2021-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Skriv in dig på avgiftning. Kanske ta kontakt med socialtjänst och be om att få åka på behandling? Om alternativet är att ta dig själv av daga är det ju värt att prova...
Då drar dom väll mitt körkort och jag blir av med jobbet, då blir jag bara värre. Finns det nått sätt att få nån medicin utan riskera körkortet?
Citera
2021-08-06, 17:04
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damnyou
Hej,

Har insett att mitt drickande sakta men säkert börjar spåra ur och att jag gör rätt i att fimpa det snart. Vad är era erfarenheter av AA? Har en gammal vän som gärna vill "få in" mig där, men paradoxen är väl att vår relation försämrats ju mer hon beblandat sig med AA, och jag får lite konstiga vibbar av hela upplägget och institutionen som sådan. Är dock hyfsat säker på att jag inte klarar det helt på egen hand utan stöd, men vänner kanske räcker som stöd?

Tacksam för era tips och erfarenheter!
Sätt upp regler. Kanske följa dessa?
1) Drick ej själv
2) Drick max 2 öl per gång
3) Drick inte så ofta

Fungerar.
Citera
2021-08-06, 17:58
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Sätt upp regler. Kanske följa dessa?
1) Drick ej själv
2) Drick max 2 öl per gång
3) Drick inte så ofta

Fungerar.

Fungerar lika bra som att säga "ryck upp dig" till en deprimerad person.
Citera
2021-08-07, 05:03
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jo du har rätt. Men det fungerar för mig.
Citera
2021-08-07, 11:47
Medlem
Citat:

Väldigt bra poäng! "Drick inte så ofta" är också ett alldeles för luddigt mål för en person med alkoholproblematik. De allra flesta som är långt framskridna i sitt alkoholberoende kommer inte klara av att återgå till en normalkonsumtion och hålla det över en längre tid. Ska man klara av det så måste man ha tydliga gränser utan förhandlingsutrymme.

Helt värdelösa råd alltså.
Citera
2021-08-07, 13:18
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Väldigt bra poäng! "Drick inte så ofta" är också ett alldeles för luddigt mål för en person med alkoholproblematik. De allra flesta som är långt framskridna i sitt alkoholberoende kommer inte klara av att återgå till en normalkonsumtion och hålla det över en längre tid. Ska man klara av det så måste man ha tydliga gränser utan förhandlingsutrymme.

Helt värdelösa råd alltså.

Jag drack mycket förr och ändra mig genom just de råden. Alltså kan du inte dissa mina argument så statiskt. Många som dricker, behöver bara minska mängden, man behöver inte bli helt torr alltid. Människor är olika. Men det verkar du inte ha fattat.

Istället för att svartvita människor som du skall bestämma över mig, kan jag nu se fram emot en Österrike resa med öl och gulasch och ha trevligt. Hade jag gått till AA så hade jag helt andra råd. Med detta sagt, många som är helt vita behöver inte vara det för att NI vill det. Sedan finns ju de som har noll i disciplin, de får nolla sig. De kan väl hänga med dig.
Senast redigerad av DrunkenZealot 2021-08-07 kl. 13:26.
Citera
2021-08-07, 16:48
Medlem
Citat:
Jag drack mycket förr och ändra mig genom just de råden. Alltså kan du inte dissa mina argument så statiskt. Många som dricker, behöver bara minska mängden, man behöver inte bli helt torr alltid. Människor är olika. Men det verkar du inte ha fattat.

Istället för att svartvita människor som du skall bestämma över mig, kan jag nu se fram emot en Österrike resa med öl och gulasch och ha trevligt. Hade jag gått till AA så hade jag helt andra råd. Med detta sagt, många som är helt vita behöver inte vara det för att NI vill det. Sedan finns ju de som har noll i disciplin, de får nolla sig. De kan väl hänga med dig.

Du får såklart göra som du vill. Hittar du något som fungerar för dig så kör på bara. Jag vidhåller fortfarande att det är svårt att hålla sig till en normalkonsumtion när man kommit över en gräns, men ska man klara det så måste man ha mycket tydligare gränser än "Drick inte så ofta". Definitionen för vad som är inte så ofta kommer man att börja tumma på över tid.

