2021-10-26, 15:12
  #5869
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Visserligen en upprepning (som kan förarga några i tråden) men fortfarande en viktig fråga: om förundersökningen är nedlagd varför är obduktionsprotokollet belagd med sekretess?

Hur, vem och varför skulle insyn av dokumentet orsaka skada? De som sekretessbelägger en handling måste kunna motivera varför handlingen skyddas från insyn, inte sant? Hur lyder motiveringen?

Första fetade: Du svarar ju på din egna fråga i nästa stycke - eftersom att både DA och anhöriga kan lida skada.

Andra fetade: Varför måste polisen motivera det? Och hur vet du att de inte gjort det? Dvs. "ärendet är sekretessbelagt enligt lag blabla" - eller liknande.

Det är väl snarare föräldrarnas reaktion och krishantering som är udda och givetvis emotionell. Polisen har gjort precis som typ 1000 andra gånger per år; på rationella grunder sekretessbelagt ett självmord.
Citera
2021-10-26, 18:05
  #5870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlkoholiseradArab
Ja precis. Det är nog ganska nära hur det har gått till. När man sedan finner kroppen i ett spräng skick så vet man direkt vad som hänt.

DA,s pappa är vid polishuset i Sthlm och demonstrerar för att få ett svar av myndigheterna
Han har öven pratat med 2 komisarier som skulle försöka hjälpa honom med svaren och de uppmanade honom att anmäla de ansvariga runt fallet
Det som är så självklart för dig som du kallar ett simpelt självmord och utger dig för att med säkerhet veta vad för info anhöriga fått och hur DA död gått till är inte självklart för de anhöriga
Då de har fått en mycket bristfällig information

Det som gör mig illa till mods är när folk som du sprider rykten om hur det ligger till med fakta som du inte har
Citera
2021-10-26, 18:10
  #5871
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pi-ella
Visserligen en upprepning (som kan förarga några i tråden) men fortfarande en viktig fråga: om förundersökningen är nedlagd varför är obduktionsprotokollet belagd med sekretess?

Hur, vem och varför skulle insyn av dokumentet orsaka skada? De som sekretessbelägger en handling måste kunna motivera varför handlingen skyddas från insyn, inte sant? Hur lyder motiveringen?


Pappan har nu fått ett samtal med 2 kriminalare som lovat hjälpa de anhöriga att få svar
De uopmanade också pappan att anmäla de ansvariga i utredningen
Så det här har bevisligen inte gått rätt till
Dina frågor är samma som anhöriga och många andra har
Hoppas nu att anhöriga får reda på fakta /sanningen
Citera
2021-10-26, 18:37
  #5872
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Så det här har bevisligen inte gått rätt till
Det återstår väl att se.
Man kan anmäla vem som helst bäst man vill. Det betyder ju inte att den som blir anmäld har gjort fel.
Citera
2021-10-26, 19:10
  #5873
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Pappan har nu fått ett samtal med 2 kriminalare som lovat hjälpa de anhöriga att få svar
De uopmanade också pappan att anmäla de ansvariga i utredningen
Så det här har bevisligen inte gått rätt till
Dina frågor är samma som anhöriga och många andra har
Hoppas nu att anhöriga får reda på fakta /sanningen
Att man "uppmanar till en anmälan" är väl troligtvis därför att det är så som man går tillväga om man som privatperson vs myndighet i liknande fall vill få till en omprövning. Dessa två kriminalare har inget annat att tillföra gällande eventuella påstådda oegentligheter, utan detta måste ske via den byråkratiska processen.
Citera
2021-10-26, 20:53
  #5874
Medlem
sneervs avatar
Såg också på facebook om Deniz pappas demonstration utanför polisen idag, Detta har han skrivit:
Citat:
jag är utanför polisen men jag blivit med våld bort transporterat från platsen men jag stå lite längre bort, hälsningar.
Citat:
kommit 2 poliskommissarien när jag varit i parken, dom har lovat heder och samvete att jag får allt rapport inom 2 veckor. Dom ville jag skulle göra anmälan den 3 vakterna.

Som jag fattar det vart han avhyst därifrån med våld av 3 vakter och ställde sig då istället i en närliggande park och fortsatte demonstrera, till slut kom 2st från polisen dit och pratade med honom och lovade honom att inom 2 veckor ska han få ta del av om vad utredningen har kommit fram till.

Skönt att han äntligen ska få svar om vad som hände Deniz!
Citera
2021-10-26, 21:41
  #5875
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Första fetade: Du svarar ju på din egna fråga i nästa stycke - eftersom att både DA och anhöriga kan lida skada.

Andra fetade: Varför måste polisen motivera det? Och hur vet du att de inte gjort det? Dvs. "ärendet är sekretessbelagt enligt lag blabla" - eller liknande.

Det är väl snarare föräldrarnas reaktion och krishantering som är udda och givetvis emotionell. Polisen har gjort precis som typ 1000 andra gånger per år; på rationella grunder sekretessbelagt ett självmord.

Du anstränger dig för att missförstå mig. Låt mig därför försöka vara tydligare.

Sekretessen i en pågående utredning anmärks inte. Det är viktigt att inget läcker ut och att polisen får utreda ostört i en pågående förundersökning men varför sekretess i en nedlagd förundersökning?

Att hänvisa till en lagparagraf är det en motivering? Nej, det är hänvisning. Framgår det med en sådan hänvisning varför, hur och vem som skadas om sekretessen röjs? Återigen nej.

Lida skada? Hur kan man fastställa att anhöriga och personer som har tagit sitt liv kommer att lida men? Och varför skulle anhöriga eller den avlidne skadas om handlingarna i en nedlagd förundersökning kommer till anhörigas kännedom?
Citera
2021-10-26, 21:46
  #5876
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det återstår väl att se.
Man kan anmäla vem som helst bäst man vill. Det betyder ju inte att den som blir anmäld har gjort fel.

Som du säger, det återstår att se. Men det är genom anmälan som en granskning startas om huruvida felaktigheter har begåtts.
Citera
2021-10-26, 22:04
  #5877
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Pappan har nu fått ett samtal med 2 kriminalare som lovat hjälpa de anhöriga att få svar
De uopmanade också pappan att anmäla de ansvariga i utredningen
Så det här har bevisligen inte gått rätt till
Dina frågor är samma som anhöriga och många andra har
Hoppas nu att anhöriga får reda på fakta /sanningen

Fantastisk att en anhörigs demonstration utanför ett polishus startar något. Mycket intressant utveckling.

Liksom du hoppas flera av oss i tråden innerligt att anhöriga snart får ta del av handlingarna i utredningen.
Citera
2021-10-26, 22:47
  #5878
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Att man "uppmanar till en anmälan" är väl troligtvis därför att det är så som man går tillväga om man som privatperson vs myndighet i liknande fall vill få till en omprövning. Dessa två kriminalare har inget annat att tillföra gällande eventuella påstådda oegentligheter, utan detta måste ske via den byråkratiska processen.


Så är det.. Överklagan måste gå gm myndigheterna
Det fina är att de två kriminalarna hade ochså sagt att inom 2 veckor så skulle familjen få ett svar
De lovade det så det ska bli intressant hur de kan leva upp till det om nu är lagligt sekretessbelagt som flera skriver här
__________________
Senast redigerad av Anedin 2021-10-26 kl. 22:49.
Citera
2021-10-26, 22:53
  #5879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sneerv
Såg också på facebook om Deniz pappas demonstration utanför polisen idag, Detta har han skrivit:


Som jag fattar det vart han avhyst därifrån med våld av 3 vakter och ställde sig då istället i en närliggande park och fortsatte demonstrera, till slut kom 2st från polisen dit och pratade med honom och lovade honom att inom 2 veckor ska han få ta del av om vad utredningen har kommit fram till.

Skönt att han äntligen ska få svar om vad som hände Deniz!


Jag har läst detsamma som dig
Nu får vi hoppas att det äntligen ger familjen alla svar så de slipper leva i ovisshet
Citera
2021-10-26, 22:58
  #5880
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det återstår väl att se.
Man kan anmäla vem som helst bäst man vill. Det betyder ju inte att den som blir anmäld har gjort fel.


Om 2 kriminalare kan lova familjen svar inom 2 veckor så kanske de har annan syn/vetskap om hur ärendet har hanterats?
Låter intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in