2021-11-10, 11:31
Medlem
Ja som Regulus var frst hr att rapportera. Det blir SpaceX som bygger mnlandaren. Lunar Starship.

Idag har Bill Nelson ocks gtt ut med att mnlandning inte kan ske 2024. Men det var ju ganska vntat. Jag har hela tiden trott p 2026.

Vi fr inte glmma att SpaceX har ett hstjobb framfr sig nu att f klart Super Heavy fr att kunna stta Lunar Starship i bana runt mnen och man mste ocks utveckla tankningstekniken och bygga olika versioner av Starship.

Det kommer signaler om att FAA snart ger tillstnd till den frsta testen av Starship i bana runt jordklotet, naturligtvis kan man inte motarbeta SpaceX fr d faller ju ven mnprogrammet.
Citera
2021-11-10, 12:46
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ok. Men vilken var den bsta, d? Fr du kan inte mena det dr stende avloppsrret Musk kommer dragande med.

Jo, faktiskt! Men, den som lever fr se.
Citera
2021-11-10, 13:41
Medlem
wwrs avatar
Avloppsrr eller inte. Musk har definitivt en stor del i ansvaret att t.o.m. NASA tydligen nu har medgivit att mnprogrammet inte klarar tidsramarna. Detta brukar betyda att ven de ekonomiska ramarna kommer att spricka.

Musk borde koncentrera sig p mnlandaren. Men det ger skert mer pengar att skjuta upp miljardrer. Den Starship som nu testas r inte heller den som antas landa p mnen. Modifikationer kommer att krvas.
Citera
2021-11-10, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Avloppsrr eller inte. Musk har definitivt en stor del i ansvaret att t.o.m. NASA tydligen nu har medgivit att mnprogrammet inte klarar tidsramarna. Detta brukar betyda att ven de ekonomiska ramarna kommer att spricka.

Musk borde koncentrera sig p mnlandaren. Men det ger skert mer pengar att skjuta upp miljardrer. Den Starship som nu testas r inte heller den som antas landa p mnen. Modifikationer kommer att krvas.

Det stora problemet fr SpaceX blir att fra ut Lunar Starship till en bana runt mnen. Om vi jmfr med SLS s r den ju frdigbyggd men ej testad, s NASA kan fra ut Orionkomplexet till mnbana ganska snart.
Men fr SpaceX finns idag bara prototyper. Bde vad gller sjlva olika versioner av Starship samt av Super Heavy. Men jag r vertygad om att SpaceX r det enda fretaget som har tillrckligt know-how nu, dom har dragit t sig dom bsta ingenjrerna och teknikerna. Jag fljer det med stor spnning.
Citera
2021-11-10, 19:37
Medlem
Nn som kan frklara fr mig vilken tid uppskjutningen r?
r extremt trtt, men fr inte ihop det med vr tidsstandard just nu.

r det kl 03.03 inatt, eller imorrnnatt?(2:03 UTC)
Citera
2021-11-10, 20:13
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oxis
Nn som kan frklara fr mig vilken tid uppskjutningen r?
r extremt trtt, men fr inte ihop det med vr tidsstandard just nu.

r det kl 03.03 inatt, eller imorrnnatt?(2:03 UTC)
Dessa TZ och sommartider (dessutom med varierande start- och slutdatum) stller verkligen till det. SpaceX listade dock vnligt nog UTC p sin sajt - 02:03 UTC Nov 11, s d blir det vl uppenbart?
Citera
2021-11-11, 00:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

NASA sa att mnprogrammet frsenats sju mnader pga Bezos process. Knappast Musks fel.
Citera
2021-11-11, 00:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
NASA sa att mnprogrammet frsenats sju mnader pga Bezos process. Knappast Musks fel.

"Ansvar" r ett ord fr bde positiva och negativa saker.

Sjlvklart har processen mot urvalsprocessen saktat ner saker. Hade kongressen helt sonika sagt Musk med en gng, hade det gtt snabbare. Tyvrr var det ju andra lsningar som vann p tekniska meriter, medans Musks gng var de enda som hade ekonomin och "den stora bilden".

Jag har ju nmnt ett alternativ till landare flera gngern, den som faktiskt vann nasas tekniska test. Men de var beroende av nn annans heavy launcher. SLS och deras gng pratar om en frdig launcher, men deras landare var en kapsyl utan ben. S Dynetics och andra fick st tillbaka fr den som hade frdiga launchers och vaga tankar om att landa ett stende avloppsrr p mnen.

Det var nstan roligt nr nasa konstaterade att dom behver en hiss, och spacex modigt frklarar "vi har planerat fr en".

Man ska inte lta kommitteer utveckla snt hr. Frgan r om ifall nasa utan att behva tnka politiskt - att stdja Boeing - inte redan hade lst skiten p nt enklare vis. Fr nu visar det sig att otaliga miljarder gtt till SLS-konsortiet, som inte fr en roll nnstans.
Citera
2021-11-11, 02:59
Medlem
iptrixs avatar
Lge att se om abortsystemet funkar .. om 5 minuter.
Citera
2021-11-11, 07:52
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Men det r ju samma visa varje gng. Nr Berlinfabriken blir frsenad r det tyska miljmyndigheter som skall utreda. Nu vntar Starship p miljutvrdering. Musk har konflikt med finansmyndigheten SEC ver sitt Twitter. Tesla blir dmda en miljard kronor i skadestnd ver ett fall av diskriminering som kan ha intrffat, men beloppet r helt orimligt. Musk har konflikt med andra myndigheter eftersom han Twittrat att fackfreninsgsanslutna arbetare kommer att f lneavdrag! Och nu r det tydlgen en annan storkapitalist som frfljer honom.

