Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-09-06, 22:24
  #1
Medlem
onemanarmys avatar
Som rubriken lyder, behöver snarast hjälp med en liten översättning på finska till svenska.

mut sellast tämä on kaikki uskotaan mihin uskotaan...vai mitä

samt

se on elämästä kii!

Hemskt tacksam för hjälp

Mvh. jocke
Citera
2005-09-07, 00:02
  #2
Medlem
Röda Hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Som rubriken lyder, behöver snarast hjälp med en liten översättning på finska till svenska.

mut sellast tämä on kaikki uskotaan mihin uskotaan...vai mitä

samt

se on elämästä kii!

Hemskt tacksam för hjälp

Mvh. jocke

Den första betyder "Det är så det är, alla tror vi vad vi tror...eller hur?"

Den andra: "Det beror på hur man lever / hurudant livet är!"

Lite svårt utan själva sammanhanget, men ungefär så .

/RH
Citera
2005-09-07, 10:05
  #3
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Röda Hund
Den första betyder "Det är så det är, alla tror vi vad vi tror...eller hur?"

Den andra: "Det beror på hur man lever / hurudant livet är!"

Lite svårt utan själva sammanhanget, men ungefär så .

/RH

Okej, tack så hemskt mkt för hjälpen ..
Citera
2006-02-08, 13:11
  #4
Medlem
plask_boys avatar
Det finska språket!

Hej.

Jag med några fler ska hålla föredrag om det finska språket imorrn. Enda grejen e att jag kan absolut ingenting om det...Har ngn tips på hur man kan göra ett föredrag om ett språk?
Citera
2006-02-08, 13:20
  #5
Moderator
Ruskigbusss avatar
http://en.wikipedia.org/wiki/Finnish_language
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/Finnish.html
Citera
2006-02-15, 19:21
  #6
Medlem
plask_boys avatar
Ingen som vet ngt om släktspråken till finska? Jag letar efter ett "träd" som visar var hela nordens språk härstammar ifrån..men d e rejält svårt att hitta. Ngn som vet vad jag menar?
Citera
2006-02-15, 19:52
  #7
Medlem
Cryingmantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plask_boy
Ingen som vet ngt om släktspråken till finska? Jag letar efter ett "träd" som visar var hela nordens språk härstammar ifrån..men d e rejält svårt att hitta. Ngn som vet vad jag menar?

Jag hittade ett sorts språkträd, och vad jag kommer ihåg (är typ finne själv) så hör inte finska till "vårt" språkträd överhuvudtaget.

http://www.all2know.com/sv/media/8/8...sprak_trad.jpg


EDIT:
jag hann inte kolla om Finska finns med, men om inte annat så ser man de andra språken och kan utgå från det =)
Citera
2006-02-15, 19:54
  #8
Medlem
Milous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plask_boy
Ingen som vet ngt om släktspråken till finska? Jag letar efter ett "träd" som visar var hela nordens språk härstammar ifrån..men d e rejält svårt att hitta. Ngn som vet vad jag menar?
Finskan är ett s.k finskt-ugriskt språk. Googla på det.
Lycka till! (Bättre framförhållning nästa gång kanske? )
Citera
2006-02-15, 19:58
  #9
Medlem
P.Gs avatar
ungerksa och estniska är två släktspråk
Citera
2006-02-18, 17:38
  #10
Medlem
plask_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milou
Finskan är ett s.k finskt-ugriskt språk. Googla på det.
Lycka till! (Bättre framförhållning nästa gång kanske? )

Hehe ja, men nu e d faktiskt så att en i vår grupp va sjuk när vi skulle redovisa vilket lykligtvis ledde till att vår redovisning blev uppsjuten till efter lovet. Alltså har jag fortfarande en del tid på mej. Hur som helst fick jag fram lite info om hur språket i skandinavien under bronsåldern var finsk-ugriskt. Tack för tips
Citera
2006-02-18, 22:04
  #11
Medlem
christgrinders avatar
Som sagt så får du väl söka på ett illustrerat träd över den finsk-ugriska språkfamiljen.

Men hur du skulle kunna lägga upp ett föredrag om ett språk är ju inte så svårt:

Jämför mycket med svenskan, så förstår dina (antagligen helt språkligt sett nollställda) klasskamrater mycket bättre, och det låter mer intressant än ett gäng grammatiska termer, utan förklaring.

Redogör för finskans fattiga uttal, hur få ljud de har, att deras bokstäver bara kan låta på ett sätt, deras simpla betoningssystem (att första vokalen i varje ord alltid betonas, utan undantag) och tag upp den viktiga finska vokalharmonin vid bildandet av låneord, etc.

Sedan bör du ta upp grammatiska skillnader språken emellan, där det finska systemet för kasus bör vara viktigast.

Du skulle också kunna visa några finska skräckexempel till följd av de finska kasusen tillsammans med andra morfem. Exempelvis "I mina bilar också?" - "Autoissaninkinko?". Lycka till!

P.S. Jag hoppas att det inte märktes att det här alltid varit ett ämne jag velat få tillfälle att göra ett arbete om D.S.
Citera
2006-02-19, 00:07
  #12
Medlem
plask_boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christgrinder
P.S. Jag hoppas att det inte märktes att det här alltid varit ett ämne jag velat få tillfälle att göra ett arbete om D.S.

Hehe,nedå. Tack för tips, detta kan nog bli riktigt bra!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback