2022-01-07, 09:50
Medlem
R-talet lär inte vara rekordhögt flera veckor i rad utan når en topp och går sedan ner. Men vi kanske kan få se R-tal uppemot 2 nästa vecka när alla skolor öppnar igen.

Covid-19 är här för att stanna i evighet. Att flera hundra miljoner blivit smittade och att det finns ytterligare 7 miljarder samt att viruset muterar lite då och då ger ju att det finns ingen ände på det.

Världen bör därför rida ut omikron nu och ta lärdom och sedan öppna upp och ta bort alla restriktioner.
Citera
2022-01-07, 09:51
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Säkrast är väl att aldrig göra något alls om man aldrig ska göra fel!

Det du beskriver är ju just vad som nästan alltid händer om något inte verkar stämma, dvs. att problemet/felet/misstaget updagas genom olika kontrollfunktioner eller genom att andra undra undersöker saken.
Det är nog det system vi får förlita oss till om vi inte ska "go Amish".

Det bevisar tydligt att politiker och andra ledande ämnesexperter har fattat förhastade beslut som varit ogenomtänkta.

Barn som inte behöver vaccin har nu drabbats av Myokardit i mycket större utsträckning än vad som tidigare varit känt. Endast p.g.a. ett system som alla litar på inte fungerar.

Försiktighetsprincipen? Finns inte den längre? Kunde inte bry mig mindre om vuxna som blivit inlurade i masspsykosen men ge fan i alla barn.
Citera
2022-01-07, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
En underbar, ärlig och logisk man, långt ner i hierarkin. D v s så långt ifrån toppen, att han kan vakna till och ifrågasätta.

Det han säger är självklarheter. Till skillnad från vissa härinne som säger att vi kan nog utrota viruset genom att boostar alla i världen var 4 månad....Otroligt vilken iverklighetsförankring som vissa har eller inte har...
Citera
2022-01-07, 09:55
Medlem
IMBILDENs avatar
Öppen artikel rörande skolstängningar.
https://www.dn.se/varlden/nu-oppnar-skolorna-i-hela-europa-trots-covidlarmen/

I USA, som noterade en miljon smittade på ett dygn härom dagen, kommer nu beslut om tusentals skolstängningar i stora städer som Detroit, Milwaukee och Newark.

50 ”mycket oroade” läkare skrev i julhelgen ett öppet brev till hälsominister Olivier Véran där de uppmanade honom att ta över ansvaret för skolorna. De varnade samtidigt för att många barn riskerar långvariga men efter att de smittas av omikron.

Känns ju inte helt bra det här. Här hemma i Sverige förväntar jag mig dock inte särskilt mycket. Vi gör väl som vi brukar. Blundar, håller för ögon och öron och väntar på mer "evidens", innan vi går till beslut...
Citera
2022-01-07, 09:57
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Öppen artikel rörande skolstängningar.
https://www.dn.se/varlden/nu-oppnar-skolorna-i-hela-europa-trots-covidlarmen/

I USA, som noterade en miljon smittade på ett dygn härom dagen, kommer nu beslut om tusentals skolstängningar i stora städer som Detroit, Milwaukee och Newark.

50 ”mycket oroade” läkare skrev i julhelgen ett öppet brev till hälsominister Olivier Véran där de uppmanade honom att ta över ansvaret för skolorna. De varnade samtidigt för att många barn riskerar långvariga men efter att de smittas av omikron.

Känns ju inte helt bra det här. Här hemma i Sverige förväntar jag mig dock inte särskilt mycket. Vi gör väl som vi brukar. Blundar, håller för ögon och öron och väntar på mer "evidens", innan vi går till beslut...

Roligt att du fetar att barn riskerar att drabbas.
Egentligen är du bara rädd att du själv skall smittas..
Citera
2022-01-07, 10:00
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det han säger är självklarheter. Till skillnad från vissa härinne som säger att vi kan nog utrota viruset genom att boostar alla i världen var 4 månad....Otroligt vilken iverklighetsförankring som vissa har eller inte har...

Ja, det är självklarheter. Men de som trimmats hårt kan inte se det, så han förtjänar en eloge för att ha vaknat till ur slummern, och att han går ut med det offentligt, från sin position.
Citera
2022-01-07, 10:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Roligt att du fetar att barn riskerar att drabbas.
Egentligen är du bara rädd att du själv skall smittas..

