Citat:
Ursprungligen postat av
Lawnmoverman2011
Jag har inte demoniserat någon.
Däremot finns det ju anledning att misstänka att både maken och den försvunna kvinnan har varit delaktiga i de bråk som uppstått. Delad skuldbörda alltså.
Men visst, du har rätt.
Det är väldigt lite information som framkommit men det betyder inte att det är fel att spekulera som man ofta gör i aktuella kriminalfall.
Jag gissar att både den häktade maken och den försvunna kvinnan betett sig dåligt mot varandra som gifta par ofta gör när en skilsmässa är på gång.
Av den lilla information vi har, så sägs det att kvinnan har upplevt sig vara kontrollerad och misshandlad av mannen i flera år
innan ansökan om skilsmässa. Så återigen: om den lilla information vi har i ärendet stämmer, så ter det sig som att mannen faktiskt har misshandlat kvinnan och att kvinnan är ett offer för våld i nära relation. Att då som offer ansöka om skilsmässa kan vara mycket farligt, eftersom förövaren förlorar makt och kontroll över sitt offer och kan komma att vilja ta tillbaka denna makt och kontroll med alla möjliga medel. Tex. genom att mörda offret för relationsvåldet. Därtill var mannen den sista som såg kvinnan. Om denna lilla information vi har om detta par stämmer och utifrån hur det statistiskt ser ut vad gäller mord vid våld i nära relationer, så misstänker jag att han har dödat kvinnan. Tyvärr.
Men jag har svårt att tro att han skulle ha mördat henne planlagt, med hennes son i närheten, väntades i bilen. Det hade varit lite väl magstarkt och krävs en riktigt extremt empatilös och manipulativ person för att kunna göra så. Så kanske var hans plan att försöka prata med henne, försöka bedja om ett nytt försök. Med löften om bot och bättring. Men att hon ändå stod på sig om att det nu får vara slut, efter att i flera år upplevt sig vara misshandlad och kontrollerad av honom. Så det slår slint för mannen, när han inser att hans makt och kontroll över kvinnan är till ända. Och gör något överilat.
Jag hoppas att jag har fel och att hon kommer tillrätta vid liv.