2021-10-23, 13:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom har prvat tv metoder en med lim och en med ngon sorts pinnar. Dom lr sig mycket. Dom lser nog detta. Jag tror inte ens wwr eller Busy Guy r oroliga----det sista var ett skmt.

Men som sagt detta kommer man att lsa. Det kan vara s att man har gjort plten vldigt tunn och att vibrationerna kan bli besvrliga.

Diskbnksplt har problem med dlig vrmeledningsfrmga plus stor vrmeutvidgningskoefficient. Denna kombination kan leda till att plten bucklas och spricker vid snabba uppvrmningar. Det blir inre spnningar i materialet.
Citera
2021-10-25, 08:17
Medlem
wwrs avatar
Nu kan det bli uppskjutning med Starship nsta mnad, men som vanligt har Musk problem med myndigheter.
Citat:
SpaceX Targets To Launch The First Starship To Orbit Next Month -If all goes well, says Elon Musk

The FAA is currently conducting an environmental assessment of SpaceXs Starbase facility
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...orbital-flight

Det r precis som i Musks Berlinfabrik. Dr vntar man ocks p uttalanden frn lokalbefolkningen i november vad gller fabrikens pverkan p lokalmiljn.

Musk skildras alltid som att ha myndigheterna mot sig.
Senast redigerad av wwr 2021-10-25 kl. 09:16.
Citera
2021-10-25, 22:12
Medlem
The story goes:
Den mest prominente professorn i space engineering sade i en intervju med en tidning att man kanske borde hlla ett ga p det dr nya fretaget SpaceX, fr de har anstllt 8 av mina 10 bsta studenter ngonsin under mina 30 r som lrare. S Elon Musk bjd in honom till sin raketfabrik under uppbyggnad d och han trffade sina gamla studenter. Och nr de avtackade varandra s fattade han varfr Elon hade bjudit in honom. Fr han frgade med en krvande blick:
"- Vilka r de andra tv!?"
Citera
2021-10-25, 23:06
Medlem
Ja som redan framgtt hr i trden hoppas Elon Musk p en uppskjutning av SN20/BN4 ngon gng i nsta mnad. Det r vl nd troligt att FAA ger ett godknnande till spektaklet. Man "vgar" helt enkelt inte stoppa utvecklingen. Men det r bara min bedmning

Men vi fr inse att dom testerna som gjorts p SN20 inte var problemfria. Och nnu har inte static fire gjorts p den vldiga Super Heavy BN 4.

Nu har NASA medgett att Artemis I inte kan genomfras under detta r utan det kan i bsta fall ske i februari 2022. Men man tror fortfarande att "dress rehearsel" kan genomfras i slutet av december. Den utrullningen vill jag se.

NASA vill ta ansvaret fr ISS fram till 2030 och kanske ett par r till men vill sedan ha en fullstndig kommersialisering. NASA behver istllet koncentrera sig p deep space project. Jag sg att ett fretag som kallar sig Nanorack planerar en kommersiell rymdstation som skall byggas av Lockheed Martin. Den skulle kunna bli operativ 2027. Det framgr inte alls vilka planer man har fr vilken brraket som kan finnas tillgnglig fr uppskjutningen av dom olika delarna. Frmodligen blir det en mindre men modernare rymdstation. SpaceX kanske kan hjlpa till med den stora Falcon Heavy.
Citera
2021-10-26, 01:01
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ja som redan framgtt hr i trden hoppas Elon Musk p en uppskjutning av SN20/BN4 ngon gng i nsta mnad. Det r vl nd troligt att FAA ger ett godknnande till spektaklet. Man "vgar" helt enkelt inte stoppa utvecklingen. Men det r bara min bedmning

Men vi fr inse att dom testerna som gjorts p SN20 inte var problemfria. Och nnu har inte static fire gjorts p den vldiga Super Heavy BN 4.

Nu har NASA medgett att Artemis I inte kan genomfras under detta r utan det kan i bsta fall ske i februari 2022. Men man tror fortfarande att "dress rehearsel" kan genomfras i slutet av december. Den utrullningen vill jag se.

NASA vill ta ansvaret fr ISS fram till 2030 och kanske ett par r till men vill sedan ha en fullstndig kommersialisering. NASA behver istllet koncentrera sig p deep space project. Jag sg att ett fretag som kallar sig Nanorack planerar en kommersiell rymdstation som skall byggas av Lockheed Martin. Den skulle kunna bli operativ 2027. Det framgr inte alls vilka planer man har fr vilken brraket som kan finnas tillgnglig fr uppskjutningen av dom olika delarna. Frmodligen blir det en mindre men modernare rymdstation. SpaceX kanske kan hjlpa till med den stora Falcon Heavy.

Tror tyvrr inte p Musk den hr gngen. Precis som i Sverige r miljcertifieringen en komplicerad byrkratisk-politisk process som lever sitt eget liv p olika niver. Offentliga hearings, kommuner som ska sga sitt etc. etc.

