2025-07-20, 18:16
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Anekdotgatan och Berättelsegatan har ju sina bekymmer. Men det varierar en hel del. Kan vara stökigt kring någon uppgång och hundra meter bort är det hur lugnt som helst. Det är inte så att man direkt behöver vara rädd när man rör sig där nattetid, för uppmärksam ska man vara vart än man bor i stad. Men visst finns det en del störande individer i trakten.

Nu har ni fått lägenheten, gör det bästa av det, se hur det blir, det kan säkert bli jättebra och om ni har små barn så är det nog rätt lugnt (låter som ni har småttingar), men tänk lite på framtiden och vilka förutsättningar ni vill ge barnen. Jag säger inte att det går dåligt för alla ungar från taskiga områden och skolor, men risken är större.

Det är en av kåkarna som mer eller mindre ligger granne med Brunnsboskolan och förskolan på författaregatan, även en mindre förskola ligger där. Så blir väldigt smidigt iaf med lämna och hämta.
Citera
2025-07-20, 18:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Det är en av kåkarna som mer eller mindre ligger granne med Brunnsboskolan och förskolan på författaregatan, även en mindre förskola ligger där. Så blir väldigt smidigt iaf med lämna och hämta.
Visst. Antar att ni kollat upp namnen i de närmsta uppgångarna och bedömt det som okej grannar, och då är det ju frid och fröjd.
Citera
2025-08-20, 21:01
Medlem
azontos avatar
Hur är området kring "Göteborg Rambergsvallen"? Finns en del lägenheter där till salu som ser rätt schyssta ut
Citera
2025-08-21, 20:07
Avstängd
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azonto
Hur är området kring "Göteborg Rambergsvallen"? Finns en del lägenheter där till salu som ser rätt schyssta ut

80% av Hisingen = ghetto.
Citera
2025-08-22, 22:49
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ja, dom ser välidgt bra ut. Var förbi där igår. Kan skriva långt om både det området och ner mot gamla tuvevägen och gustafdahlensgatan, om du vill. Argument för och emot, om du vill.

Jag hade känt mig helt trygg om jag valde att köpa där. Hade funderat på var middags- och kvällsolen kommer ifrån och inte välja lägenhet ut mot spårvagnen.
Citera
2025-08-22, 23:01
Medlem
Citat:

Om man är nyfiken på en speciell bostad och vill veta lite vad för folk som bor där så kolla in websiten merinfo.se.

Den listar upp vilka dina blivande grannar är.

Men hur människorna är vet man aldrig och när man bor länge någonstans så hinner grannar flytta ut och in, så situationen kan förändras. Det är en nackdel eftersom en ganska stor del av upplevelsen och tryggheten ligger i vilka ens grannar blir inom 50 meters avstånd.

Skulle det bli explosioner och stora bråk på kvällarna eller att polisbilen kommer varannan kväll så gör det stor skillnad om det är i ens egna trappuppgång eller om det är 100-200m bort det händer.

Jag själv har upplevt många sådana händelser, även stora bilbränder med tiotals bilar inblandade, men alltid haft turen att det inte varit nära. Man upplever inte det som ett problem om det händer 500-1000m bort.
Citera
2025-08-23, 12:10
Medlem
godboys avatar
Citat:
I området du nämner finns både bra och dåliga adresser. Personligen upplever jag området som "helt okej" och jag har en tjejkompis som bor där, dock i en HR men det är lugnt runt omkring. Det som kan vara det värsta är runt spårvagnshållplatsen Wieselgrensplatsen och det är mindre kul att behöva gå av och på där sena kvällar. Sen delar man ju vagn med packet ut till Biskopsgården och Länsmansgården.

Det "Hemliga Trädgården" nämner nedan tycker jag är mycket bra råd och tankar.

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Om man är nyfiken på en speciell bostad och vill veta lite vad för folk som bor där så kolla in websiten merinfo.se.

Den listar upp vilka dina blivande grannar är.

Men hur människorna är vet man aldrig och när man bor länge någonstans så hinner grannar flytta ut och in, så situationen kan förändras. Det är en nackdel eftersom en ganska stor del av upplevelsen och tryggheten ligger i vilka ens grannar blir inom 50 meters avstånd.

Skulle det bli explosioner och stora bråk på kvällarna eller att polisbilen kommer varannan kväll så gör det stor skillnad om det är i ens egna trappuppgång eller om det är 100-200m bort det händer.

Jag själv har upplevt många sådana händelser, även stora bilbränder med tiotals bilar inblandade, men alltid haft turen att det inte varit nära. Man upplever inte det som ett problem om det händer 500-1000m bort.

Jag håller helt med om ovan nämnda, och det jag rekommenderar när man kollar på ny bostad är följande;

- Åk dit och kolla på namnen på de boende i först och främst i den aktuella uppgången och de näraliggande uppgångarna. Är det många MENA namn så vet du ju vad det betyder, i alla fall oftast. Slaviska och finska namn innebär normalt inte någon större problematik. (Denna information går dock lättast att få fram på Mr.Koll och liknande sidor)

- Gå och åk runt i området först dagtid, men även sena kvällar och även fredag-lördagkväll och se vad det är för folk som rör sig där om det är lugnt eller stökigt. Denna punkt bör upprepas några gånger, f f a med att kolla flera kvällar/nätter i området.

