2021-09-27, 22:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Mycket bra inlägg avd 9.
Om man tänker att man själv eller någon nära anhörig skulle drabbas av en tragedi så är det lättare att förstå hur viktigt det är med sekretess.
Polisen har lämnat ut en viss info angående DA och gör rätt som håller tyst i övrigt.

Ja, det är nog det enda rätta.

Sen skall jag inte sticka under stol med att jag själv är nyfiken på vad polisen kom fram till.
Men det är bara att inse att jag aldrig kommer få det, och med handen på hjärtat så är det nog bäst så.
Citera
2021-09-27, 22:37
Medlem
Nu menar jag inte att de ska släppas allmänt. Det handlar inte om offentlighet. Utan till dödsboet. Som faktiskt företräder den avlidne. Hur de hanterar informationen är väl deras fråga.

Det där var inte svaret på frågan riktigt.
Du skriver att det ÄR sekretess vid självmord. Jag kan inte lagen i frågan och Jag har ingen anledning att misstro dig. Men vore tacksam om du kunde fördjupa min kunskap i frågan.

Du behöver inte upprepa argumenten nedan. De förstår jag. Blanda heller inte in mig i namninsamlingsfrågan. Jag har sedan de första dagarna varit övertygad om självmord. Men blev intresserad av sekretessen.

Men om det är som du säger så får ju familjen reda på i princip noll. De får bara en vag utsago att det är självmord. Då förstår jag dem faktiskt, och det uppstår i princip ett moment 22.
De kan ju inte inte ens göra en egen bedömning om ifall det polisen säger stämmer.

Det känns inte som svensk rätt att en enskild polis, eller mindre grupp poliser, kan sätta en total sekretess på ett ärende så. Men som sagt. Kan inte frågan men vill lära.

Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Det enkla svaret blir ju att det har inte vi med att göra.
Vill du att dina patientjournaler blir offentliga?
Vill du att allmänheten skall få veta hur ditt hälsotillstånd är?
Vill du att allmänheten skall få veta hur din ekonomiska situation ser ut?
Vill du att det kommer till allmän kännedom att du har sexuella böjelser, missbruk?
Om du vill hålla din sista tid i livet hemlig, skulle du då vilja att ett gäng på Flashback sitter o diskuterar det då?
Tänk om alla tror att du är en snäll o trevlig person men så visar en förundersökning att du är pedofil och därför tog livet av dig?
Om du har en sån jävla ångest och mår så dåligt att du vill ta livet av dig, vill du då dela med Flashback hur dåligt du mår?
Hur klen du är som människa?
Tror du att dina föräldrar vill att jag och det söta gänget här inne diskuterar hur söndersprängd din kropp är?
Om det visar sig att du egentligen var ett svin när du levde, tror du farmor o farfar eller dina syskon vill känna dom blickarna man kan få?
Det finns massor av anledningar till att man lägger sekretess vid självmord.
Det finns en anledning till att det läggs sekretess vid självmord och det är för att den avlidne eller anhöriga kan lida men av uppgifterna som framkommer, samt att man vill skydda den avlidnes heder och ära.

Sen är det en annan anledning att inte förglömma.
Deniz var över 18 och myndig.
Samma dag som en person blir myndig så kan inte ens föräldrarna begära ut nåt från försäkringskassan, vårdcentralen eller nån annan stans längre.
18 åringen måste själv legitimera sig och hantera sina egna ärenden, för ingen har med det att göra längre.
Spelar ingen roll om mamma alltid har gjort det för samma dag du ramlar över 18 så är det slut med det.
Då kan inte nån annan plocka ut sekretessbelagda info.
Inte ens mamma eller pappa.

Så nån namninsamling tror jag inte kommer rubba polisens sekretess, för vi har inte med Deniz obduktionsprotokoll att göra, eller nåt annat som framkommit i utredningen.
Tyvärr är det nog bara att acceptera.

Vissa undrar ju varför man inte berättar mer till anhöriga.
Tänk dig att polisen berättar nåt riktigt känsligt till mamman o pappan, i sin förtvivlan berättar dom till sina närmsta i förtroende, och sen berättar dom i sin tur i förtroende, och sen berättar dom i förtroende... Det tar bara en vecka så är det ute hos allmänheten.

