2004-06-27, 13:18
Medlem
Cobblers avatar
Hej.

Håller just nu på att lära mig finska, och det går riktigt skapligt. Problemet är att jag behöver få tillgång till enkla, lättlästa texter på finska som jag kan använda som lästräning. Det kan vara böcker eller texter på internet, huvudsaken är att det är riktigt lättläst, typ barnspråk. Nån som har nåt förslag på var jag ska leta? MVH
Citera
2004-06-27, 13:29
Medlem
Viktorias avatar
Biblioteket har de flesta språk, och absolut finska. Testa barn- och ungdomsavdelningen. Fråga där så hittar du nog mycket bra.
Citera
2004-06-27, 13:35
Medlem
Cobblers avatar
Hur kan man inte tänka på det? Vilken idiot jag är. Blir ett besök där imorrn! Nån som har andra idéer?
Citera
2004-06-27, 13:57
Medlem
~Milla~s avatar
Detta kanske kan vara nåt:

http://www.akademibokhandeln.se/db/cc/cc_main.getBook?cisbn=9174344676

http://www.soderstrom.fi/laromedelnya02.htm#1-6

Citera
2004-06-29, 16:09
Medlem
Troians avatar
Mumintrollen?
Citera
2004-12-11, 00:07
Medlem
Henkots avatar
Finska?

Jag har tänkt att lära mig finska, var ska jag börja? några tips? Bra böcker eventuellt program?
Citera
2004-12-11, 00:35
Bannlyst
Hirvenpaska är bra att kunna. Det betyder älgskit. Nu kan jag inte mer finska..
Citera
2004-12-11, 01:13
Medlem
pimpsters avatar
Hmm.. Finska är jävligt svårt att lära sig om man inte satsar helhjärtat på det. Mitt tips skulle vara att gå en 20 poängskurs på universitetet.
På Stockholms universitet fanns det ivarjefall ett ljudprogram som hette typ; Lätt att lära sig finska, eller nåt sånt. Det var väl helt okej. Men som sagt, man måste orka. Jag tror många storknar för att det ofta inte finns någonting i språket att relatera till svenska.
Men lycka till, eller som vi säger; onnea vain!
Citera
2004-12-11, 10:50
Medlem
scitors avatar
Finska

Vårt kära grannlands agglutirala språk är vackert men relativt svårt att lära sig. Grammatiken brukar inte vara något problem och uttalet är verkligen inget svårt - det som brukar vara svårast för en svensk är såklart ordförrådet, eftersom vi har extremt få gemensamma ord. (Någonstans har jag läst att skillnaden svenska-finska är den näst största språkliga skillnaden som finns mellan grannländer. Norska-ryska skulle vara värre.)
Citera
2004-12-11, 21:59
Medlem
'Finska - Lättare än du tror' - är bra för nybörjare och dessutom är den skriven för svenskar som vill lära sig finska.
'Finnish for forigners' är ok den med. Den används i 'finska-för-invandrare' i Finland.
Kolla vad dom har för böcker när dom läser finska på högskolor/universitet i Sverige.

/Yxi Kaxi Taxi
Citera
2004-12-11, 22:02
Medlem
palefaces avatar
bott i Finland i 20 år nu , kan inte finska ens förstår dock men kan inte prata
Citera
2004-12-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paleface
bott i Finland i 20 år nu , kan inte finska ens förstår dock men kan inte prata
Var i Finland då? Jakobstad, Ekenäs, Vasa, Karis...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in