2022-01-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vad pratar du om? Starlink kostar 99 dollar i mnaden, med ett kp av antenn fr 370 dollar om jag inte missminner.

Vilken ISP i USA ger fiber fr 200 kr i mnaden? Starlink har en ping p 20-30ms.

terigen, lr er att se utanfr er egna lilla bubbla, jag lovar er, det r d ni brjar tjna pengar.
gs starlink och spacex av Tesla?
Citera
2022-01-10, 20:19
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Vad pratar du om? Starlink kostar 99 dollar i mnaden, med ett kp av antenn fr 370 dollar om jag inte missminner.

Vilken ISP i USA ger fiber fr 200 kr i mnaden? Starlink har en ping p 20-30ms.

terigen, lr er att se utanfr er egna lilla bubbla, jag lovar er, det r d ni brjar tjna pengar.

Det finns en vrld utanfr bubblan USA som har en dysfunktionell ISP-marknad Starlink tar fasta p att andra inte r effektiva, inte att dom skulle vara bttre. Med en ordnad konkurrens s kommer fiberpriser och 5G att n samma priser som i Sverige, men jag erknner att marknaden i USA ligger 15 r efter utvecklingen i Sverige.

Dagsaktuella priser fr starlink r 5 429kr fr antenn och 1079 i mnadsavgift (osker om med moms eller ej). Sen r det oklarheter vad det kostar om antennen havererar om 3 r d den r kraftigt subventionerad. De flesta analyser av antennen sger att tillverkningskostnaden ligger p runt 20000kr s spacex subventionerar den kraftigt. Det kan bli obehagliga kostnader fr att byta ut antennen.
Citera
2022-01-10, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppa-pig
Tyvrr spelar det ingen roll om FSD r bttre n mnniskor p att kra bil. Varje frare anser sig vara bttre n genomsnittet och kan dessutom vlja sin riskniv genom att anpassa krstilen. Med FSD ker alla liks oskert, inte ok. Juridiken (inte frskringsbolag) gillar nog inte heller FSD.

De som frsvarar Teslas vrde i trden anvnder mycket tnk om framtiden samt visioner frn andra bolag och dylikt. Men vad r det i nulget som motiverar Teslas pris?

Positivt:
- Tesla sljer fler bilar n tidigare.

Inte lika positivt:
- Tesla tjnar pengar p utslppsrtter (politiska beslut)

- Tesla frlorar pengar p varje sld bil.

- Tesla tappar marknadsandelar.

- Tesla har frarstd p samma niv som konkurrenterna.

- Tesla sljer en mjukvara fr 100000 som inte fungerar.

- Teslas VD r under utredning fr fiffel i samband med Solar city affren. Fngelse?

-Tesla ligger I bottenligan gllande kvalitet.

- Cybertruck frsenad.

- 4680 batteri frsenat.

- Roadster frsenad.

- Semi truck frsenad.

- Giga Berlin frsenad.

- Tesla robot LOL.

Osv

Hej rkade se denna trd, tnkte jag kunde ge BsteHrMongolid lite backup ^^

Inte lika positivt:
Detta r helt fantastiskt, andra bilmrken betalar straffskatt till tesla. Det har kommit att bli alltmer redundant fr tesla vinster dock. S detta argumentet, som hll fr tesla bears ngra kvartal sen, gller ej lngre.

Jass hur mkt?
Vad tjnar dom isfall pengar p?
(Dom har ju gtt med vinst senaste 2 ren)

Nix. Dom kar inte alltid i alla marknader samtidigt. Men det man mste frst r att tesla ej tvlar mot andra elbilar. Elbilar tvlar mot alla andra bilar.
2020 ca 500k bilar slda
2021 ca 930k slda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Snarare tesla sljer mjukvara fr 100k som ej uppntt full funktionalitet.
Att ett fretag kan slja bristande mjukvara fr 100k utan att kunder klagar r vl ganska fantastikt fr fretaget i ett vinstsyfte?

- Teslas VD r under utredning fr fiffel i samband med Solar city affren. Fngelse?
Nej

Njaej, tesla varierar i kvalitet. Detta pga speed of innovation. Kolla intervjuer med Joe Justice s frstr man hur produktionen gr till. Helt o hllet fantastiskt, med vissa sidoeffekter
Dom r ju dock helt i topp vad gller hrdvara och mjukvara. Vill du ha en iphone 20 i plastskal eller en iphone 4 i metallskal?

