2022-02-06, 10:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Mjo jag förstod rätt snart att du menade låntagarna. Men de har alltså ökat från ~67% till ~70% på 8 år. Inget att skriva hem om med tanke på ränteläget. Snarare lite för liten ökning i förhållande till räntorna beroende på hur man ser på saken

Fast samtidigt har priserna nästan fördubblats medan lönerna kanske ökat 30%. Inkomst vs lån har gått upp dramatiskt med större och större andel med hög belåning (s 15 i rapporten). Ser att amortering på över 4.5x inkomst haft en dämpande effekt men även i den kategorin går det uppåt.
2022-02-06, 11:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fast samtidigt har priserna nästan fördubblats medan lönerna kanske ökat 30%. Inkomst vs lån har gått upp dramatiskt med större och större andel med hög belåning (s 15 i rapporten). Ser att amortering på över 4.5x inkomst haft en dämpande effekt men även i den kategorin går det uppåt.

Ja hade vi haft 3-5% boräntor och samma utveckling hade det varit otroligt alarmerande men jag ser det snarare som fullt rationellt om inte lite för lågt i förhållande till ränteläget. Nog för att boräntorna skulle kunna nå ~3% under 2020-talet men allt över det får ses som extremt osannolikt.

Då blir räntekostnaderna inte så värst mycket högre än de varit historiskt i förhållande till inkomst trots allt.
2022-02-06, 11:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ja hade vi haft 3-5% boräntor och samma utveckling hade det varit otroligt alarmerande men jag ser det snarare som fullt rationellt om inte lite för lågt i förhållande till ränteläget. Nog för att boräntorna skulle kunna nå ~3% under 2020-talet men allt över det får ses som extremt osannolikt.

Då blir räntekostnaderna inte så värst mycket högre än de varit historiskt i förhållande till inkomst trots allt.

Det jag tror primärt styr är förväntad ränta i framtiden. Folk tittar t.ex. på de långa räntorna för bolån, vilka först de senaste 3 åren fallit ordentligt. Därför är prissättningen på bomarknaden just nu instyrd mot en ränta på ca 1.5%. När 5-årsräntan mot slutet av året ligger runt 3% kommer köpare snarare styra in priset mot denna nivå, vilket innebär ca 10-15% lägre priser.
2022-02-06, 11:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det jag tror primärt styr är förväntad ränta i framtiden. Folk tittar t.ex. på de långa räntorna för bolån, vilka först de senaste 3 åren fallit ordentligt. Därför är prissättningen på bomarknaden just nu instyrd mot en ränta på ca 1.5%. När 5-årsräntan mot slutet av året ligger runt 3% kommer köpare snarare styra in priset mot denna nivå, vilket innebär ca 10-15% lägre priser.

Det fetstilta ställer jag mig väldigt tveksam till. Men den som lever får se Möjligtvis listräntan hos någon dinosaurie till storbank men snitträntan lär snarare ligga runt 1,5-1,75% på 5-åringen mot slutet av året.

Snittet för femåringen var t.e.x 1,28% på Danske och listräntan var 2,58% hos Skandia nu i december. Så då är vi i praktiken redan där hos Skandia
2022-02-06, 11:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Det fetstilta ställer jag mig väldigt tveksam till. Men den som lever får se Möjligtvis listräntan hos någon dinosaurie till storbank men snitträntan lär snarare ligga runt 1,5-1,75% på 5-åringen mot slutet av året.

Snittet för femåringen var t.e.x 1,28% på Danske och listräntan var 2,58% hos Skandia nu i december. Så då är vi i praktiken redan där hos Skandia

Du verkar ha missat att det där 1.2% motståndet du såg för BoObl 5Y redan är brutet och yielden numera ligger närmare 1.5%. Ska bankerna säkra finansiering på 1.5% och låna ut på 1.75%? Mot året ligger nog snittet en bit över 2.5%, kanske så högt som 3%. Vi sparar inläggen och hörs om ett år i frågan!
2022-02-06, 11:46
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Du verkar ha missat att det där 1.2% motståndet du såg för BoObl 5Y redan är brutet och yielden numera ligger närmare 1.5%. Ska bankerna säkra finansiering på 1.5% och låna ut på 1.75%? Mot året ligger nog snittet en bit över 2.5%, kanske så högt som 3%. Vi sparar inläggen och hörs om ett år i frågan!

Det intressanta är att yield på 5-åringen har varierat rätt kraftigt genom åren med rätt låg volatilitet i snitträntor mot kund.

Swedbank redovisar t.e.x snitträntor runt 1,4% december 2020 när BoObl 5Y stod i futtiga 0,05%. Ett år senare december 2021 var kundernas räntor förvisso högre på 1,56% men då var BoObl 5Y hela 0,6%. Så de verkar ha duktiga marginaler att ta av, ja 50 punkters BoObl resulterade i 15 punkters faktiskt ökad boränta.
2022-02-06, 11:52
Medlem
Tycker att det inte riktigt går att dra liknelser mellan bostadsrätt och villa, och det av den enkla orsaken att en bostadsrätt äger man ju inte.
2022-02-06, 11:57
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjödalsvägen
Tycker att det inte riktigt går att dra liknelser mellan bostadsrätt och villa, och det av den enkla orsaken att en bostadsrätt äger man ju inte.

Hot take.

Jag tycker man borde kalla det för "Avgiftsrätter". D.v.s rätten att betala en låg avgift kontra marknadshyran för området. Men rent juridiskt äger man ju faktiskt en procentandel av en BRF som i sin tur ofta äger fastigheten. Så man kan ju säga att man är en medelstor aktieägare i ett fastighetsbolag med en fastighet i portföljen.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-02-06 kl. 12:00.
2022-02-06, 12:26
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:

Jo du äger bostadsrätten, dvs du äger rätten att bo i lägenheten och du äger en andel i föreningen.
2022-02-06, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rskworpb
Jo du äger bostadsrätten, dvs du äger rätten att bo i lägenheten och du äger en andel i föreningen.

Att bo i bostadsrätt
Många som köpt en bostadsrätt tror också att de äger den. Onekligen lätt att tro, med tanke på priset man får betala för en lägenhet idag. Men faktum är att den fysiska lägenheten äger bostadsrättsföreningen.

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar.
2022-02-06, 12:35
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Att bo i bostadsrätt
Många som köpt en bostadsrätt tror också att de äger den. Onekligen lätt att tro, med tanke på priset man får betala för en lägenhet idag. Men faktum är att den fysiska lägenheten äger bostadsrättsföreningen.

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening vars huvudändamål är att på obegränsad tid upplåta bostäder med bostadsrätt till sina medlemmar.

Jo som jag skrev så äger man bostadsrätten. En bostadsrätt är som namnet anger en rättighet och den rättigheten äger man.
2022-02-06, 12:38
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Att bo i bostadsrätt

Om du bara läser några centimeter ner på samma sida

Citat:
Det innebär att du tillsammans dina grannar är medlem i en ekonomisk förening som äger fastigheten och därmed också lägenheterna. Du är själv med och äger huset du bor i. Allt från lägenheterna, de gemensamma utrymmena och eventuell utemiljö.

Så har vi det avklarat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in