Jag vill inte att vare sig barn, vuxna eller jag själv ska drabbas. Anledningen till att jag fetade var att flera här tycks vara så övertygade om att barn inte blir vare sig sjuka eller smittar. Har ju varit ett mantra som Tegnell trummat ut genom hela pandemin, även om han på senare tid försökt vrida och vända på sig som en mask. Exempelvis att barn inte smittar, till att barn inte driver smittan. Å andra sidan, smittar man, så är man drivande...
Citera
2022-01-07, 10:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Jag vill inte att vare sig barn, vuxna eller jag själv ska drabbas. Anledningen till att jag fetade var att flera här tycks vara så övertygade om att barn inte blir vare sig sjuka eller smittar. Har ju varit ett mantra som Tegnell trummat ut genom hela pandemin, även om han på senare tid försökt vrida och vända på sig som en mask. Exempelvis att barn inte smittar, till att barn inte driver smittan. Å andra sidan, smittar man, så är man drivande...

Ok, så du menar att cirkuslejon är drivande i pandemin?

Då förstår du inte vad ”drivande” betyder
Citera
2022-01-07, 10:09
Medlem
IMBILDENs avatar
Det här är en artikel som jag tycker att alla vaccinskeptiker borde läsa.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-okning-av-covidpatienter-enormt-sjuka

"Ungefär 75 procent av patienterna på IVA är ovaccinerade enligt Folkhälsomyndigheten. I Stockholm är ungefär 65 procent av alla som vårdas på sjukhus för covid-19 ovaccinerade.

De som är vaccinerade men ändå behöver sjukhusvård är enligt Johan Bratt ofta äldre och sköra personer med underliggande sjukdomar.

– Det är otroligt tydligt att vaccination skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Vi ser att medelåldern hos dem som är ovaccinerade är drygt 50 år och medelåldern hos dem som är vaccinerade med två doser är lite över 70 år, säger Johan Bratt.

Han menar dock att de allra äldsta har en bra vaccinationstäckning med tre doser vilket gör att de är mindre utsatta än under pandemins första våg."

Då ska man ändå ha i åtanke att över 80% av alla vuxna är vaccinerade. Ändå står ovaccinerade för 75% av IVA-fallen i landet. Jag förstår ärligt talat inte riktigt hur man är funtad om man inte vaccinerar sig. Handlar ofta om sådana där personer som säger sig ha "tänkt själv", vilket nog är ett problem i sig...
Citera
2022-01-07, 10:11
Medlem
arbetets avatar
Vad har vi så här långt?:

Positivt:

Omikron ser ut att ha annorlunda mekanismer för att ta sin i celler vilket resulterar i mindre lungskador och mer infektion i de övre luftvägarna.

Omikron verkar inte strula till det med interferonet och det kan kanske minska risken för allvarliga förlopp

Negativt:

Skyhöga D-dimer-nivåer.

Peter Hotez (video):

The Lead CNN
@TheLeadCNN
"This narrative that it's just a mild virus is not accurate," says Dr. Peter Hotez, co-director for Vaccine Development at Texas Children's Hospital, on the surge in Covid-19 hospitalizations at the largest US pediatric hospital.
https://twitter.com/TheLeadCNN/status/1478135004827897858?s=20

Vi kan väl komma överens om att COVID19 är en systemisk sjukdom iaf:

Ian Ricksecker
@IanRicksecker
PSA: COVID-19 isn’t “just a cold,” isn’t “a respiratory virus,” and “mild” doesn’t mean what you think it does.

If you “aren’t scared of COVID”, this thread is for you.
(1/Tråd)

Please R/T if it opens your eyes.
Tråd: https://twitter.com/IanRicksecker/status/1478611650760437765?s=20
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ok, så du menar att cirkuslejon är drivande i pandemin?

Då förstår du inte vad ”drivande” betyder

Om cirkuslejon smittar en människa som i sin tur smittar 20 andra, där varje person i sin tur smittar 20 andra osv osv osv, ja, då är cirkuslejon drivande i pandemin. Flera länder har ju låtit avliva sjuka djurbesättningar, så det är inte så dumt som du vill få det att låta som.
Citera
Medlem
Citat:

Eftersom du inte förstår begreppet "drivande" så går det ju inte att förklara för dig. Uttalandena gjordes tidigt i pandemin för det utgör underlag för ex skolstängningar. Hör med Frode Forland som ångrade deras skolstängningar i början då de såg att de inte betydde något för smittspridningen. Precis som i Sverige och många andra studier så smittades barnen knappt alls i skolan (Schweziska studien ex) utan den stora smittspridningen skedde från vuxna till barn i hemmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in