2022-01-04, 12:58
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om det finns kvinnor som arbetar då är det jävligt taskigt att skicka män som inte ens kan språket då en kvinna ska duschas!Ja, jag vet hur bemanningen såg ut den dagen det fanns kvinnor som pratade svenska.
Driva med en boende, jodå har sett och påtalat och chefen sket i det.
Det enda som händer är att den du pekar ut blir jävligt otrevlig mot dig.
(en äldre psyksjuk sängliggande patient, skrikig, slår personal som ska byta diarreeblöja. personal skrek då tillbaka med okvädingsord nedsättande om att patients egna familj inte vill ha med denne att göra samt hårdhänt behandling)
Nu vet jag inte för vilket företag du arbetar, men hos oss förekommer inget av det du beskriver. I alla fall inte inför mina ögon. Kanske beror på att mina kollegor vet att jag aldrig skulle acceptera något sånt.

Får jag gissa att du är på Attendo?
Citera
2022-01-04, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu vet jag inte för vilket företag du arbetar, men hos oss förekommer inget av det du beskriver. I alla fall inte inför mina ögon. Kanske beror på att mina kollegor vet att jag aldrig skulle acceptera något sånt.

Får jag gissa att du är på Attendo?
Har aldrig arbetta på Attendo.
Har arbetat på ett ställe där detta aldrig ens skulle få förekomma.
Citera
2022-01-04, 13:04
Medlem
StigAllans avatar
Minns fortfarande den somaliska kärringen som var så glad att det skulle bli somalisk vårdpersonal på hemmet.
"Det är sån trygghet att förstå språket" sa hon.

Var en artikel i någon tidning jag läste innan jag bojkottade propagandan.

När det gäller svenskar och svenska språket så är det inga problem med närmast obefintlig språkstandard på vårdpersonalen.
Något för diskrimineringsombudsmannen?
Citera
2022-01-04, 13:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Har aldrig arbetta på Attendo.
Har arbetat på ett ställe där detta aldrig ens skulle få förekomma.
Så det du berättade förekommer alltså inte, det var bara hitte-på, eller?
Citera
2022-01-04, 13:08
Medlem
maxatdunders avatar
Det är ett bra hederligt jobb att jobba som hemtjänst, tyvärr så blir det dock inget bra betalt för den kvalitén man ger så därför är det lågavlönat och folk skippar kvalitén, istället anställer man invandrare som redan är dåligt segregerade eller inte kan språket. Säga vad man vill men en invandrad person från helt annan kultur kommer i många fall inte känna en samhörighet till de äldre och sköter ett slarvigt jobb.
Citera
2022-01-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så det du berättade förekommer alltså inte, det var bara hitte-på, eller?

Uttryckte mig otydligt. Har arbetat på ett ställe där det hände men absolut aldrig borde få förekomma.
Citera
2022-01-04, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Språkkrav och medborgartester á USA, hade kunnat vara ett sätt att råda bot på problemet.
Men det uppfattas väl som kränkande, i det här jävla fittlandet..!
Ett litet problem då.
När de sökande inte har behörighet eller kunskap på språket. Ska man då låta bli att anställa och låta de äldre ta hand om sig själva?

Detta är inte ett specifikt problem för hemtjänsten utan även de olika boendena i landet har samma problem.
Inte nog med att de inte kan språket när deras kollegor ber dem göra vissa saker utan än värre blir det med män som inte kan ta order av en kvinna.
Men, förklara hur man löser problemet när det inte finns andra att välja på i rekryteringsprocessen
Citera
2022-01-04, 13:10
Medlem
constants avatar
Citat:
Uttryckte mig otydligt. Har arbetat på ett ställe där det hände men absolut aldrig borde få förekomma.
Och du gjorde en Lex Sarah? Kan du referera till den, det vore väldigt intressant. Accepterar om du inte vill för att få vara anonym.
Citera
2022-01-04, 13:15
Medlem
DEMONOMICONs avatar
"Äldre förstår inte personalen " - som om det är upp till de äldre att lära sig arabiska/somaliska..

Rubriken borde snarare lyda: "Personalen kan inte kommunicera på arbetet"

🙄
Citera
2022-01-04, 13:15
Medlem
Firewaias avatar
Inte bara där.
Har arbetat som personlig assistent i 20 år och detta problemet har börjat dyka upp här också, två stycken afghaner fick idag sparken efter att de inte kunnat nå upp till basala svenska-kunskaper. De fick båda jobb på devisen att de skulle gå SFI och lära sig svenska, ett år senare är det bara urdu och engelska så nu ryker de.
Sett och hört om detta problem hos många brukare senaste åren.

Så går det när man anser att det är rasistiskt att ha språkkrav för medborgarskap
Citera
2022-01-04, 13:16
Medlem
NoSafetyInNumberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ett litet problem då.
När de sökande inte har behörighet eller kunskap på språket. Ska man då låta bli att anställa och låta de äldre ta hand om sig själva?

Detta är inte ett specifikt problem för hemtjänsten utan även de olika boendena i landet har samma problem.
Inte nog med att de inte kan språket när deras kollegor ber dem göra vissa saker utan än värre blir det med män som inte kan ta order av en kvinna.
Men, förklara hur man löser problemet när det inte finns andra att välja på i rekryteringsprocessen

Det är ju naturligtvis ett komplext problem, det inser jag.
Men om man skulle införa språkkrav, med test osv.
Så hade man kunnat sålla ut de människor som visar en ambition att närma sig den svenska arbetsmarknaden och samhället i övrigt.
Dom som inte besitter denna ambition eller intelligensnivå, får man väl slänga iväg på nått "hittepåjobb" som samhall eller dyl.
För inte fan skall dom jobba i vården, eller i någon annat samhällsviktigt yrke heller för den delen!

I övrigt är det politikernas jobb att göra vårdyrket attraktivt igen, det löser man inte genom att kasta analfabeter och lågbegåvade på dessa placeringar.
Senast redigerad av NoSafetyInNumbers 2022-01-04 kl. 13:19.
Citera
2022-01-04, 13:18
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ett litet problem då.

Så vi har inte haft äldrevård de senaste decennierna utan invandrare? Skämtar du eller? Du är samma person som är för att sänka de fysiska kraven på polisen för att kunna kvotera in kvinnor och feta på yttre tjänst. Skulle du anställa en man utan armar för att fälla träd också? För du kan ju bara anställa invandrare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in