Tänker man efter så är det jäkligt bra med sekretess.
Citera
2021-09-27, 22:39
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Du är mer pinsam som påstår saker du inte vet någonting om
DA hade tidigare sprungit 5 mils lopp och ett datum fr obduktionsrapport på hur de bedömt dödsdatum borde inte vara sekrettessbelagt
Varför skulle det vara det av vilken orsak?
Vi vet inte ens om ärendet gick till rättsmedicin där de har kunskap om att ta reda på mycket med obduktion
Kanske är polis tyst för att de inte har gjort en rättsmedinkoll
Kanske deras bedömmning i tidigt stadie stannade vid självmord och att de inte brydde sig att ta reda på mer?
Svaren vet vi inte
Nej, Arda hade inte sprungit fem mil tidigare, var har du fått det ifrån? Finns inga som helst belägg. Och han skulle som erfaren aldrig göra det några dagar innan en tuff militärmarsch i Norrland.
Citera
2021-09-27, 22:43
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nu menar jag inte att de ska släppas allmänt. Det handlar inte om offentlighet. Utan till dödsboet. Som faktiskt företräder den avlidne. Hur de hanterar informationen är väl deras fråga.

Det där var inte svaret på frågan riktigt.
Du skriver att det ÄR sekretess vid självmord. Jag kan inte lagen i frågan och Jag har ingen anledning att misstro dig. Men vore tacksam om du kunde fördjupa min kunskap i frågan.

Du behöver inte upprepa argumenten nedan. De förstår jag. Blanda heller inte in mig i namninsamlingsfrågan. Jag har sedan de första dagarna varit övertygad om självmord. Men blev intresserad av sekretessen.

Men om det är som du säger så får ju familjen reda på i princip noll. De får bara en vag utsago att det är självmord. Då förstår jag dem faktiskt, och det uppstår i princip ett moment 22.
De kan ju inte inte ens göra en egen bedömning om ifall det polisen säger stämmer.

Det känns inte som svensk rätt att en enskild polis, eller mindre grupp poliser, kan sätta en total sekretess på ett ärende så. Men som sagt. Kan inte frågan men vill lära.

Här är ett exempel som varit uppe i tråden många gånger: https://lawline.se/answers/kan-polisen-avsla-begaran-om-utlamnande-av-allman-handling-nar-forundersokningen-lades-ner-for-55-ar -sedan

Tror inte det är någon skillnad för dödsboet heller. Skulle nog bli en hel del knepiga situationer då...
Citera
2021-09-27, 23:14
Medlem
[quote=Vaxad|77398492]Här är ett exempel som varit uppe i tråden många gånger: https://lawline.se/answers/kan-polisen-avsla-begaran-om-utlamnande-av-allman-handling-nar-forundersokningen-lades-ner-for-55-ar -sedan

Tror inte det är någon skillnad för dödsboet heller. Skulle nog bli en hel del knepiga situationer då...[/

Har svårt att se varför inte anhöriga skulle få ut obduktionsrapporten.
De anhöriga bör också få den avlidnes tillhörigheter i oförändrat skick.
Jag kan inte se att polisen skulle kunna behålla något av detta.
Senast redigerad av Lacus 2021-09-27 kl. 23:37.
Citera
2021-09-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Nej, Arda hade inte sprungit fem mil tidigare, var har du fått det ifrån? Finns inga som helst belägg. Och han skulle som erfaren aldrig göra det några dagar innan en tuff militärmarsch i Norrland.

Det var någon vän till DA som skrev det i en kommentar någonstans på fb.
DA. s vönner var inte heller främmande för det i sin sökinsats och varför var ingen av dem förvånade öv att DA. sagt/bestämmt sig för en 5 mila löpning om han inte tidigare hade löpt en sån sträcka?
Citera
2021-09-28, 01:10
Medlem
Citat:
Det beror nog på att dom inte behövde hålla fyndplatsen avspärrad längre.
Förmodligen kunde teknikerna se hyfsat snabbt att det inte fanns några spår från nån gärningsman. Sen fraktades kroppen bort och avspärrningarna kunde släppas.
En fynplats/brottsplats utomhus brukar inte vara avspärrad så värst länge. Framför allt inte om inget brott kan misstänkas.
Sen är det fritt fram för alla att gå dit..

