2019-05-17, 20:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Skål!

Jag såg en film där två bruna invandrarkvinnor i Finland förklarar varför dem hellre talar Svenska än Finska i Finland och det har med att Svenska språket är så enkelt att ta till sig, medan Finska språket är i praktiken omöjligt att lära sig. Dom sade också att som utländsk person så är det accepterat att tala Svenska i Finland, men som Finsk medborgare så är det fult att tala Svenska för man inte lojal mot landet. Så det var bara att pladdra på, så länge man är icke-finsk.

Men stämmer det verkligen? Att Finska ska vara absolut svårare än Svenska oavsett var man knappt kommer ifrån?

Jag har hört från många som bor i Finland att i östra Finland så klarar man sig bra på Ryska. Det verkar som att Finska är så svårt att utlänningar väljer hellre att tala sitt eget språk.
Citera
2019-05-17, 20:40
Medlem
Svantevits avatar
För en person som har kunskaper i engelska borde svenska vara mycket lättare att lära sig än finska. Likheter i grammatik och ordförråd eftersom svenska och engelska är besläktade.
Citera
2019-05-17, 20:46
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svantevit
För en person som har kunskaper i engelska borde svenska vara mycket lättare att lära sig än finska. Likheter i grammatik och ordförråd eftersom svenska och engelska är besläktade.

I detta fall var det asiatiska svartskallar som kunde knagglig Svenska och lite Finska.

Så allt bygger på om man kan Engelska eller inte?
Citera
2019-05-17, 21:01
Medlem
bullet^s avatar
För att finska är ett helvete att lära sig.
Citera
2019-05-17, 21:12
Bannlyst
Finskan har väldigt få låneord jämfört med t ex svenska eller övriga länder. Om man säger ordet telefon så fattar halva världen vad man menar men i Finland heter det puhelin, ingen fattar vad det betyder, förutom finnarna.
Citera
2019-05-17, 21:16
Medlem
Har hört att finskans grammatik ska vara mycket lättare att lära sig.
Är modersmålet arabiska som jag är väldigt olikt både finskan och svenskan borde finskan teoretiskt sett vara lättare att lära sig.

Har du däremot ett annat västeuropeiskt språk som modersmål torde svenska vara betydligt lättare då du till att börja med har många ord gratis. Om du tidigare kan lite engelska, vilket trots allt en del av de som kommer kan, är nog svenska enklare.

Det där med att finskan ska vara enklare kan iofs vara någonting finnarna säger för att rättfärdiga sitt obegripliga skitspråk.
Citera
2019-05-17, 22:42
Medlem
eremitkraftans avatar
Var på stadsbiblioteket i Stockholm för ett antal år sedan och råkade hamna bakom en yngre kvinna från Somalia (tror jag) som språkade på flytande finska med en bibliotekarie. Det kändes ganska otippat.
Citera
2019-05-17, 23:07
Medlem
arcsins avatar
Ett språk som formar ord nästan uteslutande med ändelser borde objektivt vara svårare att lära sig än ett språk som hellre använder sig av prepositioner. Ändelser bidrar nämligen till större variation eftersom de ofta ändras beroende på vilken vokal/konsonant de efterföljer. Särskilt finska med sin vokalharmoni har olika ändelser beroende på om vokalerna i ordet är hårda eller mjuka.

Jämför svenska äta med det finska syödä:
https://en.wiktionary.org/wiki/%C3%A4ta
https://en.wiktionary.org/wiki/sy%C3%B6d%C3%A4

Och eftersom finska är ett språk med agglutinativ grammatik, kan nästan hur långa ord som helst bildas, ord som på svenska hade krävt en hel mening.

Till exempel:
Talo = hus
Talossa = i huset
Talossani = i mitt hus
Talossanikin = även i mitt hus
Talossanikinko? = även i mitt hus?

Och detta är bara början på hur hemska orden kan bli.
Citat:
Ursprungligen postat av eremitkraftan
Var på stadsbiblioteket i Stockholm för ett antal år sedan och råkade hamna bakom en yngre kvinna från Somalia (tror jag) som språkade på flytande finska med en bibliotekarie. Det kändes ganska otippat.
Både somaliska och finska har agglutinativ grammatik, så där har somalierna försprång.
Senast redigerad av arcsin 2019-05-17 kl. 23:14.
Citera
2019-05-17, 23:29
Medlem
eremitkraftans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Både somaliska och finska har agglutinativ grammatik, så där har somalierna försprång.

Där ser man! Kul att lära sig något nytt, tack för det!
Citera
2019-05-18, 01:08
Medlem
xposures avatar
Bott i Finland på 50% i fyra år med min dåvarande.
Ett komplett omöjligt språk att lära sig mer eller mindre.
Jag insåg att det inte ens var någon idé att försöka efter lite forskning.
Finnarna är som tur är duktiga på engelska.
Citera
2019-05-26, 18:42
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bikermatte
Finskan har väldigt få låneord jämfört med t ex svenska eller övriga länder. Om man säger ordet telefon så fattar halva världen vad man menar men i Finland heter det puhelin, ingen fattar vad det betyder, förutom finnarna.

Tvärtom! Finskan har ovanligt många lånord jämfört med svenskan. Lingvister uppskattar att endast omkring 300 av finskans ord är ursprungliga uraliska. Men om man inte kan finska är det givetvis svårt att identifiera alla dessa lånord, då många har förändrats så mycket att det ursprungliga, lånade ordet knappt går att identifiera.
Citera
2019-05-26, 18:45
Medlem
Veniconess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Bott i Finland på 50% i fyra år med min dåvarande.
Ett komplett omöjligt språk att lära sig mer eller mindre.
Jag insåg att det inte ens var någon idé att försöka efter lite forskning.
Finnarna är som tur är duktiga på engelska.

Det låter som en typisk lat "svenskuppfattning". Många svenskar är tyvärr hopplösa på att lära sig språk, dels p.g.a. allmän lättja och dels p.g.a. den felaktiga uppfattningen att engelska räcker överallt.

Finska är ingalunda omöjligt att lära sig.

En tysk, ryss eller till och med en fransman som invandrat till Finland skulle i regel ha sett till att lära sig finska omgående. Visst finns det även en del svenskar som har lärt sig språket, men uppenbarligen inte alla.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in