2022-01-07, 08:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Är detta sista vågen innan covid blir en årsinfluensa!

Omikton är inte längre dödlig om man ser kurvan. Visst är testningen större iofs

Ett tillägg till brödslivorna - 6 glas mjölk om dagen minns jag. Idag inser man att det var mutot och lobbying. Då drack man mjölk till varje mål.

Sista vågen innan vadå? Innan covid19 blir luftburen HIV, innan det blir cancer, innan det ebola? Varför skulle ett coronavirus helt plötsligt bli ett influensavirus? De tillhör ju inte ens samma virusfamilj
Citera
2022-01-07, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Kika på denna så ger den ett betydligt bättre bild av läget än vad de håller på med
Länder som ligger för oss med Omicron spridning och sjukhusinläggningar

Se även den övre grafen på nedersta länken så ser man global läget med smittspridning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2021-08-30..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Hospital+patients&Interval=Weekly& Relative+to+Population=true&Color+by+test+positivi ty=false&country=USA~GBR~CAN~FRA~AUS

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Bilderna visar att fallen ökar brant. Tycker fallen ökar brant även i scenario 2, eller tycker du det ligger platt?
Citera
2022-01-07, 08:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Kloka slutsatser från WHO rörande det "milda" Omikron.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/experten-blir-en-falsk-trygghet-med-omikron/

Allt fler studier tyder på att omikronvarianten ger ett mildare sjukdomsförlopp.

Det leder till en falsk trygghet, menar en dansk professor och WHO-toppen Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Eftersom varianten är så mycket mer smittsam kommer allt fler ändå hamna på sjukhus.

Flodvågen av fall är så hög, och kommer så snabbt, att vården världen över överbelastas, sa han på en pressträff, enligt BBC.

Han vänder sig i synnerhet emot idén om att omikron skulle kategoriseras som mild.

– Medan den förefaller mildare än delta, särskilt för de vaccinerade, är det inte samma sak som att den är mild.

– Precis som vid tidigare varianter hamnar folk på sjukhus, och de dör, sa Ghebreyesus.
Citera
2022-01-07, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
I snitt tre inlagda per kommun. Förstår inte hur svensk sjukvård kan vara så kass när den får så mycket pengar, handlar om flera hundra miljarder kr.

De miljarderna går till spillo i onödig testning.
Citera
2022-01-07, 08:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nu säger jag inte att det blir så illa men förra julen så var det också en peak i smittspridningen i Danmark och peaken i dödsfall kom en månad senare.

Smittan peakade 19:e December.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+cases&Inte rval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

Dödsfallen peakade 21:a Januari.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=earliest..2021-08-26&facet=none&pickerSort=desc&pickerMetric=total_c ases&hideControls=true&Metric=Confirmed+deaths&Int erval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

När smittotalen peakade så låg dödstalen på en tredjedel av vad de låg på senare.

Den nuvarande peaken (som får förra vinters peak att nästan försvinna i y-skalan.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&facet=none&pickerSor t=desc&pickerMetric=total_cases&hideControls=true& Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=false&C olor+by+test+positivity=false&country=~DNK

Läste precis att man förväntar sig en ny våg i Danmark nu när skolorna öppnar. Man tror inte alls att det peakat i Danmark.
Citera
2022-01-07, 08:48
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Bilderna visar att fallen ökar brant. Tycker fallen ökar brant även i scenario 2, eller tycker du det ligger platt?
De ökar men det hade behövts betydligt högre för att stämma med nuläget.
Dessutom att rita sådana där kurvor räcker med att se hur luftvägssjukdomar beter sig vintertid.

Såg du graferna jag länkade till?
Spännande tid vi har framför oss.

Dock tror jag vi inte kommer undan utan Omicron kommer smitta alla. Förhoppningsvis sista stora vågen. Vaccinen verkar inte fungera så där bra som vi hoppats på.
Men vi hade behövt lite bättre verktyg (restriktioner) för att som det kallas "platta till kurvan". Sjukvården kommer få en jobbig tid nu.
Citera
2022-01-07, 08:53
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Läste precis att man förväntar sig en ny våg i Danmark nu när skolorna öppnar. Man tror inte alls att det peakat i Danmark.
Vi kommer troligen också få bra "draghjälp" av att skolorna öppnar och de som varit lediga återvänder till sina arbetsplatser. Precis lagom nu så vi får turboeffekt på smittspridningen.
Dock tror jag inte det blir så allvarligt bara vi klarar de viktigare samhällsfunktionerna som sjukvård, räddningstjänst och polis.
Citera
2022-01-07, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN

Vi lär nog få se på smittspridning i Sverige nästa vecka när skolorna drar igång.
Citera
2022-01-07, 08:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Bara att du ens försöker upprepat gissa mina känslor när det inte har någon relevans visar på din avsaknad av avsikt att hålla debatt på sakfrågenivå.

Jag utgår från vad du skriver. Jag visade exempelvis ett samband mellan utbildningsnivå och vaccinationsvilja och hur de som är mer benägna att tro på konspirationsteorier är sämre kritiskt tänkande. Ditt svar "Du vet ingenting om min utbildningsnivå."

Det är väl ganska talande för hur du tar presenterad statistik personligt?
Citat:

Vi får väl avsluta detta med att du vidhåller att högre utbildning minskar eller avvecklar kritiskt tänkande hos flertalet.
Samt att detta är viktigt i en debatt som bör kunna påvisa nytta eller ej 100% vetenskapligt.
Du kan väl intala dig det. Uppenbarligen inget jag kan göra något åt i vilket fall. Så vi avslutar med det, låter som det bästa vi kan göra.
Citera
2022-01-07, 08:57
Medlem
Citat:
Dessutom att rita sådana där kurvor räcker med att se hur luftvägssjukdomar beter sig vintertid.

Dock tror jag vi inte kommer undan utan Omicron kommer smitta alla. Förhoppningsvis sista stora vågen. Vaccinen verkar inte fungera så där bra som vi hoppats på.
Men vi hade behövt lite bättre verktyg (restriktioner) för att som det kallas "platta till kurvan". Sjukvården kommer få en jobbig tid nu.

Restriktionerna vi har är i stort sett verkningslösa när skolor är oöppnad och när folk trängs på affärer osv. Släpp på allt säger jag och lägg ner tramset. Ge pengarna till sjukvården istället.
Citera
2022-01-07, 08:58
Medlem
Kanske bäst att de bygger upp det där fältsjukhuset i Älvsjö igen. Det som inte tog emot en enda jävla patient...

Ett jävla trams. Varför har det inte satsats rejält resurser på vården dessa år?

Pandemin visar bara hur ynkligt Sveriges beredskap har blivit.
Citera
2022-01-07, 08:59
Medlem
Citat:

Vårdens normala inläggningar ligger dock inte på scenario 3 utan snarare någonstans på scenario 2 eller mellan. Jag tror inte regeringen nöjer sig med att FHM ska rita kurvor eller tala om att det kommer öka till vintern, då FHM, vare sig de vill eller inte, är ålagda uppdraget från regeringen.

Omicron kommer att smitta väldigt många och när det närmar sig mättnad/högre immunitet kan dock någon annan variant dyka upp och ta över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in