Lyssnar på Eberhard-avsnittet och det första man märker är att de är tämligen avslagna. Henko försöker säga att de minsann har gjort research - Sanna har lyssnat på en och en halv bok och Henko har minsann lyssnat på poddar där Eberhard medverkat ("
Inte min egen podd då?" "
Näe..."). Nu kan jag inte klandra Sanna för att hon bara orkade genom en och en halv bok - jag har själv bara läst
Det stora könsexperimentet: så uppnår vi riktig jämställdhet och medan den var tankeväckande och tog upp saker som jag inte visste innan (t ex att sätta könsdysfori-diagnoser på människor med autism var ett stort no-no för drygt 20 år sedan; sedan man släppte på det så har det ökat lavinartat speciellt bland unga tjejer), så är Eberhard en
väldigt torr skribent vilket gör att man måste vara engagerad och intresserad som läsare i ämnet. Jag tror inte att passiv lyssning av hans böcker ger så mycket.
De försöker dra ett citat om cykelhjälmar på barn ur sitt sammanhang i ett försök att sätta dit Eberhard - och det slutar med att Eberhard måste förklara att det handlar om att lära sitt barn riskbedömningar och inte bara lära dom att tvångsmässigt sätta på en hjälm.
Men herregud - "MENAR DU ATT DET FINNS NÅGON STATISTIK SOM MENAR ATT DET NEGATIVA SKULLE ÖVERVÄGA DET PSOSSETEVA". Detta efter att Eberhard har förklarat att det inte nödvändigtvis handlar om cykelhjälmar specifikt, utan att lära barn att göra korrekta riskbedömningar. Dvs att cykla utan hjälm på innergården är låg risk, att cykla mitt på motorvägen med en hjälm är hög risk.
MEN HERREGUD ASHDFJEKLGDD Eberhard försöker IGEN förklara det och Henko, som försöker leka I am very smart, börjar babbla om vad Transportstyrelsen säger. Trots att han nu fått förklarat ett flertal gånger att tvångsmässigt lära sina barn att sätta på en cykelhjälm inte nödvändigtvis skyddar dom mot olyckor om de inte lär sig att göra riskvärderingar i sina handlingar. Är det inte Henko och Axel som för övrigt älskar att använda "kisstinkande autist" som förolämpning mot människor? För just nu så är det Henrik som mest beter sig som en kisstinkande autist.
Semper fi till er som klarade av att lyssna på hela avsnittet, men jag klarade bara av ~30 minuter innan jag kände för ett skott i huvudet.