2026-03-08, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej. Det skriver de inte. De rekommenderar äldre att vaccinera sig. De säger INTE att yngre INTE ska vaccinera sig. Stor skillnad.
Japp... jag var för snabb när jag skrev, ber om ursäkt! Vad jag borde ha skrivit är naturligtvis:

1177.se rekommenderar inte friska människor under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19.

Ser du så enkelt det är att rätta till när man råkar göra fel.

Hej hopp, gummisnopp! 😁
Senast redigerad av Dick-Jerker 2026-03-08 kl. 19:39.
Citera
2026-03-08, 22:17
Medlem
Jag är knappast ensam om att se hur dessa trådar fungerar som en arena där deltagande i något "avslöjande" eller dramatiskt kan ersätta mer traditionella former av social bekräftelse. Flashback blir i det sammanhanget en plats för idéutbyte. En miljö där identitet och tillhörighet byggs kring rollen som den som ”genomskådat” det andra påstås ha missat.

Det mest fascinerande är inte vaccinering i sig. Istället handlar det om den mentala disposition som verkar förena vaccinkritiska grupperingar med t.ex. månlandningförnekare och plattjordsteoretiker. Det gemensamma är inte ämnet, utan en kollektiv benägenhet och närmast intuitiv oförmåga att förhålla sig konsekvent till empirisk evidens. Det hela övergår emellertid i parodi när samma personer som konsekvent demonstrerat oviljan att förhålla sig till saklighet och empiri, plötsligt försäkrar att de naturligtvis är fullt kapabla att erkänna när de har fel. Detta samtidigt som de återigen har fel.
Citera
2026-03-09, 07:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dick-Jerker
Japp... jag var för snabb när jag skrev, ber om ursäkt! Vad jag borde ha skrivit är naturligtvis:

1177.se rekommenderar inte friska människor under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19.

Hej hopp, gummisnopp! 😁

Nej, nu fick du det fel igen. Att rekommendera grupp A att vaccinera sig är inte samma sak som att man rekommenderar grupp B att inte vaccinera sig
Citera
2026-03-09, 08:10
Medlem
Citat:
Nej, nu fick du det fel igen. Att rekommendera grupp A att vaccinera sig är inte samma sak som att man rekommenderar grupp B att inte vaccinera sig
Nu vände du på ordföljden i mitt citat. Ordföljd kan vara svårt ibland! 😂

Vad jag skriver är korrekt!
Citera
2026-03-09, 08:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nu vände du på ordföljden i mitt citat. Ordföljd kan vara svårt ibland! 😂

Vad jag skriver är korrekt!

Skulle ditt fetmarkerade vara ett citat från 1177? Kan inte finna att de avråder några grupper från att vaccinera sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Tvärtom trycker de på att flera olika grupper bör vaccinera sig som exempelvis 50+ med underliggande sjukdomar, samt äldre.
Citera
2026-03-09, 08:51
Medlem
Citat:
Skulle ditt fetmarkerade vara ett citat från 1177? Kan inte finna att de avråder några grupper från att vaccinera sig.

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-luftvagar/inflammation-och-infektion-ilungor-och-luftror/om-covid-19--coronavirus/om-vaccin-mot-covid-19/vaccination-mot-covid-19/

Tvärtom trycker de på att flera olika grupper bör vaccinera sig som exempelvis 50+ med underliggande sjukdomar, samt äldre.
Jag kan ju inte citera något som inte finns. De rekommenderar ju inte friska under 75 år att vaccinera sig...

Tidigare rekommenderade de även gravida att vaccinera sig men nu rekommenderar 1177.se inte längre gravida att vaccinera sig mot Covid-19.
Citera
2026-03-09, 08:54
Medlem
Man kan knappast låta bli att undra om man någon gång sett en mer illa hopfogad halmgubbe, där hela resonemanget vilar på ett exklusivt och godtyckligt antagande. Den falska binära konstruktionen är dessutom så dåligt maskerad att den knappt förtjänar beteckningen argument. Och i ljuset av att påståendet inte bara är sakligt fel utan dessutom enkelt kan vederläggas av den som faktiskt bemödar sig att läsa 1177.se:s egna rekommendationer, framstår framställningen snarare som pinsam än övertygande. Oärlig debatt och ännu ett exempel på den kunskapsbrist och agendadrivna selektivitet som präglar antivaccinrörelsens retorik.
Citera
2026-03-09, 09:37
Medlem
Hehe... sååå många länkar till varningstecken gällande vaccinerna men folk vill hellre diskutera formuleringar gällande avsaknaden av rekommendationer på 1177.se för friska individer under under 75 år... PRICELESS!! 😁😂

Jag frågade ChapGPT för de som gillar att ägna sig åt AI... 😉
Jag: - Rekommenderar 1177.se friska individer under 75 år att vaccinera sig mot Covid-19 i Sverige?

ChatGPT: - Nej. Enligt 1177.se:s nuvarande rekommendationer (baserade på Folkhälsomyndigheten) rekommenderas inte friska personer under 75 år generellt att vaccinera sig mot covid-19 i Sverige.
Å andra sidan... om man hemskt gärna vill få Covid-19 så rekommenderar jag dessa individer att vaccinera sig mot Covid-19 eftersom det ökar risken att få just Covid-19.
Citera
2026-03-09, 15:36
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag kan ju inte citera något som inte finns. De rekommenderar ju inte friska under 75 år att vaccinera sig...

Tidigare rekommenderade de även gravida att vaccinera sig men nu rekommenderar 1177.se inte längre gravida att vaccinera sig mot Covid-19.

Problemet är ju att du ljuger. Du kan inte citera eller länka till 1177 eftersom de inte skriver det du hävdar att de gör.

De rekommenderar inte några grupper att INTE vaccinera sig mot Covid. Däremot rekommenderar de vissa grupper ATT vaccinera sig. Stor skillnad.
Citera
2026-03-09, 20:01
Medlem
Det finns förvisso fullt friska personer under 75 år som på 1177.se rekommenderas att vaccinera sig mot Covid. Däremot framstår det som betydligt mer osäkert huruvida en antivaccinpropagandist förmår göra något så grundläggande som att faktiskt förstå vad som står på 1177.se, eller för den delen inse att de har fel.

Argumentationen håller ungefär samma nivå som när månlandningsförnekare hävdar att Apollo-resorna omöjligen kan ha ägt rum eftersom astronauter enligt dem skulle ha dött vid passage genom Van Allen-bältenas mest intensiva områden—ett problem de sedan elegant löser genom att helt enkelt utgå från att färdvägen gick rakt igenom just dessa. Med samma sorts kreativ logik kan man naturligtvis också få det till att alla över 50 år enligt 1177.se bör vaccinera sig mot covid, trots att texten inte säger något sådant. För fullständighetens skull bör det också påpekas att 1177.se heller inte innehåller några rekommendationer om att människor bör vara så spektakulärt godtrogna att de okritiskt sväljer desinformation och antivaccinpropaganda.

Att rätta till ett uppenbart fel verkar snarare vara en nästan oöverstiglig utmaning, särskilt i miljöer där antivaccinaktivism eller månlandningsförnekelse utgör referensramen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in