- Cybertruck frsenad.
Eller model Y prioriterad

- 4680 batteri frsenat.
Eller Tesla kommer inom kort ha marknadens bsta batteri i en vrld dr elbilar och energilagring vxer s det knakar.

- Roadster frsenad.
ven den bortprioriterad. "Roadster is dessert" -Musk

- Semi truck frsenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin frsenad.
Spelar ingen roll. Inom kort kommer tesla spruta ut bilar som aldrig frr. Spelar det ngn roll om det hnder i vr eller i hst eller nsta r? (Fabriken ppnar inom kort, tar ngt r att rampa upp produktionen)

- Tesla robot LOL.
"Imagination is more important than knowledge" -Albert Einstein
Teslabot eller Optimus SubPrime r ett framtidsprojekt. Detta tas ej med i ngon analytikers prismodell vad jag sett.
Tror att dom kommer klara det om de fr tillrckligt med tid p sig dock.
Var p ett fredrag med ngt robot fretag, kommer ej ihg vilket, dr de 2017 pratade om automatiserade hemrobotar och vilken OTROLIG marknad det kan vara. Frasen som satte sig var. "Om en familj kan leasa en eller 2 bilar fr 3-6 tusen, vad tror ni de kan tnka sig leasa en hemmarobot fr"

Vad man mste frst med Tesla r att det r ett fretag som inget annat. Att det r vervrderat idag hller alla med om, men det r inte s marknaden funkar. Den r framtblickande.

Ngra av framtidens viktigaste marknader r energi(solceller, batterier), elektrifierad-transport, sjlvkrning, AI, robot-teknik (industriell och fr konsument)

Elon Musk har ett fantastiskt track-record. Han klarar inte alltid sakerna i de tighta tidsscheman han ger sig sjlv. Men han klarar dem till slut.

Tesla och SpaceX r de attraktivaste arbetsplatser fr ingenjrer. De kan vlja den bsta talangen.

S du har ett fretag som r i framkant i mnga framtidsbranscher, samt har de skarpaste hjrnorna.
Enligt fre detta anstllda r de ven otroligt motiverade och innovationer som p GM, Ford m.flera tar 7-9 r kan Tesla f igenom p 3 mnader. Musk fresprkar "rate of innovation".

Nr det kommer till investering s har alla sina egna strategier, om man tnker att tesla r vervrderat s br man ven stlla sig frgan, varfr r det vervrderat?
Varfr vrderar marknaden Tesla s?
Varfr r det s mnga duktiga analytiker som stter hga price-target p tesla?
Vad vet jag som inte dom vet?
Citera
2022-01-10, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
gs starlink och spacex av Tesla?

Ryktet r att man i framtiden kommer skapa ett konglomerat av Tesla, Neuralink, Starlink samt SpaceX under benmningen X. Hur mycket sanning det ligger i det har jag ingen aning om, men det knns fr nuvarande inte som en bra lsning.
Citera
2022-01-10, 20:33
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Mercedes ligger fre om vi ser till vilken tillverkare som ftt level 3 godknt fr en mycket begrnsad anvndning.
BMW kunde kra sjlvkrande bilar i full gas runt banor p 00 talet, alla tillverkare kan levererar bilar som r autonoma inom avgrnsade omrden. Ingen tillverkare klarar att erbjuda det Tesla fanboys tror att Tesla skall uppn med FSD ( och lovades av Musk uppn redan r 2020).
Att ha helt sjlvkrande bilar p alla typer av vgar och alla typer av miljer kommer inte hnda p lnge n om ngonsin.
Om den graden av sjlvstndighet mot all frmodan skulle uppns s kommer inte Tesla vara ensamma om de ens r frst.

Funktionen blir dessutom som att uppfinna guld fr en alkemist, nr genombrottet vl sker s blir det snabbt kraftigt devalverat pga tekniken blir snabbt vldigt vanlig s vrdet av tekniken sjunker radikalt.
Men som ett stt att pumpa upp vrdet p bolaget fungerar FSD utmrkt.

Hahaha helvette vad dumt inlgg!
Citera
2022-01-10, 20:37
Medlem
Citat:
Mercedes ligger fre om vi ser till vilken tillverkare som ftt level 3 godknt fr en mycket begrnsad anvndning.
BMW kunde kra sjlvkrande bilar i full gas runt banor p 00 talet, alla tillverkare kan levererar bilar som r autonoma inom avgrnsade omrden. Ingen tillverkare klarar att erbjuda det Tesla fanboys tror att Tesla skall uppn med FSD ( och lovades av Musk uppn redan r 2020).
Att ha helt sjlvkrande bilar p alla typer av vgar och alla typer av miljer kommer inte hnda p lnge n om ngonsin.
Om den graden av sjlvstndighet mot all frmodan skulle uppns s kommer inte Tesla vara ensamma om de ens r frst.

Funktionen blir dessutom som att uppfinna guld fr en alkemist, nr genombrottet vl sker s blir det snabbt kraftigt devalverat pga tekniken blir snabbt vldigt vanlig s vrdet av tekniken sjunker radikalt.

En ganska enkel frga till dig d. Vilket fretag har fordon som r delvis sjlvkrande i mer n en stadskrna?
Citera
2022-01-10, 20:41
Medlem
Citat:

Apple/Samsung, oligopol
Apple/Android, oligopol
Google, monopol
Facebook, monopol
Amazon, monopol
Microsoft, monopol
Intel/AMD, oligopol
Nvidia/AMD, oligopol

Bara fortstta listan.. men AI vilket det egentligen handlar om kommer bli som dasspapper direkt..
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Har du lst artikeln eller inte?

Snubben r en ingenjr som jobbar med att utveckla GPS.

Det r det fler som r. Artikeln var lng och jag hittade ingen graf ver bandbredd per anvndare och satelit.
Men det r sjlvklart att nr fler anvndare delar p en satelit s sjunker bandbredden per anvndare.
Citera
2022-01-10, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Nr FSD passerat schimpanser och ven dig i krfrmga (osker p ordningen), s gr det vldigt fort fr FSD att n en niv som r verlgsen mnniskans. Fortstt grna skriva om varfr du inte tror det.
ven om, och det r ett stort om, det skulle lyckas (allts i alla vderfrhllanden och situationer), vilket jag anser Teslor saknar hrdvara fr idag, speciellt d man tog bort radarn (det enda verktyget som faktiskt kunde se mer n en kamera/mnniska och drmed f ett vertag), s ser jag inte hur jag skulle motivera betala 100k extra fr det. D kan jag lika bra ta taxi de gngerna de behvs (vilket r nr jag ej fr kra sjlv pga alkoholintag).
Citera
2022-01-10, 21:09
Medlem
Peppa-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Inte lika positivt:
Detta r helt fantastiskt, andra bilmrken betalar straffskatt till tesla. Det har kommit att bli alltmer redundant fr tesla vinster dock. S detta argumentet, som hll fr tesla bears ngra kvartal sen, gller ej lngre.

Jass hur mkt?

Nix. Dom kar inte alltid i alla marknader samtidigt. Men det man mste frst r att tesla ej tvlar mot andra elbilar. Elbilar tvlar mot alla andra bilar.
2020 ca 500k bilar slda
2021 ca 930k slda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Att ett fretag kan slja bristande mjukvara fr 100k utan att kunder klagar r vl ganska fantastikt fr fretaget i ett vinstsyfte?

Nej

Njaej, tesla varierar i kvalitet. Detta pga speed of innovation. Kolla intervjuer med Joe Justice s frstr man hur produktionen gr till. Helt o hllet fantastiskt, med vissa sidoeffekter
Dom r ju dock helt i topp vad gller hrdvara och mjukvara. Vill du ha en iphone 20 i plastskal eller en iphone 4 i metallskal?

- Cybertruck frsenad.

- 4680 batteri frsenat.
Eller Tesla kommer inom kort ha marknadens bsta batteri i en vrld dr elbilar och energilagring vxer s det knakar.

- Roadster frsenad.