- Kolla in det lokala torget/affärscentret enligt ovan. Kolla även inne i den lokala mataffären. Samma med pendel/tunnelbana/spårvagn/busstation. Om allt ovan verkar okej så testa även att åka kollektivt olika tider och se hur det är.

- Har ni ungar i som ska gå i skola, kolla in även den vad det är för typ av ungar som är där. Vissa områden kan ha öar av okej områden att bo i, men som i övrigt är tveksamma och skolan kan vara dominerad av babianer.
Citera
2025-09-29, 18:44
Medlem
Bertmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
I området du nämner finns både bra och dåliga adresser. Personligen upplever jag området som "helt okej" och jag har en tjejkompis som bor där, dock i en HR men det är lugnt runt omkring. Det som kan vara det värsta är runt spårvagnshållplatsen Wieselgrensplatsen och det är mindre kul att behöva gå av och på där sena kvällar. Sen delar man ju vagn med packet ut till Biskopsgården och Länsmansgården.

Det "Hemliga Trädgården" nämner nedan tycker jag är mycket bra råd och tankar.

Jag håller helt med om ovan nämnda, och det jag rekommenderar när man kollar på ny bostad är följande;

- Åk dit och kolla på namnen på de boende i först och främst i den aktuella uppgången och de näraliggande uppgångarna. Är det många MENA namn så vet du ju vad det betyder, i alla fall oftast. Slaviska och finska namn innebär normalt inte någon större problematik. (Denna information går dock lättast att få fram på Mr.Koll och liknande sidor)

- Gå och åk runt i området först dagtid, men även sena kvällar och även fredag-lördagkväll och se vad det är för folk som rör sig där om det är lugnt eller stökigt. Denna punkt bör upprepas några gånger, f f a med att kolla flera kvällar/nätter i området.

- Kolla in det lokala torget/affärscentret enligt ovan. Kolla även inne i den lokala mataffären. Samma med pendel/tunnelbana/spårvagn/busstation. Om allt ovan verkar okej så testa även att åka kollektivt olika tider och se hur det är.

- Har ni ungar i som ska gå i skola, kolla in även den vad det är för typ av ungar som är där. Vissa områden kan ha öar av okej områden att bo i, men som i övrigt är tveksamma och skolan kan vara dominerad av babianer.

Vad är det som är illa runt just Wieselgrensplatsen? Funderar på att flytta dit då lägenheterna är rätt billiga.
Citera
2025-09-30, 17:02
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertmannen
Vad är det som är illa runt just Wieselgrensplatsen? Funderar på att flytta dit då lägenheterna är rätt billiga.
Kan vara riktigt mycket dräggia blattar runt hållplatsområdet och själva torget. Vissa adresser är också rätt berikade, sånt kollar man ju givetvis upp innan man skriver på ett kontrakt.
Citera
2025-10-01, 23:58
Medlem
Landsbygdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertmannen
Det är helt ok där. Bra läge, och som du säger, billigt. Helst så långt bort från vägen som möjligt. Nattetid själv, är inte bra i någon stad, speciellt inte om man är ny i en stad.
Citera
2025-12-17, 08:50
Medlem
Kroulls avatar
Nu börjar bomberna brisera uppe i Nedre Johanneberg!

Ett av Göteborgs tre finaste kvarter:

(FB) Port sprängd på Teknologgatan i Johanneberg, Göteborg kl 00.40 (2025-12-05)

De andra kvarteren är kvarteret på andra sidan gatan, samt kvarteret nedför backen där Hjörne och den från Flashback ökände, f.d. misstänkte, eskortmördaren bor.

På den gamla goda tiden, vid den tiden överklassen styrde Göteborg, bodde kommunstyrelsens ordförandes ömma moder i en 12-rummare på andra sidan gatan.
Citera
2025-12-19, 09:20
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Har fått tag på en hyrestrea i Brunnsbo.

Hur är det området generellt?

Brunnsbo har fallit!

(FB) Göteborg: Bostadsbolaget vädjar att sluta kasta ut sopor från fönstren
Boende i Brunnsbo har den senaste tiden mötts av lappar med budskapet att det är förbjudet att kasta sopor från balkongen
Det är kommunala Bostadsbolaget som har satt upp lapparna. Kim Stals, förvaltare i området, säger att man tvingats sätta upp dem efter att nedskräpningen den senaste tiden fått råttproblematiken i området att öka lavinartat.
möbler kastats ut
Enligt tråden beror det totala förfallet på folkutbytet i Brunnsbo -- etniska svenska och serbiska arbetare, har bytts ut mot högutbildade indiska IT-konsulter.

Citat:
Är typ 50 meter eller så från torget.

För det är väl inte din nya lägenhet som är utpilad här...

https://www.helahisingen.se/bostadsbolagets-vadjan-sluta-slanga-ut-hushallssopor-ur-fonster-och-balkonger-tank-om-din-granne-ska dar-sig/

P.S.
Man kan anta att det är Tvångsblandarn Attenius som ligger bakom det hela. För att stärka den socioekonomiska kvalitén på väljarna i Brunnsbo:

https://x.com/fogelklou/status/2000527978170552398
Jonas Attenius (S), hjärnan bakom tvångsblandningen. KSO i Göteborg, sitter i partistyrelsen och verkställande utskott på nationellt plan.

<Video>
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in