Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
NASA sa att mnprogrammet frsenats sju mnader pga Bezos process. Knappast Musks fel.

Men det r ju samma visa varje gng. Nr Berlinfabriken blir frsenad r det tyska miljmyndigheter som skall utreda. Nu vntar Starship p miljutvrdering. Musk har konflikt med finansmyndigheten SEC ver sitt Twitter. Tesla blir dmda en miljard kronor i skadestnd ver ett fall av diskriminering som kan ha intrffat, men beloppet r helt orimligt. Musk har konflikt med andra myndigheter eftersom han Twittrat att fackfreninsgsanslutna arbetare kommer att f lneavdrag! Och nu r det tydlgen en annan storkapitalist som frfljer honom.
Det r stndigt folk som frfljer honom, enligt medias skriverier.
Personligen tror jag Musk bara r en front. Hans tv viktiga egenskaper r egentligen att han r en trevlig person och afrikansk invandrare. Han fr sympatier i media. Men han var pank 2008. Nr Jurvetson och kanske andra lste ut honom tror jag aldrig de lmnade utrymme fr Musk att bli vrldens rikaste person. Jag tror andra kontrollerar verksamheten.
Mnprogrammet har blivit en katastrof under det nya privata systemet. Nu erknner NASA sjlva att tidsramen kommer att spricka.
SpaceX kunde ta ver det bemannade programmet genom att Obama lade ned rymdfrjorna. (Jurvetson stdde Obama ekonomiskt). Musk har ftt skattemedel fr att bygga det som tidigare fungerade, vanliga frder till ISS (fast raketstegen nu tervinns). Nu fr han betalt fr transporterna.
Men SpaceX kontrakt fr mnfrder innebr att de fr betalt i den takt de kan stadkomma ngot ("milstolpar"). Det finns inga tidsramar vad jag vet.
Drfr har mnprogrammet rasat ihop. Musk skjuter upp mijardrer eftersom det lnar sig bttre. Starship rullas bara ut och in och man tar bilder p det. SpaceX verkar inte ens ha kommit igng med konstruktionen av ngon mnlandare.
Det hela handlar om att massmedia och storfretag vill frska visa att privata fretagare blir frfljda och drfr sker ingen utveckling. De vill frska f oss att tro att staten inte br kontrollera storfretagen. Massmedia och storfretag driver en agenda dr man frsker ta kontrollen frn folk och politiker och ge till storfretagen. Det r grundorsaken att mnprogrammet rasat ihop.