2022-01-06, 21:26
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Så igen inget om sakfrågor utan fortsatt "debatt" på den lägsta av nivåer, stämpla folk med fel åsikter som något hemskt.
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fast det handlar inte om konspirationsteorier.

Covid är ju dock den perfekta maskeringen för ett välfärdssamhälle på nedgång, trots astronomiska skatter.
Skjut inte budbäraren och ta det inte personligt. Det är trots allt vetenskap och insamlad data som underbygger inläggen av i detta fall budbärarna.
Citera
2022-01-06, 21:26
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det ser bra ut detta gott folk!

Precis som förutspått börjar IVA-inlagda stagnera och sakta röra sig nedåt i samband med att Omikron tar över.
Antalet Omikronfall på IVA kommer vara minimalt.

Jag ser att folk är oroliga över "vanliga" sjukhusinäggningar men låt mig då sätta saker i perspektiv.

Vi har 24 000 vårdplatser normalt i Sverige och att skala upp dom ytterligare är nog inget större problem.

1 300 000 läggs in varje år på sjukhus.
180 000 läggs in för hjärt/lungproblem på ett år.
70 000 läggs in varje år pga fallolyckor.
40 000 läggs in för lunginflamation varje år.

70 000 har vårdats för covid på TVÅ år.

Vården som bedrivs på dom vanliga covid-avdelningarna är mestadels lättare med febernedsättande osv och vårdtiden för Omikron är betydligt kortare.

Jag är helt övertygad om att vi skulle klara 5000 utan problem om Så behövdes men det kommer inte bli så.

Det här har såklart UK, DK och alla andra koll på och det är därför inga större åtgärder införs.

Visst blir det en viss belastning på vården men det kommer gå bra.

Jag kommer få rätt att detta var det bästa som kunde hända.

Jag hoppas att du har rätt. Intressanta siffror i alla fall! Vi har, i alla fall, betydligt mindre belastning på slutenvården och IVA jämfört med våren 2020 och vintern 2020/21.
Citera
2022-01-06, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ne jag har inte samlat den datan eller har intresse av att analysera den . Däremot har vi myndigheter som gör det åt oss. Du kan läsa till exempel på alla nordiska länders motsvarighet till FHM hur man resonerar nytta/risk i frågan.

Du beskriver fårflocksmentalitet.
Och det är det man lär sig via högre utbildning vill du påvisa?
Du har heller inte sett att dessa myndigheter svänger 180 grader med jämna mellanrum?
Citera
2022-01-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Skjut inte budbäraren och ta det inte personligt. Det är trots allt vetenskap och insamlad data som underbygger inläggen av i detta fall budbärarna.

Jo, när budbärare har syfte att ta död på debatt genom unkna metoder som att stämpla folk med fel åsikt.
Håll dig till substans i sakfrågan anser jag.
Citera
2022-01-06, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Japp vart så hela jävla hösten 7/10 på Ica ovacc 7/10avlidna full vaccade och sätt till hur man räknar vaccade / ovaccade förmodligen 9/10 avlidna fullvaccade

Japp, tyvärr är det så. Genomsnittsåldern på den senare gruppen lär vara rätt mycket högre dessutom.
Citera
2022-01-06, 21:34
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du beskriver fårflocksmentalitet.
Och det är det man lär sig via högre utbildning vill du påvisa?
Du har heller inte sett att dessa myndigheter svänger 180 grader med jämna mellanrum?

Att vi låter de som är mest kunniga i ett ämne få det förtroendet är det som utvecklat vår art för din kännedom. Hur tror du samhället sätt ut om alla ” tänkte själva ” Då hade vi bott i grottor .. sedan är det en kantboll med yngre.

Så här resonerar finnarna i frågan som inte är nått jävla pk/regnbågsfolk..

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/vacciner-och-coronaviruset/coronavaccination-av-barn-och-unga
Citera
2022-01-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Att vi låter de som är mest kunniga i ett ämne få det förtroendet är det som utvecklat vår art för din kännedom. Hur tror du samhället sätt ut om alla ” tänkte själva ” Då hade vi bott i grottor .. sedan är det en kantboll med yngre.

Så här resonerar finnarna i frågan som inte är nått jävla pk/regnbågsfolk..

https://thl.fi/sv/web/infektionssjukdomar-och-vaccinationer/aktuellt/aktuellt-om-coronaviruset-covid-19/vacciner-och-coronaviruset/coronavaccination-av-barn-och-unga

Du raljerar med att alla som inte tar vaccin är lågutbildade foliehattar men när man sen frågar vad du basera din ståndpunkt på så har du inga egna tankar öht.
Vad för utbildning behövs för att bli ett får totalt avsaknad av kritisk tänkande?
Det enda man lär sig nuförtiden är olika metoder att förtrycka folk med fel åsikt?
Citera
2022-01-06, 21:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Till alla dom som tjatar på oss att ta vaccinet. FHM själva säger att toppen på den här vågen kommer nås i mitten av Januari. Något som jag själv sade för flera veckor sedan. På pressträffen tjatade tanten om att det är jätteviktigt att ta sin första dos nu om man inte gjort det. Men eftersom man inte räknas som fullvaccinerad förrens två veckor efter andra dosen, varför ska man då ta sin första dos nu?

Man kommer ju knappast hinna få sitt påstådda "skydd" om man tar dos ett nu. Innan man fått dos 2 är ju toppen sedan länge redan nådd, för att inte tala om dos 3. Om med Omikron påstår dom att det är dos 3 som ger dig "skydd", något som jag aldrig kommer hinna med ändå

Det hela är ju fullständigt bisarrt

Tja, det blir ju så pga ditt bisarra val att inte ta din första dos vaccin när du blev erbjuden en sådan. Har du tidigare inte haft en SARS-COV2 infektion så löper du, minst, 10 gånger större risk att bli ett intensivvårds fall jämfört med om du varit vaccinerad. Hoppas för din skull att du är bara är ung och dum, men att du tar ditt förnuft till fånga och tar sin första dos vaccin. Skyddar iof inte emot att bli smittad, men kanske mot svår sjukdom..
Citera
2022-01-06, 21:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TestoGubbe
Japp vart så hela jävla hösten 7/10 på Ica ovacc 7/10avlidna full vaccade och sätt till hur man räknar vaccade / ovaccade förmodligen 9/10 avlidna fullvaccade

Vad innebär det? Att ovaccinerade oftare är personer utan underliggande sjukdomar som kan bli allvarligt sjuka i covid, men som sällan dör av sjukdomen? Kan det vara så att en del av dem till och med ligger på IVA av andra anledningar? Samtidigt så klarar sig inte de äldre och skörare trots två eller tre vaccindoser?
Citera
2022-01-06, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
vi får väl se..

Flera experter ser omikron som en dämpare på pressen på iva. Senast idag läste jag om Australien.
Denna veckan står omikron för ca 90% av fallen, men 75% på iva är bekräftade med delta.

Men jag har varken spåkula eller tror mig veta bättre än någon expert, så vi får se om någon vecka.
Jag tror knappt omikron kommer märkas på IVA i UK.
I London har det som sagt redan peakat, och ändå har IVA inte stuckit iväg.
Så jäkla lång tid tar det inget vågen hinner börja vända ner innan det märks inom intensivvården.
SA började minska på IVA ungefär tre dagar efter peaken

Sydafrika med ungefär lika många inv som UK har 546 in critical trots urdålig vaccintäckning just nu så det pekar väl på att omikron är betydligt lindrigare än alpha och delta.
Visserligen har de fördel av värme och sol. Men det behöver inte bli värre i Sverige om vi sköter våra kort rätt.
Citera
2022-01-06, 21:51
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
De som vägrar vaccinera säger ofta att de "tänker själva". Det är väl just det som är problemet kanske
Så du och alla som vaccinerat sig har inte tänkt själva? Är du tom i bollen?
Citera
2022-01-06, 21:52
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Du raljerar med att alla som inte tar vaccin är lågutbildade foliehattar men när man sen frågar vad du basera din ståndpunkt på så har du inga egna tankar öht.
Vad för utbildning behövs för att bli ett får totalt avsaknad av kritisk tänkande?
Det enda man lär sig nuförtiden är olika metoder att förtrycka folk med fel åsikt?

Där det är lägst vaccinationsgrad är i utanförskapsområden. Där bor bor mestadels utomeuropeiska och lågutbildade det är ingen hemlighet. Personligen är jag inte för tvång utan den svenska valfriheten . Jag raljerar över de som påstår att man skall ” tänka själv” gällande analyser och resultat kring kliniska prövningar, hur det ser ut i vården fast de inte ens jobbar där etc. Big pharma och superjuden styr alla regeringar är ju också något som man hävdar livligt ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in