Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-23, 13:17
  #3841
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Dom har prövat två metoder en med lim och en med någon sorts pinnar. Dom lär sig mycket. Dom löser nog detta. Jag tror inte ens wwr eller Busy Guy är oroliga----det sista var ett skämt.

Men som sagt detta kommer man att lösa. Det kan vara så att man har gjort plåten väldigt tunn och att vibrationerna kan bli besvärliga.

Diskbänksplåt har problem med dålig värmeledningsförmåga plus stor värmeutvidgningskoefficient. Denna kombination kan leda till att plåten bucklas och spricker vid snabba uppvärmningar. Det blir inre spänningar i materialet.
Citera
2021-10-25, 08:17
  #3842
Avstängd
wwrs avatar
Nu kan det bli uppskjutning med Starship nästa månad, men som vanligt har Musk problem med myndigheter.
Citat:
SpaceX Targets To Launch The First Starship To Orbit Next Month -‘If all goes well,’ says Elon Musk

The FAA is currently conducting an environmental assessment of SpaceX’s Starbase facility
https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...orbital-flight

Det är precis som i Musks Berlinfabrik. Där väntar man också på uttalanden från lokalbefolkningen i november vad gäller fabrikens påverkan på lokalmiljön.

Musk skildras alltid som att ha myndigheterna mot sig.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-10-25 kl. 09:16.
Citera
2021-10-25, 22:12
  #3843
Medlem
The story goes:
Den mest prominente professorn i space engineering sade i en intervju med en tidning att man kanske borde hålla ett öga på det där nya företaget SpaceX, för de har anställt 8 av mina 10 bästa studenter någonsin under mina 30 år som lärare. Så Elon Musk bjöd in honom till sin raketfabrik under uppbyggnad då och han träffade sina gamla studenter. Och när de avtackade varandra så fattade han varför Elon hade bjudit in honom. För han frågade med en krävande blick:
"- Vilka är de andra två!?"
Citera
2021-10-25, 23:06
  #3844
Medlem
Ja som redan framgått här i tråden hoppas Elon Musk på en uppskjutning av SN20/BN4 någon gång i nästa månad. Det är väl ändå troligt att FAA ger ett godkännande till spektaklet. Man "vågar" helt enkelt inte stoppa utvecklingen. Men det är bara min bedömning

Men vi får inse att dom testerna som gjorts på SN20 inte var problemfria. Och ännu har inte static fire gjorts på den väldiga Super Heavy BN 4.

Nu har NASA medgett att Artemis I inte kan genomföras under detta år utan det kan i bästa fall ske i februari 2022. Men man tror fortfarande att "dress rehearsel" kan genomföras i slutet av december. Den utrullningen vill jag se.

NASA vill ta ansvaret för ISS fram till 2030 och kanske ett par år till men vill sedan ha en fullständig kommersialisering. NASA behöver istället koncentrera sig på deep space project. Jag såg att ett företag som kallar sig Nanorack planerar en kommersiell rymdstation som skall byggas av Lockheed Martin. Den skulle kunna bli operativ 2027. Det framgår inte alls vilka planer man har för vilken bärraket som kan finnas tillgänglig för uppskjutningen av dom olika delarna. Förmodligen blir det en mindre men modernare rymdstation. SpaceX kanske kan hjälpa till med den stora Falcon Heavy.
Citera
2021-10-26, 01:01
  #3845
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja som redan framgått här i tråden hoppas Elon Musk på en uppskjutning av SN20/BN4 någon gång i nästa månad. Det är väl ändå troligt att FAA ger ett godkännande till spektaklet. Man "vågar" helt enkelt inte stoppa utvecklingen. Men det är bara min bedömning

Men vi får inse att dom testerna som gjorts på SN20 inte var problemfria. Och ännu har inte static fire gjorts på den väldiga Super Heavy BN 4.

Nu har NASA medgett att Artemis I inte kan genomföras under detta år utan det kan i bästa fall ske i februari 2022. Men man tror fortfarande att "dress rehearsel" kan genomföras i slutet av december. Den utrullningen vill jag se.

NASA vill ta ansvaret för ISS fram till 2030 och kanske ett par år till men vill sedan ha en fullständig kommersialisering. NASA behöver istället koncentrera sig på deep space project. Jag såg att ett företag som kallar sig Nanorack planerar en kommersiell rymdstation som skall byggas av Lockheed Martin. Den skulle kunna bli operativ 2027. Det framgår inte alls vilka planer man har för vilken bärraket som kan finnas tillgänglig för uppskjutningen av dom olika delarna. Förmodligen blir det en mindre men modernare rymdstation. SpaceX kanske kan hjälpa till med den stora Falcon Heavy.

Tror tyvärr inte på Musk den här gången. Precis som i Sverige är miljöcertifieringen en komplicerad byråkratisk-politisk process som lever sitt eget liv på olika nivåer. Offentliga hearings, kommuner som ska säga sitt etc. etc.

