Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-03, 20:16
  #2641
Avstängd
wwrs avatar
Upphandlingen av månlandare kommer säkert att urarta i någon bitter fejd och Orion har omväxlande tekniska eller ekonomiska problem. Månprogrammet verkar helt kört.
Citera
2021-05-03, 20:30
  #2642
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är konstiga turer nu. Jag kan inte överblicka det. Hoppas inte Joe Biden sviker utan pumpar in mer pengar till NASA.
Jag tycker vi borde lägga lite EU-pengar på samma projekt, mer än kumbaya och att ta hit alla som vill.

Nej, jag vill inte dra upp nåt som inte har här att göra, men lär oss att mer effektivt använda mer resurser än vad som finns lokalt ( = på jorden ) lämnar mer åt godhjärtade människor att leka med, trots allt.

"Give a man a fish, and he has food for a day. Teach a man to fish and he has food for a lifetime".

Jag hoppas verkligen Biden drar upp NASAs budget till minst 1% - inte under en halv som det är idag. Ryssland är ju trots allt inte ett hot - även om Kina dyker upp som ett.
Citera
2021-05-03, 20:38
  #2643
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Upphandlingen av månlandare kommer säkert att urarta i någon bitter fejd och Orion har omväxlande tekniska eller ekonomiska problem. Månprogrammet verkar helt kört.
Fejder är bra, om dom är någorlunda kontrollerade. SLS verkar dock som ett program man borde stänga ner omgående - SpaceX och BO verkar göra samma sak - men av nån anledning billigare.

Man undrar om Boeing sponsrar sina andra äventyr via NASAs pengar.

SpaceX, BO och vad jag vet nu Dynetics (var det väl) gör initial utveckling primärt med egna pengar (eller investorer) och kraven på effektivisering måste vara nåt helt annorlunda än när NASA ber Boeing att för X antal pengar göra Y. Jag kan ha helt missförstått det där, såklart.

NASA lyckades ju mellan 1961 och 1969 nästan utföra mirakel - men när jobbade 500.000 människor senast på ett och samma projekt? Skalan på det äventyret kan inte jämföras med nåt idag.

SpaceX verkar ha en bra biffig launcher på gång. BO har en bra blandad mix med Shepard, Glenn och Armstrong, och Dynetics hade den bästa landaren men det var lite frågor kring framdrivningen.

Hallå. En idé från sidan här ...

Edit: Förresten verkar New Armstrong kanske inte vara en sak. Hittar referenser på t.ex reddit om att det inte var på riktigt. Det förhindrar inte min tanke att en kombination vore nåt. /edit
__________________
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 20:42.
Citera
2021-05-03, 21:51
  #2644
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag tycker vi borde lägga lite EU-pengar på samma projekt, mer än kumbaya och att ta hit alla som vill.

Nej, jag vill inte dra upp nåt som inte har här att göra, men lär oss att mer effektivt använda mer resurser än vad som finns lokalt ( = på jorden ) lämnar mer åt godhjärtade människor att leka med, trots allt.

"Give a man a fish, and he has food for a day. Teach a man to fish and he has food for a lifetime".

Jag hoppas verkligen Biden drar upp NASAs budget till minst 1% - inte under en halv som det är idag. Ryssland är ju trots allt inte ett hot - även om Kina dyker upp som ett.

Ja jag är lite besviken på Europa. ESA har fått för lite pengar. Det var ju meningen att ESA skulle utveckla ett bemannat skepp som forslar astronauter. Men det blev bara en modul till rymdstationen som kallas Columbus. Om jag minns rätt.

Det är synnerligen rörigt just nu.
Citera
2021-05-03, 21:54
  #2645
Medlem
Dåliga nyheter för Artemis, eftersom man rört till alltsammans för mycket. AVGÅ!!!!

Det kom också en bra nyhet. För första gången någonsin kommer SpaceX att skjuta upp 4 civila i rymden. Ingen proffsastronaut ombord.

Och detta beräknas ske före årets slut, fantastiskt. Man planerar en 3 dagars tur i jordbana med Crew Dragon och naturligtvis är det Falcon 9 som är bärraket.

Det verkar som en multibiljonär betalar hela resan. Detta är helt fantastiskt. Vägen ligger öppen nu för turistresor även med Crew Dragon.
Citera
2021-05-03, 22:21
  #2646
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det kom också en bra nyhet. För första gången någonsin kommer SpaceX att skjuta upp 4 civila i rymden. Ingen proffsastronaut ombord.

Intressant men oroande. BO ska skjuta upp en live-crew i slutet av maj, men ingen av dom lär ju vara nasa-certifierade astronauter. Frågan är hur långt man sedan är från publika flighter. Antar att det helt beror på vem som vill betala.

Men att man kör Dragon helt autonomt, med betalande kunder - utan en, eh, pilot?

