2022-01-24, 11:34
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Så 0,1 % (eller något fler enligt dig) får en sjukdom motsvarande en influensa. Jobbigt värre...

Jag tror det är betydligt värre än så. Vet flera som varit svårt sjuka och som beskriver tiden som väldigt jobbig.
Citera
2022-01-24, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Så du påstår att Omicron dödar friska 20-30 åringar i lika hög grad som hjärtsjuka 60-åringar? Jo, tjena. till att börja med är detta ett virus som i princip enbart slår mot gamla, PRECIS som influensan. Den överväldigande majoriteten har varit mycket gamla. Hälften så gamla att de enligt Socialstyrelsens data har avlidit på servicehem utan att vara kvalificerade för vård. Kul dock att du helt försöker ignorera att genomgången smitta beviseligen skyddar väldigt mycket bättre än vaccinering.

Jag påstår ingenting. Din covidinfektion verkar göra dig senil: jag ställde en enkel fråga angående studien för några minuter sedan. Frågan verkar du inte vilja besvara; troligtvis för att du gjort din egen vidlyftiga tolkning av studien så att den passar din agenda.
Citera
2022-01-24, 11:36
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ja, latenta virus blossar väl lätt upp när immunförsvaret får sig en smäll av covid.

En stor lärdom under pandemin är Ivermectin ja. Jag o min sambo klarar oss fortfarande symptomfria. Är i Portugal nu o har utmanat covid genom att gå på antivaxxerställen i källarlokal o lyssnat på livemusik o druckit öl haha.

Måste utreda om öl kan lindra infektion....hur många flak behövs för en utredning...(ironi)
Var det detta band ni kollade på, dom vart visst utkastade från Gamla Stan i Lördags....
https://ibb.co/JrFJRTh (än mer ironi)

Expressen har just nu gått ut med att "det finns rapporter" med återinsjukna som fått Omikron 2ggr.
https://www.expressen.se/nyheter/skandinavien-drabbat-av-ny-omikronvariant/
Senast redigerad av vinland 2022-01-24 kl. 11:51.
Citera
2022-01-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Jag påstår ingenting. Din covidinfektion verkar göra dig senil: jag ställde en enkel fråga för några minuter sedan. Frågan verkar du inte vilja besvara; troligtvis för att du gjort din egen vidlyftiga tolkning av studien så att den passar din agenda.

Vad är det som du inte fattar? Det står ju klart och tydligt att genomgången infektion ger betydligt bättre skydd än vaccin?

Citat:
Natural immunity was six times stronger during the delta wave than vaccination, according to a new report from the U.S. Centers for Disease Control and Prevention.

Vaccines were more effective at preventing infection or serious illness than natural immunity from prior infections before the delta variant became the dominant strain. After delta became the main strain, vaccines alone grew weaker against the virus and natural immunity got much stronger.

During a time when the delta variant was the dominant strain on Oct. 3, it changed. Case rates in vaccinated people without a previous COVID-19 diagnosis were only 6.2 times lower than unvaxxed, uninfected people — three times less effective than pre-delta. They grew to 29 times lower among unvaccinated people with a previous diagnosis, and 32.5-fold among vaccinated people with a previous diagnosis of COVID-19.

The study also tracks the same trend with hospitalizations. In California, the jump in protection against serious illness was even more dramatic. It shows the protection afforded by previous infections went up nine times in the delta wave.

The effectiveness of natural immunity with omicron, however, is not fully understood yet. The CDC warns both vaccines and natural immunity have declined with the new dominant variant.

https://kdvr.com/news/coronavirus/covid-19-vaccine/cdc-report-natural-immunity-stronger-than-vaccines-alone-during-delta-wave/
Citera
2022-01-24, 11:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ja, det är väl ingen hemlighet att gamlingar kan behöva vaccinera sig på vintern, vilket de även gör mot influensa. Jag poängerar att massvaccinering är trams. Att covid skulle ha lika hög dödlighet bland ovaccinerade riskgrupper och ovaccinerade icke riskgrupper är absurt att påstå, men trots detta vill ju propagandamaskinen bunta ihop alla ovaccinerade vilket är direkt ohederligt och manipulation av statistik.