Det r stndigt folk som frfljer honom, enligt medias skriverier.

Personligen tror jag Musk bara r en front. Hans tv viktiga egenskaper r egentligen att han r en trevlig person och afrikansk invandrare. Han fr sympatier i media. Men han var pank 2008. Nr Jurvetson och kanske andra lste ut honom tror jag aldrig de lmnade utrymme fr Musk att bli vrldens rikaste person. Jag tror andra kontrollerar verksamheten.

Mnprogrammet har blivit en katastrof under det nya privata systemet. Nu erknner NASA sjlva att tidsramen kommer att spricka.

SpaceX kunde ta ver det bemannade programmet genom att Obama lade ned rymdfrjorna. (Jurvetson stdde Obama ekonomiskt). Musk har ftt skattemedel fr att bygga det som tidigare fungerade, vanliga frder till ISS (fast raketstegen nu tervinns). Nu fr han betalt fr transporterna.

Men SpaceX kontrakt fr mnfrder innebr att de fr betalt i den takt de kan stadkomma ngot ("milstolpar"). Det finns inga tidsramar vad jag vet.

Drfr har mnprogrammet rasat ihop. Musk skjuter upp mijardrer eftersom det lnar sig bttre. Starship rullas bara ut och in och man tar bilder p det. SpaceX verkar inte ens ha kommit igng med konstruktionen av ngon mnlandare.

Det hela handlar om att massmedia och storfretag vill frska visa att privata fretagare blir frfljda och drfr sker ingen utveckling. De vill frska f oss att tro att staten inte br kontrollera storfretagen. Massmedia och storfretag driver en agenda dr man frsker ta kontrollen frn folk och politiker och ge till storfretagen. Det r grundorsaken att mnprogrammet rasat ihop.
Senast redigerad av wwr 2021-11-11 kl. 08:21.
Citera
2021-11-11, 18:25
Medlem
Som vanligt r jag lite efter men jag har sett uppskjutningen av Crew 3 i repris. Tyvrr uppstod strningar nr frsta steget skulle landa p the drone ship men det bekrftades senare att det hade gtt bra. SpaceX r ensamma om att kunna gra dessa avancerade landningar. New Shepards landningar r ju bara efter liten suborbital flight och kan inte rknas.

Trkigt att man nstan aldrig f se landningen p the drone ship, men inte tusan r det ngon fejk.

P Starbase Boca Chica frbereder man nu en static fire av samtliga motorer p Starship SN20. 6 st motorer allts. Man har flera road closures denna vecka men troligen blir det i nsta vecka som samtliga motorerna krs.

Ja mnprogrammet r starkt frsenat men frdelen kan vara att man hinner f fram en avancerad rymddrkt och skulle SLS och Orion dra ver budget fr mycket s kanske man kan minska p dom 2,9 biljonerna till Lunar Starship. Elon f ta ur egen ficka och SpaceX fr ocks ta fram pengar frn aktigarna.
Det lser sig. Finns frtroendekapital s kommer ocks riskvilligt kapital.
Citera
2021-11-11, 18:46
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Som vanligt r jag lite efter men jag har sett uppskjutningen av Crew 3 i repris. Tyvrr uppstod strningar nr frsta steget skulle landa p the drone ship men det bekrftades senare att det hade gtt bra. SpaceX r ensamma om att kunna gra dessa avancerade landningar. New Shepards landningar r ju bara efter liten suborbital flight och kan inte rknas.

Trkigt att man nstan aldrig f se landningen p the drone ship, men inte tusan r det ngon fejk.

P Starbase Boca Chica frbereder man nu en static fire av samtliga motorer p Starship SN20. 6 st motorer allts. Man har flera road closures denna vecka men troligen blir det i nsta vecka som samtliga motorerna krs.

Ja mnprogrammet r starkt frsenat men frdelen kan vara att man hinner f fram en avancerad rymddrkt och skulle SLS och Orion dra ver budget fr mycket s kanske man kan minska p dom 2,9 biljonerna till Lunar Starship. Elon f ta ur egen ficka och SpaceX fr ocks ta fram pengar frn aktigarna.
Det lser sig. Finns frtroendekapital s kommer ocks riskvilligt kapital.
Du har rtt. Det mste vara skakningarna i antennen. De har varit ganska efterhngsna. Bara fr att bilden kommer frn en bt p jorden s kan man tro att den r ltt att verfra. Rymdfretagen klarar ju av att kra en raket och en rymdkapsel i 28.000 km i timmen p 400 km hjd under dagar runt jorden genom radiofrbindelser. Men varje gng man skall visa just det som SpaceX r knt fr, s r det lite knepigt att f signalen stabil. Det r naturligt.
Senast redigerad av wwr 2021-11-11 kl. 18:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in