2022-01-07, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Mässling har ett R0 på 15. Att Omikron har ett R0 på 60-75 är fantasisiffror.

jag tror att de där r-talen har en väldigt hög inneboende osäkerhet. De beror på så mycket. Vad det finns för immunitet och vilka åtgärder man vidtar, hur folk beter sig, vilka livsmönster som finns. Kan tänka mig att samma sjukdom uppvisar helt olika r-tal beroende på om man befinner sig i Bombay eller i Östersund. Att Omikron är väldigt smittsamt tycks det dock inte råda några tvivel om.
Citera
2022-01-07, 09:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det är nog klokt att göra det. Jag har också sett till att vaccinera mig mot influensa. För första gången sedan svininfluensan faktiskt. Känns klokt nu så här i efterhand då även den sjukdomen härjar som sagt. Hörde även att det är många halkolyckor, så det är helt klart ansträngt nu.
Jag tog min 27:e influensavaccin nu i höstas samt 3:e dosen Pfizers. Fullt frisk och ingen riskgrupp mer än att jag är människa och kan få skiten.
Dock är jag inte speciellt orolig för Omicron då jag anser mig ha rätt bra skydd mot allvarlig sjukdom.
Däremot att få kräksjuka är vidrigt. Speciellt för de som åkt på covid och har rejält ont i huvudet och sedan kräkas.
Citera
2022-01-07, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Då krävs det att den varianten är mer smittsam än Omicron. Tveksamt om den kommer.
Omicron verkar "framtagen" via möss under en längre tid, troligen start sommaren 2020 och spridit sig i Afrika hösten 2021. Förhoppningsvis "framtagen" på naturlig väg. Mutationer på Delta borde förhoppningsvis vaccinen fungera någorlunda på.
Nej jag hoppas verkligen denna skit kan gå över nu och Omicron blir som en form av naturligt vaccin.

Smittsamheten, enligt den danska studien, bygger nästan helt på att vi inte har någon immunitet mot att bli smittad mot Omikron i kombination med att inkubationstiden är kortare (snabbare replikation). När immuniteten ökar kommer SARS-Cov-2-varianter med andra mutationer att istället dominera. Så fungerar evolutionen virus i allmänhet och leder till olika typer av virusvågor över vintersäsongerna. Coronavirus är inga undantag då det finns vissa "coronasäsonger" då vissa typer varianter tar över mer. Var så säker, Omikron är inte någon "väg ur" pandemin. Det kommer ett läge där WHO godtyckligt beslutar att pandemin är över, men att viruset kommer att fortsätta skapa utbrott världen över. For ever.

Att Omikron har mutationer som liknar vissa djurslag och kom någon gång under 2020 är känt sedan flera veckor tillbaka. Hypotesen är att den smittat råttor/gnagare och evolverat där och sedan smittat människa igen, precis som med minkfallen. För den konspiratoriskt lagda har någon släppt ut en labb-variant från mus.
Citera
2022-01-07, 09:33
Medlem
Citat:
jag tror att de där r-talen har en väldigt hög inneboende osäkerhet. De beror på så mycket. Vad det finns för immunitet och vilka åtgärder man vidtar, hur folk beter sig, vilka livsmönster som finns. Kan tänka mig att samma sjukdom uppvisar helt olika r-tal beroende på om man befinner sig i Bombay eller i Östersund. Att Omikron är väldigt smittsamt tycks det dock inte råda några tvivel om.

RO-talet är ju hur många en person i genomsnitt smittar vidare.

60-75 är matematiskt omöjligt.

1000 sjuka smittar vidare i snitt 60 personer = 60.000 smittade.

Dessa 60.000 smittar vidare 60 personer i snitt = 3.600.000 smittade.

