Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-10, 11:31
  #3865
Medlem
Ja som Regulus var först här att rapportera. Det blir SpaceX som bygger månlandaren. Lunar Starship.

Idag har Bill Nelson också gått ut med att månlandning inte kan ske 2024. Men det var ju ganska väntat. Jag har hela tiden trott på 2026.

Vi får inte glömma att SpaceX har ett hästjobb framför sig nu att få klart Super Heavy för att kunna sätta Lunar Starship i bana runt månen och man måste också utveckla tankningstekniken och bygga olika versioner av Starship.

Det kommer signaler om att FAA snart ger tillstånd till den första testen av Starship i bana runt jordklotet, naturligtvis kan man inte motarbeta SpaceX för då faller ju även månprogrammet.
Citera
2021-11-10, 12:46
  #3866
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok. Men vilken var den bästa, då? För du kan inte mena det där stående avloppsröret Musk kommer dragande med.

Jo, faktiskt! Men, den som lever får se.
Citera
2021-11-10, 13:41
  #3867
Avstängd
wwrs avatar
Avloppsrör eller inte. Musk har definitivt en stor del i ansvaret att t.o.m. NASA tydligen nu har medgivit att månprogrammet inte klarar tidsramarna. Detta brukar betyda att även de ekonomiska ramarna kommer att spricka.

Musk borde koncentrera sig på månlandaren. Men det ger säkert mer pengar att skjuta upp miljardärer. Den Starship som nu testas är inte heller den som antas landa på månen. Modifikationer kommer att krävas.
Citera
2021-11-10, 18:26
  #3868
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Avloppsrör eller inte. Musk har definitivt en stor del i ansvaret att t.o.m. NASA tydligen nu har medgivit att månprogrammet inte klarar tidsramarna. Detta brukar betyda att även de ekonomiska ramarna kommer att spricka.

Musk borde koncentrera sig på månlandaren. Men det ger säkert mer pengar att skjuta upp miljardärer. Den Starship som nu testas är inte heller den som antas landa på månen. Modifikationer kommer att krävas.

Det stora problemet för SpaceX blir att föra ut Lunar Starship till en bana runt månen. Om vi jämför med SLS så är den ju färdigbyggd men ej testad, så NASA kan föra ut Orionkomplexet till månbana ganska snart.
Men för SpaceX finns idag bara prototyper. Både vad gäller själva olika versioner av Starship samt av Super Heavy. Men jag är övertygad om att SpaceX är det enda företaget som har tillräckligt know-how nu, dom har dragit åt sig dom bästa ingenjörerna och teknikerna. Jag följer det med stor spänning.
Citera
2021-11-10, 19:37
  #3869
Medlem
Nån som kan förklara för mig vilken tid uppskjutningen är?
Är extremt trött, men får inte ihop det med vår tidsstandard just nu.

Är det kl 03.03 inatt, eller imorrnnatt?(2:03 UTC)
Citera
2021-11-10, 20:13
  #3870
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Nån som kan förklara för mig vilken tid uppskjutningen är?
Är extremt trött, men får inte ihop det med vår tidsstandard just nu.

Är det kl 03.03 inatt, eller imorrnnatt?(2:03 UTC)
Dessa TZ och sommartider (dessutom med varierande start- och slutdatum) ställer verkligen till det. SpaceX listade dock vänligt nog UTC på sin sajt - 02:03 UTC Nov 11, så då blir det väl uppenbart?
Citera
2021-11-11, 00:02
  #3871
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Avloppsrör eller inte. Musk har definitivt en stor del i ansvaret att t.o.m. NASA tydligen nu har medgivit att månprogrammet inte klarar tidsramarna. Detta brukar betyda att även de ekonomiska ramarna kommer att spricka.

NASA sa att månprogrammet försenats sju månader pga Bezos process. Knappast Musks fel.
Citera
2021-11-11, 00:22
  #3872
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NASA sa att månprogrammet försenats sju månader pga Bezos process. Knappast Musks fel.

"Ansvar" är ett ord för både positiva och negativa saker.

Självklart har processen mot urvalsprocessen saktat ner saker. Hade kongressen helt sonika sagt Musk med en gång, hade det gått snabbare. Tyvärr var det ju andra lösningar som vann på tekniska meriter, medans Musks gäng var de enda som hade ekonomin och "den stora bilden".

Jag har ju nämnt ett alternativ till landare flera gångern, den som faktiskt vann nasas tekniska test. Men de var beroende av nån annans heavy launcher. SLS och deras gäng pratar om en färdig launcher, men deras landare var en kapsyl utan ben. Så Dynetics och andra fick stå tillbaka för den som hade färdiga launchers och vaga tankar om att landa ett stående avloppsrör på månen.

Det var nästan roligt när nasa konstaterade att dom behöver en hiss, och spacex modigt förklarar "vi har planerat för en".

Man ska inte låta kommitteer utveckla sånt här. Frågan är om ifall nasa utan att behöva tänka politiskt - att stödja Boeing - inte redan hade löst skiten på nåt enklare vis. För nu visar det sig att otaliga miljarder gått till SLS-konsortiet, som inte får en roll nånstans.
Citera
2021-11-11, 02:59
  #3873
Medlem
iptrixs avatar
Läge att se om abortsystemet funkar .. om 5 minuter.
Citera
2021-11-11, 07:52
  #3874
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NASA sa att månprogrammet försenats sju månader pga Bezos process. Knappast Musks fel.
Men det är ju samma visa varje gång. När Berlinfabriken blir försenad är det tyska miljömyndigheter som skall utreda. Nu väntar Starship på miljöutvärdering. Musk har konflikt med finansmyndigheten SEC över sitt Twitter. Tesla blir dömda en miljard kronor i skadestånd över ett fall av diskriminering som kan ha inträffat, men beloppet är helt orimligt. Musk har konflikt med andra myndigheter eftersom han Twittrat att fackföreninsgsanslutna arbetare kommer att få löneavdrag! Och nu är det tydlgen en annan storkapitalist som förföljer honom.

Det är ständigt folk som förföljer honom, enligt medias skriverier.

Personligen tror jag Musk bara är en front. Hans två viktiga egenskaper är egentligen att han är en trevlig person och afrikansk invandrare. Han får sympatier i media. Men han var pank 2008. När Jurvetson och kanske andra löste ut honom tror jag aldrig de lämnade utrymme för Musk att bli världens rikaste person. Jag tror andra kontrollerar verksamheten.

Månprogrammet har blivit en katastrof under det nya privata systemet. Nu erkänner NASA själva att tidsramen kommer att spricka.

SpaceX kunde ta över det bemannade programmet genom att Obama lade ned rymdförjorna. (Jurvetson stödde Obama ekonomiskt). Musk har fått skattemedel för att bygga det som tidigare fungerade, vanliga färder till ISS (fast raketstegen nu återvinns). Nu får han betalt för transporterna.

Men SpaceX kontrakt för månfärder innebär att de får betalt i den takt de kan åstadkomma något ("milstolpar"). Det finns inga tidsramar vad jag vet.

Därför har månprogrammet rasat ihop. Musk skjuter upp mijardärer eftersom det lönar sig bättre. Starship rullas bara ut och in och man tar bilder på det. SpaceX verkar inte ens ha kommit igång med konstruktionen av någon månlandare.

Det hela handlar om att massmedia och storföretag vill försöka visa att privata företagare blir förföljda och därför sker ingen utveckling. De vill försöka få oss att tro att staten inte bör kontrollera storföretagen. Massmedia och storföretag driver en agenda där man försöker ta kontrollen från folk och politiker och ge till storföretagen. Det är grundorsaken att månprogrammet rasat ihop.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-11 kl. 08:21.
Citera
2021-11-11, 18:25
  #3875
Medlem
Som vanligt är jag lite efter men jag har sett uppskjutningen av Crew 3 i repris. Tyvärr uppstod störningar när första steget skulle landa på the drone ship men det bekräftades senare att det hade gått bra. SpaceX är ensamma om att kunna göra dessa avancerade landningar. New Shepards landningar är ju bara efter liten suborbital flight och kan inte räknas.

Tråkigt att man nästan aldrig få se landningen på the drone ship, men inte tusan är det någon fejk.

På Starbase Boca Chica förbereder man nu en static fire av samtliga motorer på Starship SN20. 6 st motorer alltså. Man har flera road closures denna vecka men troligen blir det i nästa vecka som samtliga motorerna körs.

Ja månprogrammet är starkt försenat men fördelen kan vara att man hinner få fram en avancerad rymddräkt och skulle SLS och Orion dra över budget för mycket så kanske man kan minska på dom 2,9 biljonerna till Lunar Starship. Elon få ta ur egen ficka och SpaceX får också ta fram pengar från aktiägarna.
Det löser sig. Finns förtroendekapital så kommer också riskvilligt kapital.
Citera
2021-11-11, 18:46
  #3876
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som vanligt är jag lite efter men jag har sett uppskjutningen av Crew 3 i repris. Tyvärr uppstod störningar när första steget skulle landa på the drone ship men det bekräftades senare att det hade gått bra. SpaceX är ensamma om att kunna göra dessa avancerade landningar. New Shepards landningar är ju bara efter liten suborbital flight och kan inte räknas.

Tråkigt att man nästan aldrig få se landningen på the drone ship, men inte tusan är det någon fejk.

På Starbase Boca Chica förbereder man nu en static fire av samtliga motorer på Starship SN20. 6 st motorer alltså. Man har flera road closures denna vecka men troligen blir det i nästa vecka som samtliga motorerna körs.

Ja månprogrammet är starkt försenat men fördelen kan vara att man hinner få fram en avancerad rymddräkt och skulle SLS och Orion dra över budget för mycket så kanske man kan minska på dom 2,9 biljonerna till Lunar Starship. Elon få ta ur egen ficka och SpaceX får också ta fram pengar från aktiägarna.
Det löser sig. Finns förtroendekapital så kommer också riskvilligt kapital.
Du har rätt. Det måste vara skakningarna i antennen. De har varit ganska efterhängsna. Bara för att bilden kommer från en båt på jorden så kan man tro att den är lätt att överföra. Rymdföretagen klarar ju av att köra en raket och en rymdkapsel i 28.000 km i timmen på 400 km höjd under dagar runt jorden genom radioförbindelser. Men varje gång man skall visa just det som SpaceX är känt för, så är det lite knepigt att få signalen stabil. Det är naturligt.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-11 kl. 18:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback