Den otäcke Hynek Pallas skriver om DN-gate kring de påhittade kraven på svenska läkare samt den efterföljande mediala debatten.
Jag behöver inte förklara för deltagarna i denna tråd var Hynek Pallas står i frågan. Han verkar så upprört resignerad över den rasism han alltid vetat finns och har funnits i Sverige så kontentan av det hela är ungefär att inom en inte allt för avlägsen framtid kommer det inte ens anses rasistiskt att en svensk patient föredrar en svensk läkare. Så ser det sluttande planet ut för Hynek.
Nåväl. Han använder citattecken en hel del i krönikan. Ofta är det just citattecken för att markera att han citerar vad någon annan har sagt och där finns det inte mycket att invända. Dock använder han citattecken på sina egna ord flera gånger i form av dispytmarkörer. Låt oss titta närmare på dessa dispytmarkörer.
"Etniska svenskar". Jaha? Det är tydligen "problematiskt" för Hynek att konstatera förekomsten av och skriva om etniska svenskar. Det verkar som att Hynek inte menar att det finns några etniska svenskar eller att om någon påtalat förekomsten av etniska svenskar så är vederbörande en rasist och för att ingen ska missförstå Hynek så som varandes en rasist så känner Hynek ett behov av ett klargörande avståndstagande från definitionen. Samtidigt blir jag lite förbryllad. Det var ju just etniska svenskar som DN-reportrarna efterfrågade. Och nu menar Hynek att sådana ej finns?
"Svenska vanor". Ja det blir ju samma analys här. Det finns tydligen inga svenska vanor och hävdar man det är man sannolikt det där ordet som börjar på R.
"Ljusa läkare". Oj då. Nu börjar Hynek få lite svårt med verklighetsuppfattningen här. Det är tydligen rasistiskt att ens påstå att det finns ljusa (läs vita) människor. Snacka om deplattformering! Här är det inte fråga om att någon ska bli av med jobbet eller bannlysas från sociala medier. Det finns tydligen inte ljusa människor. Inte ens Hynek själv är ljus vad jag förstår. Eller så kanske han skäms för att vara ljus och känner ett behov av lite avståndstagande från sin egen ljushet?
"Befolkningsutbyte". Otäcka rasister så som Gudmundson och Arpi hävdar att det pågår ett befolkningsutbyte. Detta påstående är tydligen helt i avsaknad av verklighetsförankring enligt Hynek eftersom påståendet kräver ett tydligt avståndstagande. Jag undrar just vilken demografisk studie man skulle kunna presentera för Hynek för att få honom att förstå att det faktiskt pågår ett befolkningsutbyte. Sannolikt ingen.
Jag länkar för att jag måste men läs inte skiten från Hynek! Avslutningsvis undrar jag hur många godhetsorgasmer hos DN- reportrarna som läkarreportaget gett upphov till. Åtskilliga skulle jag gissa.....
https://www.expressen.se/kultur/hyne...sm-forandrats/