2024-06-06, 21:40
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Boeing verkar ha gjort en hittills lyckad premirtur med astronauter. Det r en stor framgng. SpaceX raket har i det nrmaste brunnit upp och bitar har fallit av, man verkar inte veta var den landat/slagit ned, inga tydliga bilder, men i media jublar man ver SpaceX. Folk kommer att trttna p information som frefaller komma frn Sovjetunionen. Det r numera frutbestmt vem som kommer att lyckas och vem som inte gr det, oberoende av vad som verkligen sker.

SpaceX raket r dessutom felkonstruerad s den inte kan landa. Den grver en grop under landningen. S man mste snka den i havet nr/om den terkommer.

Boeing har fr frsta gngen och med dubbla budgeten och sju r frsening till sist gjort ngonting som Space X klarat av fr flera r sedan och idag nstan gr det p rutin.

Nu har Space X gtt vidare och skall frska landa historiens strsta raket. Bda stegen.
Lyckas man bemstra det s r det ett enormt framsteg fr rymdfarten.

Dagen frsk var i stort lyckat och ntt som man lr sig av. Det Boeing lyckades med gjorde Space X och skrothgen Soyuz fr flera/mnga r sedan.
Citera
2024-06-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Befarar att de efter 100 uppskjutningar fortfarande kommer att hvda att "vi samlar in bra data".

Raketen mste nd vara byggd fr att hlla, det torde vara mest relevant.

Eller ska man fixa och dona med duct tape efterhand?

Jag vet inte hur mnga uppskjutningar det kommer krvas . Men SpaceX r snabbast med att utveckla "reusable rockets and spacecraft" jmfrt med andra fretag.
Citera
2024-06-06, 21:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Boeing har fr frsta gngen och med dubbla budgeten och sju r frsening till sist gjort ngonting som Space X klarat av fr flera r sedan och idag nstan gr det p rutin.

Nu har Space X gtt vidare och skall frska landa historiens strsta raket. Bda stegen.
Lyckas man bemstra det s r det ett enormt framsteg fr rymdfarten.

Dagen frsk var i stort lyckat och ntt som man lr sig av. Det Boeing lyckades med gjorde Space X och skrothgen Soyuz fr flera/mnga r sedan.
Det r extremt snedvriden information. SpaceX frsker landa p mnen som man gjorde fr 50 r sedan och de misslyckas.

Att ka till rymdstationen r rutin sedan lnge. Men nu kommer Boeing med i klubben. Jmfr hysterin nr SpaceX gjorde samma sak. Bde Boeing o SX bygger p NASA.

Raketen r frsvunnen vad jag frstr. Inga bilder frn nedslaget och detta kallas framgng! Vi lever i Sovjetunionen numera.

Framfrallt r den ju felbyggd och kan inte landa p land utan bara sjunka i havet 🤣🤣🤣 ... p oknd plats ...
Senast redigerad av wwr 2024-06-06 kl. 21:46.
Citera
2024-06-06, 21:44
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Du kanske vill frga de som frdades med Columbia?

Det blir, sjlvklart, varmt om man inte skyddar exakt rtt stllen och i det hr fallet anade man att gngjrnen skulle vara en svag punkt. S man satte sensorer dr, och en kamera riktad dit - fr att f verklighet.

Meningen med denna testflight var inte att allt skulle fungera till 100%, ven om man hoppas p det kanske. I sjlva namnet ligger dock en annan antydan - att vi testar, och mtdata lter oss anpassa modellerna till verkligheten.

Jag inser att det krver lite tanke fr att frst, s jag ska inte klaga p ditt inlgg.

Den digitale frikyrkopastorn Musk har slagit klorna i diverse sinnen.

Columbia:

"During its 22 years of operation, Columbia was flown on 28 missions in the Space Shuttle program, spending over 300 days in space and completing over 4,000 orbits around Earth."

Spaceship: 0 years of operation, 0 missions and 0 orbits?

Tanken med Spaceship r dessutom att den ska klara mer n Columbia: Frder till mnen och Mars?

Fr egen del tror jag det hr med 33 motorer och teranvndning r ett feltnk.

S mnga separata delar och s mycket pfrestning gr inte att verbrygga?

ven om de s gr 100 uppskjutningar kommer det fortfarande heta att de samlar vrdefull data?

Hur gick det med Musks kolfiberraket frresten?
Citera
2024-06-06, 21:46
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Jag vet inte hur mnga uppskjutningar det kommer krvas . Men SpaceX r snabbast med att utveckla "reusable rockets and spacecraft" jmfrt med andra fretag.

Reusable? De gr inte att teranvnda om de snedlandar, gr snder och exploderar hela tiden?

Tnk om konceptet "reusable" r ett feltnk ...
Citera
2024-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Reusable? De gr inte att teranvnda om de snedlandar, gr snder och exploderar hela tiden?

Tnk om konceptet "reusable" r ett feltnk ...

Funkar utmrkt med deras Falcon 9 . Kommer funka utmrkt med Starship och dess booster om ngra r.
Citera
2024-06-06, 21:49
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Samma teknik som anvndes fr att skydda rymdfrjan anvnds p Starship och rymdfrjan hll 23 grader ven under landing.

https://www.smithsonianmag.com/air-s...try-180958593/

Fast det r helt olika konstruktioner, framfrallt i terintrdet?

Mlsttningen med Starship r att landa p mnen och Mars och sedan flyga tillbaka?

D kommer mndamm och annat med i berkningen? Hur bromsar man i Mnens "atmosfr"?

Det kan bli en rejl flugsmlla nr man frsker landa dr.
Citera
2024-06-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det r lite s och flera inklusive jag drog upp det ovan.

Att dom dessutom hade 3 heliumlckor och flera thrusters som inte fungerade, tydligen nere till 1 nu, indikerar att man definitivt r efter i mlet att .. gra vad, nt nn annan gjorde fr 4 r sedan? Jag frstr verkligen inte hur NASA spenderar sina pengar.
Citera
2024-06-06, 21:51
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nwo123
Funkar utmrkt med deras Falcon 9 . Kommer funka utmrkt med Starship och dess booster om ngra r.

Kan Falcon 9 flyga till mnen med besttning?
Citera
2024-06-06, 21:52
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Fast det r helt olika konstruktioner, framfrallt i terintrdet?

Jag freslr att du ppnar en bok om hur vrmeskldar fungerar...
Citera
2024-06-06, 21:53
Medlem
Citat:
Kan Falcon 9 flyga till mnen med besttning?

Nej. Men eftersom starship gr stora framsteg fr varje uppskjutning s ser jag inte att det kommer bli ett problem i framtiden. NASA vet det hr, och dom r inte dumma (dock dumt att ge boing extrema stora summor pengar vilket dom kunna gett till spaceX istllet).
Citera
2024-06-06, 21:54
Medlem
Citat:
Mlsttningen med Starship r att landa p mnen och Mars och sedan flyga tillbaka?

D kommer mndamm och annat med i berkningen? Hur bromsar man i Mnens "atmosfr"?
Svitt jag vet r ovanstende felaktigt. Starship ska anvndas fr resor till eller frn mnen och fr att bygga rymdstationen i bana runt mnen. Landare r fortfarande "up for grabs", men Dynetics vann ju det -- men har ingen heavy launcher, s idioterna p NASA har terigen inte tnkt.

I en ideal vrld hade man tagit det bsta frn flera och kombinerat det, i dagens vrld verkar man be alla gra SAME SHIT och nd anlitar man bara en av dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in