Är väl ingen som påstått? Man har ju alltid pratat om riskgrupper. Inte utan anledning. Däremot verkar det som att yngre ovaccinerade löper ungefär samma risk som äldre vaccinerade. Det är därför även yngre tjänar på att ta vaccin. Risken anses minska med 90% att bli mycket sjuk oavsett åldersgrupp. Kan inte förstå hur man idag frivilligt avstår vaccin. Datan finns ju där både vad gäller fördelar och risker.
Citera
2022-01-24, 11:40
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
För att förhindra smittspridningen.

Ok. sparkar den döda hästen en sista gång.

Varför förhindra smittspridningen?
Det kan ju inte vara ett självändamål, det måste ju finnas ett syfte med detta.

Omikron är uppenbarligen harmlöst för alla som inte redan ligger med bägge fötterna & ena armen i graven.

Låt Omikron bränna igenom befolkningen, & låt oss därefter återgå till ett normalt samhälle.
Citera
2022-01-24, 11:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Omikron är uppenbarligen harmlöst för alla som inte redan ligger med bägge fötterna & ena armen i graven.

Låt Omikron bränna igenom befolkningen, & låt oss därefter återgå till ett normalt samhälle.

Nja, så harmlöst verkar det inte vara. Många beskriver långvarig feber, dålig syresättning, svår hosta, orkeslöshet. 35% mindre allvarligt säger FHM. Det betyder dock inte ofarligt. Hade varit fint med uppdaterade vaccin nu.
Citera
2022-01-24, 11:45
Medlem
Jag funderade lite på varför antal smittade forfarande skenar i Danmark medan den dyker i UK? Om man kollar "stringency index" så har de i Danmark på senaste tiden släppt lite på restriktionerna medan UK och Sverige skärpt dem (Sverige dock för sent som vanligt).

Kanske satser de medvetet på så hög flockimmunitet som möjligt i Danmark nu med en mildare Omikron?

När kommer det att vända i Sverige - vi har hårdaste restriktionerna av de 3 länderna för närvarande?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Stringency+index&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~GBR~SWE
Citera
2022-01-24, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är väl ingen som påstått? Man har ju alltid pratat om riskgrupper. Inte utan anledning. Däremot verkar det som att yngre ovaccinerade löper ungefär samma risk som äldre vaccinerade. Det är därför även yngre tjänar på att ta vaccin. Risken anses minska med 90% att bli mycket sjuk oavsett åldersgrupp. Kan inte förstå hur man idag frivilligt avstår vaccin. Datan finns ju där både vad gäller fördelar och risker.

Så du påstår att yngre och äldre (icke riskgrupp) löper samma risk att bli svårt sjuka eller dö av Omicron? Jag vill gärna se den studien Det har dött 183 personer ålder 0-49 under HELA pandemin och resterande ligger i princip över 70+. Vilket skämt.
Citera
2022-01-24, 11:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Tänk då hur stort mörkertalet är. I princip alla är smittade av Omicron just nu, inklusive jag, men har inte rapporterat min snuva till någon. Det här är inte ens värre än en förkylning. Vilket trams.

Du upplever nog milda symtom pga att du är vaccinerad.
Citera
2022-01-24, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

Exakt, varför skulle man vilja förhindra spridning av Omicron, det är ju helt efterblivet. Omicron är det bästa som hänt under pandemin och kommer ge flockimmunitet. Till och med WHO säger ju att 60% av europeerna väntas vara smittade till mars och att de då förmodligen kommer avblåsa det här tramset.

Och som jag påpekade i ett tidigare inlägg ger naturlig immunitet bättre skydd än vaccin.
Citera
2022-01-24, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag funderade lite på varför antal smittade forfarande skenar i Danmark medan den dyker i UK? Om man kollar "stringency index" så har de i Danmark på senaste tiden släppt lite på restriktionerna medan UK och Sverige skärpt dem (Sverige dock för sent som vanligt).

Kanske satser de medvetet på så hög flockimmunitet som möjligt i Danmark nu med en mildare Omikron?

När kommer det att vända i Sverige - vi har hårdaste restriktionerna av de 3 länderna för närvarande?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-03-01..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Stringency+index&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Co lor+by+test+positivity=false&country=DNK~GBR~SWE

UK ska lätta på restriktionerna nu i veckan, vi får se om det tar fart där då.

Sverige har hårdast restriktioner på grund av att vi är sena på bollen med att förstå att smittan måste spridas i samhället, vi måste lära oss att leva med det här. Danmark och UK ser inte smittan som speciellt ''farlig'' längre, varav lättade restriktioner trots hög smittspridning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in