2021-09-19, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det handlar snarare om logi än kapacitet när det gäller månresor. CD är byggd för snabba resor till ISS på över 24 timmar och sedan 6 månader vila på ISS. Denna turistfärd var det längsta som CD överhuuvdtaget hade flugit i tid. Jag kan tänka mig att det inte var så speciellt roligt att sova och vistas i CD i tre dygn. Månresan tar ju runt 8 dygn.

Problemet kommer sedan att du fortfarande måste ha någon typ av booster för att komma från månens gravitation. Jag tror inte att styrraketernas bränsle/gas i CD räcker för att dels lyfta CD från marken och dels styra CD ned till jorden. För att inte tala om att luckan etc måste göras om, då besättningen behöver hjälp att stänga luckan. Den är som sagt gjord för ISS-färder.

Booster- och vacuumstegen har överkapacitet för att komma dit. SpaceX kör inte ens Merlin på helfart då dessa motorer har alldeles för mycket thrust för att raketen skall må bra. Raptorerna har ju ännu mer thrust per raptor och det har vi ju sett vad som händer när en raptor får helspinn och går på maxkapacitet. Det blir inte bra.

Crew Dragons servicemodul ser inte att ha en motor. Det behövs en kraftig motor lik den på Apollos servicemodul. Och det har man inte planerat för. Som läget är nu är Crew Dragon utesluten för färder till månbanan. Studera bilder på gamla Apollo med servicemodul. Den dysan är en riktig bjässe.
Citera
2021-09-19, 22:02
Medlem
Elrosss avatar
Sluta diskutera andras diskussionsmetoder och håll er till ämnet, inga vadslagningar//Mod
Citera
2021-09-19, 23:03
Medlem
Den ganska lilla kinesiska rymdstationen är för närvarande obemannad. Men man rullar just nu ut en Long March 7 raket med ett förrådsskepp i toppen som skall skjutas upp.

Någon gång i oktober kommer ett nytt bemannat skepp skjutas upp med tre astronauter och dom skall vistas i 6 månader på den lilla rymdstationen. Det är bra att kineserna gör framsteg.

Deras rymdstation är vacker.Men det är väldigt vad dom här Long March-raketerna är fula. Dom är klumpiga, fula, och utrullningarna imponerar inte på mig.

Denna vecka kommer jag att rikta mer uppmärksamhet mot vad som händer på Boca Chica Starbase. Det är där som framtiden avgöres.
Citera
2021-09-20, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Crew Dragons servicemodul ser inte att ha en motor. Det behövs en kraftig motor lik den på Apollos servicemodul. Och det har man inte planerat för. Som läget är nu är Crew Dragon utesluten för färder till månbanan. Studera bilder på gamla Apollo med servicemodul. Den dysan är en riktig bjässe.

Jag skulle nog påstå att CDs nödraketer (som används när CD akut behöver separera från boostern) är kraftigare än en motor som Apollos använde. Så dessa kan man använda. Men du kommer inte att ha bränsle/gas så det räcker.
Citera
2021-09-20, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag skulle nog påstå att CDs nödraketer (som används när CD akut behöver separera från boostern) är kraftigare än en motor som Apollos använde. Så dessa kan man använda. Men du kommer inte att ha bränsle/gas så det räcker.

Säkert en vettig synpunkt. Bränsle för puffen mot månen och kurskorrigeringar, utbrytning ur månbanan, kurskorrigeringar, och bromständning. Det skulle kräva mycket bränsle.

Men om man planerat Crew Dragon för månfärder hade man byggt en större servicemodul.
Citera
2021-09-20, 15:30
Medlem
Citat:
Säkert en vettig synpunkt. Bränsle för puffen mot månen och kurskorrigeringar, utbrytning ur månbanan, kurskorrigeringar, och bromständning. Det skulle kräva mycket bränsle.

Men om man planerat Crew Dragon för månfärder hade man byggt en större servicemodul.

Jepp, den är enbart för att transportera folk till ISS. Den är ju i stort en modifierad Dragon för gods.
Du behöver t.ex. en inte dockningsstationen på CD vid månlandning (den som i helgen blev en kupol).

Sedan är alla styrraketer på CD gasdrivna och dessa tankar är ju inte så stora.
Citera
2021-09-22, 11:02
Medlem
SpaceX har ytterligare ett uppdrag för NASA som beräknas genomföras under 2023. Tidtabellen får vi kanske anse som osäker.

NASA planerar bl a att landsätta en avancerad rover på månens sydpol. VIPER har även borrutrustning och man skall undersöka vattenförekomster och andra resurser.

Ganska intressant att man har valt Falcon Heavy.

Europas Mars-rover "Rosalind Franklin" har testats i en grus och sandlåda och man har kunnat borra ned till 1.7 meters djup och man har lyckats ta upp prover.
Till Mars medför rovern ett litet laboratorium som skall söka analysera spår efter organiska ämnen och rester av "gammalt" liv.

Jag tror inte på dessa metoder. Jag hade hellre grävt mig ned och pinkat in reviret och sett vilka bakterier som överlever.
Europas rover skall sändas iväg under 2022.
Citera
2021-09-22, 12:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
SpaceX har ytterligare ett uppdrag för NASA som beräknas genomföras under 2023. Tidtabellen får vi kanske anse som osäker.