I ett så stort skogsområde som Tyresta nationalpark söker man inte igenom på några timmar.
Någon som vet hur pass nära det är till vatten fr fyndplatsen?
Senast redigerad av Anedin 2021-09-28 kl. 01:45.
Citera
2021-09-28, 01:21
Medlem
MeggieClearys avatar
På Rättsmedicinalverkets hemsida finns en sida med frågor angående anhöriga.
Där står att om man som anhörig vill ta del av ett obduktionsprotokoll så ska den ansökan först genomgå en sekretessprövning. Kan det vara så enkelt att DAs obduktion är sekretessbelagd?
Citera
2021-09-28, 01:32
Medlem
Citat:
Låt mig förklara så kanske det bringar lite ljus över händelsen.

Polisen hade först startat en utredning om människorov när Deniz försvann. Tiden gick och tillslut fanns det inget mer att gå på i den utredningen så man väntade på att nåt skulle dyka upp.
När sen en privatperson hittar Deniz söndersprängda kropp så funkar det ungefär såhär.
Man spärrar av ett väl tilltaget området och "fryser läget" och en utredning om mord startas.
Först kallas teknikerna till platsen och inte sällan så kommer en rättsläkare ut och dom gemensamt försöker bilda sig en uppfattning men det är polisen som äger brottsplatsen. Efter det så påbörjar sökning efter bevis som kan styrka att ett brott har begåtts och det görs även med krim-hundar. Detta görs mycket noga för att se om det finns minsta lilla som kan styrka brott. Tittar man på foton så är det ett rejält gäng med poliser på plats och ett ganska stort maskineri drar igång vid en mordutredning. Sen fraktas kroppen till rättsmedicin som fastställer identiteten och utför en rättsmedicinsk obduktion, och under tiden så fortsätter teknikerna på plats. Det görs alltid en rättsmedicinsk obduktion vid onaturliga dödsfall och detta är i högsta grad ett onaturligt dödsfall. Om en person dör av ålder eller av sin sjukdom hamnar han hos patologen, men vid onaturlig död så hamnar dom hos rättsmedicin och det görs ca 5.000 obduktioner varje år hos rättsmedicin.
Under tiden så fortsätter polisen sin utredning om mord och slår ihop den med utredningen om människorov och försöker ta reda på vad som hänt. Samtidigt utses en "särskild utredare" som har kontakten med anhöriga, men den utredarens prioritet är att utreda brottet och försöka få in information, men även informera anhöriga om sånt som inte skyddas av sekretess.
Resultatet av den sammantagna utredningen med rättsläkare, kriminaltekniker, utredare, förhör med nära o kära har visat på att Deniz själv har tagit sitt liv. I just detta fallet kunde polisen ganska snabbt komma fram till att det var ett självmord, vilket dom har informerat anhöriga om, och att han sprängt sig själv vilket anhöriga också har fått veta.
En rättsläkare kan inte fastställa ett exakt dödsdatum från en kropp efter så lång tid ute i naturen. Rättsläkaren var till o med tvungen att ta DNA test för att fastställa identiteten säkert.
När en kropp exempelvis har legat i vatten en längre tid så är det också väldigt svårt att identifiera och sätta ett exakt dödsdatum.
När rättsläkaren skall försöka sätta ett dödsdatum så lämnar oftast polisen lite kring-information om när personen försvann osv och ställer frågan om det kan vara rimligt att personen dog i nära anslutning till försvinnandet och så pass nära kanske dom kunde komma i detta fall.
Men den exakta dödstiden är omöjlig att sätta i detta fall.
Jag är helt övertygad om att anhöriga har fått den informationen, men att dom pga av all sorg och 100 tals andra frågor har svårt att acceptera det svaret.
Eftersom ingen kommer att åtalas så avslutas till sist utredningen och arkiveras med sekretess.
Polisen är inte en "tröstande" myndighet i den bemärkelsen utan nu får man vända sig till andra för att försöka hitta tröst, typ MIND, en präst eller hos vården.
Och jag vill på inga sätt förminska er namninsamling men jag tror inte att den kommer släppa på nån sekretess. Fast skam den som ger sig.....
Ungefär såhär funkar det i stora drag.

Ha en bra dag.

Åter igen så vill anhöriga ha info om när dödsdagen skedde.
En någorlunda tidsdokumenterad sådan bör finnas i obduktionsrapporten.

Varför är den sekrettessbelagd så anhöriga inte kan få den informationen?

