Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2021-10-22, 08:22
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vilka rapporter skulle det vara? Tittar du på ett normalt energidiagram som det som finns här hittar du avdunstning som "Latent heat".
https://www.weather.gov/jetstream/energy

Precis som en annan skribent med sitt "logaritmiska avtagande" så slår du in öppna dörrar. Drar upp något som alla i branschen känner till och tror att du hittat något nytt.

Entropiökning kallas ibland "latent heat" för att inte temperaturen ökar och därmed inte heller svartkroppsstrålningen. Om du tycker att det är tillräckligt som beskrivning av dess temperaturpåverkan har jag inget att säga om det. Var och en får väl ha sin världsbild. Jag vill gärna ha en bild som stämmer med den verklighet som jag ser omkring mig.
Citera
2021-10-22, 08:27
Medlem
humanlifes avatar
Insikten om att klimatförändringarna är ett hot mot ekonomin har vuxit sig starkare. I USA är kostnaderna för klimatskador redan stora och man vet att de kommer att bli värre.

Citat:

Top US regulators agree: Climate change is a major threat to the economy

“Our most financially stable future is our most environmentally sustainable future."

For the first time in its 11-year history, a top U.S. financial regulatory body has formally recognized climate change as an “emerging threat” to the nation’s economic stability.

In a 133-page report released Thursday, the Financial Stability Oversight Council, or FSOC, noted that climate-fueled disasters are “increasing and already imposing substantial economic costs.” These costs are “expected to increase further” and climate change “will likely be a source of shocks to the financial system in the years ahead,” the report added.

https://grist.org/economics/financial-stability-oversight-council-climate-change-report/
Citera
2021-10-22, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Entropiökning kallas ibland "latent heat" för att inte temperaturen ökar och därmed inte heller svartkroppsstrålningen. Om du tycker att det är tillräckligt som beskrivning av dess temperaturpåverkan har jag inget att säga om det. Var och en får väl ha sin världsbild. Jag vill gärna ha en bild som stämmer med den verklighet som jag ser omkring mig.
Vad är det du tycker är fel i det sätt man tar med vattenånga? Var konkret, inte bara insinuant!
Citera
2021-10-22, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Artikeln i Nature hävdar bara ytterligare strålning från solen, utöver den elektromagnetiska, kan påverka energiflödet till jorden. Artikeln säger ingenting om att denna strålning skulle mer aktiv just nu eller kunnat påverka den globala uppvärmningen de senaste hundra åren.

Vad forskare säger privat saknar betydelse, det är deras forskning som eventuellt kan vara betydelsefull.

Han har publicerat annat i ämnet som visar att solens aktivitet ökat under lång tid, vilket ökat jordens medeltemperatur.

Annars har ju jag redan visat dig en kurva över solaktivitetens stigande trend sedan 1700-talet då kurvan var nere på noll.
https://link.springer.com/article/10.1007/s41116-017-0006-9/figures/17

Men du verkar inte vilja koppla samman vad jag anser vara ganska lättbegripliga fakta.
Citera
2021-10-22, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Och vi vet ju vad lösningen är, det är bara att ta itu med förnybar energi, bygga ut elnätet, förbättra kollektivtrafiken, skydda mer skog och stoppa fossila bränslen.
Har du funderat på någon reservplan om detta skulle misslyckas?
Det verkar som att de här planerna stöter på motstånd på olika håll.
Citera
2021-10-22, 21:07
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Han har publicerat annat i ämnet som visar att solens aktivitet ökat under lång tid, vilket ökat jordens medeltemperatur.

Annars har ju jag redan visat dig en kurva över solaktivitetens stigande trend sedan 1700-talet då kurvan var nere på noll.

Men du verkar inte vilja koppla samman vad jag anser vara ganska lättbegripliga fakta.
Det skulle vara sensationellt om någon vetenskaplig tidskrift publicerade en artikel som visade att utsläppen av koldioxid inte orsakade den globala uppvärmningen. Det enda dessa forskare gör är att gå som katten kring het gröt.
Citera
2021-10-22, 21:49
Bannlyst
Citat:
Insikten om att klimatförändringarna är ett hot mot ekonomin har vuxit sig starkare. I USA är kostnaderna för klimatskador redan stora och man vet att de kommer att bli värre.

Det är den här eviga skiten som går rakt in i hjärnorna på folk som att det är sant. Det är verkligen religion.

In a 133-page report released Thursday, the Financial Stability Oversight Council, or FSOC, noted that climate-fueled disasters are “increasing and already imposing substantial economic costs.” These costs are “expected to increase further” and climate change “will likely be a source of shocks to the financial system in the years ahead,” the report added

Ett bättre ord är hjärntvätt och den bara maler på. Detta är fortfarande inget annat än en massa påståenden. Och för svensk del är det mentala motståndet svagt.

Men jag tror inte på det. Är stolt över mig själv.
Senast redigerad av MagnusBengtsen 2021-10-22 kl. 21:53.
Citera
2021-10-23, 01:26
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:

Självklart skulle klimatförändringar kunna hota ekonomin.
Klimatrörelsen som sådan är ett direkt hot om inget annat.

Problemet med dina små citat är dock följande:

Vilka klimatförändringar?
Kan du ens nämna en som inträffat?

USA har inte fått några klimatförändringar öht.
Däremot drabbas dom av ruggigt väder emellanåt, och har så gjort så långt vi kan minnas.
Senast redigerad av Cancerogen 2021-10-23 kl. 01:29.
Citera
2021-10-23, 07:08
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad är det du tycker är fel i det sätt man tar med vattenånga? Var konkret, inte bara insinuant!

När det är varmt spelar nog vår hantering av markfukt större roll för klimatet än vår hantering av koldioxid. Jag tror att det är viktigt att så många som möjligt förstår hur det här fungerar. Alltså förstår på det sätt man gör när man tänkt igenom det hela och själv kommit fram till en slutsats. Inte bara läst diverse påståenden.

En gång i tiden offrade man människor för att påverka klimatet. Midvinterblot är en bild av hur kung Domalde offras för att ge bättre skörd. Nu har vi kanske lärt oss att inte tro på riktigt allt som påstås. Men vi behöver bli ännu bättre på att tänka själva. Och här handlar det om vattenkylning som vi alla har erfarenhet av i allt från brandsläckning till matlagning.

När åtta miljarder människor förstår att vi kan använda vatten för att styra klimatet kan vi få det klimat vi vill ha.
Citera
2021-10-23, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Du vet mycket väl att solaktiviteten varit på nedgående sedan mitten av förra seklet om man går på direkta mätningar. Artikeln i Nature handlar heller inte om några effekter av en trend i solaktivitet utan Svensmark letade reda på några riktigt extrema, kortvariga händelser och menade sig se en effekt av dessa.
Citera
2021-10-23, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
När det är varmt spelar nog vår hantering av markfukt större roll för klimatet än vår hantering av koldioxid. Jag tror att det är viktigt att så många som möjligt förstår hur det här fungerar. Alltså förstår på det sätt man gör när man tänkt igenom det hela och själv kommit fram till en slutsats. Inte bara läst diverse påståenden.
Kan inte du och suppose ta en diskussion om det är solen eller markfukt som styr klimatet

Verkligheten är naturligtvis att du inte förstår. Du har liksom suppose en käpphäst vilket inte är samma sak.
Citera
2021-10-23, 11:49
Medlem
Citat:

Fast det där har ju också mycket att göra med att människor gärna bosätter sig i utsatta områden som t ex kustnära områden och söderut som drabbas av stora orkaner. När ekonomin och befolkningen också ständigt ökar blir självklart kostnaderna också större.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in