2021-09-06, 19:13
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hej igen, Tom-Tjommen! Länge sedan sist!

Vet du - jag tänkte ofta på dig under den superlånga tid som du var avstängd från Flashback.

Jag undrade hur du skulle lyckas få tiden att gå, då du inte på många månader kunde öppna en enda ny knastråd på detta forum. Kanske du nu av nödtvång måste lära dig andra sätt att ta reda på saker och ting - till exempel att läsa böcker.

Ja, jag trodde faktiskt att du äntligen skulle inse hur dumt och onödigt det är att ideligen öppna mupptrådar, till exempel om finnar, finska språket och Finland. Såna som de här, du vet.

(FB) Varför översätter Finnarna exakt ALLT - Även namn? (Den muppigaste av dem alla)
(FB) Avskaffa finska språket - Det skapar mer kaos än nytta (Nä, den här är ännu muppigare)
(FB) Finska språket - Varför vägra Å till högsta pris? (Eller kanske den här?)
(FB) Finska namn - Vart kommer dem ifrån?
(FB) Bör vi ge ALLA som kan tala Svenska i Finland, Svenskt medborgarskap?
(FB) Finland får en superrödgrön regering - Värre än Sverige - Finlands död?
(FB) Varför får jag känslan att Finländare är inte lika attraktiva som Svenskar?
(FB) Varför en sådan olojalitet och ointresse hos Finländare emot Svenska folket?
(FB) Är Finsk nationalism ethonationalistisk och anti-skandinavisk?
(FB) Finsk machorunkande till Ryssland?
(FB) Tillhör Finnar i samma ras som Svenskar?
(FB) Varfär säljer vi inte SVT/SR till Finska YLE?
(FB) Finns det några likheter mellan Asiatiska språk + Finsk-Urigiska + Eskimåisk-aleutisk
(FB) Förändring i Finland under lågpannade Ryssarnas styre?
(FB) Varför har Finland fått ett alkoliststämpel, men inte Norge och Sverige?
(FB) Varför är Finland så starkt kopplat till alkoholism?
(FB) Vad är skillnaden mellan Sverige och Finland?

Tji fick jag. Tydligen är öppnande av dylika mupptrådar det som ger det liv innehåll.

Finska kan onekligen verka ganska avskräckande för svenska, men dess svårighet har betydligt överdrivits. Du kan läsa de här artiklarna för att få ett hum om ämnet.

Finska är Inte världens svettigaste språk
https://spraktidningen.se/2009/02/finska-ar-inte-varldens-svettigaste-sprak/
På USA:s utrikesministerium har man uppskattat hur lång tid det tar att lära sig olika språk för en person med engelska som modersmål. Svenska går på 24 veckor, eller 575-600 lektionstimmar. Spanska och nederländska tar 24 veckor, medan tyska tar 33 veckor. För att behärska finska behövs 44 veckors studier. Det bedöms lika svårt som till exempel grekiska, turkiska, ryska och urdu.
/---/
Så låt oss studera några grunder i finska. Kännetecknande för finska ord är att vokalernas och konsonanternas längd har stor betydelse: Mali är ett land i Afrika, medan malli betyder ’modell’. Jäätee är drycken ’iste’, och jäte betyder ’avfall’. Men det är inte så farligt att blanda ihop längder när man pratar, för finnarna gör det själva.
/---/
Finsk stavning är bland de lättaste som finns. Det går att lära sig läsa finska högt nästan lika snabbt som det tar att bestämma sig om man gillar surströmming eller inte.

Nästan alla svenskar nämner kasus som finskans stötesten nummer ett, och så räknar man upp femton stycken. Nu är det inte riktigt så illa. Till vardags används bara elva, eller, om man hårdrar ännu mer, bara nio. Kanske låter elva eller nio illa nog? Jo, men det är inte värre än att svenskan använder tiotals olika prepositioner för att uttrycka det man i finska uttrycker med hjälp av kasusändelser. Exempel: ’i hus’, talo-ssa; ’ur huset’, talo-sta; ’in i huset’, talo-on. Det finns sex så kallade lokalkasus. De delas upp i inre och yttre (i huset/på torget) med tre kasus i varje grupp (i/på, ur/från, in i/till). Slut på kasuslektionen.

Den stora svårigheten med finskan är att dess grundordförråd skiljer sig från det man möter i andra europeiska språk. Men inte ens det är riktigt sant. En fjärdedel av finskans ordförråd är lån från germanskt och, framför allt, från svenskt håll. En sats som rovasti vihki parin Uunikadun kirkossa innehåller enbart dessa lån (’prosten vigde paret i Ugngatans kyrka’). Detta är inte att undra på: finnarna har varit svenska kungens undersåtar längre än de varit självständiga finländare. Språkens närhet kommer också fram i otaliga översättningslån som puu-tarha, ’träd-gård’, och esi-kuva, ’före-bild’. Tack vare dessa lån, konstaterar professor Lauri Hakulinen, har finskan blivit mer ”europeisk” än den annars hade blivit.

Finska är väldens andra svåraste språk

https://www.nordsnakk.com/?p=121
För egen del så tycker jag finska är rätt svårt då grammatiken skiljer sig mycket från mitt eget språk(svenskan). I finskan så byggs ofta meningar upp genom att man fogar in ändelser på verben och substantiven. (Ex: Naamassanikinko? = I mitt ansikte också?) Dock så är finskan väldigt lätt att lära sig uttala på rätt sätt. Finskans skriftspråk är mycket ung och det var inte för än under Sveriges reformation som prästen Mikael Agricola standardiserade det finska språket, genom att i lutheransk anda översätta Bibeln till ett av Sveriges dåvarande folkspråk finska. Detta har gjort att man läser precis som man skriver med väldigt få undantag. En lång vokal skrivs exempel med en dubbel-vokal. Till exempel det svenska ordet ”kaka” skulle på finskt vis skrivas ut, ”kaaka”. Lär man sig skriva rätt så lär man sig också att tala rätt, samtidigt som motsatsen också fungerar. Det vill säga att om man lär sig tala rätt, så lär man sig också att skriva rätt.
/---/
Vad gäller ordförrådet i finskan så kan det också vålla lite problem, men bara lite. Finskan har under åren anammat många lånord från andra språk. Under svenska tiden-då Finland var en del av Sverige under 600 år- så togs många termer och ord upp i finskan då det inte fanns någon finsk motsvarighet. /---/ Det finska fackspråket blir också det relativt lätt då många termer är påhittade på så vis att de beskriver sig själva. Exempel: lakimies=lagman(advokat), oikeusministeriö=rättsministeriet(justitieministeriet), syyttäjä=kommer från syyttää(beskylla) och ändelsen ”jä” som visar på att det är en person som gör något, betyder direkt översatt anklagare, men översätts; åklagare.

Finskan har sina egenheter, men det är ett mycket lätt språk att uttala samt att skriva. Dess terminologi är enkel att förstå och de lån som tagits både från svenskan och på senare tid från engelskan gör språket lättare att förstå, för en som talar ett av de germanska språken.
Läs resten av artiklarna också! Och googla efter fler!

Det finns långa och innehållsrika trådar på FB där man kan diskutera och ställa frågor och ge tips om finskan. Jag förstår att Tom-tjommen för jämnan måste starta egna trådar för att få bekräftelse, men om han verkligen vill lära sig nya saker kunde han hellre bekanta sig med vad andra, ofta mycket kunniga och välformulerade debattörer skrivit om ämnet.

(FB) FINSKA - översättning, fakta och språkhjälp (Sammanfogad tråd)
(FB) Lära sig FINSKA — pedagogik och läromedel (Sammanfogad tråd)

Men om man vet hur ett finskt ord uttalas, vet man också hur det stavas. Det är en fördel som svenskan saknar, och engelskan med. Inte att undra på att man då och då får se briljanta förslag att förenkla svenskans stavning, så att de stackars invandrarna ska ha lättare att lära sig det.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/stavningsreform_GN02Kr221
https://spraktidningen.se/2017/11/debatt-dags-en-liten-revolusjon/

När finnar säger hurri, menar de sådana som dig då?

Citat:
Ja, i en parallell verklighet sjunger ABBA på svenska.

Hur fan kan han ha missat att ABBAs låtar alla är på engelska?!
Citera
2021-09-06, 21:29
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
När finnar säger hurri, menar de sådana som dig då?

Ja. Men det är mycket sällan ordet numera används i kränkande syfte, i tal eller skrift. I stället har vi svenskspråkiga övergått till att skämtsamt kallas oss själva för hurrir, enligt samma mönster som niggaz i Amerikat och blattar i Swedistan.

Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hur fan kan han ha missat att ABBAs låtar alla är på engelska?!

Om du ser vilka extremt muppiga, konstiga, förryckta, knasiga, fördomsfulla, okunskapsfyllda trådar den gode Tom.Of.Finland skapat under årens lopp, skulle du inte bry dig om att ställa en sådan fråga.

https://www.flashback.org/find_threads_by_user.php?userid=957480
Citera
2021-09-06, 22:13
Medlem
Dorniers avatar
Några ABBA-låtar är väl på svenska trots allt, som Ring Ring (bara du slog en signal).

Waterloo gjordes väl på svenska också även om den framfördes på engelska i melodifestivalen. Eller var det tvärtom?
Citera
2021-09-07, 19:38
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
okunskapsfyllda trådar

"Okunskapsfylld" är ett påhittat ord, skriv t.ex "ignoranta trådar" istället.
Citera
2021-09-07, 20:54
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Några ABBA-låtar är väl på svenska trots allt, som Ring Ring (bara du slog en signal).

Waterloo gjordes väl på svenska också även om den framfördes på engelska i melodifestivalen. Eller var det tvärtom?

