2021-11-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag måste bara säga att med dagens teknik är det väldigt svårt att mörda en människa och lyckas gömma kroppen utan att lämna några spår efter sig.
Om det fanns tekniska bevisningar då skulle brottsrubriceringen ändrats.
Så har det inte varit då handlar det inte om mord. Om MGM gömmer henne nånstans då kan det knappast hålla så här länge.
Ni behöver börja tänka på tredje alternativ.

Nej. Det kan ha hittats blod på hans kläder, bil samt lägenhet utan att brottsrubricering behöver ändras. Det som skulle behövas för fällande dom (mord el dråp) är en ansenlig mängd blod.

Skulle hela bagarlucka vara fylld av blod så drar man slutsatsen att hon inte skulle överleva en sådan stor blodförlust.
Citera
2021-11-03, 20:52
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Jag måste bara säga att med dagens teknik är det väldigt svårt att mörda en människa och lyckas gömma kroppen utan att lämna några spår efter sig.
Så har det inte varit då handlar det inte om mord. Om MGM gömmer henne nånstans då kan det knappast hålla så här länge.

Vill du säga att du vet mer än polisen?
Senast redigerad av ursalund 2021-11-03 kl. 20:54.
Citera
2021-11-03, 21:07
Medlem
SmurfStorms avatar
Återupplivar fattakanets tidslinje:

Citat:
Ursprungligen postat av fattakanet
Tidslinje:
● innan försvinnandet
• BR ansöker om skilsmässa slutet av aug
• BR får skyddat boende genom socialtjänsten
• BR ansöker om kontaktförbud 2 veckor efter skilsmässoansökan
• BR anmäler CR för olaga hot och misshandel (som skett 2016-2021) samtidigt som hon ansöker om kontaktförbud. BR hördes av polis 9/9 och CR hördes 15/9
• avslag på kontaktförbud för 2 veckor sedan
• BR pratar med sin mamma 23/9 och uttrycker lycka över att ha kommit från CR

● Försvinnandet
• BR försvinner ca kl 18 efter en promenad med CR medan deras gemensamma barn sitter i bilen
• äldre par hälsar på BR & CR vid golfbanan
• vid midnatt anmäls BR försvunnen av sin äldsta son
• 2 timmar efter anmälan anhåller polisen CR, det går alltså ca 8 h mellan försvinnande och anhållan

● Efter dagen för försvinnandet
• polis letar efter BR och håller förhör med CR
• polis har CRs bil men vill ha info om iakttagelser av den kring försvinnandet, fynd har gjorts i bilen
• Barn hittar BRs väska i Ystad (nära Polenfärjorna) innehållandes mobil, kontokort, p-piller
• polissök i golfbaneområdet i Oxie, kallar in helikopter och dykare, fynd görs
• CR häktad, och omhäktad, på sannolika skäl misstänkt för människorov
• Fallet tas upp i Efterlyst på tv3
• polis planerade sök på hemlig plats, oklart om det genomförts

Vad vi vet:
• BO = Be@t@ R@tzm@n, BR
• MGM = Ces@ry R@tzm@n, CR
• BR är försvunnen sedan 24/9 ca 18:00
• Fynd gjort av polisen i CRs silvriga bil, oklart vad. De söker iakttagelser av bilen.
• Fynd gjort av polisen i grönområde eller mindre sjö vid golfbana i Oxie, media rapporterar blodiga kläder
• BRs väska upphittad i Ystad, ca 30-40 min resväg med bil från Malmö, nära färjorna till Świnoujście
• BRs telefon avstängd sedan fredag
• BR har minst två barn, varav ett med CR, och har varit gift tidigare
• BR hade skyddade personuppgifter vid tiden för försvinnandet, samt hade ansökt om kontaktförbud för CR
• CR är häktad på sannolika skäl för människorov, nekar brott

Vad vi tror:
• CR har en historia av våldsamheter mot kvinnor men är ej dömd
• BR låste ute CR varpå han sov utanför dörren
• BR har 5 barn, äldsta är 14 år och yngsta 7
• CR angav först att anledningen till att han kom ensam tillbaka till bilen var för att BR skulle träffa en vän, men har sedan verkat ändra sin historia till att han och BR bråkat och han lämnat henne av ilska
• BR lämnade sin ex-make genom att åka till Sverige utan att låta honom eller deras gemensamma barn veta, BR har efter detta hämtat x antal barn till Sverige och verkar ha lämnat x antal barn kvar, oklart om detta är hennes vilja eller byråkratiska bekymmer

Snälla, fyll på. Jag har inte tillräcklig koll på tråden längre för sammanfattningar.
Citera
2021-11-03, 21:07
Medlem
Citat:
Det enda hen försöker säga är att det finns en särbehandling när det gäller brottsutredningar mellan kvinnor och män.
Vilket är iofs sant.
Om det uppstår konflikter i samband med skilsmässa och mannen gör nåt dumt exempelvis åker till exet och ger henne en örfil framför barnet och polisen kommer då sitter säkringen mannen i häktet.
Om kvinnan gör samma sak och mannen anmäler henne för hemfridsbrott, misshandel och barnfridsbrott då läggs säkerligen anmälan ner i brist av bevisning, framförallt att det saknas vittne.
Särbehandlingen är välkänd och inte många lägger märke till när det gäller mindre brott.
När det kommer till allvarligare brott som mord och människorov då måste man akta sig väldigt noga så att såna särbehandlingar inte tillämpas.
Det enda sättet att göra det är att se på händelseförloppet på ett neutralt sätt.
Bedömningen ska vara utom rimligt tvivel.
Gissningar, spekulationer och önsketänkande har ingen plats här.
Jag känner mig trygg med att polis och åklagare är opartiska så särbehandling tror jag inte ett dugg på.
Här är en kvinna försvunnen och ingen verkar veta var hon är, att inte leta efter henne är väl ändå inget alternativ?
Det vore fantastiskt om hon hittades i livet även om jag inte tror det, det har gått för lång tid.
Varför är det ens viktigt vem hon är? Hon är försvunnen och jag hoppas vid gud att man inte slutar leta förrän man vet. Att släppa mannen i detta läge vore ju tjänstefel om man ens misstänker hans inblandning och det hade inte varit någon skillnad om hon varit gift med en kvinna.
Citera
2021-11-03, 21:10
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Jag uppfattade också det som att bilen var på vift inledningsvis.
Försökt leta upp hur många timmar som förflutit mellan försvinnandet och häktning men hittar inte rätt uppgifter för tillfället.

8 timmar enligt den tidslinje jag återpostade ovan som en annan användare gjort.
Citera
2021-11-03, 21:15
Medlem
Citat:

Mar*ina J. hittades nästan två år efter sitt försvinnande.
Mannen som blev styckmördad av sin son och dennes sambo var försvunnen ett bra tag innan sonens sambo till slut berättade vart kroppen fanns. Detta var nyligen och då hade polisen samma teknik som nu. Finns ännu fler mördade personer som det har tagit tid att finna.

Sedan har vi de personer som har varit försvunna och som ännu inte hittats. Vad har hänt med dem?

Så nej. Det är inte läge att börja tänka på "ett tredje alternativ". Polisen själv hävdar att det är uteslutet att B har försvunnit frivilligt. Utan det är läge att försöka lista ut vart hon/hennes kropp skulle kunna vara. Själv kan jag tyvärr inte trakterna mellan Malmö och Ystad så bra, men det finns säkert de i tråden som kan dessa trakter bra.

Samt börja tänka kring till vilka platser man hinner köra på inom en viss tidsperiod. Om man räknar bort tiden det tog för C att köra barnet dit barnet skulle och sedan tillbaka till golfbanan, hur lång tid tog det? 45 minuter? 60 minuter? Hur många timmar hade han då på sig från det fram till att han blev anhållen? Vart skulle han hinna köra då och dessutom hinna köra till Ystad? Vad finns det för "gömmor" mellan Oxie och Ystad och krokarna däromkring? Jag vill inte skriva ut makabra saker jag tänker, med tanke på att anhöriga till B och C kanske läser tråden. Men det finns ju sätt som gör det svårt/nästan omöjligt att finna en kropp.

Jag hoppas att B lever. Och att vare sig hon lever eller inte, att hon kommer tillrätta. Så att anhöriga får frid i sina liv.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-11-03 kl. 21:20.
Citera
2021-11-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfStorm
8 timmar enligt den tidslinje jag återpostade ovan som en annan användare gjort.
Tack. Ja då hinner man en del.
Citera
2021-11-03, 21:27
Medlem
Citat:

Vart hinner man åka kring Malmö och Ystad och sedan till den plats där polisen fann honom under 8 timmar? Har du koll på de omgivningarna?
Citera
2021-11-03, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Tack. Ja då hinner man en del.

Ja, alldeles för mycket... Östersund ligger ju även nära. Men förmodligen långsökt att tänka på Östersund.
Citera
2021-11-03, 21:37
Medlem
Inkognitoariels avatar
Citat:

Jag vet inte om fler har räknat på det men jag räknade lite på det några sidor bak men OM han ska lämna sonen, köra tillbaka till golfbanan och "göra det som mång helst inte vill veta men misstänker" göra sig av med bevisföremål, duscha och så blir det inte riktigt så lång tid kvar.

Är det han som plaserat ut väskan så försvinner ytterligare tid.

Det börjar kännas lite ugglor i mossen, det finns lite oförklarliga saker men som jag skrev tidigare att jag hoppas hon är vid liv så barn och övriga familj får träffa henne igen.

Lars84 kan ha en poäng med tredje alternativ.
Jag vet inte vad, samtidigt har man väl säkrat fynd i bilen enligt svenska nyheter. C sitter som sagt samtidigt häktad i den starkare misstankesgraden så inget är 100% inte ens 70% säkert just nu

Det är ju därför man fastnar i en sån här tråd, man blir själv lite förvirrad så man vet inte längre vad man ska tro.
Citera
2021-11-03, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, alldeles för mycket... Östersund ligger ju även nära. Men förmodligen långsökt att tänka på Östersund.

Öresundsbron har väl dessutom vägtullar? Han lär inte använt sig egen bil iså fall.
Citera
2021-11-03, 21:48
Medlem
SmurfStorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Vart hinner man åka kring Malmö och Ystad och sedan till den plats där polisen fann honom under 8 timmar? Har du koll på de omgivningarna?

Ser du skriver Östersund i ett annat inlägg men det måste ju vara en felskrivning. Leker man lite med ruttberäknande kartfunktioner så verkar ju nästan allt söder om Vättern vara möjligt om MGM hade 8 timmar på sig och beroende på om Ystad var "på vägen" eller en vilseledande manöver.

Förhoppningsvis har väl polisen kunnat läsa ut vilka master en eventuell mobil kopplat upp sig mot. Finns det något annat i historien som kan begränsa MGMs möjliga rörlighet, något som kortar intervallet?

Fanns det medhjälpare, eller om det nu inte så skulle vara MGM som sitter i förvar, så faller ju alla teorier om distans.

Edit: ser att Inkognitoariel gör ett gott försök ovan att minska tidsrymden.
Senast redigerad av SmurfStorm 2021-11-03 kl. 21:51. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in