Tvivlar också på att man gör en orbital launch innan man löst problemet med plattorna som faller av. Blir dock svårt och tidsödande att bygga om hela värmeskölden. Kanske skrotar man SN20 och gör ett bättre jobb på SN21.
Citera
2021-10-26, 10:32
  #3846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tror tyvärr inte på Musk den här gången. Precis som i Sverige är miljöcertifieringen en komplicerad byråkratisk-politisk process som lever sitt eget liv på olika nivåer. Offentliga hearings, kommuner som ska säga sitt etc. etc.

Tvivlar också på att man gör en orbital launch innan man löst problemet med plattorna som faller av. Blir dock svårt och tidsödande att bygga om hela värmeskölden. Kanske skrotar man SN20 och gör ett bättre jobb på SN21.

Det är sannolikt att SN20 bara utsätts för cryotester och static fires och att det blir SN21 som gör den första nästan full orbital. Så man har stor nytta av SN20 ändå. Man kan också pröva ett högre hopp.
Citera
2021-10-26, 11:32
  #3847
Medlem
Förberedelserna fortsätter på Crew Dragon som den 31 oktober, på söndag alltså, skall föra upp en 4-mansbesättning. Crew 3. Det är en ny kapsel och man har modifierat toalettsystemet som inte var till 100% belåtenhet i det senaste uppdraget.

Crew 2 skall återvända med sin begagnade kapsel den 4:e eller 5:e november i år.

Crew 3 stannar på ISS i 6 månader och ersätts av en ny 4 mans besättning som också skjuts upp av SpaceX.

Allt enligt uppgifter från Spaceflight.com.
Citera
2021-10-26, 11:48
  #3848
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Förberedelserna fortsätter på Crew Dragon som den 31 oktober, på söndag alltså, skall föra upp en 4-mansbesättning. Crew 3. Det är en ny kapsel och man har modifierat toalettsystemet som inte var till 100% belåtenhet i det senaste uppdraget.

Crew 2 skall återvända med sin begagnade kapsel den 4:e eller 5:e november i år.

Crew 3 stannar på ISS i 6 månader och ersätts av en ny 4 mans besättning som också skjuts upp av SpaceX.

Allt enligt uppgifter från Spaceflight.com.
Jaha. Det kom alltså en förklaring till varför det skickades så få bilder från uppskjutningen med Inspiration4.
Citat:
... toilet trouble in space
Details are still scarce as to what happened with the space toilet, but the anomaly involved its suction fan
https://www.google.com/amp/s/www.spa...ouble-in-space

Resten kan man tänka sig "when the ... has hit the fan".

Däremot var tydligen utsikten från toaletten fin
https://www.space.com/inspiration4-s...et-dome-window
Citera
2021-10-26, 11:56
  #3849
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Däremot var tydligen utsikten från toaletten fin
https://www.space.com/inspiration4-s...et-dome-window


Den där bubblan är så jäkla cool. Tänk att sticka upp skallen där och se hela jorden under sig, vänder man på skallen ser man hela rymden.
Citera
2021-10-26, 15:02
  #3850
Avstängd
Tråkigt med alla byråkrater som narcisstiskt alltid skall ha uppmärksamhet. Tesla lämnade CA pga av byråkratin, - inte skatterna. Musk tillfrågades en gång vilket som var besvärligast.- Bygga återvinningsbara Rymdraketer eller byråkrati. Musk kunde svara. - Tyska byråkrater (mest de "gröna" ironisk nog) har lyckats försena Tesla Berlin med 6 månader redan. Vilket innebär 250 000 elbilar som hade kunna ersätta bensinbilar "saknas" och kommer att saknas. Byråkrater är som parasiter och fästingar.
Citera
2021-10-26, 15:39
  #3851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jaha. Det kom alltså en förklaring till varför det skickades så få bilder från uppskjutningen med Inspiration4.

https://www.google.com/amp/s/www.spa...ouble-in-space

Resten kan man tänka sig "when the ... has hit the fan".

Däremot var tydligen utsikten från toaletten fin
https://www.space.com/inspiration4-s...et-dome-window

Jag har tidigare inte uppfattat klagomålen på toaletten. Utan det kom som en överraskning för mig. Jag tar för givet att den är könsneutral... ....

ikväll skall jag försöka överblicka vad som händer.
Citera
2021-11-03, 02:00
  #3852
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag har tidigare inte uppfattat klagomålen på toaletten. Utan det kom som en överraskning för mig. Jag tar för givet att den är könsneutral... ....

ikväll skall jag försöka överblicka vad som händer.
Det har stått att toalettproblemen gällde fläkten. Tänk så hemskt om den var kopplad för utblås istället för insug Senare rapporter har talat om urinläckage. Isaacman och gänget gjorde så lång resa att toaletten blev överfylld sas det. Men det har även stått att crew 2 inte kommer att kunna använda toaletten alls pga risk för urinläckage när de snart återvänder. Under de cirka 6-19 timmar resan tar får de använda backupsystem (aka blöjor, vad jag förstår).

Crew 3 skulle ha rest i lördags. Men de har blivit försenade pga både väder och någon astronaut som blivit sjuk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback