2021-08-08, 09:56
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag har aldrig gått till AA (men all heder åt de som med hjälp av AA blivit nyktra). Ursäktar om jag var otrevlig. Är bara trött på välmenande människor utan alkoholproblematik som tycker de är banbrytande med det revolutionerande tipset "drick mindre". Det är lite som när min körkortslösa fru sitter och påpekar hur jag ska köra. Du kan ju dricka normalt och njuta av gulasch med skummande öl, vilket du av oklar anledningen påpekar, kan du förstå att detta upplevs som provocerande här i tråden, speciellt i kombination med att kalla folk för disciplinlösa?
Du, du kanske borde snacka ihop dig med mina bekanta om huruvida jag har alkoholproblem. För om jag får skit från dig för att jag inte har alkoholproblem och jag får skit från andra att jag har alkoholproblem, så har bevisligen någon av er helt fel.

För mig är detta färdigt.
Citera
2021-08-08, 10:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Du har kontroll över alkoholen. Andra har det inte. Är det svårt att förstå? Du drack för mycket förmodligen för att du ville dricka för mycket och sen drog du ner. Inte för att du var alkis. De flesta är som du och kan styra hur mycket de dricker. Det är lätt att vara disciplinerad när man knappt påverkas mentalt av alkoholen, men för oss här i tråden så är att sluta efter två öl jämförbart med att sluta knulla innan utlösningen. Det handlar inte om "disciplin" (varför är just det så svårt för vissa att fatta?), vår hjärnkemi ser annorlunda ut.

Förresten, du tror inte vi har tänkt på dina tips tidigare? Att man borde sätta gränser? Om det vore så jävla enkelt fanns det inga alkoholister.

Så tack för dina "råd", ha så kul i österrike, du har turistat klart här inne nu.

Att inte kunna sluta knulla innan utlösning är bara dålig disciplin. Man avslutade knullet ofta när man var liten och inte hade några kondomer. Mind over Matter. Kul att bara få stoppa in den. Ska ju inte jämföras med alkoholberoende som kan vara direkt livsfarligt då hjärnan är fysiskt förändrar av en kemisk substans.
Men efter avgiftning handlar det om disciplin. Man är fysiskt återställd, Disciplin är mentalt.
(såvida man inte har "kindling" då är hjärnan permanent fysiskt förändrad.)
https://en.wikipedia.org/wiki/Kindling_(sedative%E2%80%93hypnotic_withdrawal)
Citera
2021-08-08, 21:04
Medlem
Skrev i tråden i början av året när jag hade 7-8 veckor som helt nykter efter drygt 2 års stenhårt helgsupande som självmedicinering mot arbetsrelaterad stress och allmän känsla av misslyckade. Har haft en karatefylla sen dess men har druckit alkohol vid flera tillfällen, men sällan mer än två glas, och när jag ätit ute eller varit borta har jag ofta varit nykter.
Resultatet av att aldrig bli packad är att mycket ångest har försvunnit, jag har blivit piggare, och tycker inte längre att det är tråkigt att vara nykter på helgen, oavsett om jag degar hemma med tjejen eller är ute.

Förstår att många har svårare än jag att sluta, det ger kanske inte mycket men ett råd jag kan ge är att gå inte in på systembolaget eller pubar osv, och drick läsk istället för alkohol hemma. Jag började se mycket på film, och en bra film är mer njutbar i nyktert tillstånd. Tyngre missbruk har jag inte erfarenhet av, men något mer att se fram emot utöver nykterheten kan bli en morot. Kanske bli motiverad för något roligt att göra i livet, finns det någon dröm utöver alkoholen som kan göra livet värt att leva.
Citera
2021-08-10, 17:46
Medlem
Fixat massa kratom nu, och ska försöka fixa en platta röka me och se om jag kan sluta dricka. Önska mig lycka till👍
Citera
2021-08-10, 17:47
Medlem
getbusys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Fixat massa kratom nu, och ska försöka fixa en platta röka me och se om jag kan sluta dricka. Önska mig lycka till👍

Lycka till. Chilla med kratomet om du har berondepersonlighet är ett tips bara. ATn jag åkte på efter 2 veckors dagligt intag av 15gram är inget jag skulle önska min värsta fiende ens.
Citera
2021-08-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av getbusy
Lycka till. Chilla med kratomet om du har berondepersonlighet är ett tips bara. ATn jag åkte på efter 2 veckors dagligt intag av 15gram är inget jag skulle önska min värsta fiende ens.
Är lungt har använt mycket av allt, och allt är bättre än va hooked på alkohol/benso, smärtstillande och röka är det ända som får mig att inte vara sugen på att supa. Och ja jag har berondepersonlighet
Citera
2021-08-11, 12:12
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Ingen annan som insett/tror att missbruk beror på någol form av trauma?
Jag har flera släktingar som varit alkisar och har själv varit glad i spriten tidigare.
Men jag har aldrig köpt det där med att det skulle vara en sjukdom.
Man har ju själv valt att dricka.

Finns ju de som hävdar att det inte finns så mycket genetik bakom, utan det är just trauma.
Man är extra kåt på saker som tar en bort ifrån känslan/stunden man befinner sig i helt enkelt.
Därför byter ju missbrukare ofta bara ut en grej mot en annan.
Släktingar har gått ifrån narkotika till alkohol, spel och att trycka i sig mat/godis etc.
Man söker tröst och självmedicinerar mot stress/ångest.

