2021-10-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Om jag minns rätt så återskapades bild fr DA dator i ett tidigt skede och den bilden delgavs även till familj/vönner som som var med på söken
Bilden var inte öv platsen där DA hittades och Tyresta är ju ett stort område
Att DA sökt på Tyresta är ju kanske inte så konstigt med tanke på att det är en plats där det förekommer mycket Träning/ löpning
Och det var ju sagt att han skulle ut på löp
Ingen av hans vönner eller bror tyckte att det var något märkligt med att DA skulle ut och springa
DA hade ju också köpt en klocka strax innan dagen han försvann som han skulle anvönda vid löp.
som han visat brodern och han var så glad övsitt köp

Om jag förstått rätt så var det träningskläder vid fyndet så DA var ju klädd för träning
Min övertygelse är att
Jag tror att något kom emellan
antingen precis då han skulle börja sin motionsrunda eller att ett möte var bokat under löpet?

Nu ska vi inte haka upp oss för mycket på bilden. Men för formalitetens skulle så tycks bilderna vara tagna av åtminstone DA’s egna kamera, om man nu ska tro pressen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB30ov/deniz-arda-hittad-dod-i-tyresta-nationalpark (5:e stycket ”Bra att få ett avslut”)

Det var som sagt en gissning från min sida att polisen vid genomsök av DA’s dator hittade en självmordsplan där även dessa bilder låg.
Citera
2021-10-20, 15:00
Medlem
AlkoholiseradArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren
Nu ska vi inte haka upp oss för mycket på bilden. Men för formalitetens skulle så tycks bilderna vara tagna av åtminstone DA’s egna kamera, om man nu ska tro pressen. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB30ov/deniz-arda-hittad-dod-i-tyresta-nationalpark (5:e stycket ”Bra att få ett avslut”)

Det var som sagt en gissning från min sida att polisen vid genomsök av DA’s dator hittade en självmordsplan där även dessa bilder låg.
Ja det har ju framgått ganska tydligt att bilderna är tagen i närheten vid platsen också. Sen att vissa här lever med skygglappar... Så får det väl vara då. Om man går ut med att orsaken till att kroppen inte hittades vid söken var att den var dold har man ju varit precis där.

Och jag tror att din gissning är ganska nära sanningen. Sen tror inte jag personligen att han förde någon slags dokumenterad plan i skriftform. Men någonting som antyder. Det kan vara raderad sökhistorik och annat som faller under sekretess. Det vi vet från hans dator/mobil är ju sånt släktingar hittat. Polisen har ju gått igenom datorn också. Med möjlighet att hitta annat som är raderat.

Hela grejen från försvinnandet till idag är så uppenbar att det blir pinsamt att folk fortfarande greppar fast vid något annat än ett simpelt självmord.
Citera
2021-10-24, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gafflaren

Det står att de hittade bilder fr platsen Tyresta
Det betyder ju inte att bilder var över fyndplatsen
Jag har som många andra fotat vid Tyresta så det säger ingenting om att DA fotat vid Tyresta för ett planerat självmord
Jag är helt övertygad om att de hade söket koncentrerat vid fyndplats om bilder visade sig fr just det området av Tyresta
Citera
2021-10-25, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja det har ju framgått ganska tydligt att bilderna är tagen i närheten vid platsen också. Sen att vissa här lever med skygglappar... Så får det väl vara då. Om man går ut med att orsaken till att kroppen inte hittades vid söken var att den var dold har man ju varit precis där.

Och jag tror att din gissning är ganska nära sanningen. Sen tror inte jag personligen att han förde någon slags dokumenterad plan i skriftform. Men någonting som antyder. Det kan vara raderad sökhistorik och annat som faller under sekretess. Det vi vet från hans dator/mobil är ju sånt släktingar hittat. Polisen har ju gått igenom datorn också. Med möjlighet att hitta annat som är raderat.

Hela grejen från försvinnandet till idag är så uppenbar att det blir pinsamt att folk fortfarande greppar fast vid något annat än ett simpelt självmord.

