2022-01-04, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Valet är enkelt - krav på godkänt språkprov. Detta på en nivå att kunna föra en social konversation med äldre, kunna skämta, känna till svenska traditioner och följa svenska nyheter.

Annars får man inte jobbet och inte heller bidrag.

Det är dock inte speciellt lätt. Hade det införts språkkrav inom äldreomsorgen idag så hade äldreomsorgen förlorat en stor del av sin personal, och inom olika välfärdsområden råder det redan stor personalbrist.
Sverige skulle ha krävt att man ska kunna prata svenska för medborgarskap redan från början. Då hade även integreringen fungerat bättre i Sverige. Men med tanka på att olika former av kravställningar anses som fult (vilket i sig är helt jävla sjukt) så vet jag inte hur man löser detta.
Betänk också att bland svenskfödda så är arbetslösheten låg, det är inte så att det vallfärdat svenskar till att börja arbeta inom äldreomsorgen om denna stora grupp invandrare plockades ur tjänst..
Citera
2022-01-04, 14:05
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Och högerpolitikerna fortsätter att göra arbetsmarknaden otryggare samt öka konkurrensen, allt för att lokalbefolkningen inte ska våga skaffa barn så att de kan fortsätta skrika om att vi behöver massor av invandrare.
Du, det är vänstern med sin blodstörst och sin utsugarteknik utav arbetarna som gör att de inte har råd att föda barn.

De skall föda alla vänsterns barn över hela världen.

Ett helt folk utrotat.
Citera
2022-01-04, 14:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ja, jag har inget och flera namn men kan konstatera att det är så merparten av vår kära invandring som skulle lösa "problemet" med för få i äldreomsorgen ser ut. (Ett problem som jag anser inte finnas för övrigt)
I dag behöver vi alla vi kan få inom omsorgen, och kan knappast lyxa till det med din fantasi, att bara anställa pursvenskar.

Jag vill se bättre språkkunskaper i svenska. I övrigt har jag inget att klaga på gällande invandrare inom branschen.
Citera
2022-01-04, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Så vi har inte haft äldrevård de senaste decennierna utan invandrare? Skämtar du eller? Du är samma person som är för att sänka de fysiska kraven på polisen för att kunna kvotera in kvinnor och feta på yttre tjänst. Skulle du anställa en man utan armar för att fälla träd också? För du kan ju bara anställa invandrare?
Är jag en sådan person? Hur vet du allt detta om mig?
Citera
2022-01-04, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Det är ju naturligtvis ett komplext problem, det inser jag.
Men om man skulle införa språkkrav, med test osv.
Så hade man kunnat sålla ut de människor som visar en ambition att närma sig den svenska arbetsmarknaden och samhället i övrigt.
Dom som inte besitter denna ambition eller intelligensnivå, får man väl slänga iväg på nått "hittepåjobb" som samhall eller dyl.
För inte fan skall dom jobba i vården, eller i någon annat samhällsviktigt yrke heller för den delen!

I övrigt är det politikernas jobb att göra vårdyrket attraktivt igen, det löser man inte genom att kasta analfabeter och lågbegåvade på dessa placeringar.
Det är lätt att säga vilka som ska jobba där eller inte men jag frågade hur man löser problemet. Ska man sålla ut de som inte passar så har man inte heller någon personal att anställa då de få kompetenta flyr från dessa arbetsplatser och med det så måste fler inkompetenta anställas.
Citera
2022-01-04, 14:08
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Min take på det hela är att det är bättre att ha personal där det någon gång då och då sker ett språkförbistrings-problem, än att inte ha någon personal alls till de gamla.

Så detta är ytterligare en skittråd helt enkelt, där bittra Flashbackare tar alla chanser de kan att racka ner på invandrare som grupp. Vidrigt.
Är det inte bättre att ni på EXPO börjar jobba istället för att skyffla problem under mattan.

Myt förstörde ni för några år sedan. Nu har ni förstört ordet bittra. Lär ju vara det vanligaste ordet som florerar nu bland vänsterpöbeln.
Citera
2022-01-04, 14:26
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det är lätt att säga vilka som ska jobba där eller inte men jag frågade hur man löser problemet. Ska man sålla ut de som inte passar så har man inte heller någon personal att anställa då de få kompetenta flyr från dessa arbetsplatser och med det så måste fler inkompetenta anställas.

Det har jag redan sagt, man får på politiskt håll göra yrket attraktivt igen. Genom löneökningar, kanske t om. Ett krav på att man ska vara minst undersköterska för att arbeta där, eller för att sköta mediciner och alla de mer komplexa sysslorna.
Resten kan ha någon slags vårdutbildning, det samt ett krav på att kunna göra sig förstådd i svensk tal och skrift.
Så höjer man deras löner en aning också, på så vis sållar man agnarna från vetet..
Inkompetens skall inte accepteras inom vården, eller någon annanstans heller för den delen.
Våra äldre förtjänar bättre än så!
Citera
2022-01-04, 14:33
Medlem
Citat:
Det har jag redan sagt, man får på politiskt håll göra yrket attraktivt igen. Genom löneökningar, kanske t om. Ett krav på att man ska vara minst undersköterska för att arbeta där, eller för att sköta mediciner och alla de mer komplexa sysslorna.
Resten kan ha någon slags vårdutbildning, det samt ett krav på att kunna göra sig förstådd i svensk tal och skrift.
Så höjer man deras löner en aning också, på så vis sållar man agnarna från vetet..
Inkompetens skall inte accepteras inom vården, eller någon annanstans heller för den delen.
Våra äldre förtjänar bättre än så!
Du vet om att du just föreslog stora skattehöjningar så de privata vårdbolagen ska kunna betala ut de löner som vårdpersonalen förtjänar?
DET lär inte uppskattas på Flashback.
Däremot är jag storkund inom vården och ser vilket arbete undersköterskor gör. Jag har inget emot dessa höjningar.
Citera
2022-01-04, 14:36
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Är jag en sådan person? Hur vet du allt detta om mig?
Fegt inlägg där du undviker ämnet
Citera
2022-01-04, 14:38
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Du vet om att du just föreslog stora skattehöjningar så de privata vårdbolagen ska kunna betala ut de löner som vårdpersonalen förtjänar?
DET lär inte uppskattas på Flashback.

Däremot är jag storkund inom vården och ser vilket arbete undersköterskor gör. Jag har inget emot dessa höjningar.

Och?
Varför skulle det beröra mig, att jag går stick i stäv med gängse FB-uppfattning?
Skall man ha förstaklassig vård, så får det lov att kosta lite också.
Det är bara att strypa ALLT bistånd till utlandet, så är vi på god väg...
Citera
2022-01-04, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Fegt inlägg där du undviker ämnet
Inte alls. Du fokuserade på mig som person så jag måste först veta hur du tagit reda på så mkt om mig.
Citera
2022-01-04, 14:41
Medlem
Citat:
Och?
Varför skulle det beröra mig, att jag går stick i stäv med gängse FB-uppfattning?
Skall man ha förstaklassig vård, så får det lov att kosta lite också.
Det är bara att strypa ALLT bistånd till utlandet, så är vi på god väg...
Kommunalskatten betalar inget till bistånd. Bistånd betalas av statens finanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in