Citat:
Ursprungligen postat av
huggormenstid
Dom har väl aldrig nämnt personens namn va? Så tänker att det blir svårt att driva igenom?
Organiserad brottslighet är alltid svårt att utreda men trots det prioriterad. När namnet inte nämns men mängder av folk ändå vet exakt vem det pratas om så utgör det en del av vad som talar för att det sker organiserat. Många olika delaktiga personer är inblandade och som släpper ut delar av den personliga informationen i omgångar tills fler och fler vet exakt vem de pratar om när det grova förtalet kommer. Man etablerar avsiktligt smeknamn som alla ändå vet vem det är. Man behöver inte säga en persons riktiga namn i direkt anslutning till att man påstår saker om personen för att det ska vara förtal, det viktiga är istället hur många som vet vem det talas om. Polisen utreder uppsåt och det är ett grövre brott att planera förtalet väl tillsammans med flera inblandade personer än att ensam spontant gå ut och säga ”Olle Ollesson är en mördare!”.
Det kan (lite tveksamt) jämföras med att bankrånare inte sitter och skriver ”SEB-banken på Kungsgatan” i sina SMS eller annan kommunikation mellan sig utan istället använder kodord. Långsökt jämförelse, men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Etablerade smeknamn på personer man ger sig på utgör alltså en del av en plan för att försöka kringgå lagen och komma undan med det.
Om Haveristerna påstår att ”Oidipus” är en mördare så är det grovt förtal om många vet att ”oidipus” syftar på MF. Det skvallrar dessutom om att det grova förtalet är välplanerat och inte spontant.
Det råder liksom ingen tvekan om att Haveristerna avsiktligt förknippar smeknamnet med MF, det fortsätter t.o.m. efter att avsnittet om ”Oidipus” har släppts:
https://twitter.com/BLiPATRONiDAG/status/1455606265216962566
Riktigt så enkelt som jag beskriver det hela är det förstås inte men jag hoppas ändå att min poäng går fram.