2010-01-18, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
..av Stanley Kubrick i London.
I filmen som jag länkar till pratar Kissinger,Rumsfield,Nixons sekreterare,dåvarande CIA-chefen om att filmen från månlandningen Apollo 11 är inspelad i London.De CIA män som var med vid inspelningen dödades alla på olika sätt så att det skulle se ut som olyckor.
http://www.axess.se/tv/player.aspx?id=462
Haha, så roligt...
Synd bara att det säkert finns folk som tror att det är en riktig dokumentär...
Citera
2010-01-18, 18:41
Moderator
Citat:
I filmen som jag länkar till pratar Kissinger,Rumsfield,Nixons sekreterare,dåvarande CIA-chefen om att filmen från månlandningen Apollo 11 är inspelad i London.De CIA män som var med vid inspelningen dödades alla på olika sätt så att det skulle se ut som olyckor.
Snälla, säg att du skämtar nu.
Citera
2010-01-18, 19:30
Medlem
Adam87s avatar
Citat:
Du har läst infon till ”dokumentären” du länkar till???

Citat:
Fransk dokumentär om människan på månen. Det är 40 år sedan, den 20 juli 1969, då astronauten Neil Armstrong i direktsändning över hela världen uttalade de berömda orden: "That's one small step for (a) man - one giant leap for mankind". Han synes ta människans första steg på månens yta. Men var Neil Armstrong på månen eller i en studio?
I denna franska dokumentär från 2002 av William Karel berättas om hur det kan ha gått till. Den berömde filmregissören Stanley Kubrick anlitades för att regissera föreställningen.

I filmen medverkar ett flertal makthavare som var med när det hände: Richard Nixon, Donald Rumsfeld, Henry Kissinger, Buzz Aldrin.

En så kallad mokumentär - en "falsk" dokumentär.
Citera
2010-01-19, 05:43
Medlem
zorzes avatar
Man kan spekulera...

Självklart visste jag att det var en Mokumentär.......en skickligt ihopklippt ...man kan välja själv vad man vill tro.
1.Inget fejk,USA har varit på månen
2.USA har varit på månen,men kunde inte sända bilder så detta förstärktes med filmmaterial från studio
3.USA har inte varit på månen,de har bara cirkulerat ,allt är inspelat för att vinna det kalla kriget
Finns det nåt fjärde alternativ?
Jag har inte satt mig in i spekulationen här,men tycker att det kittlar lite ifall Kubricks änka faktiskt talar sanning och jag kan tänka mig alternativ 2 just nu,men jag har inte satt mig in i de tekniska förutsättningarna.
Citera
2010-01-19, 08:58
Medlem
Citat:
Självklart visste jag att det var en Mokumentär.......en skickligt ihopklippt ...man kan välja själv vad man vill tro.
1.Inget fejk,USA har varit på månen
2.USA har varit på månen,men kunde inte sända bilder så detta förstärktes med filmmaterial från studio
3.USA har inte varit på månen,de har bara cirkulerat ,allt är inspelat för att vinna det kalla kriget
Finns det nåt fjärde alternativ?
Jag har inte satt mig in i spekulationen här,men tycker att det kittlar lite ifall Kubricks änka faktiskt talar sanning och jag kan tänka mig alternativ 2 just nu,men jag har inte satt mig in i de tekniska förutsättningarna.

Ja den gode xismen påstog att vi inte ens kommit till månen utan bara cirklat runt jorden.
Citera
2010-01-19, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torden
Ja den gode xismen påstog att vi inte ens kommit till månen utan bara cirklat runt jorden.

han påstod väl att allt var inspelat på jorden i världen största vakuumkammare?
Citera
2010-01-19, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
han påstod väl att allt var inspelat på jorden i världen största vakuumkammare?

Jag tror det går fortare att lista sakerna han inte påstått faktiskt.

Men jo, världens största vakuumkammare, snurrade runt jorden etc etc.. En liten liten del av mig saknar honom.
Citera
2010-01-20, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Snart launchas "James Webb Telescope" som kommer verifiera/trumfa Hubble. Konspiration? I så fall är jag insyltad då jag känner en del av labbgubbarna som är ansvariga

JWT är väl framför allt avsett att se IR-strålning?
Dessutom placeras det ju i en s.k lagrangepunkt ganska långt bort från jorden.
Summerat tror jag inte att JWT kommer att kunna se så mycket på månytan.

Man har väl helt andra mål med forskningen från JWT?

/T
Citera
2010-01-20, 08:28
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
JWT är väl framför allt avsett att se IR-strålning?
Dessutom placeras det ju i en s.k lagrangepunkt ganska långt bort från jorden.
Summerat tror jag inte att JWT kommer att kunna se så mycket på månytan.

Man har väl helt andra mål med forskningen från JWT?

/T
Jo, James Webb kommer kika i infrarött, och kommer mycket riktigt ligga i L2 - dvs utanför månens bana. Och som sagt, JWT kommer inte titta på månen; jag avsåg främst tvåla till de som anser att alla astronomer är inblandade i en konspiration - vilket ju faller på sin egen orimlighet.
Citera
2010-01-21, 11:09
Medlem
Hittade en intressant länk där man kan läsa förklaringar till dom vanligaste konspirationsteorierna.
http://www.ufo.se/apollo/
Citera
2010-01-21, 18:15
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frille cool
Hittade en intressant länk där man kan läsa förklaringar till dom vanligaste konspirationsteorierna.
http://www.ufo.se/apollo/
Clas Svahn är en klippa. Skeptiker ut i fingerspetsarna, men ändå öppen nog att ta UFO-fenomenet på allvar. Önskar att fler vore som honom: Icketroende, Skeptiska, Öppna och Nyfikna. Och tänkande.
Citera
2010-01-22, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Clas Svahn är en klippa. Skeptiker ut i fingerspetsarna, men ändå öppen nog att ta UFO-fenomenet på allvar. Önskar att fler vore som honom: Icketroende, Skeptiska, Öppna och Nyfikna. Och tänkande.
Personligen tycker jag han är en idiot. Ufo Sverige är för mig ren humor. Ett prakt exempel på en dessinformations organisation.

Jag tror på alternativ 2. De landa men inget material sändes live därifrån. Det filmade var allt från en studio.

Har sett mythbusters - tja deras jobb är att allt ska bli busted - och det lyckas de med för det mesta. Med amtörmässiga metoder och ovetenskapliga metoder misslyckas de och då blir det "busted" Jag garvar åt dem för de är så okunniga. Finns ofta ett 10 tal rena fakta fel i varje avsnitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in