Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Framförallt har man väl tagit fram sorter med kortare strå? Jag kan tänka mig att ett längre strå ger en evolutionär fördel vid pollineringen, och att ett kortare strå bara funkar om alla andra också är korta.
Är nog svårt att generalisera. En del växter är vindpollinerade, andra insektspollinerade.
Sen är ju en inte försumbar mängd växter synnerligen adaptiva. Växer de trångt kommer den växt som snabbast kan växa sig förbi övriga få 'first dibs' på solljuset, och därmed få mer energi, och därmed kunna växa snabbare, och därmed skugga de andra plantorna (avser alltså monokultur).
Man ser detta väldigt tydligt med exempelvis tomatplantor. Växer de trångt och/eller skuggigt blir det långa smala plantor som sträcker sig efter ljus, växer de icke-trångt och soligt blir de kortare men med betydligt kraftigare stam/grenar.
Den odlingsmässiga fördelen, tänker jag, med korta växter (i allmänhet) är ju att de inte 'slösar' energi på att växa. Sen blir de väl. i fråga om spannmål, möjligen någon mer motståndsktaftiga mot vind- eller påverkan (spekulation -- undantaget tomater är min odlingsvana ringa).