Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-25, 17:22
  #3745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det.

Hellre Kina än ingen, men hellre NASA eller ESA än Kina. Det finns ett värde i öppenhet (och streamade äventyr), men som sagt, hellre än att ingen gör det får det bli Kina. Eller Nordkorea.

Det är en mänsklighetssak.

Kina har faktiskt bjudit in andra länder till sin rymdstation. Dom kommer säkert att öppna sig mer. Men fortfarande ligger dom efter.

ESA är jag besviken på. I Europa finns en kvalificerad högteknologsikt rymdindustri men ESA lade ned tanken på den egna rymdfärjan, Hermes, och av rymdstationen Columbus blev bara en modul. Mycket dåligt. Servicemodulen till Orion är byggd i Europa, beställd av NASA, om jag minns rätt. ESA har svag styrning och ledning.
Citera
2021-09-25, 20:29
  #3746
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det.

Hellre Kina än ingen, men hellre NASA eller ESA än Kina. Det finns ett värde i öppenhet (och streamade äventyr), men som sagt, hellre än att ingen gör det får det bli Kina. Eller Nordkorea.

Det är en mänsklighetssak.

Så är det. Som Musk säger måste vi ta språnget medan vi fortfarande kan det. Det är inte säkert att de politiska och ekonomiska förutsättningarna för interplanetära rymdfärder finns kvar om 100 år. Kärnvapenkrig, klimatförändringar, pandemier och andra katastrofer kan ha omöjliggjort det.

Bäst vore om man kunde samarbeta om detta, precis som med ISS. Detta sagt, så tror jag att rymdkapplöpningen mellan USA och Sovjet var bra, då den fick allmänheten och politikerna att engagera sig. Kanske en kapplöpning med Kina återigen kan väcka intresset för rymden i USA och Europa.
Citera
2021-09-29, 06:38
  #3747
Avstängd
wwrs avatar
Värmeskölden for av bara de ventilerade bränsletanken. Jobbarna höll på att få plattorna i skallen.

Hur skall det här gå? 😅

Globala pajasar i högform!

Citat:
Headed tank vent knocked off a few tiles
https://twitter.com/elonmusk/status/...360752640?s=19

https://twitter.com/DJSnM/status/144...333246978?s=19
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-09-29 kl. 06:57.
Citera
2021-09-29, 14:56
  #3748
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Värmeskölden for av bara de ventilerade bränsletanken. Jobbarna höll på att få plattorna i skallen.

Hur skall det här gå? 😅

Globala pajasar i högform!


https://twitter.com/elonmusk/status/...360752640?s=19

https://twitter.com/DJSnM/status/144...333246978?s=19

Tack för informationen. Ja detta verkar inte helt bra. Det måste finnas något bättre sätt att värmeskydda. Jag vet att den gamle men nu döde Sergej Korolev prisade någon sorts ablativ färg. Dessa förbaskade bricketter.
Citera
2021-09-29, 19:11
  #3749
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tack för informationen. Ja detta verkar inte helt bra. Det måste finnas något bättre sätt att värmeskydda. Jag vet att den gamle men nu döde Sergej Korolev prisade någon sorts ablativ färg. Dessa förbaskade bricketter.
Här är ett företag som redan skickat upp en mack i LEO. Snart skall de skicka upp en till som skall åka i en avancerad slunga runt månen innan den hamnar i GEO. De åker med SpaceX.
Svårbedömt men berör ämnet med månlandningar. Hitintills bara små mängder hydrazin dock.
https://www.orbitfab.com/news

Enligt bilden verkar 6 satelliter samtidigt kunna tanka! Eller kanske olika munstycken eller "oktantal".
Citera
2021-09-29, 23:11
  #3750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är ett företag som redan skickat upp en mack i LEO. Snart skall de skicka upp en till som skall åka i en avancerad slunga runt månen innan den hamnar i GEO. De åker med SpaceX.
Svårbedömt men berör ämnet med månlandningar. Hitintills bara små mängder hydrazin dock.
https://www.orbitfab.com/news

Enligt bilden verkar 6 satelliter samtidigt kunna tanka! Eller kanske olika munstycken eller "oktantal".

Detta är något jag helt har missat. Det har blivit svårt att följa all rymdverksamhet. Men jag skall studera informationen.

Ibland följer jag nörden Marcus House men det har varit samma tugg nu en längre tid men tydligen är testningarna igång på rymdbasen Boca Chica. Och trycket är högt.
Citera
2021-10-01, 00:33
  #3751
Medlem
Det sägs att man gjort ytterligare en cryo-test på Starship SN20 och Elon twittrade att testet gått bra. Kanske satt tilesen bättre denna gången.

Jag såg att man sänkt den stora kranen men det framgår inte avsikten med detta..
Citera
2021-10-01, 13:55
  #3752
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det sägs att man gjort ytterligare en cryo-test på Starship SN20 och Elon twittrade att testet gått bra. Kanske satt tilesen bättre denna gången.

Jag såg att man sänkt den stora kranen men det framgår inte avsikten med detta..

De brukar göra det när det blåser.
Citera
2021-10-04, 00:48
  #3753
Medlem
Vi har nya road closers på Boca Chica Starbase den 7:e, 8:e och 11:e oktober och följare av vad som händer tror att man kommer att köra en static fire på Starship SN20. Man har ju redan gjort två cryo-test och Elon själv har twittrat om att testet "gick bra".

Såvitt jag kan se har inga tester ännu gjorts på Super Heavy BN4.

I highbay håller man på med "stacking" av Super Heavy BN5.

Det går lite långsamt frammåt just nu, förmodligen har man haft en del tekniska problem och det är ju inte alls underligt när så mycket skall fungera.
Citera
2021-10-13, 00:10
  #3754
Medlem
Reguluss avatar
I morgon blir det äntligen test fire på SN20 påstås det.
Citera
2021-10-13, 23:06
  #3755
Medlem
Reguluss avatar
Det bidde inget idag heller, men kankse i morgon.
Citera
2021-10-14, 09:45
  #3756
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Kina har faktiskt bjudit in andra länder till sin rymdstation. Dom kommer säkert att öppna sig mer. Men fortfarande ligger dom efter.

ESA är jag besviken på. I Europa finns en kvalificerad högteknologsikt rymdindustri men ESA lade ned tanken på den egna rymdfärjan, Hermes, och av rymdstationen Columbus blev bara en modul. Mycket dåligt. Servicemodulen till Orion är byggd i Europa, beställd av NASA, om jag minns rätt. ESA har svag styrning och ledning.
Just det, Orions servicemodul. Den som vid test visade sig ha en icke fungerande elektricitets-styrningsmodul tjosan-nånting. Och det skulle ta tre år och kosta miljarder euro att byta ut den, eftersom hela servicemodulen då måste demonteras. Så man levererade den med felet, och litar till det som annars hade varit backup-systemet. Riktigt skickligt, säkert och ekonomiskt och särskilt tack till ingenjörerna som designade någonting som inte går att reparera ens här på marken. Det där lär gå bra, eller si så där kanske.

Hur går det där skämtet. I Helvetet är engelsmännen kockar, tyskarna komiker, fransmännen poliser, grekerna ingenjörer. Och alla flyger de tillsammans i luften.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback