2007-09-06, 19:35
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruz_vandam
Var kom det ryckte ifrån? Varför skull det just varit Kubrick

Hoaxarnas smoking gun är att Kubrick använde ett objektiv, som var framtaget för NASA, för att kunna filma sin film Barry Lyndon med bara befintligt ljus.

Enligt hoaxarna fick Kubrick låna den av NASA och var sålunda skyldiga dem "en tjänst"

Klart är att han använde en lins som tagits fram av NASA, kanske han också lånade den av NASA, men det är inte säkert. Bara för att linsen tagits fram åt NASA betyder ju inte att han faktiskt lånade den av dem.

Vidare betyder det inte, om han nu lånade den av NASA, att han var den som filmade månlandningarna.

Men hoaxers är nu för tiden ganska säkra på att Kubrick var den som filmade.

Roligt eller tragiskt, you be the judge
Citera
2007-09-06, 19:38
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Vi hade däremot tekniken att simulera näst intill totalt vakum. Jag tänker på måndammet uppför sig som sprutar upp efter bilen de kör. Om vi inte kunde skapa vakum så var NASA väldigt duktiga på bildmanipulering redan på den tiden.

Teorin är att de byggde en stor jävla vakumkammare i Area 51 och filmade där med wire-riggar på astronauterna för att simulera 1/6 gravitation.

Jag tror att NASA har en vakumkammare faktiskt, men den är inte speciellt stor.
Citera
2007-09-06, 19:45
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
När jag såg Kaysing så var min reaktion att jag såg något tragiskt.
Jag fick intryck av misär.

Absolut, han verkade jävligt fattig, bitter och sliten. Ändå var han såååå mycket mer briljant än de som faktiskt hade riktiga jobb på Rocketdyne...

Kul när han sitter med sina äckliga katter framför en trailertrash-vagn och berättar hur rymdfysik fungerar och inte fungerar och hur det är på månen.

Min morfar var bilmekaniker, men han skulle inte sitta med sin hund framför kameran och berätta hur man bygger en F1 racer och hur man anordnar en tävling.
Citera
2007-09-06, 20:03
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Teorin är att de byggde en stor jävla vakumkammare i Area 51 och filmade där med wire-riggar på astronauterna för att simulera 1/6 gravitation.

Jag tror att NASA har en vakumkammare faktiskt, men den är inte speciellt stor.

Japp de har en nu. Men den är nybyggd för Orion.

http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/orion/vacuum_chamber.html
Citera
2007-09-06, 20:15
Medlem
Majavas avatar
Citat:
Naturligtvis, en kofta är bevis nog. Vad mer behövs? Men vänta nu. Stephen King skrev boken The Shining. Kan han ha något med det hela att göra?

Din länk förresten. Den får i betyg från mig.

Nu får du faktiskt ge dig, det är ju helt uppenbart att det bara är en täckmantel att Stephen King skrev boken. King rimmar ju som sagt på "wing" och vad är det som sitter på sidan av en raket? En vinge! USA:s regering skrev givetvis hela the shining och boken är en allegori över kalla kriget. Det märks framförallt i slutet när hotellet sprängs pga. oljepannan = om inte USA får bestämma så sprängs världen! Det är ju så upepnbart! Stephen King fick sen lite pengar för att boken skulle publiceras i hans namn, och han betalades för att säga att han var för hög för att minnas något när han fick frågor om boken.
Citera
2007-09-06, 22:16
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Japp de har en nu. Men den är nybyggd för Orion.

http://www.nasa.gov/mission_pages/constellation/orion/vacuum_chamber.html

Jag tror den där rackaren är gammal faktiskt! Har för mig det var den de testade Apollos CM i. Schysst med en bild inifrån iaf, visar att det knappast går att filma ett enormt månlandskap i den.

Fast, som sagt, enligt hoaxers är den "riktiga" vakumkammaren undangömd i Area 51. Bill Kaysing hävdade att "the moon set" fortfarande fanns kvar där och att det var därför man skulle bli skjuten om man tog sig in där.
Nån replikerade över det: "Som att man blir välkomnad med kaffe och bullar om man bryter sig in i NÅN militärbas i USA..."
Citera
2007-09-06, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
Någon som kan förklara för oss hur det kommer sig att NASA "slarvade bort" 700 kartonger med originalfilm från de påstådda "Månfärderna"?

Enkelt, om det nu är så att faktiskt finns bevis på att mycket av det filmade är fejk, så riskerar man att någon utomstående kan bevisa detta. Så det bästa är att låta dessa bevis försvinna.... Dom började väl bli oroliga för att kompetensnivån/datorer mm skulle kunna visa detta.

