2021-11-03, 12:13
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Senare rapporter har talat om urinlckage.

Tydligen en slang, eller rr som lckt vilket ftt urin att hamna p stllen dr det inte borde. Av den anledningen har man oroat sig fr korrosion och ocks underskt och funnit samma problem p den andra crew-kapseln.

Korrosion var tydligen inget problem eftersom man anvnt motstndskraftigt material. S problemet torde vara fixat numera!
Citera
2021-11-03, 15:35
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Under de cirka 6-19 timmar resan tar fr de anvnda backupsystem (aka bljor, vad jag frstr).

Dom fr vl smuggla med en tom plast-cocacola. Vger ingenting, klarar en halv-redig piss. Sen vger den lite mer, men massan totalt inom farkosten har ju inte direkt pverkats ...

Dagens I-landsproblem, lixom.
Citera
2021-11-03, 15:43
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Dom fr vl smuggla med en tom plast-cocacola. Vger ingenting, klarar en halv-redig piss. Sen vger den lite mer, men massan totalt inom farkosten har ju inte direkt pverkats ...

Dagens I-landsproblem, lixom.

Nu r det ju s att fruntimmer skall med ocks och d r kanske inte en plastflaska det optimala.
P Apollo s pissade dom i sdana dr plastgrejjer dom har p sjukhusen.
Citera
2021-11-03, 15:50
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Nu r det ju s att fruntimmer skall med ocks och d r kanske inte en plastflaska det optimala.
P Apollo s pissade dom i sdana dr plastgrejjer dom har p sjukhusen.

Rimligt kroppsmedvetna kvinnor borde, i tyngdlst tillstnd, klara att anvnda en flaska tbh. Men annars finns ju sm sta papperslsningar p problemet, de som vi anvnder fr att tmma olja ner i motorn p volvon. De, i tyngdlst tillstnd, r dock troligen inte optimala.

Men terigen .. sicket problem. Vad gjorde folk innan Lambi-reklamen ...
Citera
2021-11-03, 16:28
Medlem
Citat:
Det har sttt att toalettproblemen gllde flkten. Tnk s hemskt om den var kopplad fr utbls istllet fr insug Senare rapporter har talat om urinlckage. Isaacman och gnget gjorde s lng resa att toaletten blev verfylld sas det. Men det har ven sttt att crew 2 inte kommer att kunna anvnda toaletten alls pga risk fr urinlckage nr de snart tervnder. Under de cirka 6-19 timmar resan tar fr de anvnda backupsystem (aka bljor, vad jag frstr).

Crew 3 skulle ha rest i lrdags. Men de har blivit frsenade pga bde vder och ngon astronaut som blivit sjuk.

Jag har ocks sett att Crew 3 skulle bli frsenad. Nsta fnster ppnar p lrdag men det r ingen garanti att man kommer ivg. Hoppas inte frseningen blir fr stor fr det pverkar ju hela schemat. Sjukdomsfallet r inte allvarligt enligt rapporter.

Naturligtvis inte bra att genustoaletterna krnglar. Det fr mig att tnka p att dom frsta astronauterna inte fr frorena planeten Mars innan man vet ngot om mikroliv fortfarande existerar under ytan. Dremot kan man grva ned avfallet p mnen anser jag fr att se hur dom biologiska resterna och bakterierna, eventuellt sporerna verlever. Inget fr g till spillo.Inget slseri med biologiskt material om mnniskan skall bli en interplanetr varelse.
Citera
2021-11-04, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Goda nyheter:

Blue Origin loses lunar lander lawsuit; NASA says SpaceX work will resume ASAP

A federal judge today rejected Blue Origins challenge to a $2.9 billion contract that NASA awarded to SpaceX for building the lunar lander destined to carry astronauts to the moon.

Amazon founder Jeff Bezos space venture had argued that NASA gave overly wide leeway to SpaceX in advance of the contract award in April but Judge Richard Hertling of the U.S. Court of Federal Claims rejected Blue Origins arguments. His opinion was sealed, pending a Nov. 18 conference to discuss which details needed to be redacted for competitive reasons.

In a statement, NASA said that it would resume work with SpaceX under the terms of the contract as soon as possible.

https://www.geekwire.com/2021/blue-o...l-resume-asap/

Elon Musk twittrar: You Have Been Judged!

https://twitter.com/elonmusk/status/...627221393409#m
Citera
2021-11-07, 20:04
Medlem
wwrs avatar
Ytterligare frdrjning av terfrden fr crew 2 pga vder. Man hoppas ka p mndag och landa p natten. Kapseln r bara godknd att stanna i 10 dagar till, men jag tror det kan frlngas. Astronauterna uppskattar den nya avresetiden. De behver bara anvnda bljor 8 ist f 20 timmar.

Crew 3 skall ha tgrdat medicinskt problem och hoppas ka onsdag kvll.

https://www.theguardian.com/science/...-space-station
Citera
2021-11-07, 21:44
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Goda nyheter:

Blue Origin loses lunar lander lawsuit; NASA says SpaceX work will resume ASAP

Japp! Och slutgiltigt domslut kommer den 18 november! S det lutar t att SpaceX/NASA kommer att fortstta samarbetet om mnlandningen utan BO och Dynetics!
Citera
2021-11-08, 10:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Japp! Och slutgiltigt domslut kommer den 18 november! S det lutar t att SpaceX/NASA kommer att fortstta samarbetet om mnlandningen utan BO och Dynetics!

Om jag frsttt rtt r domen redan avkunnad och skriven, men kommer att slppas frst efter en sekretessgranskning dr man maskerar eventuella fretagshemligheter.
Citera
2021-11-08, 18:28
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag frsttt rtt r domen redan avkunnad och skriven, men kommer att slppas frst efter en sekretessgranskning dr man maskerar eventuella fretagshemligheter.

Lite synd, fr Dynetics verkar rtt ute, dessutom vann dom ju nasas lilla test, men fallerade p heavy launcher.
Citera
2021-11-09, 22:28
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Lite synd, fr Dynetics verkar rtt ute, dessutom vann dom ju nasas lilla test, men fallerade p heavy launcher.

Och p priset...

Men jag hller med om att deras lsning var den nst bsta!
Citera
2021-11-09, 22:34
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Och p priset...

Men jag hller med om att deras lsning var den nst bsta!

Ok. Men vilken var den bsta, d? Fr du kan inte mena det dr stende avloppsrret Musk kommer dragande med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in