2021-08-16, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adenise
50/50 låter bra Då får vi hoppas att det räcker med att det är "ställt inom allt rimligt tvivel" att han ligger där. För ligger han begravd under tippen lär han aldrig hittas. Men varför skulle han inte kunna ligga begravd vid tippen i Lojsta? Går ju att köra hela vägen genom skogen till Guldrupe/Etelhem/Gerum eller vart man nu ska. Och vart gjordes schaktmassorna av vid vägbygge? För det måste väl ha blivit en del när man gjorde markarbetet innan gruset lades på
Trots att jag varit i området i över 40 år har jag inte besökt eller hört om någon tipp i Lojsta.
Detta betyder inte att den inte finns/fanns.
Jag är inte heller uppdaterad om när vägbyggen och annat genomfördes.
Däremot har jag åkt på skogsvägen från Hejde mot Ethelhem.
Mina förfäder brukade jorden på Lundsmyr och sen har man skjutit där. Lerduvor alltså.
Den är ganska lång men jag har aldrig undersökt om denna mark/terräng är synnerligen lämplig eller ej för att gömma en kropp.
Jag tror fortfarande att försvinnandet hänger ihop med hundraåringen.
"Hundra kilos mannen som klev ut och försvann." för evigt.
Citera
2021-08-16, 15:47
Medlem
https://www.hitta.se/kartan!~57.3413...13320507&srb=0

Där borde det vara, minns dock ej vem som sagt att det är en gammal tipp/deponi där. På vänster sida från Hemse sett, växer ungskog precis utmed vägen. Mittemot går det små grusvägar hela vägen upp till den väg där en bil synts till av ett vittne.

Citat:
Ursprungligen postat av tlarsson365
Trots att jag varit i området i över 40 år har jag inte besökt eller hört om någon tipp i Lojsta.
Detta betyder inte att den inte finns/fanns.
Jag är inte heller uppdaterad om när vägbyggen och annat genomfördes.
Däremot har jag åkt på skogsvägen från Hejde mot Ethelhem.
Mina förfäder brukade jorden på Lundsmyr och sen har man skjutit där. Lerduvor alltså.
Den är ganska lång men jag har aldrig undersökt om denna mark/terräng är synnerligen lämplig eller ej för att gömma en kropp.
Jag tror fortfarande att försvinnandet hänger ihop med hundraåringen.
"Hundra kilos mannen som klev ut och försvann." för evigt.
Citera
2021-08-16, 16:02
Medlem
Citat:
https://images.app.goo.gl/nGrrS7ESWiJoaouB6
I trakterna kring Lojsta Hed finns en gammal tågstation och det har gått tågtrafik dit.
Osäker hur länge dock.
Har tanken inte slagit någon i redaktionen för Olösta mord följande senario.
Exakt den som utspelar sig i " Hundraåringen". se länk
Är det pusselbiten som löser detta är dom 100.000 kr mina.

Alltså du anar inte hur rätt du kan ha här !
Jag har intresserat mig lite för gammal järnvägshistoria besökt övergivna och rivna platser där stationer stått. Det är vanligt med visst slarv vid rivning av stationer och banvaktsbostäder. Många gånger finns brunnar kvar där som få vet om ! Dels vattenbrunnar för järnvägspersonal som bor i järnvägsbostäder som banvaktstugor eller som stins kontorist i stationshuset tex och inte att förglömma brunnar för vatten till ånglok. Denna station viste du om och sannolikt även BL om vi ska vara inne på honom enskilt då.
www.banvakt.se
Men du jag tror inte på dressinen i så fall !

Alltså jag kan tänka mig andra gärningsmän det jag får problem med är BL s agerande efter torsdagen då SS sannolikt försvann. Förfalskade namnteckningar i huset på kontrakt. BL är den ende som påstår att SS rest bort. Luckan i hans alibi och hans nattliga frånvaro.
En stor miss är också att man inte granskade RR hårdare !
Jag beundrar grävgruppens jobb iallafall ! Försöka duger !

Och soptippen tror jag inte på. Ligger han där är det nog kört ! Ska va om miljörörelsen drar igång nått projekt för gamla tippar att de ska grävas upp allt och tas omhand och att man i samband med det får fram nån dödskalle. En fanatisk miljörörelse kan ju starta vad som helst i miljöns tecken
Citera
2021-08-16, 18:01
Varför Lojsta överhuvudtaget. Det är ju ganska långt ifrån Lummelunda
Citera
2021-08-16, 18:33
Medlem
Grovtippen i Lummelunda ligger nära till hands, vet ej dock vart den låg exakt

Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Citera
2021-08-16, 21:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Grävargruppen har gjort ett mycket bra arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Nordstrem
Jag har intresserat mig lite för gammal järnvägshistoria besökt övergivna och rivna platser där stationer stått. Det är vanligt med visst slarv vid rivning av stationer och banvaktsbostäder. Många gånger finns brunnar kvar där som få vet om ! Dels vattenbrunnar för järnvägspersonal som bor i järnvägsbostäder som banvaktstugor eller som stins kontorist i stationshuset tex och inte att förglömma brunnar för vatten till ånglok. Denna station viste du om och sannolikt även BL om vi ska vara inne på honom enskilt då.
www.banvakt.se

Alltså jag kan tänka mig andra gärningsmän det jag får problem med är BL s agerande efter torsdagen då SS sannolikt försvann. Förfalskade namnteckningar i huset på kontrakt. BL är den ende som påstår att SS rest bort. Luckan i hans alibi och hans nattliga frånvaro.

Och soptippen tror jag inte på. Ligger han där är det nog kört ! Ska va om miljörörelsen drar igång nått projekt för gamla tippar att de ska grävas upp allt och tas omhand och att man i samband med det får fram nån dödskalle. En fanatisk miljörörelse kan ju starta vad som helst i miljöns tecken

Det tycker jag också.

Grävargruppen har gjort ett mycket bra arbete helt klart. Precis som du skriver så försöker de i a f att hitta den försvunne.
Citera
2021-08-16, 21:45
Medlem
Citat:
https://images.app.goo.gl/nGrrS7ESWiJoaouB6
I trakterna kring Lojsta Hed finns en gammal tågstation och det har gått tågtrafik dit.
Osäker hur länge dock.
Har tanken inte slagit någon i redaktionen för Olösta mord följande senario.
Exakt den som utspelar sig i " Hundraåringen". se länk
Är det pusselbiten som löser detta är dom 100.000 kr mina.

Bra teori! Den har dock en fatal brist: järnvägen lades ned 1960. Men fortsätt gärna jaga lösningen, hade varit en häftig twist på historien om BLs brorson blev den som knäckte gåtan och blev 100.000 kr rikare.
Citera
2021-08-16, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie

Har du väl fått in kroppen i bakluckan är det mesta av jobbet gjort. Då spelar det mindre roll hur långt du kör.

Den person som betraktas som huvudmisstänkt i fallet, ”BL”, observerades av ett vittne i de just de trakterna vid en tid när han själv påstod att han och Sjögren hade suttit i Visby och ätit köttbullar och lingonsylt. Det visade sig sedan att restaurangbesöket var påhittat, BL saknade alibi och Sjögren sannolikt hade mördats/försvunnit redan kvällen innan.

Till historien hör också att BL var från de här trakterna och kan antas känna till terrängen mycket bra och veta om ställen som kan tänkas vara lämpliga för att göra sig av med en kropp.
Citera
2021-08-16, 22:06
Medlem
Citat:
www.banvakt.se

Intressant! Har du information om det kan ha funnits några sådana brunnar på sträckan Buttle-Etelhem? Det är just i det området han skall ha observerats den aktuella dagen. Järnvägen lades ned 1960. Då var BL cirka 20 år och bör ha kunnat känna till sträckan väl. 1972 hade ju sträckan varit övergiven sedan ganska länge.

Ja, är han på tippen så känns det ju svårgenomförbart att hitta något som du säger...
Citera
2021-08-16, 22:18
Medlem
Citat:
bonus materialet. Ca 20 min in. Där podden talar om sprickor och sänkor på andra sidan om sjögrenvägen som den kallas. Alltså teorin om Loysta är ju att BL kan terrängen där utan och innan men BL har kanske gått runt på markerna och lärt sig endel om terrängen via Sven sjögren. Där efter kan det ju mycket väl blivit en grav där i en djup sänka.
BL räknar med att bli misstänkt och åker med flit omkring lite i Loysta för att bli sedd där och att polisen sen ska leta på fel ställe. Nu är jag inte ens säker på att det är BL som syns till i Loysta iallafall inte med sin Saab. Bilen som det beskrivs i podden sladdade med bakdelen. Alla Saabar är framhjusdrivna och det hör mer bakhjulsdriven bil till att bakvagnen sladdar. Vittnet gissade ju även på en Amazon som är bakhjulsdriven!
Men det är ju ännu mer proffsigt att stjäla en bil tex en Amazon och skjutsa ett lik i. Ännu mer proffsigt om man kan ställa tillbaka bilen och ägaren inget märker.
Men sånt sker väll bara på film tex Leif GW s grisfesten. Där till är skuffen mycket liten på en Amazon så ska man använda en sån bil får det lov att fraktas inne i kupén. Förresten var det inte Greven som köpte en Amazon kan det skett före försvinnandet? Iså fall kan vi ha en Amazon och kanske en alternativ mördare eller medhjälpare där .

Mycket intressanta observationer!
Vittnet verkade säker på att det var BL han sett, men observationen stämmer inte riktigt in på den bil som BL använde vid tiden. Har vittnet tagit fel på person? Eller på bilen? Det kan också vara så att BL haft tillgång till en bil som polisen inte känt till. Eller så klart att ”Greven” eller någon annan agerat ”hitman” eller medhjälpare.
Citera
2021-08-16, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WisbyPils
Bra teori! Den har dock en fatal brist: järnvägen lades ned 1960. Men fortsätt gärna jaga lösningen, hade varit en häftig twist på historien om BLs brorson blev den som knäckte gåtan och blev 100.000 kr rikare.
Tog man bort rälsen direkt när trafiken lades ner.
Är man utesluten om man är släkt. Då tar jag tillbaka min teori.🤣 och skickar en bulvan som kan föra min talan.🙄
Citera
2021-08-16, 23:49
Medlem
Citat:
Tog man bort rälsen direkt när trafiken lades ner.
Är man utesluten om man är släkt. Då tar jag tillbaka min teori.🤣 och skickar en bulvan som kan föra min talan.🙄

Haha! Tror det är fritt fram oavsett släktskap. BL själv blev ju tydligen erbjuden X antal hundra tusen av TV3(?) för ett erkännande innan hans bortgång. Han hade funderat på saken och sen tackat nej...

Tillbaka till spåren så tror jag faktiskt att de togs bort inom några år efter nedläggningen bara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in