Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-05, 20:48
  #84253
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Ja, jag minns också när priserna i innerstaden kostade 50k/kvm, skulle ha gått all in då men det kändes dyrt redan då... Men det finns ju ett maxtak för hur mycket bostadspriset kan vara, som ju hänger ihop med hur mycket som man får ut i lön. Kanske då ifall norrmän och danskar, eller andra utländska investerare som tjänar mer än vi svenskar skulle köpa bostäder och driva upp priset över vår egna förmåga, men vet ej hur sannolikt detta låter dock. Känns som om de med för mycket pengar kommer hellre flytta utomlands där bostäder är billigare (säkert maten, bensinen, elen också för den delen...) än att köpa en vanlig lägenhet i Vasastan.
Du kan gå all in i Piteå istället.
Ser att kvm priset är 15'856 kr (12 mån data. Mäklarstatistik).

Bostad som bostad.

Men det är klart vill du ha en adress i centrala Stockholm då får du pynta desto mer. Men det är för adressen. Inte bostaden.

I Skellefteå har det dragit iväg dock. Är på hela 25'013 kr/kvm nu.
Där är det nog för dyrt nu. Bara bolånetorskar som åker dit när bubblan pyser ur som sitter på BR där.
2022-01-05, 21:01
  #84254
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Alla dina förklaringar är meningslösa eftersom du inte accepterar ordet bubbla som vi andra gör, t.ex
Med den definitionen borde prisfallet på bostäder i USA 2008 med påföljande återhämtning (i pris) vara en inverterad bubbla.

Irrationell nedgång återföljt av en rationell uppgång.

Eller hur?


Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Jag har 16mkr + 3mkr + 3mkr i en fantastisk villa + 2 lgh vilket motsvarar drygt 20% av min förmögenhet, självklart är jag med och investerar, hus har gjort mig rik. Men samtliga är också bostäder och jag skulle inte köpa något bara för att hyra ut.
Inte nu längre. Du blankade som satan för över ett år sedan. Du bör ligga på minus nu.
Sedan har du tittat efter bostad i Linköping då Stockholm är för dyrt. Men det var för dyrt i Linköping också för dig.
Piteå kanske skulle gå. Där är det inte så hutlöst.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att ni fortfarande orkar tjafsa med trådapan...
DViking försöker säga något sakligt. Det går inte så bra. Som vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att spekulationen med tulpanlökarna var något för de rika och knappt påverkade resten av samhället var ju ett så lustigt påstående att jag var tvungen att kolla upp spektaklet lite mer:
Mja, men vem har påstått det?
Det är nog bara i DVikings fantasivärld det.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vilka paralleller kan man dra till bostadsmarknaden i Sverige 2022?
En lärdom kan vara att betala inte 10000 ggr produktionskostnaden för något som kommer kunna rampas upp i produktion.
2022-01-05, 21:42
  #84255
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Jag tror att det är missvisande att tänka att priserna har ett maxtak utifrån lön, i alla fall om man ser till innerstaden. Om jag ser till vänner, bekanta och grannar som bor här så är kapital det som är gemensamt. Det är en hel del folk med relativt vanliga jobb men som har kapital.

Det är kapital som kommer från företagande, arv, investeringar, börsen, krypto etc.

Så när folk skriker sig hesa om att bostadspriserna drar ifrån lönerna så bör man ha i åtanke att folks inkomster/kapital inte alltid kommer från arbete idag.


Den största delen kommer dock från tidigare bostadsförsäljningar. Sen står även lån för en avsevärd andel, mer än hälften skulle jag tro, men det kan i hög grad bero på att det är billigt att låna.

Stockholms bostadsmarknad är av flera skäl ingen magnet för utlänningar med mycket pengar. Svenskar är dock i rätt hög grad låsta till Sverige och då är Stockholm valet för många med höga inkomster och kapital eftersom alternativen är ännu mer patetiska.

Riskerna på marknaden är som jag tidigare sagt mycket kopplat till ökat byggande och högre räntor även om det finns många andra faktorer som kan påverka priserna negativt.
2022-01-05, 22:15
  #84256
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Hyrestorskarna har pratat om bubbla, avmattning, krasch och gud vet vad i över 27 år nu. Jag minns när lägenheter i innerstaden kostade 50k/kvm, då kunde det minsann inte bli dyrare sades det, samma sak vid 100k/kvm, nu kan det inte bli dyrare!. Nu går lägenheterna i Vasastan för 120-130k/kvm och Östermalm 150-180k/kvm.

Hyrestorskarna kommer påstå att nu är det annorlunda, nu är det inflation och höga räntor på igång. Vi får väl se säger jag, kom ihåg att dom haft fel i 27 år och haft tusentals olika argument till varför priserna ska ner.

Kolla på kostnad istället för pris. En 2a i innerstaden har ofta en kostnad(avgift+ränta) som är lägre än motsvarande hyresrätt i en oattraktiv förort.

Att utflyttningen till innerstaden är högre än inflyttningen handlar inte om minskad popularitet, snarare en annan typ av demografi.

Förusätter du då 0 i amortering?
Hyresrätter innanför tullarna är generella sett rätt billiga. Garanterat billigare än avgift + ränta på något som kostar 4mille o köpa.
2022-01-06, 01:00
  #84257
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Förusätter du då 0 i amortering?
Hyresrätter innanför tullarna är generella sett rätt billiga. Garanterat billigare än avgift + ränta på något som kostar 4mille o köpa.

Kostnad avser alltid ränta + avgift.

En lägenhet för 4m med 85% belåning har en räntekostnad på ca 2500kr i månaden efter ränteavdrag. Avgiften för 35-40kvm i innerstaden brukar ligga på 1200-2000kr.

Så för en mindre 2rok, 3700-4500kr/månaden bostadsrätt i Vasastan eller 10500kr/månaden hyresrätt i barkaby/vega/älvsjö?

Att köa 35 år för en hyresrätt i innerstaden går såklart också, där är hyrorna för hyresrätter ofta lägre. Men tills dess?
2022-01-06, 01:07
  #84258
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Men skulle du köpa en lägenhet för 150 000 kvadratmetern idag? Den stora massan är ju inte egna företagare (att särskilja från egenanställda) eller bitcoinhandlare. Många sparar väl knappt i aktier ens.
Jag är bara bekymmrad över utvecklingen...
Hoppas vi har cement kvar så vi kan fortsätta bygga fler bostäder. Det är ju inte lätt att ta sig in på bostadsmarknaden idag.

Jag skulle göra det, det kommer bara bli dyrare över tid. Men jag har varit på bostad och aktiemarknaden i över 20 år snart.

Den stora massan köper inte lägenheter i innerstaden, det är en väldigt liten skara människor som har råd med 150k/kvm.

Det finns många relativt bra och lugna områden i Stockholm där du kan köpa lägenheter för 40-60k/kvm. Det har vanligt folk med jobb råd med.
2022-01-06, 03:35
  #84259
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tulip_mania
Bakom denna fantastiskt kreativa flumfilosofiska saga finns en paragraf på fyra rader med undertiteln "critiques". Läs på sin höjd den, sen läser du aldrig mer när en idiot försöker beskriva husmans-sagor som tulpanmanin. Ptjah, om du inte vill fortsätta vara fattig och förvirrad om 10 år också.

För att förtydliga relevansen: nej, det finns inga parallaller till den här bostadsmarknaden. Noll. Acceptera att du gått på en saga, eller fortsätt leva som en religiös apa.
2022-01-06, 09:29
  #84260
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kan nämna en intressant datapunkt. En bekant till sonen har köpt en BR i centrala Stockholm för drygt 7 MSEK.
Paret som köpt lär vara drygt 30.
Säg att dom har en lön tillsammans på 70 kSEK. Då får dom låna ca 4.2. Och måste hala upp 3 MSEK i kontantinsats. Kan nog vara så att dom bott i BR tidigare. Vet dock inte hur länge. Det är klart att de kan ju vara köpta 2013.

Men det är lite intressant det som sägs att de som skall fylla på när de gamla dör bort inte finns. Uppenbarligen finns dom.
(Annars hade jag trott att de som fyllde på och halade upp över 7 MSEK var lite äldre).

Folk som köper den typen av lgh tjänar mer ön 35+35 även om de är runt 30. Mina 30 åriga kollegor som tjänar 45-50 tycker innerstan är för dyr. Mina grannar som är.så unga har klart högre inkomster. Skulle säga runt 90-100 tillsammans. I princip alla yngre under typ 35 som bor i Stockholms innerstad har fått draghjälp av rika föräldrar. Så var det redan för 15-20 år sedan
2022-01-06, 13:09
  #84261
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Bakom denna fantastiskt kreativa flumfilosofiska saga finns en paragraf på fyra rader med undertiteln "critiques". Läs på sin höjd den, sen läser du aldrig mer när en idiot försöker beskriva husmans-sagor som tulpanmanin. Ptjah, om du inte vill fortsätta vara fattig och förvirrad om 10 år också.

