Citat:
Ursprungligen postat av
vraalaak
Menar nödvändigtvis inte att Backa ska "rise from the ashes", bara att det troligtvis kommer att bli bätte. Åtminstone har jag svårt att se att området kommer att bli sämre än vad det är idag. Varför? Jo "ghettodelarna" av Backa är ytterst begränsade och ligger utspridda med befintliga villa- och bostadsrättsområden mellan sig. Tror inte att det finns utrymme för mer ghettofiering av stadsdelen. Tvärtom, tror på gentrifiering med hänvisning till nybyggnationen och det allmänna ansiktslyft Hisingen står inför. Alltså på sikt, tror jag Karlatornet/Karlastaden kommer att ha positiva effekter, även på Hisings Backa.
Med det sagt, området kommer nog aldrig att bli "Linnégatan"-bra under vår livstid, men jag är försiktigt positiv till att det kan bli bättre än vad det är idag.
Däremot tror jag förorterna som ligger längre från stan: Biskop, Bergsjön & Angered löper större risk att deka ner sig (mer).
Jag tror inte att just Karlastaden blir ett lyft för Backa och har svårt att se att det blir ett lyft för Hisingen generellt för att det byggs nytt, det är för mycket skit runtom som måste bort först.
Knappast så att "nya kville" har gjort att det blivit så mycket bättre runt Hjalmar, Gamla Kville och runtom där.
Backa är inget biskop i stort nä men det är ju inte direkt så att man är så sugen på att lägga massa pengar där när skiten finns så nära ändå.
Dock som jag sagt innan så kan man bo i valda delar av Backa en bit från kulturberikarna och aldrig vistas i övriga Backa utan göra sina ärenden annorstädes men då bor jag hellre på annan plats. Jag vill ha en mataffär på gångavstånd typ.
Citat:
Ursprungligen postat av
NaZdravi
I Johanneberg har även Familjebostäder och Poseidon lite lägenheter, långa kötider dit men vi vet ju vilka som har företräde i kön.
Den sjuka viljan hos politikerna att alla ska bo bredvid vita hemska svenskar är ju en gåta.
De VILL alltså att fler områden i staden ska bli sämre?
För de tror väl ändå inte att problemen sitter i husen eller i lyktstolparna?
Förvånar mig inte ifall de är så korkade dock.
Vilka exempel finns det egentligen som motiverar politikerna att "blanda upp" fler och fler områden? Finns det ens NÅGOT område (ens i världen) som blivit bättre av det?
Det är en galen tanke ty det fungerar ju aldrig...
Snart köper väl kommunen villor i skärgården, långedrag etc och slänger in folk från icke-skidåkande nationer där med allt för en vacker kulturell mix...