T.O.B. verkar i inlägg #47 förklara ABBAs internationella framgång med gruppmedlemmarnas svenska språk. Hur spridda tror du att de svenska inspelningarna blev i andra länder?

Citat:

Ja, magistern. Jag vet att ordet är påhittat, men när det gäller T.O.B:s stolleprov känns det nästan tvunget att tillgripa egenhändigt tillyxade benämningar. Det finns många skribenter på FB som utmärker sig för okunskap och fördomar, men det finns få som går upp mot T.O.B. när det gäller kronisk oförmåga eller ovilja att ta reda på de allra mest elementära fakta. Det är även få FB-medlemmar som, efter att ha fått en osedvanligt dum trådstart kastad i papperskorgen, öppnar en ny tråd med ungefär samma fråga.
Senast redigerad av Ördög 2021-09-07 kl. 21:13.
Citera
2021-09-07, 21:00
Medlem
Pusts avatar
Finskan har 15 kasus, vilket det inte är många språk som har. Ryskan har åtta och ryskundervisningen tyckte de väl i DDR och andra länder ockuperade av Sovjet var det värsta som fanns? Tyskarna tycker nog inte att polska är så lätt i alla fall.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz (HD)
https://youtu.be/AfKZclMWS1U
Citera
2021-09-07, 21:13
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ja, magistern. Jag vet att ordet är påhittat, men när det gäller ToB:s stolleprov känns det helt kul att tillgripa egenhändigt tillyxade benämningar.

Nej jag är ingen magister, det var bara ett tips.

Det är du som är magister eller hobbymoderator, ska alltid lista radvis med gamla trådar, "skriv i de här trådarna istället".

Så håll klaffen istället.
Citera
2021-09-07, 21:14
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Nej jag är ingen magister, det var bara ett tips.

Det är du som är magister eller hobbymoderator, ska alltid lista radvis med gamla trådar, "skriv i de här trådarna istället".

Ja, det är också ett tips.

Citat:
Så håll klaffen istället.

Vet du vad du själv kan hålla? Vi står långt från varandra politiskt, men jag kan inte minnas att jag nånsin betett mig oförskämt mot dig. Och jag kommer inte att göra det i fortsättningen, heller.
Senast redigerad av Ördög 2021-09-07 kl. 21:31.
Citera
2021-09-07, 21:17
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
T.O.B. verkar i inlägg #47 förklara ABBAs internationella framgång med gruppmedlemmarnas svenska språk. Hur spridda tror du att de svenska inspelningarna blev i andra länder?

Det var bara en replik till JohanSverkersson som påstod att alla ABBA-låtar är på engelska.

Det var ingen synpunkt på internationella framgångar.
Senast redigerad av Dornier 2021-09-07 kl. 21:48.
Citera
2021-09-07, 21:43
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ja, det är också ett tips.

Vet du vad du själv kan hålla? Vi står långt från varandra politiskt, men jag kan inte minnas att jag nånsin betett mig oförskämt mot dig. Och jag kommer inte att göra det i fortsättningen, heller.

Men skärp dig nu, man är ingen magister för att man påpekar ett enda ord, när vi befinner oss i språkforumet dessutom.

Du själv är en magister däremot som leker moderator gång på gång. Bli en riktig moderator istället.
Citera
2021-09-08, 16:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Om man började från noll kanske inte finskan är svårare att lära sig än andra språk.

Men poängen är att om jag studerar andra germanska (eng,tys) språk som svensk får man en del gratis.
Även latinska språk ger vissa fördelar då vår största låneordgrupp kommer från latinet.

Som svensk har man inga fördelar när man studerar finska trotts vår långa gemensamma historia.
Du skriver goja. Latin är inte den största lånordsgruppen, utan det är tyska (främst platt, från hansan) som utgär 30% av vårt ordförråd. Den främsta anledningen till att vi får så mycket gratis när vi lär oss tyska (eller engelska, som också är västgermanskt) är att vi tagit så mycket från dem.
Citera
2021-09-09, 16:10
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ska man vara den, så är alla ord påhittade, och svenskan har en relativt vacker förmåga att bilda nya ord genom sammansättningar, även om de inte formellt godkänns av SAOL.
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Finskan har 15 kasus, vilket det inte är många språk som har. Ryskan har åtta och ryskundervisningen tyckte de väl i DDR och andra länder ockuperade av Sovjet var det värsta som fanns? Tyskarna tycker nog inte att polska är så lätt i alla fall.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz (HD)
https://youtu.be/AfKZclMWS1U
Kasusen ska tydligen inte vara något större problem, eftersom de i stor mån direkt kan översättas med svenska prepositioner. Så istället för att säga »i huset« säger finnen »huset-i« (minus den bestämda artikeln, som inte förekommer!). Jag tror att svenskar hade tyckt att vietnamesiska, som är ett språk som helt saknar böjningar, vore överjävligt svårt att lära sig.

Jag vore mer rädd för agglutinationerna vid studier i finska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in