Tvivlar ocks p att man gr en orbital launch innan man lst problemet med plattorna som faller av. Blir dock svrt och tidsdande att bygga om hela vrmesklden. Kanske skrotar man SN20 och gr ett bttre jobb p SN21.
Citera
2021-10-26, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror tyvrr inte p Musk den hr gngen. Precis som i Sverige r miljcertifieringen en komplicerad byrkratisk-politisk process som lever sitt eget liv p olika niver. Offentliga hearings, kommuner som ska sga sitt etc. etc.

Tvivlar ocks p att man gr en orbital launch innan man lst problemet med plattorna som faller av. Blir dock svrt och tidsdande att bygga om hela vrmesklden. Kanske skrotar man SN20 och gr ett bttre jobb p SN21.

Det r sannolikt att SN20 bara utstts fr cryotester och static fires och att det blir SN21 som gr den frsta nstan full orbital. S man har stor nytta av SN20 nd. Man kan ocks prva ett hgre hopp.
Citera
2021-10-26, 11:32
Medlem
Frberedelserna fortstter p Crew Dragon som den 31 oktober, p sndag allts, skall fra upp en 4-mansbesttning. Crew 3. Det r en ny kapsel och man har modifierat toalettsystemet som inte var till 100% beltenhet i det senaste uppdraget.

Crew 2 skall tervnda med sin begagnade kapsel den 4:e eller 5:e november i r.

Crew 3 stannar p ISS i 6 mnader och erstts av en ny 4 mans besttning som ocks skjuts upp av SpaceX.

Allt enligt uppgifter frn Spaceflight.com.
Citera
2021-10-26, 11:48
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Frberedelserna fortstter p Crew Dragon som den 31 oktober, p sndag allts, skall fra upp en 4-mansbesttning. Crew 3. Det r en ny kapsel och man har modifierat toalettsystemet som inte var till 100% beltenhet i det senaste uppdraget.

Crew 2 skall tervnda med sin begagnade kapsel den 4:e eller 5:e november i r.

Crew 3 stannar p ISS i 6 mnader och erstts av en ny 4 mans besttning som ocks skjuts upp av SpaceX.

Allt enligt uppgifter frn Spaceflight.com.
Jaha. Det kom allts en frklaring till varfr det skickades s f bilder frn uppskjutningen med Inspiration4.
Citat:
... toilet trouble in space
Details are still scarce as to what happened with the space toilet, but the anomaly involved its suction fan
https://www.google.com/amp/s/www.spa...ouble-in-space

Resten kan man tnka sig "when the ... has hit the fan".

Dremot var tydligen utsikten frn toaletten fin
https://www.space.com/inspiration4-s...et-dome-window
Citera
2021-10-26, 11:56
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Den dr bubblan r s jkla cool. Tnk att sticka upp skallen dr och se hela jorden under sig, vnder man p skallen ser man hela rymden.
Citera
2021-10-26, 15:02
Medlem
Trkigt med alla byrkrater som narcisstiskt alltid skall ha uppmrksamhet. Tesla lmnade CA pga av byrkratin, - inte skatterna. Musk tillfrgades en gng vilket som var besvrligast.- Bygga tervinningsbara Rymdraketer eller byrkrati. Musk kunde svara. - Tyska byrkrater (mest de "grna" ironisk nog) har lyckats frsena Tesla Berlin med 6 mnader redan. Vilket innebr 250 000 elbilar som hade kunna erstta bensinbilar "saknas" och kommer att saknas. Byrkrater r som parasiter och fstingar.
Citera
2021-10-26, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jaha. Det kom allts en frklaring till varfr det skickades s f bilder frn uppskjutningen med Inspiration4.

https://www.google.com/amp/s/www.spa...ouble-in-space

Resten kan man tnka sig "when the ... has hit the fan".

Jag har tidigare inte uppfattat klagomlen p toaletten. Utan det kom som en verraskning fr mig. Jag tar fr givet att den r knsneutral... ....

ikvll skall jag frska verblicka vad som hnder.
Citera
2021-11-03, 02:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Jag har tidigare inte uppfattat klagomlen p toaletten. Utan det kom som en verraskning fr mig. Jag tar fr givet att den r knsneutral... ....

ikvll skall jag frska verblicka vad som hnder.
Det har sttt att toalettproblemen gllde flkten. Tnk s hemskt om den var kopplad fr utbls istllet fr insug Senare rapporter har talat om urinlckage. Isaacman och gnget gjorde s lng resa att toaletten blev verfylld sas det. Men det har ven sttt att crew 2 inte kommer att kunna anvnda toaletten alls pga risk fr urinlckage nr de snart tervnder. Under de cirka 6-19 timmar resan tar fr de anvnda backupsystem (aka bljor, vad jag frstr).

Crew 3 skulle ha rest i lrdags. Men de har blivit frsenade pga bde vder och ngon astronaut som blivit sjuk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in