För att förtydliga relevansen: nej, det finns inga parallaller till den här bostadsmarknaden. Noll. Acceptera att du gått på en saga, eller fortsätt leva som en religiös apa.
Är det en saga att alla under 40 år knappt vet vad inflation gör med ekonomin och att de tror att bostäder ”alltid” går upp.
2022-01-06, 13:12
  #84262
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Är det en saga att alla under 40 år knappt vet vad inflation gör med ekonomin och att de tror att bostäder ”alltid” går upp.
Nej, tulpanmanin är en saga.
2022-01-06, 16:50
  #84263
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Folk som köper den typen av lgh tjänar mer ön 35+35 även om de är runt 30. Mina 30 åriga kollegor som tjänar 45-50 tycker innerstan är för dyr. Mina grannar som är.så unga har klart högre inkomster. Skulle säga runt 90-100 tillsammans. I princip alla yngre under typ 35 som bor i Stockholms innerstad har fått draghjälp av rika föräldrar. Så var det redan för 15-20 år sedan
Jag vet vad killen har för jobb. Och han lär inte ha över 32. Sambon kan ha 35 däremot.

Han började jobba direkt efter gymnasium. Säg att han fick ut 20 k/månad. Och kunde bo hemma gratis.
Då kan han spara 10k/månad. Efter 3 år är det 360 k. Det är tillräcklig kontantinsats. Lånar han 1.5M och lägger till sina 0.36M kunde han köpa en BR för 1.86 M. Nu har väl priserna ungefär fördubblats om han köpte 2013.
Dvs då har han 0.36M sedan tidigare. Plus en vinst på 1.86. Och har kanske amorterat 500k under 8 år. Dvs då kan han hala upp en kontantinsats på 2'720 M (Dock med en skatteskuld på: 400 k).

Tänker vi honom *2 så är det en kontantinsats på 5440. Och de behöver bara låna säg 1800 k.
Betalas skatteskulden omgående blir lånet istället 2.6 M. Det är en belåning på drygt 3 årslöner. Långt under vad dom får låna.

Detta utan att få något hemifrån. Utom att ha fått bo hemma gratis under första arbetsåren.

Dock tror jag tjejen har gått på Univ. Så hon kan ha svårare att hinna få ihop en kontantinsats. Hon har dock högre lön och kan få låna mer.

Det är inte så att man behöver få hjälp hemifrån. Även låginkomsttagare som är sparsamma och köper en bostad så snart det går, kan köpa "dyra" bostäder.
2022-01-06, 17:28
  #84264
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag vet vad killen har för jobb. Och han lär inte ha över 32. Sambon kan ha 35 däremot.

Han började jobba direkt efter gymnasium. Säg att han fick ut 20 k/månad. Och kunde bo hemma gratis.
Då kan han spara 10k/månad. Efter 3 år är det 360 k. Det är tillräcklig kontantinsats. Lånar han 1.5M och lägger till sina 0.36M kunde han köpa en BR för 1.86 M. Nu har väl priserna ungefär fördubblats om han köpte 2013.
Dvs då har han 0.36M sedan tidigare. Plus en vinst på 1.86. Och har kanske amorterat 500k under 8 år. Dvs då kan han hala upp en kontantinsats på 2'720 M (Dock med en skatteskuld på: 400 k).

Tänker vi honom *2 så är det en kontantinsats på 5440. Och de behöver bara låna säg 1800 k.
Betalas skatteskulden omgående blir lånet istället 2.6 M. Det är en belåning på drygt 3 årslöner. Långt under vad dom får låna.

Detta utan att få något hemifrån. Utom att ha fått bo hemma gratis under första arbetsåren.

Dock tror jag tjejen har gått på Univ. Så hon kan ha svårare att hinna få ihop en kontantinsats. Hon har dock högre lön och kan få låna mer.

Det är inte så att man behöver få hjälp hemifrån. Även låginkomsttagare som är sparsamma och köper en bostad så snart det går, kan köpa "dyra" bostäder.

Haha, alltså vilka vansinniga glädjekalkyler du presenterar varje gång. Alltid lika underhållande

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback