2021-07-14, 11:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiota
Göteborg fortsätter ”bygga bort” problem.
Exempelvis undra hur det blir i Gamlestan nu på sikt när bostadsrätter har byggts/byggs vid Gamlestads torg. Exempelvis Gamlestads brygga och Gamlestads plaza. Kommer det bli en fortsatt utveckling i att ”bygga bort” problemområden som Göteborg uppenbarligen försöker göra nu med Gamlestan, Bellevue o Kviberg?

Kommer denna utveckling fortsätta och att vi på sikt ser Kortedala/Bergsjön också ”byggas bort”?

Nu ser jag allt dina "" vid bygga bort, och det är väl just så det blir, man försöker sminka och sminka men att Gamlestan, Bellevue och Kviberg skulle bli några fantastiska områden är ju utopier och inget annat.
Gamlestan har allt kvar för mycket skit som fortfarande kommer göra det området till vad det är, dessutom har du kvar vagnarna etc som ska ta dig dit, likadant med såväl Bellevue som Kviberg. Visst kan man ta bilen men likväl inga områden som kommer bli några drömområden direkt.

Så länge skiten finns så nära inpå spelar det ju ingen roll om du flyttar dit slott ty det bra folket kommer hålla sig därifrån ändå. Dessa områden har redan gåtts igenom i tråden och ingen som inte är galet naiv tror att det blir speciellt mycket bättre genom att man sminkar grisen.
Citera
2021-07-14, 16:51
Medlem
Hiotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Nu ser jag allt dina "" vid bygga bort, och det är väl just så det blir, man försöker sminka och sminka men att Gamlestan, Bellevue och Kviberg skulle bli några fantastiska områden är ju utopier och inget annat.
Gamlestan har allt kvar för mycket skit som fortfarande kommer göra det området till vad det är, dessutom har du kvar vagnarna etc som ska ta dig dit, likadant med såväl Bellevue som Kviberg. Visst kan man ta bilen men likväl inga områden som kommer bli några drömområden direkt.

Så länge skiten finns så nära inpå spelar det ju ingen roll om du flyttar dit slott ty det bra folket kommer hålla sig därifrån ändå. Dessa områden har redan gåtts igenom i tråden och ingen som inte är galet naiv tror att det blir speciellt mycket bättre genom att man sminkar grisen.

Får hålla med dig. Nu bor jag personligen nära de områdena du nämner och har väll inga jätteproblem med det när jag bor här själv. I framtiden när sambo o barn eventuellt kommer in i bilden hade jag dock aldrig tittat norr om motorvägen när det kommer till nästa köp av bostadsrätt.
Citera
2021-07-20, 07:27
Medlem
Citat:
Gamlestan har allt kvar för mycket skit som fortfarande kommer göra det området till vad det är, dessutom har du kvar vagnarna etc som ska ta dig dit, likadant med såväl Bellevue som Kviberg.

Det markerade tror jag är en starkt bidragande anledning till varför Gamlestan aldrig kommer bli speciellt attraktivt för svenskar. Det spelar enligt mig ingen roll hur attraktivt Gamlestan är, när man behöver sitta med klientelet som ska vidare till Angered och Bergsjön. Enligt mig lider även nya Kvillebäcken av samma problem. Enligt mig spelar det ingen roll hur fint det är, när vagnarna åt det hållet slutar där de gör.
Citera
2021-07-20, 07:32
Bannlyst
Bra områden är kring havet Saltholmen, Näset mot havet, Frölunda och inte i centrum av staden helst. Där kan det vara väldigt mycket människor .
Citera
2021-07-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Det markerade tror jag är en starkt bidragande anledning till varför Gamlestan aldrig kommer bli speciellt attraktivt för svenskar. Det spelar enligt mig ingen roll hur attraktivt Gamlestan är, när man behöver sitta med klientelet som ska vidare till Angered och Bergsjön. Enligt mig lider även nya Kvillebäcken av samma problem. Enligt mig spelar det ingen roll hur fint det är, när vagnarna åt det hållet slutar där de gör.

Sedan ska man komma ihåg att Gamlestan är en byteshållplats för de som åker mellan kronjuvelerna Angered och Kortedala/Bergsjön. Tror man får gå ett par 100 m för bytet om jag inte minns fel (eller om det är ombyggt nu). Så det är mycket spring och spontanhäng av "klientel" i den delen av Gamlestan.

Jag hoppas dock Gamlestaden och Kviberg lyfts, att "sminka grisen" gör inte området bättre över en natt men att blanda upp "klientelet" med "skötsamt folk" som har råd med dyra bostadsrätter och är måna om sitt närområde, kommer att göra området bättre på sikt.

Ang. bopriserna, sjukt att Gamlestan är dyrare än t.ex. Högsbo, men antar att det är kollektivtrafikavståndet till stan/centralen som är säljargumentet.
Citera
2021-07-20, 09:54
Medlem
[quote=olofzzon|76623164]Sedan ska man komma ihåg att Gamlestan är en byteshållplats för de som åker mellan kronjuvelerna Angered och Kortedala/Bergsjön. Tror man får gå ett par 100 m för bytet om jag inte minns fel (eller om det är ombyggt nu). Så det är mycket spring och spontanhäng av "klientel" i den delen av Gamlestan.

Skulle nog säga att det inte är mer än 30 meter mellan bytet idag

Jag tror att den stora skillnaden på gamlestaden kommer bli när viadukten rivs ( ca 2027) och hur stena omvandlar gamla skf området.
Bellevue håller redan på att ändras då, om jag inte minns fel så har staden köpt upp bellevue marknad och ska göra om det till förskola...
Citera
2021-07-20, 11:21
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svindyr

Den första lägenhet jag fått erbjudande om, som jag vill fråga er om ligger i Olskroken. Hur är det området?

Olskroken är en riktig stadsdel fullt med alla bekvämligheter som finns. 20-tal restauranger, bokhandel, apotek, systembolag, 2 mataffärer,långa shoppingstråk, ett torg där man kan sitta och slappa samt en stor andel äldre befolkning som tar det lugnt. 5 minuter spårvagn till centralen
Det är bra fart där til lskillnad från grannen Gamlestaden - Som bara blir skummare för varje år, och som det finns noll anledning att besöka.
Citera
2021-07-20, 11:58
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sedan ska man komma ihåg att Gamlestan är en byteshållplats för de som åker mellan kronjuvelerna Angered och Kortedala/Bergsjön. Tror man får gå ett par 100 m för bytet om jag inte minns fel (eller om det är ombyggt nu). Så det är mycket spring och spontanhäng av "klientel" i den delen av Gamlestan.

Jag hoppas dock Gamlestaden och Kviberg lyfts, att "sminka grisen" gör inte området bättre över en natt men att blanda upp "klientelet" med "skötsamt folk" som har råd med dyra bostadsrätter och är måna om sitt närområde, kommer att göra området bättre på sikt.

Ang. bopriserna, sjukt att Gamlestan är dyrare än t.ex. Högsbo, men antar att det är kollektivtrafikavståndet till stan/centralen som är säljargumentet.

Det är dock galenskap att folk lägger pengar på BR i Gamlestan och Kviberg nu,
Extremt få om ens något område har blivit bättre när man försökt slänga in lite mer BR egentligen, så länge skiten finns kvar där och/eller så nära kommer det inte vara attraktivt att bosätta sig där ändå.
Kolla bara på Kviberg som förutom vagnarna och bussarna mot KDala/Bergsjön och det klientelet även är nära till Bergsjön (bara gångvägen ner från Bergsjövallen till Kvibergs fotbollsplaner) vilket ju gjort att området kring arenan/bostadsområdet i Kviberg inte är det trevligaste direkt..