Olika personer svarar väl dock olika på substanser/beteenden däremot.

Jag tycker Gabor Maté förklarar saker bra.
Jag tror också att det är en bidragande orsak i många fall och något jag funderat mycket över. Men det kanske inte alltid är så heller, en hel del alkisar har nog haft bra uppväxtförhållanden och goda relationer till nära och kära.
Citera
2021-08-11, 13:43
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FE-ANALYS
Jag tror också att det är en bidragande orsak i många fall och något jag funderat mycket över. Men det kanske inte alltid är så heller, en hel del alkisar har nog haft bra uppväxtförhållanden och goda relationer till nära och kära.
Kan vara så, men det är fortfarande ingen sjukdom.
Man tröstar sig.
De flesta alkisar som blir nyktra går ju bara över till nästa tröst, i form missbruk av mat/godis/träning/jobb/sex whatever.
Beteendet är kvar, så det är nog inte alkoholen som är problemet i slutändan.

Gabor Maté har många många års erfarenhet av att jobba med missbrukare och han säger att han i princip aldrig träffat en enda klient som inte haft någon form av trauma.
Begreppet trauma har dessutom lite olika innebörd.
Citera
2021-08-11, 21:26
Medlem
FE-ANALYSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Kan vara så, men det är fortfarande ingen sjukdom.
Man tröstar sig.
De flesta alkisar som blir nyktra går ju bara över till nästa tröst, i form missbruk av mat/godis/träning/jobb/sex whatever.
Beteendet är kvar, så det är nog inte alkoholen som är problemet i slutändan.

Gabor Maté har många många års erfarenhet av att jobba med missbrukare och han säger att han i princip aldrig träffat en enda klient som inte haft någon form av trauma.
Begreppet trauma har dessutom lite olika innebörd.

Hurvida man kan räkna alkoholism som en sjukdom eller inte har jag ingen åsikt om men det finns säkert andra trådar om man vill debattera detta.

Jag har nu tittat på en del youtubevideos med Gabor, ganska ytligt enligt mig. Hade hoppats på mer. Som vanligt diskuteras orsakerna till missbruk mycket men innehållet om hur man tar sig vidare från sina trauman diskuteras förstås inte. Nu är det inte så att jag motsäger hans teser helt, men det finns andra variabler också.
Citera
2021-08-13, 22:12
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dudelidu
Då drar dom väll mitt körkort och jag blir av med jobbet, då blir jag bara värre. Finns det nått sätt att få nån medicin utan riskera körkortet?

Nä, högst osannolikt att de drar ditt körkort.

Ursäkta sent svar, hoppas du kommit på bättre tankar.
Citera
2021-08-14, 19:02
Medlem
Dags för mig att nyktra till, vet inte riktigt om jag har problem men åtminstonde i riskzon.
Veckorna brukar oftast funka ok nån 2-3 öl nån veckodag är inte ovanligt men brukar funka att inte dricka nåt mån-tors.

Helgerna är värre tror inte jag varit helt nykter någon helg senaste 2 åren, visserligen inte jättefull heller men kan lätt hälla i mig 10-20 öl fredag/lördag.

Sen kom semestern och i princip druckit öl 3 veckor i rad.
Nu tänkte jag se hur länge jag kan hålla mig borta från all form av alkohol.

1 månad är målet, känns det bra kör jag på förhoppningsvis kan jag köra på till typ juni nästa år. Men småsteg först 1 vecka sen 1 mån osv.

Ska försöka uppdatera här vecka för vecka och gärna ta emot lite tips och stöd.
Mest för min egen del, kanske bra att skriva av sig om det börjar kännas jobbigt (känns det jobbigt antar jag att jag verkligen är i risk).

Imorgon Söndag blir dag1
Citera
2021-08-15, 15:42
Medlem
Lifewringers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Dags för mig att nyktra till, vet inte riktigt om jag har problem men åtminstonde i riskzon.
Veckorna brukar oftast funka ok nån 2-3 öl nån veckodag är inte ovanligt men brukar funka att inte dricka nåt mån-tors.

Helgerna är värre tror inte jag varit helt nykter någon helg senaste 2 åren, visserligen inte jättefull heller men kan lätt hälla i mig 10-20 öl fredag/lördag.

Sen kom semestern och i princip druckit öl 3 veckor i rad.
Nu tänkte jag se hur länge jag kan hålla mig borta från all form av alkohol.

1 månad är målet, känns det bra kör jag på förhoppningsvis kan jag köra på till typ juni nästa år. Men småsteg först 1 vecka sen 1 mån osv.

Ska försöka uppdatera här vecka för vecka och gärna ta emot lite tips och stöd.
Mest för min egen del, kanske bra att skriva av sig om det börjar kännas jobbigt (känns det jobbigt antar jag att jag verkligen är i risk).

Imorgon Söndag blir dag1

Vackert så, det är bara att kämpa på, jag tyckte första veckan var något jobbig men efter ett tag vänjer man sig. Köp mineralvatten, bra att ha något substitut, samt ha ingen alkohol hemma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in