Vad e det för fel på att låta ett proffs vara med, eller vill man indikera hur lite pöbeln ombord egentligen har med saken att göra?
Citera
2021-05-03, 22:36
  #2647
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Intressant men oroande. BO ska skjuta upp en live-crew i slutet av maj, men ingen av dom lär ju vara nasa-certifierade astronauter. Frågan är hur långt man sedan är från publika flighter. Antar att det helt beror på vem som vill betala.

Men att man kör Dragon helt autonomt, med betalande kunder - utan en, eh, pilot?

Vad e det för fel på att låta ett proffs vara med, eller vill man indikera hur lite pöbeln ombord egentligen har med saken att göra?


Jag vet inte varför man gör så här, utan pilot. Men dom genomgår ändå en viss utbildning. Det är ju så att vanliga transportskeppet Dragon är helautomatiskt och förmodligen blir denna Crew Dragon också helautomatisk. Någon av passagerarna får bevaka datorn. Men detta är en kul grej. Det är roligt när det händer intressanta saker när allt annat bara skjuts på framtiden. Detta är nog bara början på riktiga turistresor i rymden. Kul också att privata krafter är beredda att betala.
Citera
2021-05-03, 22:38
  #2648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag vet inte varför man gör så här, utan pilot. Men dom genomgår ändå en viss utbildning. Det är ju så att vanliga transportskeppet Dragon är helautomatiskt och förmodligen blir denna Crew Dragon också helautomatisk. Någon av passagerarna får bevaka datorn. Men detta är en kul grej. Det är roligt när det händer intressanta saker när allt annat bara skjuts på framtiden. Detta är nog bara början på riktiga turistresor i rymden. Kul också att privata krafter är beredda att betala.


Fortsättning. Kanske är Elon Musk lite galen, men på ett bra sätt. Han driver utvecklingen framåt och jag tror dom ändå minimerar riskerna.
Citera
2021-05-03, 22:41
  #2649
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Fortsättning. Kanske är Elon Musk lite galen, men på ett bra sätt. Han driver utvecklingen framåt och jag tror dom ändå minimerar riskerna.

Det är sant. Men han kan helt enkelt vara en bra finansiär och ekonomisk egoist. Den första rymdturisten var dock länge, länge sen. 20 år sedan. Tito åkte till ISS.

Och de som vill åka 100km upp och sedan falla ner än dom som tröttnat på vad som erbjuds på en nöjespark nära dig. Men det är på exakt samma nivå.

Edit: Ser nu att det var inom en dag från idag det var 20 år sedan. Han åkte 30:e april .. så den 3:e maj 2021 är verkligen "20 år sen" på alla vis
__________________
Senast redigerad av iptrix 2021-05-03 kl. 22:46.
Citera
2021-05-03, 23:12
  #2650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det är sant. Men han kan helt enkelt vara en bra finansiär och ekonomisk egoist. Den första rymdturisten var dock länge, länge sen. 20 år sedan. Tito åkte till ISS.

Och de som vill åka 100km upp och sedan falla ner än dom som tröttnat på vad som erbjuds på en nöjespark nära dig. Men det är på exakt samma nivå.

Edit: Ser nu att det var inom en dag från idag det var 20 år sedan. Han åkte 30:e april .. så den 3:e maj 2021 är verkligen "20 år sen" på alla vis

Ja det är rätt. Vi har haft rymdturister tidigare. Ryska rymdstyrelsen behövde pengar och har sålt platser. Dom hade också planer på att sända någon turist runt månen med kosmonauter men det projektet skinlades. Varken Ryssland eller Sovjetunionen har rundat månen med bemannade farkoster. Någon Zond hade om jag minns rätt en sköldpadda ombord, det var en strippad Soyuz som dom kallade för Zond.
Men jag tror att SpaceX kommer att inleda ett stort program med turistresor, även någon skådespelare skall med men inte denna gången. Hoppas det går bra.
Citera
2021-05-03, 23:18
  #2651
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Hoppas det går bra.

Meh.

Satsa 1% av finanserna på riktiga rymdresor istället (dvs på NASA) och vi behöver varken skicka upp popskådespelare eller kändisar. Oavsett vad dom betalar, så betalar det inte MER än resan kostar - dom är inte korkade.

De enda som bekostar saker som inte omedelbart ger pengar tebaks är stater. Så USA och NASA måste leda utvecklingen om dom inte vill att Kina tar ledningen.

Sätt fart. Få kommersiella krafter i form av Musk, Bezos och Matheny att samarbeta. 3 > 1+1+1 i det här fallet.
Citera
2021-05-04, 05:19
  #2652
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det verkar tyvärr som Starship SN15 inte kommer iväg denna kväll heller. Jag vet inte vad som är problemet men jag hoppas det blir denna veckan.

Jag såg någonstans att Blue Origins nya stora motor skulle vara kraftigare än SpaceX Raptormotor, men det surrar av nyheter som är svåra att ta in och Blue Origin går fram för långsamt i min smak.

Kan rekommendera denna så får du en jämförelse mellan olika motorer, Bland annat BO BE4 och Raptor:
"Is SpaceX raptor engine the king of rocket engines?"
https://youtu.be/LbH1ZDImaI8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback