Citat:
Ursprungligen postat av
olofzzon
Tänkte mer Backa som ett vettigare alternativ till Biskop och Bergsjön, eftersom priserna är ungefär desamma. Har du råd med bättre (exempelvis Kålltorp), köper du naturligtvis där och inte i Backa.
Säve är fint men då är vi verkligen ute i spenaten. Du blir lätt bilberoende där.
Javisst, man blir lätt bilberoende där, lite beroende på var man bor och vilka tider man reser i.o.f.s men visst det är inte direkt stadstät busstrafik därute. Dock går ändå bussarna helt okej om man kan planera och inte är ute i sista minuten/ska hem vrålsent etc.
Men är men krogmänniska bosätter man sig inte så ändå men det finns ack så många andra värden som är viktigare än det, är man vuxen med jobb, familj etc föredrar man ju ett bättre boende än närheten till kroglivet.
Nackdelen är väl att man tvingas skjutsa kidsen till aktiviteter etc mycket mer, åtminstone fram till moppe-ålder. Cykla funkar i viss mån men är ju bökigt på vintern/sent etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
godboy
Backatorp är ju lite off. Dessutom har de ingen direktförbindelse med stan längre utan måste byta buss vid Körkarlens Gata.
Just så. Linje 18 går ju inte längre över Backatorp utan man måste byta till buss 44 om jag inte minns galet. Så det tar ju lätt +30 min att ta sig kollektivt till stan från ett område som egentligen inte ligger så långt bort.
Selma Lagerlöfs Torg är ju inget man vill besöka direkt. Inget trevligt ställe trots "upprustning".
Välja mellan Länsmansgården, Biskopsgården, Bergsjön, Angered ja då väljer man hellre Backa men inte Backa Röd (Blendas Gata m fl) Dessutom är det något bättre i Brunnsbo.
Skogome är väl rätt okej, men det ligger lite off tycker jag. Det tar ju ändå sin stund med 52:an till stan och det går ju ohjälpligt långsamt genom Aröd. Säve är trevligare tycker jag om man nu kan välja. Buss 37 och 35 går ju inte jätteofta, och måste förbeställas för vissa turer har jag för mig. Men har man bil och inte är en krogtyp så hade jag valt Säve före allt annat som nämnts.
Säve är lantligt, med alla fördelar det nu innebär.
Ja, det krävs ett bussbyte i regel, har för mig att nån tur "bara byter nummer" när jag läste om det senast (var tydligen en hel del pensionärer etc som klagade till Västtrafik) men inte alls som innan.
Selma undviker man ja, egentligen allt därifrån och inåt stan, visst Brunnsbo är lite bättre men inget att eftersträva ändå.
Skogome känns off ja, visst 52:an går väl rätt ofta om man åker buss men ändå.
Hade lätt valt Säve varje dag i veckan framför andra alternativ i senaste inläggen även jag, lantligt (vilket håller skiten borta) och lugnt.