Håller just nu på att lära mig finska, och det går riktigt skapligt. Problemet är att jag behöver få tillgång till enkla, lättlästa texter på finska som jag kan använda som lästräning. Det kan vara böcker eller texter på internet, huvudsaken är att det är riktigt lättläst, typ barnspråk. Nån som har nåt förslag på var jag ska leta? MVH
Hmm.. Finska är jävligt svårt att lära sig om man inte satsar helhjärtat på det. Mitt tips skulle vara att gå en 20 poängskurs på universitetet.
På Stockholms universitet fanns det ivarjefall ett ljudprogram som hette typ; Lätt att lära sig finska, eller nåt sånt. Det var väl helt okej. Men som sagt, man måste orka. Jag tror många storknar för att det ofta inte finns någonting i språket att relatera till svenska.
Men lycka till, eller som vi säger; onnea vain!
Vårt kära grannlands agglutirala språk är vackert men relativt svårt att lära sig. Grammatiken brukar inte vara något problem och uttalet är verkligen inget svårt - det som brukar vara svårast för en svensk är såklart ordförrådet, eftersom vi har extremt få gemensamma ord. (Någonstans har jag läst att skillnaden svenska-finska är den näst största språkliga skillnaden som finns mellan grannländer. Norska-ryska skulle vara värre.)
'Finska - Lättare än du tror' - är bra för nybörjare och dessutom är den skriven för svenskar som vill lära sig finska.
'Finnish for forigners' är ok den med. Den används i 'finska-för-invandrare' i Finland.
Kolla vad dom har för böcker när dom läser finska på högskolor/universitet i Sverige.