Min egen teori om detta är som följer:
Dom åkte till månen, ja.
Men som vanligt ville dom ej riskera det hemska som skulle bli fallet om tex dom skulle brinna upp i rutan (i direktsändning). Tänk på att det låg en massa prestige i detta projekt och att presidenten hade tagit en stor politisk risk. Därför tog dom det säkra före det osäkra och filma allt i en studio. Därför är det inte Neil Armstrong som var först på månen, då han var i en studio. Men han fick åka senare så han har varit på månen i alla fall.
Citera
2007-09-07, 08:05
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estone
Enkelt, om det nu är så att faktiskt finns bevis på att mycket av det filmade är fejk, så riskerar man att någon utomstående kan bevisa detta. Så det bästa är att låta dessa bevis försvinna.... Dom började väl bli oroliga för att kompetensnivån/datorer mm skulle kunna visa detta.

Min egen teori om detta är som följer:
Dom åkte till månen, ja.
Men som vanligt ville dom ej riskera det hemska som skulle bli fallet om tex dom skulle brinna upp i rutan (i direktsändning). Tänk på att det låg en massa prestige i detta projekt och att presidenten hade tagit en stor politisk risk. Därför tog dom det säkra före det osäkra och filma allt i en studio. Därför är det inte Neil Armstrong som var först på månen, då han var i en studio. Men han fick åka senare så han har varit på månen i alla fall.

*suck*

Svara då kort och koncist på följande:

-Varför mörkade de inte branden på Apollo 1?

-Vad var riktigt och vad var fejk av de bemannade färderna före 11 (7-10)?

-Varför mörkade de inte när det höll på och spricka med Apollo 13? (Var Apollo 12 den första "riktiga" färden då? Al Bean o co verkade inte rörda i ryggen av att egentligen vara först men få låtsas vara tvåa..)

-När åkte Armstrong o co dit då?

För övrigt: Bevisa detta.
Citera
2007-09-07, 08:06
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Jag tror den där rackaren är gammal faktiskt! Har för mig det var den de testade Apollos CM i. Schysst med en bild inifrån iaf, visar att det knappast går att filma ett enormt månlandskap i den.

Fast, som sagt, enligt hoaxers är den "riktiga" vakumkammaren undangömd i Area 51. Bill Kaysing hävdade att "the moon set" fortfarande fanns kvar där och att det var därför man skulle bli skjuten om man tog sig in där.
Nån replikerade över det: "Som att man blir välkomnad med kaffe och bullar om man bryter sig in i NÅN militärbas i USA..."

Ok, det visste jag ej. ja det måste vara enkelt att tömma ett sådant enormt rum på luft.
Citera
2007-09-07, 09:55
Medlem
TEOs avatar
Frågan var inte ställd till mig men jag känner mig på gott humör och solen skiner. Så för att undvika att den farliga strålningen från solen förvandlar min hjärna till gele tar jag på mig min foliehatt och genast känner jag svaren komma.

Citat:
*suck*

För att öka intresset för kommande månfärder, fejk eller inte. Alla vet att bränder är spännande.

Citat:

Alla var fejk. Det förstår ju vem som helst.

Citat:
-Varför mörkade de inte när det höll på och spricka med Apollo 13? (Var Apollo 12 den första "riktiga" färden då? Al Bean o co verkade inte rörda i ryggen av att egentligen vara först men få låtsas vara tvåa..)

Möjliga tragedier är spännande. Intresset ökar. Chansen till större budget ökar. Det måste väl du förstå.

Citat:

Aldrig

Citat:

Det är du som skall bevisa att de åkte dit eftersom alla "bevis" pekar på motsatsen.

Allt ovanstående bör tas med en nypa salt. Det är trots allt fredag.
Citera
2007-09-07, 09:59
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Fantastiska svar

tack TEO! du vinner dagens skratt!
Citera
2007-09-07, 10:02
Medlem
Citat:
*suck*
ok
Citat:
Det var ju först efter branden som dom insåg att det fanns ett problem..

Citat:
Det är det som vi diskuterar

Citat:
Som jag skrev.... Apollo 11 åkte och det var folk med till månen. Bara det att samtidigt så filmades hela spektaklet från en studio. Som jag skrev, då har man fördelen av realtime censur.
Tycker det är fullkomligt logiskt att dom kunde har gjort på detta sätt.
Att ljuga för hela världen har aldrig varit ett problem för USA.
Sedan att dom efterföljande färderna var mer äkta. Men för att citera en NASA tekniker "vi visste inte vad som skulle hända med dom, alla kunde ha dött på ett för oss okänt sätt, och detta i direktsändning".

Citat:
Och hur ska jag kunna veta det? Det är ju det jag säger. Vi vet ej hur dom har mixat besättningarna.

Citat:
Nu var du rolig.
För övrigt verkligheten överträffar dikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in