2022-01-04, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Sveriges Radio: Språkproblemen fortsätter – äldre förstår inte personalen
Personalen i äldreomsorgen behöver bättre kunskaper i svenska enligt en majoritet av de nästan 200 kommuner som svarat på Ekots enkät.
Sveriges Radio intervjuar en 81-åring, som lider av hemtjänstpersonalens undermåliga kunskaper i svenska:
De hjälper till på fel sätt, säger en sak och gör sen något helt annat
Elisabet Sundelin, förvaltningschef i Solna kommun:
Det är en stor utmaning. Vi har ju en stor andel som inte är svenskfödda

Vad säger ni om detta?

Hur påverkar det svenska pensionärer att inte kunna prata med hemtjänsten, som kanske är deras enda sociala kontakt?

Vilka politiker har valt att acceptera hemtjänstpersonal med bristfälliga språkkunskaper?

Vi rasister har haft rätt ännu engång....

Invandringen skulle ju rädda äldrevården sa man men nu ser vi resultatet av att tvinga in totalt ointresserade män utan någon typ av empati för människar. Våldtäkter av 90 åringar, rån och misshandel
Citera
2022-01-04, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Och du gjorde en Lex Sarah? Kan du referera till den, det vore väldigt intressant. Accepterar om du inte vill för att få vara anonym.

Jag har aldrig gjort en Lex Sarah.
Jag har gjort tillbud/skrivit i journal samt kontaktat chef, utan något som helst svar.

En gång tvingade en kollega en vårdtagare till en behandling som vårdtagaren inte villle genomgå just då.
Vårdtagaren kände sig inte OK, ville flytta behandligen ett halvt dygn.
Jag kontaktade ansvarig SSK och rådfrågade.
SSK sa skjut upp till senare i dag och informera dina kollegor. SSK skrev i journalen.
Jag informerade kollegan och denne sa: ska göras NU!
Kollegan tvingade vårdtagaren som grät, skrek och slet ut slangar ur sin kropp.
Kollegan fick samtal med chef och SSK.
Kollegan hämnades på mig.
Citera
2022-01-04, 13:26
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har aldrig gjort en Lex Sarah.
Jag har gjort tillbud/skrivit i journal samt kontaktat chef, utan något som helst svar.

En gång tvingade en kollega en vårdtagare till en behandling som vårdtagaren inte villle genomgå just då.
Vårdtagaren kände sig inte OK, ville flytta behandligen ett halvt dygn.
Jag kontaktade ansvarig SSK och rådfrågade.
SSK sa skjut upp till senare i dag och informera dina kollegor. SSK skrev i journalen.
Jag informerade kollegan och denne sa: ska göras NU!
Kollegan tvingade vårdtagaren som grät, skrek och slet ut slangar ur sin kropp.
Kollegan fick samtal med chef och SSK.
Kollegan hämnades på mig.
I det läget skulle du naturligtvis gjort en Lex Sarah. Se till att göra det om det händer igen.

Gör den direkt, inte via ert kvalitetssystem.
Citera
2022-01-04, 13:26
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoSafetyInNumbers
Språkkrav och medborgartester á USA, hade kunnat vara ett sätt att råda bot på problemet.
Men det uppfattas väl som kränkande, i det här jävla fittlandet..!
Nja, kanske det också men framförallt så hade inte många klarat testet...
Citera
2022-01-04, 13:28
Medlem
Citat:
I det läget skulle du naturligtvis gjort en Lex Sarah. Se till att göra det om det händer igen.

Gör den direkt, inte via ert kvalitetssystem.
Jag var ny på den arbetsplatsen, vikariat, i dag hade jag gjort annorlunda.
Vet inte vad SSK och chefen gjorde mera än samtalet med kollegan.

Men det bet mig.
Citera
2022-01-04, 13:28
Avstängd
Citat:
Det gäller inte bara de äldre. Ett mycket typisk scenario:

-Har du gett Agda insulin?
-Ska jag ge Agda insulin?
-Jag frågar om du har gett Agda insulin.
-Aha, jag ska ge Agda insulin.

Man får öppna medicinskåpet och titta.

Byt ut mot i princip allt, som har Agda fått mat, har du bytt på Agda, ligger Agda i sängen, har du hjälpt Agda att borsta tänderna?
-Aha, ska jag borsta Agda?

Har absolut ingenting emot invandrare i vården, men svensk-kurser är väldigt viktigt.
Så är det, men man kan kräva mer av de som redan är i branschen.

Precis. Upplever detta som ett stort problem. Man får vara glad om läkaren förstår någorlunda och kan uttrycka sig åtminstone begripligt. De är fft sämst på tonfall, de fattar inte när man frågar och när man konstaterar något.
Citera
2022-01-04, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sva990
Underbemanningen beror väl främst på att etniska svenska ungdomar tvunget skall bli genusforskare, kommunikatörer eller influencers alternativt hellre stämplar än jobbar inom vård och omsorg.
Det kan säkert också påverka, men det krävs 2 barn för att ersätta 2 föräldrar.

Annars blir det färre och färre som fysiskt finns och som kan ta hand om de gamla.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2022-01-04 kl. 13:58.
Citera
2022-01-04, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Min take på det hela är att det är bättre att ha personal där det någon gång då och då sker ett språkförbistrings-problem, än att inte ha någon personal alls till de gamla.

Så detta är ytterligare en skittråd helt enkelt, där bittra Flashbackare tar alla chanser de kan att racka ner på invandrare som grupp. Vidrigt.

Vad du glömmer i din heroiska kamp att ständigt fösvara invandrare är att vi alla har vår egen sanning och egen erfarenhet. Att ständigt påstå att samtliga inlägg är skit och ljug är bara dumt. Liksom de inlägg som baseras på hörsägen och inte fakta eller egna upplevelser.
Det är väl jättebra att din och dina föräldrars upplevelse av invandrare är positiva. Men det gäller din bubbla och därför kan inte du försvara samtliga invandrare som grupp på samma sätt andra inte kan racka ner på invandrare som grupp.
Frågor på det?
Citera
2022-01-04, 13:56
Medlem
Citat:
Antalet äldre i behov av omsorg har ökat drastiskt sedan dess.

Ok och lösningen är att importera folk som inte kan ta hand om sig själva under ngn period i livet?
Citera
2022-01-04, 13:57
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Ok och lösningen är att importera folk som inte kan ta hand om sig själva under ngn period i livet?
Vem har föreslagit det?
Citera
2022-01-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Det har flera gånger skrivits just om ålderdomshem inriktade på typ syrianer & andra grupper. Där man hade personal som talade deras språk, för att dom skulle känna sig tryggare.

Något motsvarande för svenska åldringar vore givetvis "rasism".

Det är det jag hört men inte riktigt vet om det stämmer. Men inget förvånar mig när det det gäller omvårnaden av våra nysvenskar. Jag kan vidare föreställa mig att i områden som Södertälje med sin stora dominans av en given etnisk grupp är liksom självförsörjande på personal med samma språkgrund.
Jag gissar vidare att enskilda nysvenskar som inte tillhör de stora grupperna får utstå samma frustration som många av våra svenska åldringar.
Citera
2022-01-04, 14:02
Medlem
Citat:
Vem har föreslagit det?

Ja, jag har inget och flera namn men kan konstatera att det är så merparten av vår kära invandring som skulle lösa "problemet" med för få i äldreomsorgen ser ut. (Ett problem som jag anser inte finnas för övrigt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in