Citat:
Ursprungligen postat av
Anedin
1.) Åter igen så vill anhöriga ha info om när dödsdagen skedde.
2.) En någorlunda tidsdokumenterad sådan bör finnas i obduktionsrapporten.
3.) Varför är den sekrettessbelagd så anhöriga inte kan få den informationen?
4.) Familjen har en advokat som de visat all info för ( eller rättare det lilla) de fått så familjen har knappast missförstått någonting
5.) De har helt enkelt inte fått mer info ön att deras son begått självmord..
6.) En tröstande myndighet kan inte ge dem det svaret.
7.) Och varför är polisen bara tyst?
8.) Jag tror inte det ingår i sekretteslagen att nochalera annhöriga
1.) Det är omöjligt att säga ett exakt dödsdatum på en sprängd och förruttnad kropp, efter så lång tid.
2.) JA, man kan säga att det är rimligt att personen dog vid tiden av försvinnandet, men att det inte går att fastställa ett exakt dödsdatum och ungefär så har nog polisen förmedlat till dom anhöriga.
3.) För att Obduktionsrapporten förmodligen innehåller känslig information som kan göra att Deniz eller nån annan kan lida men om det kommer ut till allmänheten, och att det kan kränka hans heder och ära. Jag tror att det bästa är nog att du ringer till polisen och frågar dom varför man sekretessbelägger obduktionsrapporter vid självmord så kanske det klarnar för dig.
4.) Och hur har det gått för den här advokaten ? Har han fått ut obduktionsrapporten ?
5.) Japp, och det finns inte så mycket mer att säga heller, tyvärr. Det finns ingen misstanke om brott utan han valde själv att dö genom att spränga sig och tyvärr kan vi inte säga ett exakt dödsdatum men med största sannolikhet så dog han ganska direkt efter försvinnandet. Troligtvis på kvällen innan eller dagen efter. Så mycket mer finns inte att berätta och så är jag i alla fall övertygad om att det gått till på ett ungefär.
6.) Nej det kan dom inte, men dom kan finnas där och vara känslomässigt stöttande och det tror jag att alla anhöriga till självmord kan behöva. Polisen utreder och fastställer om ett brott har begåtts eller inte, och sen drar dom vidare till nästa fall.
7.) För att det förmodligen inte finns nåt annat att berätta, och att det inte finns nåt mer att utreda, vilket gör att det inte finns nåt mer att säga om detta tragiska självmord.
8.) När ett självmord har utretts som ett självmord och anhöriga har fått den informationen som inte skyddas av sekretess, och polisen inte kan svara på fler frågor, så avslutas ärendet och polisen går vidare med andra fall. Anhöriga kanske ser det som nonchalans men i verkligheten så gör polisen bara sitt jobb. Anhöriga får nu försöka söka tröst hos andra instanser och försöka få sina frågor om VARFÖR han gjorde så hos nån annan.