2022-01-06, 14:02
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Snake gör intresserade men inte så pålästa personer medvetna om att även ryssarna har reflektorer på månen.
Bra jobbat.
Ja det är väl bra om folk lär sig saker - även om jag tror du blandar ihop folk eftersom jag inte skrivit ett enda ord om ryssarnas reflektorer.
Citera
2022-01-06, 14:06
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Vad tror du? De landade på månen utan luft i kapseln?

Aha. Antar att du avser varför inte ljudet från raketmotorerna hörs i astronauternas mikrofoner. Jag ska inte låtsas som jag var medveten om det 'problemet' men det går ju att få en rimlig förklaring.
1. Ljudet från en raketmotor som arbetar i vacuum är avsevärt svagare än om den arbetar i luft.

2. Mikrofonerna var konstruerade att endast ta upp ljud från nära håll.

Citat:
Snake gör intresserade men inte så pålästa personer medvetna om att även ryssarna har reflektorer på månen.
Bra jobbat.

Yes. Även sovjet fraktade en reflektor till månen. Den var monterad på en rover som drevs på solljus. Nattetid parkerade den med reflektorn riktad mot jorden. Den tappade ryssarna bort på nolltid. Endast en rapporterad avståndsmätning hann den med.

Faktum är att den rovern - Lunokhod 1 - hittades av astronomerna på Apache Point Observatory efter flera års detektivarbete och sökande.

Den som Apollobesättningen placerade ut har man haft koll på hela tiden.
Citera
2022-01-06, 15:26
Medlem
Citat:
När du kör bil. Är det då något ljud inne i bilen från den då? Eller är det tyst?

Dålig jämförelse.
Astronauternas mikrofoner var konstruerade att bara fånga upp ljud på kort avstånd och man hade mikrofonerna nära munnen. Jämför med pilot mikrofoner i flygplan. Det mesta av flygmotor ljudet uppstår genom interaktion med atmosfären som saknades utanför månlandaren
Citera
2022-01-06, 16:08
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Dålig jämförelse.
Astronauternas mikrofoner var konstruerade att bara fånga upp ljud på kort avstånd och man hade mikrofonerna nära munnen. Jämför med pilot mikrofoner i flygplan. Det mesta av flygmotor ljudet uppstår genom interaktion med atmosfären som saknades utanför månlandaren

Dessutom finns det väl ingenting mekaniskt alls i en raketmotor av den typ som användes (utom bränsleventilerna) - bränslet/syret pressades ut av tryck - inte ens där användes några pumpmotorer. Astronauterna själva uppgav att de endast upplevde en svag vibration när raketmotorn antändes.
Citera
2022-01-06, 17:06
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Dålig jämförelse.
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Dessutom finns det väl ingenting mekaniskt alls i en raketmotor av den typ som användes (utom bränsleventilerna) - bränslet/syret pressades ut av tryck - inte ens där användes några pumpmotorer. Astronauterna själva uppgav att de endast upplevde en svag vibration när raketmotorn antändes.
Fyller på med att astronauterna dessutom hade tättslutande hjälmar av polykarbonat vilket ytterligare dämpade omgivningsljud.

Estone tror NASA har kontakt med aliens och har tillgång till UFO-teknik sedan 60-talet, tror på spöken samt tror på Gud och hävdar dessutom att Apolloprogrammet faktiskt tog människor till månen, men vågar inte stå för det när hen konfronteras...
Senast redigerad av Prudent 2022-01-06 kl. 17:19.
Citera
2022-01-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Fyller på med att astronauterna dessutom hade tättslutande hjälmar av polykarbonat vilket ytterligare dämpade omgivningsljud.
Som sagt, ni är aldrig det mista osäkra på saker.

Citat:
Estone tror NASA har kontakt med aliens
Länk?
och har tillgång till UFO-teknik sedan 60-talet, tror på spöken
Citat:
samt tror på Gud
Du kan ju kolla % på människor på jorden som är sådana. Vem är unik? Är det du?
Citat:
ch hävdar dessutom att Apolloprogrammet faktiskt tog människor till månen, men vågar inte stå för det när hen konfronteras
... Hmm du får som du inte ljuga om saker , det stämmer inte.
Citera
2022-01-06, 21:03
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Nu är vi grovt OT, men nej, i princip ingen raket med flytande bränsle matas av trycket i tankarna, utan turbopumpar används och dessa är synnerligen mekaniska och roterar upp mot 30000 rpm. Dom drivs genom att förbränna en mindre del av bränslet.
Citera
2022-01-06, 21:19
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Nu är vi grovt OT, men nej, i princip ingen raket med flytande bränsle matas av trycket i tankarna, utan turbopumpar används och dessa är synnerligen mekaniska och roterar upp mot 30000 rpm. Dom drivs genom att förbränna en mindre del av bränslet.

Ok, då har alla källorna jag använde fel / t.ex:

The main engines and used in the Lunar Module (LM) were blow-down systems. In other words, they didn’t use pumps. Pressurized helium pushed fuel and oxidizer into the combustion chambers, and that’s a very quiet process. Flight crews reported that they could feel slight vibrations when the LM Descent Stage and Ascent Stage rocket engines were firing.
https://www.quora.com/Why-in-the-Apollo-11-moon-landing-footage-was-there-no-rumbling-heard-from-the-landing-jets-consider ing-sound-travels-through-the-physical-body-of-the-landing-module

The APS consisted of a hypergolic-liquid-propellant, fixed-thrust, 3,500 lbT, restartable, pressure-fed rocket engine, one fuel tank, one oxidizer tank, two helium tanks, and associated propellant feed and helium pressurization components. Redundant components in each subsystem enhanced reliability. Pressurized helium forced hypergolic propellants from storage tanks to the engine injector.
https://www.enginehistory.org/Rockets/RPE09.43/RPE09.43.shtml

Embodying a pressure-fed fuel system using hypergolic (self-igniting) propellants, the ascent engine was fixed-thrust and nongimbaled, capable of lifting the ascent stage off the Moon or aborting a landing if necessary
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Ascent_propulsion_system
Senast redigerad av SnakePlisssken 2022-01-06 kl. 21:23.
Citera
2022-01-06, 23:00
Medlem
kibokos avatar
Citat:
Ok, då har alla källorna jag använde fel / t.ex:
Sorry, trodde du avsåg raketmotsteg 2 och 3, det senare återstartades ju tom i rymden. LM hade ju sina egna system, går in i hörnet och skäms.
Citera
2022-01-06, 23:14
Medlem
Citat:
Som sagt, ni är aldrig det mista osäkra på saker.
Tvivlar du på att en tättslutande hjälm av polykarbonat dämpar omgivningsljud?

Citat:
Du kan ju kolla % på människor på jorden som är sådana. Vem är unik? Är det du?...
Om du menar att det som de flesta tror på är det som är sant så borde det gälla månlandningarna också.. 😏

Citat:
Hmm du får som du inte ljuga om saker , det stämmer inte.
Ok, då prövar vi igen:
Citat:
Citat:
De landa men inget material sändes live därifrån.
Citat:
Jag anser inte att ingen har varit där.
Citat:
Jag tror att det har hämtats sten osv från månen.
Citat:
Har jag påstått att vi inte har varit på månen? Nej.
Citat:
Dom åkte till månen, ja.
Citat:
Som jag skrev.... Apollo 11 åkte och det var folk med till månen.
Tog Apollopogrammet människor till månen?

Citat:
Nej jag glömde ej Apollo 13, jag skrev att dom troligen trodde att det var "safe" efter apollo 11, och började med riktig tv. När 1:a hade klarat uppdraget var pressen inte riktigt lika stor
Är det riktiga tv-sändningarna från uppdragen efter Apollo 11?

Citat:
månlandningen skedde
/.../
De använde också teknik som fortfarande är hemligstämplad. Så som antigravitation mm
Vilken del av månlandningen använde antigravitation?
Citera
2022-01-06, 23:14
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Sorry, trodde du avsåg raketmotsteg 2 och 3, det senare återstartades ju tom i rymden. LM hade ju sina egna system, går in i hörnet och skäms.

Du behöver inte alls skämmas, alla kan missförstå och jag gör det alldeles för ofta själv för att någonsin håna någon för det - dessutom misstänker jag starkt att du i själva verket vet mycket mer om ämnet än vad jag gör.
Citera
2022-01-08, 12:43
Medlem
Citat:
Ja uppskjutningarna var givetvis äkta.
Dom tog sig säkert 20-30 mil upp.

Citat:
Oj, imponerande - halvvägs till exosfären där gravitationen brukar definieras som helt irrelevant alltså.. sååå, man hade övervunnit nästan allt det energikrävande och klättrat långt upp i termosfären - men sen gick det inte att komma den sista biten av precis vilken anledning? Lite som att påstå att en bil i nedförsbacke inte kommer ända ner om bensinen tar slut…

Om rätt skall vara rätt så är gravitationen på 25 mils höjd absolut inte försumbar. Den är ca 93% av den vid jordytan. Om man "kommer sista biten" har mest att göra med vilken "horisontell" hastighet man kommit upp i, inte vilket höjd man nått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in