Vart har du fått den informationen ifrån att de hade sök just på den platsen där DA hittades?
Citera
2021-10-25, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Det finns kanske något annat. Man var ju nu börjat undersöka militärt överintresserade män. Utlänningar som kommit in i militärapparaten kan ju vara en potentiell riskfaktor.
Men Inte tror jag att säpo mördat Arda, men det kanske fanns annat som har betydelse? För jag tror att om man säkert visste att det är självmord, då skulle man meddela det eftersom det varit ett sådant stort engagemang av folk för Arda. Man vet nog inte ännu.

Jag tror också att familjen hade fått mer info om polisen var helt säkra på självmord
Citera
2021-10-25, 05:48
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Och jag tror att din gissning är ganska nära sanningen. Sen tror inte jag personligen att han förde någon slags dokumenterad plan i skriftform.

Det tror inte jag heller. Jag tror att det kan finnas saker som kan tolkas rätt tydligt som självmordsplaner (t ex bilder/sök på platsen), men det betyder inte att familjen vill acceptera dom tolkningarna då självmord är fortfarande tabu, inte minst i vissa kulturer. Det finns nog en anledning varför Arda valde att begå självmord på det sättet han gjorde.
Citera
2021-10-25, 11:38
Medlem
Citat:
Vart har du fått den informationen ifrån att de hade sök just på den platsen där DA hittades?
Det står ju i texten du citerade. Du behöver liksom inte svara mig för jag orkar inte med folk som inte kan läsa.
Citera
2021-10-25, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Det tror inte jag heller. Jag tror att det kan finnas saker som kan tolkas rätt tydligt som självmordsplaner (t ex bilder/sök på platsen), men det betyder inte att familjen vill acceptera dom tolkningarna då självmord är fortfarande tabu, inte minst i vissa kulturer. Det finns nog en anledning varför Arda valde att begå självmord på det sättet han gjorde.
Ja precis. Det är nog ganska nära hur det har gått till. När man sedan finner kroppen i ett spräng skick så vet man direkt vad som hänt.
Citera
2021-10-25, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grammatica
Det finns kanske något annat. Man var ju nu börjat undersöka militärt överintresserade män. Utlänningar som kommit in i militärapparaten kan ju vara en potentiell riskfaktor.
Men Inte tror jag att säpo mördat Arda, men det kanske fanns annat som har betydelse? För jag tror att om man säkert visste att det är självmord, då skulle man meddela det eftersom det varit ett sådant stort engagemang av folk för Arda. Man vet nog inte ännu.

Jag tror också att familjen hade fått mer info om polisen var helt säkra på självmord
Citera
2021-10-26, 10:08
Medlem
Citat:

Jag vet inte om du kanske är vän till familjen
och/ eller var vän med Deniz. Eller släkting, eftersom du verkar känna till kommunikationen med polisen.

Men visst är det så att hans föräldrar och bror har fått information om att det rör sig om ett självmord? Eller menar du att de ej fått veta någonting som rör hans död?

Samt att det är datumet som Deniz avlidit, som familjen och även du eftersöker och vill ha klarhet i?

Känner till fall med försvunna personer som hittats efter en längre tid och det har konstaterats självmord. Rättsläkaren har ej på grund av kroppens skick kunnat avgöra vilket datum personen avlidit, utan man har satt det datum som personen försvann som det datum den avlidit.
Citera
2021-10-26, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora

Raderad bild från datorn, utplacerade tillhörigheter på ett bord, etc.. kan mycket väl vara sammanträffanden som inte ger upplysningar om vad som verkligen har hänt. Att det skulle vara bevis för självmord är bara önsketänkande.

Du har också fel angående om att självmord skulle vara tabu i "vissa" kulturer och att anhöriga har svårt att acceptera av just den anledningen.
Citera
2021-10-26, 14:06
Medlem
Visserligen en upprepning (som kan förarga några i tråden) men fortfarande en viktig fråga: om förundersökningen är nedlagd varför är obduktionsprotokollet belagd med sekretess?

Hur, vem och varför skulle insyn av dokumentet orsaka skada? De som sekretessbelägger en handling måste kunna motivera varför handlingen skyddas från insyn, inte sant? Hur lyder motiveringen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in