- Semi truck frsenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin frsenad.
Spelar ingen roll. Inom kort kommer tesla spruta ut bilar som aldrig frr. Spelar det ngn roll om det hnder i vr eller i hst eller nsta r? (Fabriken ppnar inom kort, tar ngt r att rampa upp produktionen)

- Tesla robot LOL.
Teslabot eller Optimus SubPrime r ett framtidsprojekt. Detta tas ej med i ngon analytikers prismodell vad jag sett.
Var p ett fredrag med ngt robot fretag, kommer ej ihg vilket, dr de 2017 pratade om automatiserade hemrobotar och vilken OTROLIG marknad det kan vara. Frasen som satte sig var. "Om en familj kan leasa en eller 2 bilar fr 3-6 tusen, vad tror ni de kan tnka sig leasa en hemmarobot fr"

Vad man mste frst med Tesla r att det r ett fretag som inget annat. Att det r vervrderat idag hller alla med om, men det r inte s marknaden funkar. Den r framtblickande.

Ngra av framtidens viktigaste marknader r energi(solceller, batterier), elektrifierad-transport, sjlvkrning, AI, robot-teknik (industriell och fr konsument)

Elon Musk har ett fantastiskt track-record. Han klarar inte alltid sakerna i de tighta tidsscheman han ger sig sjlv. Men han klarar dem till slut.

Tesla och SpaceX r de attraktivaste arbetsplatser fr ingenjrer. De kan vlja den bsta talangen.

S du har ett fretag som r i framkant i mnga framtidsbranscher, samt har de skarpaste hjrnorna.
Enligt fre detta anstllda r de ven otroligt motiverade och innovationer som p GM, Ford m.flera tar 7-9 r kan Tesla f igenom p 3 mnader. Musk fresprkar "rate of innovation".

Nr det kommer till investering s har alla sina egna strategier, om man tnker att tesla r vervrderat s br man ven stlla sig frgan, varfr r det vervrderat?

Tack fr ett respektabelt inlgg och fr att du hjlper mongo lite.

Ngra cirkelresonemang dock, som tex vart Tesla tjnar sina pengar, utslppsrtter, inte bilar.

Man kan slja fler bilar och nd tappa marknad. Detta d ven konkurrenterna sljer fler bilar.

Ang. Kvaliteten s kan man nog inte skylla p speed of innovation d det handlar saker som pltbitar och frg. Ngot tesla har haft flera r p sig att frska f rtt. Fr att inovera form och design verkar inte vara fokusomrden.

Att man gr ut och sljer en produkt och lovar en leveranstid som man sedan skjuter och skjuter p, kan inte tolkas som positivt p grund av att man fokuserar p annat. Ndu! Prova det med din chef.

Mvh
Citera
2022-01-10, 21:13
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
ven om, och det r ett stort om, det skulle lyckas (allts i alla vderfrhllanden och situationer), vilket jag anser Teslor saknar hrdvara fr idag, speciellt d man tog bort radarn (det enda verktyget som faktiskt kunde se mer n en kamera/mnniska och drmed f ett vertag), s ser jag inte hur jag skulle motivera betala 100k extra fr det. D kan jag lika bra ta taxi de gngerna de behvs (vilket r nr jag ej fr kra sjlv pga alkoholintag).

Fel. FSD'n bygger en 3D-vy frn fotoner som kamerorna snappar upp, inte frn bildrutor, och r verlgset det mnskliga gat och vran tolkning av det vi tror vi ser vid dlig sikt. Det r en frgan om nr, inte om. Ingen r intresserad av vad dina personliga behov r, utan vrdet bestms ur ett marknadsperspektiv, nmligen hur mycket logistik och transport fretag kommer kunna kapa kostnader. Lnder och delstater som inte adopterar tekniken kommer g miste om stora vrden. Jag frstr tekniken och marknaden, drfr frstr jag vrdet och sannolikheten att det frverkligas.
Citera
2022-01-10, 21:25
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbe

Inte lika positivt:

Jass hur mkt?

2020 ca 500k bilar slda
2021 ca 930k slda
Tappat marknad?

Nej, kolla in AI day.

Nej

- Cybertruck frsenad.

- 4680 batteri frsenat.

- Roadster frsenad.

- Semi truck frsenad.
Bortprioriterad

- Giga Berlin frsenad.

- Tesla robot LOL.

Tappert frsk, men Dunning Kruger effekten r fr stark. Folk som tar beslut p emotionella grunder (avundsjuka och frakt) kommer inte vika sig ens nr kursen har bevisat hur fel de har flera gnger om. Det kommer alltid finnas lvtunna argument och fokus p vad Tesla inte gjort nnu. Men det r tminstone kul att se dem gra bort sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in