Dessa 3.600.000 smittar vidare 60 personer i snitt = 216.000.000 smittade.

osv
Citera
2022-01-07, 09:40
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=jT2g4dfBnNw

mmhmmm..
Citera
2022-01-07, 09:43
Medlem
Citat:
Sista vågen innan vadå? Innan covid19 blir luftburen HIV, innan det blir cancer, innan det ebola? Varför skulle ett coronavirus helt plötsligt bli ett influensavirus? De tillhör ju inte ens samma virusfamilj

Ok.. innan det blir ungefär lika farligt som en förkylning. Du vet vad jag menade 😀

Vi är ju redan där.
Citera
Medlem
Citat:

Det är därför det finns någon sim heter R(e). Det effektiva R-talet som beror på immunitet, restriktionsmönster etc.

Som du säkert läst (?) så beror smittsamheten av att det inte råder någon immunitet av vaccination eller tidigare infektion (eller väldigt liten eller kort immunitet), mot Omikron. Mängden IgG i blodet spelar liten roll för att få en övre luftvägsinfektion, där det mera kortlivade IgA verkar.
Citera
Medlem
Varför lät man det hända igen? Vi hade med lätthet kunnat bromsa den här vågen och göra den mer hanterbar för vården.
Citera
2022-01-07, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
RO-talet är ju hur många en person i genomsnitt smittar vidare.

60-75 är matematiskt omöjligt.

1000 sjuka smittar vidare i snitt 60 personer = 60.000 smittade.

Dessa 60.000 smittar vidare 60 personer i snitt = 3.600.000 smittade.

Dessa 3.600.000 smittar vidare 60 personer i snitt = 216.000.000 smittade.

osv

Precis, det är en matematisk omöjlighet. I och med att immuniteten mot Omikron är mycket låg trots tidigare infektion eller vaccination så blir R(e) närmare R(0) för Omikron. Då finns bara restriktioner som kan dämpa R(0), eller infektion av Omikron själv. Det räcker med ett R(0) av 2-3 för att få en explosiv ökning och just nu verkar R(e) ligga någonstans runt 1,5.
Citera
2022-01-07, 09:48
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Vad innebär det? Att ovaccinerade oftare är personer utan underliggande sjukdomar som kan bli allvarligt sjuka i covid, men som sällan dör av sjukdomen? Kan det vara så att en del av dem till och med ligger på IVA av andra anledningar? Samtidigt så klarar sig inte de äldre och skörare trots två eller tre vaccindoser?

Ja, det är den rimligaste tolkningen. Och när vi då dessutom vet att de som kallas ovaccinerade i statistiken, (men som kan vara nyvaccinerade, eller i en region med få IVA-fall), till största andel tillhör kända riskgrupper, och att de som behöver vård, men inte dör, är en handfull i absoluta tal, så är det dags att sluta tjata om en allmän pandemi, och avbryta alla steg mot tvångsvaccinering.
Citera
2022-01-07, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Varför lät man det hända igen? Vi hade med lätthet kunnat bromsa den här vågen och göra den mer hanterbar för vården.

Du menar att låsa in folk är lätt?
Citera
2022-01-07, 09:49
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
We can’t give COVID booster shots every six months, Oxford vaccine scientist says

https://www.msn.com/en-us/health/medical/we-can-t-give-covid-booster-shots-every-six-months-oxford-vaccine-scientist-says/ar-AASvbv3

"An Oxford scientist recently criticized the idea that the world’s population will continue to need COVID-19 vaccine booster shots every six months, saying it’s impossible to make that happen.

Andrew Pollard, the director of the Oxford Vaccine Group and head of the U.K.’s Committee on Vaccination and Immunization, recently told The Daily Telegraph that the vaccine developers can’t keep up with the pace of COVID-19 booster shots.

“We can’t vaccinate the planet every four to six months. It’s not sustainable or affordable,” said Pollard, who helped develop the Oxford-Astrazeneca COVID-19 vaccine.

He said health officials “need to target the vulnerable” rather than give everyone vaccine shots and boosters."

En underbar, ärlig och logisk man, långt ner i hierarkin. D v s så långt ifrån toppen, att han kan vakna till och ifrågasätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in