Av den anledningen är dina råd värdelösa, men om det fungerar för dig så är det ju jättebra ändå. Kör på bara, säger jag.
Citera
2021-08-07, 18:22
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:

Du har kontroll över alkoholen. Andra har det inte. Är det svårt att förstå? Du drack för mycket förmodligen för att du ville dricka för mycket och sen drog du ner. Inte för att du var alkis. De flesta är som du och kan styra hur mycket de dricker. Det är lätt att vara disciplinerad när man knappt påverkas mentalt av alkoholen, men för oss här i tråden så är att sluta efter två öl jämförbart med att sluta knulla innan utlösningen. Det handlar inte om "disciplin" (varför är just det så svårt för vissa att fatta?), vår hjärnkemi ser annorlunda ut.

Förresten, du tror inte vi har tänkt på dina tips tidigare? Att man borde sätta gränser? Om det vore så jävla enkelt fanns det inga alkoholister.

Så tack för dina "råd", ha så kul i österrike, du har turistat klart här inne nu.
Senast redigerad av mrtowlie 2021-08-07 kl. 18:26.
Citera
2021-08-08, 05:07
Medlem
NaZdravis avatar
Ingen annan som insett/tror att missbruk beror på någol form av trauma?
Jag har flera släktingar som varit alkisar och har själv varit glad i spriten tidigare.
Men jag har aldrig köpt det där med att det skulle vara en sjukdom.
Man har ju själv valt att dricka.

Finns ju de som hävdar att det inte finns så mycket genetik bakom, utan det är just trauma.
Man är extra kåt på saker som tar en bort ifrån känslan/stunden man befinner sig i helt enkelt.
Därför byter ju missbrukare ofta bara ut en grej mot en annan.
Släktingar har gått ifrån narkotika till alkohol, spel och att trycka i sig mat/godis etc.
Man söker tröst och självmedicinerar mot stress/ångest.

Olika personer svarar väl dock olika på substanser/beteenden däremot.

Jag tycker Gabor Maté förklarar saker bra.
Citera
2021-08-08, 05:18
Medlem
Pungsvings avatar
Tänk tillbaka på andra gånger du började dricka den dagen. Se hur det slutade. Om du kunde gå tillbaka i tiden och övertala dig att spendera tiden på ett annat sätt, vad skulle du gjort istället för att dricka? Är det inte bättre att bara gå och lägga sig på sängen och slappna av istället för att dricka?

Har inte druckit någon alkohol på 2.5 år själv. Saknar det inte. Gör annat. Vad som helst är bättre.
Citera
2021-08-08, 08:27
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Du har kontroll över alkoholen. Andra har det inte. Är det svårt att förstå? Du drack för mycket förmodligen för att du ville dricka för mycket och sen drog du ner. Inte för att du var alkis. De flesta är som du och kan styra hur mycket de dricker. Det är lätt att vara disciplinerad när man knappt påverkas mentalt av alkoholen, men för oss här i tråden så är att sluta efter två öl jämförbart med att sluta knulla innan utlösningen. Det handlar inte om "disciplin" (varför är just det så svårt för vissa att fatta?), vår hjärnkemi ser annorlunda ut.

Förresten, du tror inte vi har tänkt på dina tips tidigare? Att man borde sätta gränser? Om det vore så jävla enkelt fanns det inga alkoholister.

Så tack för dina "råd", ha så kul i österrike, du har turistat klart här inne nu.
Nu är ju inte den killen som frågar i samma läge som dig. Utan han har sakta men säkert märkt att hans alkholdrickande ballat ur. Om han gör som jag sa till han, så kan han få ordning på det utan blanda in AA.

Går han till AA blir han väl som dig. Och i ärlighetens namn, är du ganska otrevlig. Och det besvarar väl hans fråga. Alltså hur de på AA är, lite som en sekt där alla skall tycka och säga samma sak.
Citera
2021-08-08, 09:52
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Nu är ju inte den killen som frågar i samma läge som dig. Utan han har sakta men säkert märkt att hans alkholdrickande ballat ur. Om han gör som jag sa till han, så kan han få ordning på det utan blanda in AA.

Går han till AA blir han väl som dig. Och i ärlighetens namn, är du ganska otrevlig. Och det besvarar väl hans fråga. Alltså hur de på AA är, lite som en sekt där alla skall tycka och säga samma sak.

Jag har aldrig gått till AA (men all heder åt de som med hjälp av AA blivit nyktra). Ursäktar om jag var otrevlig. Är bara trött på välmenande människor utan alkoholproblematik som tycker de är banbrytande med det revolutionerande tipset "drick mindre". Det är lite som när min körkortslösa fru sitter och påpekar hur jag ska köra. Du kan ju dricka normalt och njuta av gulasch med skummande öl, vilket du av oklar anledningen påpekar, kan du förstå att detta upplevs som provocerande här i tråden, speciellt i kombination med att kalla folk för disciplinlösa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in