Citat:
Ursprungligen postat av Borka86

Jag tror att den stora skillnaden på gamlestaden kommer bli när viadukten rivs ( ca 2027) och hur stena omvandlar gamla skf området.
Bellevue håller redan på att ändras då, om jag inte minns fel så har staden köpt upp bellevue marknad och ska göra om det till förskola...

Likväl gör en sådan knutpunkt för den kollektivtrafiken att mycket skit samlas.

Bellevue marknad är en sak, men du har ju kvar moskén och allt det drägget, dessutom är ju helgerna pest när KVibergs Marknad normalt sett är igång fullt ut.

Citat:
Ursprungligen postat av capriola90
Biskopsgården inte bra område.

Skriv ett inlägg istället för 30...
Citera
2021-07-20, 13:44
Medlem
Citat:
Eriksberg okey område.

Citat:
Eriksberg dyrt men stil. Nybyggda lägenheter.

Hur ska du ha det?
Citera
2021-07-20, 13:46
Medlem
TheJackets avatar
416 brushan.

Kålltorp är nice som fan. Som Majorna utan vänsterpack. Dock har det på senare år flyttat in lite vänsterhipsters som försöker ändra på det men det kommer vi inte att tillåta.
Citera
2021-07-20, 13:52
Medlem
Citat:
Det är dock galenskap att folk lägger pengar på BR i Gamlestan och Kviberg nu,
Extremt få om ens något område har blivit bättre när man försökt slänga in lite mer BR egentligen, så länge skiten finns kvar där och/eller så nära kommer det inte vara attraktivt att bosätta sig där ändå.
Kolla bara på Kviberg som förutom vagnarna och bussarna mot KDala/Bergsjön och det klientelet även är nära till Bergsjön (bara gångvägen ner från Bergsjövallen till Kvibergs fotbollsplaner) vilket ju gjort att området kring arenan/bostadsområdet i Kviberg inte är det trevligaste direkt..

Likväl gör en sådan knutpunkt för den kollektivtrafiken att mycket skit samlas.

Bellevue marknad är en sak, men du har ju kvar moskén och allt det drägget, dessutom är ju helgerna pest när KVibergs Marknad normalt sett är igång fullt ut.

Skriv ett inlägg istället för 30...

Ja, kan också tycka att man får mer "pang för de pengarna" annorstädes. Men det är väl närheten till centrum som lockar, vissa verkar vara helt förblindade av närhet till centrum av någon anledning och skiter i allt annat, bara 7-Eleven och Pressbyrån ligger runt hörnet. Det är sann livskvalité

Men gentrifiering kommer att sannolikt att göra stadsdelen bättre. (Observera att jag skrev "bättre", menar inte att det kommer bli Örgryte-bra i ett trollslag.) Det kommer inte att ske över en natt, vi får väl vänta till 2035 och se

Ang. moskén, har inget emot "seriösa" muslimer som enbart vill be sin fredagsbön i lugn och ro. Whatever rocks their boat, liksom. Men vill gärna undvika aggressiva unga män som tror att det är "samhällets fel" att de är fuck-ups och att det därmed är fritt fram att våldta och råna skötsamma människor.
Citera
2021-07-20, 14:00
Medlem
[quote=Borka86|76623294]
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Inte mer än så alltså, då är det ju inte mycket "värre" än Redbergsplatsen, bortsett från att den sistnämnda inte är bytesstation mellan två utanförskapsområden.

Ja, ett av Gamlestadens stora problem är att bil-, järn- & spårvägar, viadukter, vattendrag etc. skär av området från resten av staden. Lite samma som med Kallebäck. Centralt men med taggtrådsstängsel runt, ungefär så känns det. Så kan man få bort mycket av dessa barriärer, är nog mycket vunnet. Frågan är bara hur de tänkt leda trafiken framöver. Tunnlar?

EDIT: Felciterat, men du fattar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in