Familjen har en advokat som de visat all info för ( eller rättare det lilla) de fått
så familjen har knappast missförstått någonting
De har helt enkelt inte fått mer info ön att deras son begått självmord..
En tröstande myndighet kan inte ge dem det svaret.
Och varför är polisen bara tyst?
Jag tror inte det ingår i sekretteslagen att nochalera annhöriga
Senast redigerad av Anedin 2021-09-28 kl. 01:44.
Citera
2021-09-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
På Rättsmedicinalverkets hemsida finns en sida med frågor angående anhöriga.
Där står att om man som anhörig vill ta del av ett obduktionsprotokoll så ska den ansökan först genomgå en sekretessprövning. Kan det vara så enkelt att DAs obduktion är sekretessbelagd?

Kanske är det så att den är sekrettessbelagd men det har säkert familjens advokat koll på.

Om nu obduktionsrapporten skulle vara sekrettesbelagd så kan jag inte tro att ett dödsdatum skulle ingå att vara sekrettess belagt?
Varför är polisen tyst?
Citera
2021-09-28, 07:04
Bannlyst
Citat:
I ett så stort skogsområde som Tyresta nationalpark söker man inte igenom på några timmar.
Någon som vet hur pass nära det är till vatten fr fyndplatsen?

Man söker inte igenom en hel nationalpark begriper du väl.
Om det funnits minsta lilla misstanke om brott så hade med all säkerhet avspärrningarna utökats men inte söker man av en hel nationalpark vid ett misstänkt självmord.
Exempelvis, hittar man en avliden person i Slottsskogen i Göteborg så spärrar man inte av och söker i hela Göteborg.
Citera
2021-09-28, 07:33
Bannlyst
Citat:
1.) Åter igen så vill anhöriga ha info om när dödsdagen skedde.
2.) En någorlunda tidsdokumenterad sådan bör finnas i obduktionsrapporten.
3.) Varför är den sekrettessbelagd så anhöriga inte kan få den informationen?
4.) Familjen har en advokat som de visat all info för ( eller rättare det lilla) de fått så familjen har knappast missförstått någonting
5.) De har helt enkelt inte fått mer info ön att deras son begått självmord..
6.) En tröstande myndighet kan inte ge dem det svaret.
7.) Och varför är polisen bara tyst?
8.) Jag tror inte det ingår i sekretteslagen att nochalera annhöriga

1.) Det är omöjligt att säga ett exakt dödsdatum på en sprängd och förruttnad kropp, efter så lång tid.
2.) JA, man kan säga att det är rimligt att personen dog vid tiden av försvinnandet, men att det inte går att fastställa ett exakt dödsdatum och ungefär så har nog polisen förmedlat till dom anhöriga.
3.) För att Obduktionsrapporten förmodligen innehåller känslig information som kan göra att Deniz eller nån annan kan lida men om det kommer ut till allmänheten, och att det kan kränka hans heder och ära. Jag tror att det bästa är nog att du ringer till polisen och frågar dom varför man sekretessbelägger obduktionsrapporter vid självmord så kanske det klarnar för dig.
4.) Och hur har det gått för den här advokaten ? Har han fått ut obduktionsrapporten ?
5.) Japp, och det finns inte så mycket mer att säga heller, tyvärr. Det finns ingen misstanke om brott utan han valde själv att dö genom att spränga sig och tyvärr kan vi inte säga ett exakt dödsdatum men med största sannolikhet så dog han ganska direkt efter försvinnandet. Troligtvis på kvällen innan eller dagen efter. Så mycket mer finns inte att berätta och så är jag i alla fall övertygad om att det gått till på ett ungefär.
6.) Nej det kan dom inte, men dom kan finnas där och vara känslomässigt stöttande och det tror jag att alla anhöriga till självmord kan behöva. Polisen utreder och fastställer om ett brott har begåtts eller inte, och sen drar dom vidare till nästa fall.
7.) För att det förmodligen inte finns nåt annat att berätta, och att det inte finns nåt mer att utreda, vilket gör att det inte finns nåt mer att säga om detta tragiska självmord.
8.) När ett självmord har utretts som ett självmord och anhöriga har fått den informationen som inte skyddas av sekretess, och polisen inte kan svara på fler frågor, så avslutas ärendet och polisen går vidare med andra fall. Anhöriga kanske ser det som nonchalans men i verkligheten så gör polisen bara sitt jobb. Anhöriga får nu försöka söka tröst hos andra instanser och försöka få sina frågor om VARFÖR han gjorde så hos nån annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in