Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-07-18, 21:13
  #3241
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är bara med tre motorer väl? Static fire ? Man vill väl testa att ventiler och annat fungerar och att man har rätt tryck i ledningar mm.


Ja du har rätt, det sitter bara tre raptors monterade på BN3 just nu.... .....Vad jag förstår har man redan gjort en cryotest av något slag.

Man har nu 3 road closures måndag, tisdag och onsdag men det vore bra om testet kan ske i morgon.

Någon entusiast har sett en flap som skall sitta på SN20 och den hade påmonterade tiles. För värmeskyddet alltså.
Högsta hastighet mot Mars. Allt eller inget.
Citera
2021-07-18, 21:18
  #3242
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ja du har rätt, det sitter bara tre raptors monterade på BN3 just nu.... .....Vad jag förstår har man redan gjort en cryotest av något slag.

Man har nu 3 road closures måndag, tisdag och onsdag men det vore bra om testet kan ske i morgon.

Någon entusiast har sett en flap som skall sitta på SN20 och den hade påmonterade tiles. För värmeskyddet alltså.
Högsta hastighet mot Mars. Allt eller inget.

Det är väl helt ok med tre? Fungerar dessa som de ska så fungerar nog resten också.
Citera
2021-07-18, 21:24
  #3243
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det är väl helt ok med tre? Fungerar dessa som de ska så fungerar nog resten också.

Jovisst, Elon själv har ju sagt att BN3 bara skall användas för tester och det kan vara så att man inte vill slösa motorer på en bärraket som aldrig skall lyfta.

Men jag hoppades på ett skutt med den, utrustad med 29 motorer. Nu har jag glömt om BN4 skall ha 29 eller 32 motorer men snart kommer mer information. Jag tror man går fram mycket snabbt nu med BN4 och SN20. Det talas om uppskjutning i slutet av augusti men blir troligen i september.

Men FAA är en orosfaktor.
Citera
2021-07-19, 00:06
  #3244
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jovisst, Elon själv har ju sagt att BN3 bara skall användas för tester och det kan vara så att man inte vill slösa motorer på en bärraket som aldrig skall lyfta.

Men jag hoppades på ett skutt med den, utrustad med 29 motorer. Nu har jag glömt om BN4 skall ha 29 eller 32 motorer men snart kommer mer information. Jag tror man går fram mycket snabbt nu med BN4 och SN20. Det talas om uppskjutning i slutet av augusti men blir troligen i september.

Men FAA är en orosfaktor.

Ska man testa med full dragkraft så kan man nog bara använda några få motorer.

Allt är ju avhängigt vad man ska testa, om det är inkluderat styrningen av trottlingen så funkar det nog bara med tre.
Citera
2021-07-19, 12:45
  #3245
Medlem
Ska dom använda Falcon Heavy eller något ännu starkare som är byggd för att få upp Starship? Den måste vara jätte tung och ska den inte kunna ta 100 Pers som mest tror jag.
Citera
2021-07-19, 19:32
  #3246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neo21
Ska dom använda Falcon Heavy eller något ännu starkare som är byggd för att få upp Starship? Den måste vara jätte tung och ska den inte kunna ta 100 Pers som mest tror jag.

Nej Falcon Heavy räcker inte till. Dom skall använda Super Heavy. Den som gör första försöket till orbital flight inom två månader är Super Heavy BN4 och det blir Starship SN20 i toppen.

Den "gamla" Falcon Heavy har inte raptor-motorer och kan inte använda metan som bränsle. Falcon Heavy är inte använd i någon stor utsträckning. Men jag vill minnas att dom fick en beställning på uppskjutning av amerikanska militären eller flygvapnet.
Citera
2021-07-19, 19:34
  #3247
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ska man testa med full dragkraft så kan man nog bara använda några få motorer.

Allt är ju avhängigt vad man ska testa, om det är inkluderat styrningen av trottlingen så funkar det nog bara med tre.

Det är nog så som du säger och naturligtvis vet SpaceX exakt vad dom behöver få ut av varje test. Dom överarbetar inte.
Citera
2021-07-19, 22:20
  #3248
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jovisst, Elon själv har ju sagt att BN3 bara skall användas för tester och det kan vara så att man inte vill slösa motorer på en bärraket som aldrig skall lyfta.

Men jag hoppades på ett skutt med den, utrustad med 29 motorer. Nu har jag glömt om BN4 skall ha 29 eller 32 motorer men snart kommer mer information. Jag tror man går fram mycket snabbt nu med BN4 och SN20. Det talas om uppskjutning i slutet av augusti men blir troligen i september.

Men FAA är en orosfaktor.

Om jag förstått rätt är dragkraften från 30 raptors bara 1,5 x boosterns + Starships fulltankade tyngd, så för att över huvud taget skutta med boostern krävs det säkert fler än 3 motorer, vilket inte går med den suborbitala plattformen, som inte är byggd för detta. Eftersom den orbitala plattformen inte är färdig kan de bara göra en statisk test med tre motorer.

Sedan kan nog boostern inte landa heller efter ett skutt, eftersom tornet inte är färdigt. Så den måste hur som helst testas med en längre flygning med landning i vattnet. Men även detta kräver ju att den orbitala plattformen först är färdig.
Citera
2021-07-19, 22:45
  #3249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om jag förstått rätt är dragkraften från 30 raptors bara 1,5 x boosterns + Starships fulltankade tyngd, så för att över huvud taget skutta med boostern krävs det säkert fler än 3 motorer, vilket inte går med den suborbitala plattformen, som inte är byggd för detta. Eftersom den orbitala plattformen inte är färdig kan de bara göra en statisk test med tre motorer.

Sedan kan nog boostern inte landa heller efter ett skutt, eftersom tornet inte är färdigt. Så den måste hur som helst testas med en längre flygning med landning i vattnet. Men även detta kräver ju att den orbitala plattformen först är färdig.

Nej det är som du säger. Tre raptors räcker inte för något skutt och tyngden är så stor att eventuella landningsben skulle få för stora påfrestningar. Jag hoppas på BN4 och att FAA inte krånglar för mycket.

Det verkar inte som om man har genomfört någon static fire idag. Kanske i morgon kväll.
Citera
2021-07-20, 13:04
  #3250
Medlem
Måste tyvärr iväg men live sändning startar om en halv timme gällande Blue Origins första bemannade färd med New Shepard.

I lördags sattes också Starliner ovanpå en Atlas V-raket men utrullning sker inte ännu. Vi får följa detta mer i nästa vecka. Den 30 juli gäller allt eller inget för Boeing. Man har inte råd att misslyckas en gång till.
Citera
2021-07-20, 18:08
  #3251
Medlem
Framgångsrik static fire idag av Super Heavy BN 3. Elon Musk betraktar det som en milstolpe. På frågan om det blir fler sådana tests ställde han i utsikt att det beror på hur snabbt man går fram med BN4 nu. Det kan bli nya static fires med upp mot 9 raptors monterade,

New Shepard gick upp idag med Jeff Bezos och landningen av boostern såg kontrollerad ut.

Jag såg bara 4 personer stiga ur kapseln men jag har inte tid att fördjupa mig i rymdskutt.
Citera
2021-07-20, 21:16
  #3252
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag såg bara 4 personer stiga ur kapseln men jag har inte tid att fördjupa mig i rymdskutt.

Lyckligt nog var det samma antal som klev in i den före start. Phew.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback