verkligheten att det r skrmmande.

Man fr inte heller glmma att intkter frn FSD hamnat under deferred revenue hittills, d betan inte r tillgnglig fr alla n. Om en vecka gr betan till wide release, vilket betyder; ingen mer deferred revenue. Det kommer ge en boost till Teslas EPS fr 2023. Share buybacks nsta r kommer ocks ge en liten boost. EV-credit p $7500 och en massa subventioner p batteritillverkning kommer ge en stor boost. Tesla Energy kommer brja visa fina siffror nsta r.
Refreshed Model 3 med lgre produktionskostnad kommer nsta r etc etc.. Finns s jvla mycket att se fram emot. Mitt estimat p $7 r *lgt*

Ja, ok. FSD r inte bortplockad ur min kalkyl till 100% d.
Citera
2022-12-20, 12:41
Medlem
illuminas avatar
Citat:
Mauro har ntligen gjort en uppdatering i sin tekniska analys av Tesla. Mnga var skeptiska nr han spdde en kurs runt 140 (422) tidigare i r, men den har snart infriats. Fr han rtt i fortsttningen ocks s ser vi nya ATH 2023 och 8x 2024. Jag r skeptisk ven mot det men grabben r onekligen duktig. Undrar om Chicken Genius ocks sneglat p hans analyser d de haft samma $140 PT.

https://twitter.com/MauroBianchi24/s...909753344?s=19
Mauro r kung! Om det blir en extension och vi ser Tesla p $114 s kommer jag fan slja alla mina godelar och stta det i TSLA

$140 r en bargain of a lifetime! $114 r en bargain of multiple lifetimes
Citera
2022-12-20, 13:08
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illumina
Mauro r kung! Om det blir en extension och vi ser Tesla p $114 s kommer jag fan slja alla mina godelar och stta det i TSLA

$140 r en bargain of a lifetime! $114 r en bargain of multiple lifetimes

Intressant kalkyl nd. Intkterna frn megapacks genererar ~$4 per aktie, och med en vinstmarginal p ~50% s frtjnar det en multipel p x25, vilket ger $100 per aktie. Tesla har cash som motsvarar $7 per aktie. S resten av Tesla, hela EV-sektorn, FSD, robotaxi, rubbet, skulle d vara vrt $43 per aktie.

https://twitter.com/Zerosumgame33/st...IvWa2nPfCWyqRw

Vem var det igen som sa att Teslas tillvxt inte r hllbar?
Citera
2022-12-20, 16:09
Medlem
raskenss avatar
Varfr fortstter Tesla att rasa, har inte Twittereffekten lagt sig nu?

Jag undrar nr ska Tesla brja med utdelning av vinsten. 5% utdelning vore vl rimligt?
Citera
2022-12-20, 16:19
Medlem
6stringlevins avatar
Det r tv saker som trycker ner kursen. Frvntningarna p konsumtionsvaror generellt (med elrkningar p 20 papp har vi mindre pengar att kpa bilar, datorer mm mm.

Plus att Elon tydligen dumpar aktier fr att betala twitterkpet.

De flesta verkar ense om at den skall ner ngot till bara med uppgifterna vi har i dagslget.

Sedan finns ju risken att vi fr en lngre lgkonjunktur (ett scenario jag sjlv tror p). Vi behver stda bort dekadansen, huspriser mste ner bl.a.

Tesla ligger naturligtvis bra till infr framtiden men den framtiden r ngot oviss.

Jag har inga tesla idag men bevakar utvecklingen.
Citera
2022-12-20, 16:47
Medlem
libbens avatar
Sjlv kper jag bara och slnger in lite certifikat och andra produkter d och d. Ni analyserar fr mycket i short term trading. Bara kp och hll ifall ni tror p EV utvecklingen och Teslas framtid.

https://i.imgur.com/tUk2BZw.gif
Citera
2022-12-20, 17:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Varfr fortstter Tesla att rasa, har inte Twittereffekten lagt sig nu?

Jag undrar nr ska Tesla brja med utdelning av vinsten. 5% utdelning vore vl rimligt?
r det Elon som sljer igen?

142 nu. -5% idag.
Citera
2022-12-20, 17:28
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
r det Elon som sljer igen?

142 nu. -5% idag.

Nix, han fr inte slja. Hr finns inte s mycket historiska kp/slj volymer, s det r ett tacksamt omrde fr strre aktrer att trycka ner kursen. Spelar ingen roll, vi visste att lgre niver skulle komma.
Citera
2022-12-20, 17:36
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Nix, han fr inte slja. Hr finns inte s mycket historiska kp/slj volymer, s det r ett tacksamt omrde fr strre aktrer att trycka ner kursen. Spelar ingen roll, vi visste att lgre niver skulle komma.

Hur agerade du eftetsom du visste att lgre niver skulle komma? Slde du och kpte tillbaka? Och hur lgt kommer kursen g 2023 som lgst tror du?

$141.81 just nu.
Senast redigerad av Ringhals3 2022-12-20 kl. 17:39.
Citera
2022-12-20, 17:43
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Hur agerade du eftetsom du visste att lgre niver skulle komma? Slde du och kpte tillbaka? Och hur lgt kommer kursen g 2023 som lgst tror du?

$141.81 just nu.

Sjlv kpte jag 2 st till vid ppning idag https://i.imgur.com/uZpcVqg.png enklare att bara investera och tnka lngsiktigt. Det kan vnda imorgon och brja g uppt nr alla tycker att den droppat tillrckligt och s har man missat det.

Det finns en anledning till att duktiga investerare pratar om vrde och att man aldrig kan tajma marknaden.

Peter Lynch sger det bst.
https://youtu.be/DsWdabaDeD4
Citera
2022-12-20, 17:48
Medlem
KJosefs avatar
Det r lite fascinerande att aktien kan g ner varje dag oberoende av brsklimat. Normalt sett brukar man ju se tminstone enstaka dagar med brutala studsar nr blankare ska stnga sina positioner men tydligen vill man inte ta hem vinsten nnu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in