NASA planerar bl a att landsätta en avancerad rover på månens sydpol. VIPER har även borrutrustning och man skall undersöka vattenförekomster och andra resurser.

Ganska intressant att man har valt Falcon Heavy.

Europas Mars-rover "Rosalind Franklin" har testats i en grus och sandlåda och man har kunnat borra ned till 1.7 meters djup och man har lyckats ta upp prover.
Till Mars medför rovern ett litet laboratorium som skall söka analysera spår efter organiska ämnen och rester av "gammalt" liv.

Jag tror inte på dessa metoder. Jag hade hellre grävt mig ned och pinkat in reviret och sett vilka bakterier som överlever.
Europas rover skall sändas iväg under 2022.
Tack för rapporten.

Det är närmast ofattbara resurser man satsar på att leta vatten och rester av liv på månen och Mars. Båda himlakropparna har ju redan besökts av diverse farkoster.

Starship, "prototypen" till den blivande månlandaren Lunar Starship saknar kabin, hiss och är oprövad vad gäller värmesköld och mycket annat. Har aldrig flugit omloppsbana. Men den rullar man ut och in och tar bilder på. De rymddräkter man har är designade i Hollywood och odugliga för utebruk.

Märkligt rymdprogram.
Senast redigerad av wwr 2021-09-22 kl. 12:57.
Citera
2021-09-22, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för rapporten.

Det är närmast ofattbara resurser man satsar på att leta vatten och rester av liv på månen och Mars. Båda himlakropparna har ju redan besökts av diverse farkoster.

Starship, "prototypen" till den blivande månlandaren Lunar Starship saknar kabin, hiss och är oprövad vad gäller värmesköld och mycket annat. Har aldrig flugit omloppsbana. Men den rullar man ut och in och tar bilder på. De rymddräkter man har är designade i Hollywood och odugliga för utebruk.

Märkligt rymdprogram.

I försiktig omfattning förbereder man sig för att bygga en månbas. Därför är vattenförekomsterna intressanta. Även Ryssland vill bygga en månbas och diskuterar denna framtid med giganten Kina.

NASA har uttalat att Lunar Gateway inte är en ersättade av rymdstationen ISS. Den är till bara för att göra månlandningarna möjliga.

KANSKE är det nödvändigt att lära sig hur man bygger en bas på månen för att sedan i framtiden göra något liknande på Mars.

Nu menar jag dock att det blir skillnad. På månen bygger man baser men på Mars blir det frågan om BOSÄTTNINGAR. Vetenskapsmännen och läkarna lär återvända men äventyrarna blir kvar, lever och dör på Mars. Elon Musk har förstått att det är människans öde.

Vad som händer med ISS efter 2030 är mycket oklart. NASA verkar vilja ha flera privata stationer, Ryssland vill ta vara på vissa delar för att bygga sin egen. Och Kina utvecklar sitt eget koncept.

Jag tror att allt står och väger nu. SpaceX har mycket att bevisa.
Citera
2021-09-22, 17:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
SpaceX’s orbital Starship launch debut may be pushed to 2022 by slow FAA reviews
https://www.teslarati.com/spacex-sta...w-faa-reviews/
Som vanligt. SpaceX skyller ofta på myndigheter.
Och Elons projekt försenade, förstås.
Citera
2021-09-22, 23:13
Medlem
Flytande syre har anlänt till Boca Chica Starbase och man förbereder cryotester av BN4 och Starship SN20. Roád closures dom två sista dagarna har inte utnyttjats för tester.

Men man har flera road closures de närmaste dagarna och testerna kryper närmare.

Jag kan inte se annat än att FAA och SpaceX samarbetar bra och som olika nördar uppfattat det finns det inga hinder för dom första försöken med nästan orbital och sedan full orbital med BN5 och Starship SN21 eller SN22.

Det som begränsas är tempot och att planerade 20 färder kan bli nedskurna till 5. Det är också känt att SpaceX kommer att bygga flytande startplattor där man också landar skeppen men oklart exakt när.

Skall vi gissa på att första färden med BN4 och Starship SN20 blir under oktober?

Det sägs att det pågår konstruktion av ett 20-tal Starships just nu. På Boca Chica Starbase har delar till Super Heavy BN6 också varit synliga. Det är full speed framåt.
Citera
2021-09-23, 01:13
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Flytande syre har anlänt till Boca Chica Starbase och man förbereder cryotester av BN4 och Starship SN20. Roád closures dom två sista dagarna har inte utnyttjats för tester.

Men man har flera road closures de närmaste dagarna och testerna kryper närmare.

Jag kan inte se annat än att FAA och SpaceX samarbetar bra och som olika nördar uppfattat det finns det inga hinder för dom första försöken med nästan orbital och sedan full orbital med BN5 och Starship SN21 eller SN22.

Det som begränsas är tempot och att planerade 20 färder kan bli nedskurna till 5. Det är också känt att SpaceX kommer att bygga flytande startplattor där man också landar skeppen men oklart exakt när.

Skall vi gissa på att första färden med BN4 och Starship SN20 blir under oktober?

Det sägs att det pågår konstruktion av ett 20-tal Starships just nu. På Boca Chica Starbase har delar till Super Heavy BN6 också varit synliga. Det är full speed framåt.

Vilka 20 färder syftar du på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback