2021-07-04, 17:10
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2013
Filmen var Ender's Game
https://www.imdb.com/title/tt1731141...nm_flmg_act_12

Jorden hotas av en främmande ras och via ny teknik kan man få hjälp av oväntade personer för att förhoppningsvis rädda vår planet.

Harrison Ford, Viola Davis och Sir Ben Kingsley har samtliga halvstora roller i filmen, men det är mestadels en yngre generation som är i fokus. Inte helt olikt den mer kända "Maze Runner", men i denna film är nog skådespelare ännu yngre.

I stort är det en mix mellan sci-fi och krigsfilm. För äldre tittare som sett mycket sånt är den här filmen inget revolutionerande, men för en ung publik (som filmen riktar sig mot) försöker de få med så mycket som möjligt och lyckas relativt väl.

CGI-Maffian är tydligt här. Det är extremt mycket CGI i denna film, men jag tyckte inte det var så farligt. Jag har inget emot teknikerna i sig utan blir mest uttråkad när CGI:n tar över och man bryr sig om innehållet oavsett hur mycket som slängs fram. Jag hade gärna sett mindre CGI, men det fungerar ganska bra här.

PK-Maffian kör på ordentligt också. Titta på alla skådespelare. Det är tydligt att filmen är gjord för denna generation och inte på 50-, 70- eller 90-talet. Det ska vara tjejer och folk ur olika ursprung överallt. Inget som direkt förstör just denna film, men tydligt är det.

Ungdomarna i filmen levererar inte på högsta nivå och en del saker känns forcerade, men det är mycket bättre än vad de skulle kunna varit. Med tanke på deras ålder och att de faktiskt bär upp stora delar av filmen är det okej.

Många rutor checkas in både i handlingen och kring, men den har även några mer unika idéer som ger filmen ett mervärde. Är det här något för personer äldre än 20-30 år som sett massor av film? Inte direkt, men för en yngre publik levererar den en godkänd film trots diverse maffior.

Betyg på IMDB? 6,6 / 10
Mitt betyg? 5,9 / 10
Citera
2021-07-04, 19:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Three blondes in his life (1961)

En försäkringsagent hittas mördad, hans kollega börjar gräva i fallet.

Mycket konstig film med underlig tidstypisk musik som inte alls passade med handlingen
2-/5. Trots en tjusig Chrysler

IMDB 5,7 = 3,09/5
91 röster
Citera
2021-07-04, 19:50
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1968
Filmen var Vindingevals
https://www.imdb.com/title/tt0063778/?ref_=nv_sr_srsg_0

Film med bland annat Per Oscarsson. Musik av Georg Riedel. Mer svenskt än detta kan det inte bli. Allt utspelar sig i en svensk liten by någonstans. Utöver introduktionsscenen får man aldrig se Per Oscarsson igen.

Handling? Tveksamt om det finns någon. Man slängs in i många korta scener (många helt meningslösa) och möter karaktär på karaktär på karaktär. Det finns ingen riktig röd tråd.

Utöver gamla svenska miljön, viss anti-PK och några scener gladporr har den här filmen i princip ingen behållning alls. Trailern ger sken av en skojfrisk gladporrsfilm, men man ser väldigt lite och det sexuella är mest knepigt. Dialogen och skådespeleriet är så slumpmässigt och uselt att jag inte orkade ta till mig mycket.

Stark kandidat till årets sämsta film för mig

Betyg på IMDB? 4,3 / 10
Mitt betyg? 2,5 / 10
Citera
2021-07-05, 02:20
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1983
Filmen var Tender Mercies / På nåd och onåd
https://www.imdb.com/title/tt0086423...nm_flmg_act_71

En avdankad countrystjärna hamnar på ett motell och kan inte betala för sig. Han betalar av sin skuld via att hjälpa motellet och snart hittar han sig själv i ett nytt liv.

Robert Duvall (nu 90 år gammal!) i en film så amerikansk som den bara kan bli. Country, kristendom och livet ute i ingenmansland.

Starten av filmen var ingen höjdare. Ett drama med mängder av korta scener där mycket känns som utfyllnad. Efter halva filmen blir den bättre. Den får mer mening och skådespeleriet känns allmänt bättre, men blev överraskad när jag såg filmens betyg på IMDB. För mig gick den ifrån en medioker film till en halvt godkänd. Verkar som att jag är i minoritet!

Några musikaliska scener känns genuina vilket höjer intrycket lite annars ser jag inte riktigt storheten i denna.

Betyg på IMDB? 7,4 / 10
Mitt betyg? 5,6 / 10
Citera
2021-07-05, 06:48
Medlem
Ny.Deodorants avatar
The Tomorrow War
Amazone Primes egen film som hade premiär för några dagar sedan.
(de har gratis pröva på månad).

Mycket lyckad blandning om du vill ha popcorn-action med lite drama och skämt.
Chris Pratt sköter sig bra och J K Simmons som spelar hans far dominerar scenerna han är med.

https://youtu.be/QPistcpGB8o

Något har fått fel i framtiden som skickar budbärare bakåt om att det behövs fler soldater om mänskligheten skall överleva.
Tidsresereglerna liknar Star Trek så inte så frustrerande dumma som en del andra filmer i den här genren.
Väl där blir det snabbt action som tidvis liknar Starship Troopers mot varelser som utseende mässigt lånat tentakler från DnDs klassiska Displacer Beasts.

Betyg: 8 av 10
IMDB 6,7 (42 088 röster).

Regissören Chris McKay tidigare känd för helanimerade Lego movie och Lego Batman bör få än dyrare filmprojekt framöver är min förhoppning.
Citera
2021-07-05, 22:41
Medlem
Coherent (2013)

Sci-fi drama och lågbudget. Såg att Nicholas Brendon i Buffy the Vampire Slayer, som jag aldrig sett i något annat, samt Maury Sterling, nörden Max i Homeland som hjälper Carrie och som jag aldrig sett i något annat, skulle vara med. Kanske intressant redan där.

Den började smått jobbigt. Pretentiösa övre medelklassmänniskor på middag hemma hos ett av paren. En pratfilm-i-ett-socialt-sammanhang-film, ā la Woody Allen. Men klippen var inte särskilt långa, visade det sig, och ganska snart började det hända något.

En komet som passerar planeten orsakar någonting väldigt skumt. Elen försvinner. Två av männen i gruppen går ut för kolla det enda huset på gatan där det fortfarande lyser, och när de kommer tillbaka så visar det sig att de besökt huset som de lämnade. De samlade börjar fundera. Kan det finnas parallella världar?

Man blev nästan tvungen att tänka lite efter ett tag. Och vad skulle man själv har gjort om det fanns en annan själv (eller många andra av en själv) i ett likadant hus en liten bit bort och kometen snart har passerat och det kanske återgår till det normala?

Rekommenderas.
Citera
2021-07-06, 04:11
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1994
Filmen var The Flintstones
https://www.imdb.com/title/tt0109813/?ref_=nv_sr_srsg_0

John Goodman, Rick Moranis, Halle Berry, Rosie O'Donell, Elizabeth Perkins, Kyle MacLachlan (Twin Peaks) och Elizabeth Taylor i en påkostad barnfilm.

Är det en barnfilm dock? Kyle MacLachlans karaktär pratar så avancerat språk att många 1-12 åringar inte lär hänga med alls, oväntat mycket är vuxenhumor och Halle Berry spelar en sexig karaktär.

Det är väl där filmen går lite fel... Det är kanske för stort fokus på att göra en vuxen och barnfilm samtidigt. Mycket är klart riktat mot en äldre publik och annat åt små barn. Lite knepig mix.

Filmen ska definitivt ha ett plus i kanten för dess "värld" som även Flintstones originella skapare blev häpen av. Det finns lite CGI (vilket är daterat), men det mesta är nya skapelser bara för filmen. Den kanske inte är någon Jurassic Park, men arbetet går inte att klaga på och charm finns det!

Mycket humor är barnanpassat, men oväntat mycket fungerade för mig också.

Handlingen är inget att skryta med, men ja.. Det är baserat på en tecknad serie. Blir lite som TV-spel till filmsyndromet. Hur långt var ett Flintstones avsnitt? 15 minuter? 20 minuter? Nu ska det bli 90-minuter..

Jag gissar att filmen gick bra ekonomiskt. Verkar dessvärre blivit ökänd som en skitfilm (intrycket jag fått). Det håller jag inte med om. Jag ser hellre om denna en dag än flertalet jag sett i år ifrån varierande genrer. Detaljrikedomen i världen de skapade gör mycket!

Något man måste se? Knappast, men går man in i upplevelsen utan förväntningar kanske man faktiskt har lite kul.

Betyg på IMDB? 4,9 / 10
Mitt betyg? 5,6 / 10
Citera
2021-07-07, 02:20
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1985
Filmen var Prizzi's Honor
https://www.imdb.com/title/tt0089841...nm_flmg_act_28

Jack !

Jack Nicholson och Kathleen Turner i vad som beskrivs som en "komedi". En svart komedi om maffian. Överlag kändes det som vilken maffia-film som helst. Det "roliga" var väl att några saker var lite ironiska, men det hjälpte föga.

Det här är vad jag skulle kalla en "huvudvärksfilm". Relativt lång, seg och tråkig. Inget direkt fel på enstaka scener, dialogen eller skådespeleriet, men helheten blev bara så jävla tråkig. Fick pausa flera gånger för att se igenom hela och blev glad när den var över. Mediokert slut hade den också.

Några sensuella/sexuella scener är det enda som livar upp i filmen. Actionscenerna är tråkiga. Det romantiska och typiska maffia-snacket blev till 90 % bara trist. Musiken känns mer passande för en 1950-tals film än en 1980-tals film också. Inte direkt fel på det hela, men är man ute efter några slags 1980-tals vibbar hittar du inte det i denna!

Betyg på IMDB? 6,7 / 10
Mitt omdöme: Hade jag varit en recensent i någon TV-soffa hade jag haft svårt att peka exakt på varför jag inte skulle kunna rekommendera filmen, men ser hellre valfri CGI Netflix-rulle framför denna igen.
Citera
2021-07-07, 14:49
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1981
Filmen var High Risk
https://www.imdb.com/title/tt0082516...nm_flmg_act_64

Ett kompisgäng någonstans i USA är ledsna på sina liv och satsar allt de har på ett avancerat inbrott, men var? Mot vem? Exakt varför? Det beskrivs inte direkt. Snart hänger man med James Brolin (Josh Brolins pappa) och kompisar på ett äventyr som heter duga.

Filmen börjar med disig bild och kvaliteten är inte den bästa (gissar att det inte finns bättre kvalitet idag). Då man även slängs in i en halvoseriös handling var vibbarna sisådär...

Med tiden stöter man på flera roliga karaktärer (av ofta dåvarande stora namn) och filmens oseriösa natur öppnar upp för både action och humor. Är det något mästerverk? Nej. Vill man hitta luckor i handlingen hittar man många, men den är så underhållande att jag inte riktigt brydde mig.

Efter gårdagens sömnpiller till film (Prizzi's Honor) och dagens tråkiga väder var denna film precis vad jag behövde.

Betyg på IMDB? 5,7 / 10
Mitt omdöme: Oseriös och fräck stämningshöjare. Den som gillar äventyr eller action utan vidare krav på djupare handling kan få sig en trevlig stund med denna!
Citera
2021-07-07, 17:40
Medlem
smoerreboms avatar
Den där sista verkar underhållande!!

Companeros - vamos a matar 1968 7/10
Ytterligare en spaghetti)Zapata Buddy western med en volatil mexare vs mer analytisk karaktär. Bara det att Franco Nero spelar svensk vapenhandlare med namnet Yodlaf Peterson är tillräckligt. Tyckte denna var lite roligare än the mercenary men jag minns inte riktigt. Jävligt roligt att de grillade Jack palances kyckling också
Citera
2021-07-07, 21:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Its a great life (1943)

Trettonde filmen om Blondie och Dagobert, vari Dagobert får i uppdrag att köpa ett hus men hör fel och köper något helt annat.

Nja, bitvis var den lite småkul.
2+/5

IMDB 6,7 = 3,53/5
153 röster

Anledning till filmvalet var att jag förekom i en tråd om arga seriefigurer, jag som är så snäll.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2021-07-07 kl. 21:39.
Citera
2021-07-08, 17:25
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1994
Filmen var Maverick
https://www.imdb.com/title/tt0110478/?ref_=nv_sr_srsg_3

Såg Mel Gibson och Jodie Foster i den något udda filmen The Beaver förut och trodde det var deras första samarbete. Tydligen inte. I Maverick är det Gibson, Foster och James Garner som har de största rollerna. Filmen är baserad på en gammal TV-serie där James Garner var huvudrollen (lite kul att de lyckades få med honom i den aspekten). De lyckas även få med en festlig vinking till Gibsons "Lethal Weapon"-serie.

Handlingen? En lättsam western med inslag av pokerspelande.

Vissa naturbilder är fantastiska, filmen är påkostad, soundtracket fungerar helt okej, mindre roller är roliga att se och en scen mot slutet sitter riktigt fint. I övrigt..?

Har ni haft någon kompis som trott han/hon varit rolig och ständigt måste vara pajas? Ständigt måste komma med skämt oavsett hur dåliga? Även om ni någonstans gillade kompisen var han/hon slutligen tröttsam att vara omkring?

Likt en sådan kompis är denna film. Allt finns där för att vara en bra westernrulle, men det är för mycket som händer, för mycket trams och personkemin mellan Gibson, Foster och Garner blev jag bara trött av. Det är inte roligt och det som skulle kunna bli fräckt eller spännande försvinner i det eviga gnatandet.

Istället för att göra en smart handling blir det en handling som aldrig tar sig självt seriöst och humöret ändras hela tiden. Lägg till att filmen är alldeles för lång för sin genre (lättsam komedi). Sista delen är aningen bättre än det mesta i filmen, men det räcker inte långt.

Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Mitt betyg? Fisljummen (5,2 / 10)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in